Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: myöhänen - 15.03.2011, 22:28:29
-
Tässä meikäläisen ikusuus projekti
Autohan on ollut mulla jo monta vuotta.
lyhyesti
koppa täysin läpikäyty hiekkapuhallettu ja maalattu.
Tekniikka vielä tällähetkellä
B19 vakio alakerta
kansi 530 paranneltu
k-nokka
suuttimet 998cc
ahdin holset 35hx
mega
suorasytkä
alusta
k&r alusta
kaasuiskarit
paksut vakaajat
laatikko ketrakki 262
kytkin m3 sre
sintteri levy
Tässä kuvia vuosien varrelta
Tästä lähdettiin
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=P4280315.jpg
siinä vähän primeriä vedetty
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=CIMG0223.jpg
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=CIMG0224.jpg
ja pintaväreissä
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=CIMG0236.jpg
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=CIMG2043.jpg
konehuone
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=Kuva022.jpg
on sitä romuakin joskus tullut ;D
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=8.jpg
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=8.jpg
nyky hetki, taitaa olla viime kesältä
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=IMG_0049.jpg
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=IMG_0049.jpg
Tuolla lisää kuvia
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/
Tulevia suunitelmia
Alustan parannus
koneen vaihto
uus kone on hankittu jo :idiot2:
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=20022011032.jpg
Eli koneeksi tulee bmw m50b25 luonnollisesti ahdettuna.
Tästä jatketaan.
-
Ihan komia on auto. Moottorivalintaa en ymmärrä, koska volvolta löytyy omia (hyviä) koneita 4,5 tai 6sylinterisenä :idiot2: Mutta makuasia sano koira kun hanuria nuoli vai miten se meni :hello:
-
Toivottavasti ihmiset ei tuu pilaamaan tätä topicia niinkuin landiassa yhden missä joku oli laittamassa bmw koneen. Toivottavasti tämä projekti mene loppuun asti! :)
-
olen kyllä tietoinen volvon kattavasta ja hyvästä moottori valikoimasta,
Mutta laitetaan nyt tommonen bmw kone, ihan harrastamisen ilosta.
-
Toivottavasti ihmiset ei tuu pilaamaan tätä topicia niinkuin landiassa yhden missä joku oli laittamassa bmw koneen.
Juurikin näin.
Toivottavasti tämä projekti mene loppuun asti! :)
Taitaa mennä loppuun saakka. Hienoa, että näitä koneswappeja tehdään lisää ja saadaan uusia kokemuksia ja myös esille foorumeille.
-
Ruottissa on meneillään TPC:n foorumilla hyvin pitkälle samanlainen projekti... ei kun konetta pellin alle ja katotaan mitä suomipoika tekee, innolla odotan lisää tarinaa.
-
Hyvä konevalinta. 8) O0
-
nätti auto ja ihan ok kone valinta :)
seurantaan ehdottomasti tämä projekti..
ahdasta varmasti konehuoneessa valmiina ;)
-
Jos ei pahastuta niin laittasin tämmösen motivointi kuvan tähän esille. Tämä on siis ruottin poikien autosta... Eli ei ole myöhäsen autosta tämä!
(http://www.gatbilar.se/cars/954/3/4be6e4f6f054a.jpg)
-
Yhdellä sanalla: NAM S*
-
Tuleeko uus kone samalla hx35-linjalla ahdettua, vai tuleeko jotain exoottisempia ratkaisuja myös tällä suunnalla?
-
Tuleeko uus kone samalla hx35-linjalla ahdettua, vai tuleeko jotain exoottisempia ratkaisuja myös tällä suunnalla?
Ahtimeksi tulee hx50
-
Ahtimeksi tulee hx50
+600hv S*
-
Komea setuppi O0
Tuosta lähteekin nätit saundit kun saat tulille :)
-
Tuosta lähteekin nätit saundit kun saat tulille :)
Niin tekee! http://www.youtube.com/watch?v=MdEBynGWMes (http://www.youtube.com/watch?v=MdEBynGWMes)
-
Minulta löytyy kyllä ymmärrystä tälle kompolle, ei merkkiuskollisuus saa olla este sille tosiasialle että hyvästä vaparista saa puristettua ahdettuna toodella paljon voimaa ulos.
Joku ~3l M moottorikin olisi aika pop, vaparina +300hv vakiona ja ahdettuna on vain lompakko rajana.
-
Tänää nostettu vanha kone pois keulilta
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=SAM_0092.jpg
uus kiinalainen 50mm hukkis hommattu ja öljynjäähdytin.
