Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Vee70T5 - 22.07.2013, 20:52:37
-
Saako sinne sen neljännen pultin jotenkin ilman että irrottaa vaihdelaatikkoa? :idiot2:
Niitä on ilmeisesti kahden mallisia ja omassani tulee neljällä pultilla runkopalkin läpi kiinni. Jouduin katkaisemaan yhden pultin irrotus vaiheessa koska vaihdelaatikko on heti palkin takana ja pultit on n.10cm pitkiä. Nyt en saa sinne uutta tilalle. :o
Onko jollain kokemusta vaihdosta?
-
aika jännä juttu,kaikki mitä oon vaihtanut niin on kahdella pultilla ollu kelkassa kiinni ja sitten tietysti alapallon pultti,mikä vuosmallin auto tää on?jos tätä uudempaa 01 ja eteenpäin niin kyllä ne on aina mahtunut sieltä tulee mitkä on vanhempaan malliin nähden poikittain,eli pultit on keskeltä pyöräänpäin,ettei joku oo laittanut liian pitkää pulttia?
-
sori, unohtui tosiaan toi vuosi malli eli -97. Uudemmissa ilmeisesti jo järkevämpi systeemi mutta näissä vanhemmissahan joutuu vaihtamaan alatukivarren jos pallonivel on rikki. Mullakin oli alapallonivel rikki ja siksi vaihdoin koko tukivarren.
-
Onko kuinka paljosta kiinni? Lootaa ja konetta voi nostaa aika paljon irroittamatta mitään.
-
En ruvennut omassa vaihtamaan tuota hankalinta, jätin entisen. Etukelkassa olevan hinauslenkin näköisen mysteerin väänsin isoilla pihdeillä alas, että sopi vääntämään. Tuo ns. vahvistettu varsi on mk1 bensaturboissa ja TDI:ssä.
-
Kyllä se aika paljosta on vielä kiinni. Laatikkoa yritin nostaa mutta en saanut tarpeeksi nostettua että olisi mahtunut uusi pultti paikalleen.
Olis itekin pitänyt varmaan jättää se viimeinen paikalleen.
No onneks on kesäloma ja aikaa korjata autoa. :D
-
Poraa kierre pois, pulttikaupasta sentin pitempi pultti toisinpäin ja nylock-mutteri apurungon taakse? Lomalla on kiva tehdä muutakin.
-
Mä oon jättänyt vanhan pultin paikalleen. On kestänyt vaikka tukivarret on varmasti saaneet röykytystä sorateillä ja huonolla asfaltilla. Melko huonosti huollettava systeemi ylipäänsä tuo 850/V70 konehuoneen alue. Joutuu purkamaan puoli autoa pientenkin juttujen takia, mikä on ikävää. Mutta sellaista se on nykyautoissa.
-
Sain vihdoin sen pultin paikalleen. Mootorin kannakkeita joutui aukomaan että sai mootoria ja laatikkoa nostettua tarpeeksi ylös. Toisella puolella myös alapallo sökö joten sinnekin sen vaihto edessä. Sillä puolella näyttää olevan öljypohja se joka on tiellä. No nyt olen sen verran fiksumpi että jätän sen yhden pultin vaihtamatta. :D
Kiitos vastauksista kaikille.