Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jormaheikki - 22.07.2013, 17:42:35
-
Onko tarpeellinen ja tapahtuuko se tosiaan vain että löysää 17 mm hylsyllä mutteria (joka löytyy jakokopan kummitulpan takaa) ja kiristää takaisin?
Autohan on 740 B200K
-
niinhän ne joskus sanoi,itellä jäänyt aina kiristämättä,tapahtuu juuri noin kun sanoit! ;)
-
Mutterihan on joissain vinokoneissa 15mm ja jakopäänmerkit kohdilleen ennen, kun löysäät ja kiristät sen.
-
Elikkä pitääkö purkaa nuo jakopään muovit ym pois että näkee remmin?
-
Mutterihan on joissain vinokoneissa 15mm ja jakopäänmerkit kohdilleen ennen, kun löysäät ja kiristät sen.
joo uudemmissa on,mutta ei noin vanhoissa missä vielä k-moottori,minkä takia merkit kohdalleen?
-
Elikkä pitääkö purkaa nuo jakopään muovit ym pois että näkee remmin?
ei todellakaan tarvi!sen takia siinä se kumitulppa on. ;)
-
joo uudemmissa on,mutta ei noin vanhoissa missä vielä k-moottori,minkä takia merkit kohdalleen?
Eikö K-koneessa venttiilit kohtaa mäntiä remmin katketessa :o
-
Itellä on vm-92 b230ft ja viime syksynä jälki kiristin remmin ihan vaan sen kumitulpan kautta ja talvella ku vaihon ehjän suojan jakopäälle ja vilkasin niin kyllä ne merkit oli kohillaan pysyny. Mutta jos tahtoo kahtoo että ne merkit on kohillaan niin eihän siitä tarvii irotella ku vaan se kopan yläosa.
-
Eikö K-koneessa venttiilit kohtaa mäntiä remmin katketessa :o
Luultavasti kyllä. Mutta miksi se jako siitä muuttuisi miksikään? Löysälläkin se hihna kuitenkin on sen verta kireä (jos vaan kiristin on paikoillaan) että ei kyllä sieltä pompi hampaita yli.
-
Eikö K-koneessa venttiilit kohtaa mäntiä remmin katketessa :o
tottakai merkit kohdalleen,mutta ei niitä tarvitse enää siinävaiheessa laittaa kohdalleen kun jälkikiristää hihnan mikäli jälkikiristää haluaa, homma kestää muutaman sekunnin siinä mielessä voi/kannattaa niin saa mielenrauhan,yhtäkään autoa ei kutsuttu siinä biliassa missä tein huoltoja 20vuotta takaisin tuhannen kilometrin jälkeen jälkikiristykseen ja silloin oli hihnanvaihto 80000tkm/vuodet ja kun tuli 15tkm huoltovälit muistaakseni 91 niin vaihtoväli oli 75tkm/vuodet.
-
En tiiä oonko tehnyt väärin mutta olen aina nykäissyt kampiakselin hihnapyörästä jakoremmin löysät kiristimen puolelle ja vasta sitten löysännyt mutterin ja taas kiristänyt.
Koskaan ei ole mitään hajonnut.
Eli pieni nykäisy kampiakselilta myötäpäivään ja mutteri auki ja kiinni.
Eikä se jako tosiaan mihinkään hyppää kun ei moottoria pyöritellä kiristimen mutteri löysällä.
-
En tiiä oonko tehnyt väärin mutta olen aina nykäissyt kampiakselin hihnapyörästä jakoremmin löysät kiristimen puolelle ja vasta sitten löysännyt mutterin ja taas kiristänyt.
Koskaan ei ole mitään hajonnut.
Eli pieni nykäisy kampiakselilta myötäpäivään ja mutteri auki ja kiinni.
Eikä se jako tosiaan mihinkään hyppää kun ei moottoria pyöritellä kiristimen mutteri löysällä.
O0
-
joo uudemmissa on,mutta ei noin vanhoissa missä vielä k-moottori,minkä takia merkit kohdalleen?
Jaa a. Niin autodatan ohje sanoo, niin olen sen mukaan tehnyt enkä turhaan kyseenalaistanut.
Tosin 1tkm kiristystä en ole ikinä tehnyt vaan auto lämpöseks hihnan laiton jälkeen ja sitten kiristys.
-
Jaa a. Niin autodatan ohje sanoo, niin olen sen mukaan tehnyt enkä turhaan kyseenalaistanut.
Tosin 1tkm kiristystä en ole ikinä tehnyt vaan auto lämpöseks hihnan laiton jälkeen ja sitten kiristys.
jep,et mitään väärää ole kyllä tehnyt,itse oon vaan niin laiska että yritän välttää kaiken OMASTA mielestä tarpeetonta. :2funny:
-
Peruste tuolle lienee se, ettei kone jää semmoseen asentoon jossa nokkakeppi jää "väännätykselle" niinpäin että se vetää hihnaa kiristimen puolelta -> hihna voi jopa löystyä kun kiristimen mutteri avataan. Eihän sen tartte tosiaan kun hepan ohjeen mukaan väännättää alakertaa myötäpäivään samalla kun löysää ni ongelma poistuu, niin ite oon asian toteuttanu, vielä sillai että pyörittäny hiuka etiäpäi ja tunnustellu millon nokka alkaa vastustamaan pyörimistä ja siitä kohtaa löysänny ja kiriny mutterin.