-
Köh köh, onko pakopuoli vähän vuotanut? ;D
-
Köh köh, onko pakopuoli vähän vuotanut? ;D
ihan pikkasen joo ;D
-
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=SAM_0093Kopio2.jpg
sinnehän se sopii ku isi äitiin ELK
Aika jämpti oli sovittaa öljypohjan ja laatikon kanssa yhdessä
huomenna jatkuu kannakkeiden työstäminen
Tuolla muutama lisä kuva
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/
-
Kerrassaan täydellinen kone tuollaiseen konehuoneeseen, ainakin kun tulee olemaan ahdettu P>
Ps: parempi moottorin kun volvon omat (vihaajat älkää kiinnittäkö tähän kommettiin huomioonne mitenkään, kiitos)
-
No nii, nyt kone lepää uusien kannakkeiden kanssa konehuoneessa 8)
ahdinta tuli myös vähän soviteltua myös konehuoneeseen
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=SAM_0103.jpg
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=SAM_0104.jpg
huomenna saan pakosarjaan tarvittavat laipat vesileikkauksesta.
-
pakosarjaa alotettu tekemään, kollektori tuli hepattua kasaan.
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=SAM_0114.jpg
tuli ostettua myös 9" fordin perä
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=SAM_0124.jpg
kavennettu banjo
rauta case
ja lukko
perään olis tarkotus sovittaa volvon akseli putket.
tuolla lisää kuvia
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/
-
nyt olis pakosarja hitsuuteltu kasaan
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=SAM_0151.jpg
pakosarjaan ruiskutettu black satin pinnote
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=SAM_0146.jpg
seuraavana olis ahtoputkien ja pakoputken teko.
mistä saa halvalla 3" rst käyriä?
-
pakoputkea heppailtu kasaan, db on 3,5 tuumaa ja loppupätkä 3 tuumaa
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=SAM_0156.jpg
perään sorvari pyörätti soviteholkit ja nyt istuu nätisti volvon vetariputket.
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=SAM_0160.jpg
-
pientä päivitystä..
kone on nyt rempattu. uudet laakerit, tiipparit, kannen läpikäyminen ja jne..
tuolla kuvia jos jotain kiinnostaa bemun moottorin sielunelämä ;D
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/#!cpZZ1QQtppZZ16 (http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/#!cpZZ1QQtppZZ16)
seuraavaksi kopan kimppuun
konehuoneen siistiminen ja maalaus
kaikkien sähköjen tekeminen uusiks
mega vaihdetaan pykälää uudempaan malliin.
perän sovittaminen
-
Mennyt ihan kokonaan ohi, on muuten tulossa ika mahtava peli!
Näissä on vaparitehot niin jäätävät, että ei ahdettuna voi tulla kuin voimaa.. S* Paljoko sitä olis tarkoitus ottaa irti?
Ja tuo R-To:n linkki.. S*
-
Mennyt ihan kokonaan ohi, on muuten tulossa ika mahtava peli!
Näissä on vaparitehot niin jäätävät, että ei ahdettuna voi tulla kuin voimaa.. S* Paljoko sitä olis tarkoitus ottaa irti?
Ja tuo R-To:n linkki.. S*
kiitos, kai siitä joku 350 pitäisi saada pikku kutittelulla..
-
Tässähän on kaikin puolin tekemisen meininki. Pitääpä pistää seurantaan.
-
Loistavaa jälkeä
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12958.0
siitä hyvä koppa uuteen kotiin.
-
hautautuuko projekti kokonaan vai onko uusi kori suunnitteilla ?
-
hautautuuko projekti kokonaan vai onko uusi kori suunnitteilla ?
katotaan nyt miten tässä käy, jos ton kopan joku vaikka ostais.
-
no nii, nyt on taas motivaatiota kerätty ja otetaan kaikki romut pois myynnistä ja jatketaan ruuvaamista :D
konehuone sai pienen hiekkapesun ja uudet värit päälle.
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=SAM_0300.jpg (http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=SAM_0300.jpg)
megaa alettu johdottamaan uudestaan, olis tarkotus pystyä ohjaamaan noita bmw orkkis puolia seksventtaalisesti,
jotta saadaan kaikki johdot ja puolat siististi piiloon.
http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=SAM_0330.jpg (http://s6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/?action=view¤t=SAM_0330.jpg)
-
kai se täytyy tätäkin topikkia kerran vuodessa sentää päivittää ;D
koneesta on otettu ekat savut jo, moottorinohjaus vaihtu tatekkiin ku halvalla sai ja puoliksi vaihtu audia a6 cop puolat.
jotain pientä häikkää koneessa on kun se syö 3sylinterin tulpan muutaman minuutin käyttelyn jälkeen.
täytyy varmaan suuttimet pesetyttää jossain
etuakselisto sai uutta väriä niskaan ja pusliksi tuli jämäkät uretaanit.
seuraavaksi olis vuorossa taka-akseliston vuoro.
perä tarvis hitsuutella kasaan ni sais tilata uudet vetarit ja välityksen.
kardaani pitäisi myös soveltaa jostain.
kestääkö kardaani putkena ihan tavallinen musta vedettu putki vai tarviiko sen olla cromoa?
-
Tuosta tulpasta niin kaverilla oli 325 bemari joka oli rajusti viritetty vapari. Suuttimet oli niin isot että ku 40km/h körötteli kylällä nii alko käymää viidellä. Sitte vaa rutosti monoo ni alko käymään taas kaikilla.
En tiiä onko sulla yhtään samanmoinen vika mutta kuhan kerroin ::)
-
En tiedä puhutko nyt kaasareiden vai ruiskun suuttimista, mutta suuttimien läpi virtaavaa polttoainemäärää on nykypäivänä mahdollista kontrolloida suuttimien aukioloaikaa säätämällä.
Oikealla ohjauksella ja esim. 2200cc-suuttimilla saadaan autot nykyään menemään päästöistä ja käymään nätisti.
-
En tiedä puhutko nyt kaasareiden vai ruiskun suuttimista, mutta suuttimien läpi virtaavaa polttoainemäärää on nykypäivänä mahdollista kontrolloida suuttimien aukioloaikaa säätämällä.
Oikealla ohjauksella ja esim. 2200cc-suuttimilla saadaan autot nykyään menemään päästöistä ja käymään nätisti.
Bamsellahan ainakin oli tatechin perässä 2000cc jos en väärin muista?
-
Bamsellahan ainakin oli tatechin perässä 2000cc jos en väärin muista?
Tässä on reilu 900cc suuttimet, tota tulppa ongelmaa en ole vielä kerenny tutkimaan sen enempää, mutta tuli vaan tommonen suutin vika mieleen ku saman pytyn kynttilää pimentää kokoajan. Jos siellä suutin jää jumittamaan auki jonkun roskan takia tai jotain.
Onhan tatekissa suuttimien korjaus arvoja vaikka minkämoisia, esim jos jännite tippuu liian alas ni ecu pidentää suuttimen aukioloaikaa.
-
En tiedä puhutko nyt kaasareiden vai ruiskun suuttimista, mutta suuttimien läpi virtaavaa polttoainemäärää on nykypäivänä mahdollista kontrolloida suuttimien aukioloaikaa säätämällä.
Oikealla ohjauksella ja esim. 2200cc-suuttimilla saadaan autot nykyään menemään päästöistä ja käymään nätisti.
325 bemari 2200cc suuttimilla ja vakio moottorinohjauksella ei taida kauhee hyvi mennä päästöistä läpi. Ja em. penarissa oli vakio ohjaus.
-
Ei varmaan juu. Kannattaa harjoitella hieman luetunymmärtämistä.
Sanoin, että oikealla ohjauksella eli esim. tässä tapauksessa Tatechilla moottoria ohjattaessa suuretkaan suuttimet eivät muodostu ongelmaksi, koska suuttimien aukioloaikaa voi säätää niin tehokkaasti.
-
pientä päivitystä kerran puolessa vuodessa ;D
käyntihäiriöt saatiin kuntoon, oli menny 4 puolaa ristikkäin paikalleen :idiot2:
nyt on auto taka-akselia vaille ajokuntoinen, perä saatiin hitsattua kasaan ja vielä suoraan.
revelle suuri kiitos jigin lainaamisesta. nyt odotellaan vetareita ja välitystä ameerikoista
muutama kuva vielä ja video :)
(http://i6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/WP_000161_zps6061c93c.jpg) (http://s6.photobucket.com/user/myohanen/media/244dl/WP_000161_zps6061c93c.jpg.html)
(http://i6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/WP_000163_zpscc84da5e.jpg) (http://s6.photobucket.com/user/myohanen/media/244dl/WP_000163_zpscc84da5e.jpg.html)
(http://i6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/th_WP_20130101_185915Z_zpseeaf2b9c.jpg) (http://i6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/WP_20130101_185915Z_zpseeaf2b9c.mp4)
-
päivitellään vähä tätäkin
perän osat sain viikko sitten käsiini.
eli uutta osaa tuli mittatilaus vetarit, uus välitys, kaikki laakerit, 1350 yoke
seuraavaks perä nippuun ja kardaania sovittelemaan paikalleen
(http://i6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/WP_000300_zpsc7d6740a.jpg) (http://s6.photobucket.com/user/myohanen/media/244dl/WP_000300_zpsc7d6740a.jpg.html)
-
päivitellääs tätäkin
laakerit sain prässättyä paikalleen uuteen lukkoon ja pinioniin. uus välitys on 3,5.
backlashin mittailua
(http://i6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/SAM_0556_zps216edfaf.jpg) (http://s6.photobucket.com/user/myohanen/media/244dl/SAM_0556_zps216edfaf.jpg.html)
hammaskosketus osu just kohdalleen vanhalla shimmi levyllä
(http://i6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/SAM_0558_zpsf4641bb2.jpg) (http://s6.photobucket.com/user/myohanen/media/244dl/SAM_0558_zpsf4641bb2.jpg.html)
siinä odottamassa auton alle pääsyä
(http://i6.photobucket.com/albums/y222/myohanen/244dl/SAM_0561_zps2866236b.jpg) (http://s6.photobucket.com/user/myohanen/media/244dl/SAM_0561_zps2866236b.jpg.html)
-
Hienoa, että akseli on nyt valmiina.
-
Mitäs tälle kuuluu?
-
Mitäs tälle kuuluu?
Tämä projekti odottaa aikaa, rahaa ja motivaatiota ;D
Kardaani tarvis viedä sorvarille ja tasapainotukseen. Muuten alkaa olemaan kaikki palikat kasassa.
Turbon vaihdan pienempään, varmaan holsetin hx40 superi olis paremman kokoinen tähän.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49936.msg863571#msg863571
myydään vene projektin alta pois.
-
myydään vene projektin alta pois.
aluksi sain käsityksen että myyt veneen tämän projektin takia, ja aloin miettiän että miksi vrcf:llä venettä myisit :idiot2: harmi ettei menee myyntiin :( jospa joku muu sitten tämän sais valmiiksi
-
aluksi sain käsityksen että myyt veneen tämän projektin takia, ja aloin miettiän että miksi vrcf:llä venettä myisit :idiot2: harmi ettei menee myyntiin :( jospa joku muu sitten tämän sais valmiiksi
joo siis toi auto täällä myydään eikä venettä ;D
-
Minun osalta tämä projekti päättyy tähän, tänään volvo lähti uuteen hyvään kotiin ;)
-
jeps, tämä projekti päätyi mun talliin, tuossa kuva juuri pihalle tulleena.
(http://i68.photobucket.com/albums/i2/metsaranta/volle/P1030855.jpg)
ahtimeksi valikoitui hyllyllä ollut käytettynä ostettu holset hx52pro, pakosarjan kanssa tuli taisteltua suurin osa kesälomasta..samalla tuli väännettyä 3.5" putkisto rosterista, yhdellä resonaattorilla ja sivusta ulos, kun perän yli ei mitään putkea enää saanut mahtumaan.
(http://i68.photobucket.com/albums/i2/metsaranta/volle/P1030908.jpg)
rojut konehuoneessa, putsarin kanssa tuli ahdasta.
(http://i68.photobucket.com/albums/i2/metsaranta/volle/P1030950.jpg)
kardaani tuli volvon ja bmw e39 m5:sen osasista ja fordin 9" laipasta, säle hoiti kasauksen ja painoituksen jälleen kerran.
Kytkimen kanssa oli murheita, ei millään suostunut ilmaantumaan ja vaihdettiin työsylinteriäkin muutamaan otteeseen, vika löytyi uudesta pääsylinteristä, josta oli tehtaalla jäänyt toinen reikä poraamatta loppuun asti säiliön alta >:(
Loppukesästä auto saatiin käymään ja ajettua parisen sataametriä..perä pitää ihme pauketta jo työnnettäessäkin ja tatechin säätöä ihmeteltiin ja samalla tuli päätös heivata se ja tilalle tuli emun boksi.
talvisäilössä
(http://i68.photobucket.com/albums/i2/metsaranta/volle/P1030954.jpg)
-
Voi, kylläpä hyvältä näyttää konehuoneessa O0
-
Dodii pitkästä aikaa näkee volvon konehuoneessa oikean moottorin! :)
Mitkäs puolat tässä on paikallaan?
Onko kone miten pitkälle sisuskaluiltaan vakio??
-
Dodii pitkästä aikaa näkee volvon konehuoneessa oikean moottorin! :)
Mitkäs puolat tässä on paikallaan?
Onko kone miten pitkälle sisuskaluiltaan vakio??
audin cop puolat, vakio on rojuiltaan motti..neljä konetta varalla, 2.8L ja 3.0L kampurat myös hyllyllä, jos rupee tuntumaan pieneltä kone ;)
-
audin cop puolat, vakio on rojuiltaan motti..neljä konetta varalla, 2.8L ja 3.0L kampurat myös hyllyllä, jos rupee tuntumaan pieneltä kone ;)
Audin puolat istuu ainakin aika nätin näköisesti.. Itselläni paikallaan 034 puolat :)
Noo eikähön tuo holsetti korvaa koneen kokoa ;D
-
hieman tätäkin nakerruttu eteenpäin, etutolpista tuli rakennettua säädettävät: tolppa kierreosineen tuli jomin golffiin tarkoitetusta sarjasta ja jouset tuli purettavaksi ostetun e36 bemarin kynätolpista.
(http://i68.photobucket.com/albums/i2/metsaranta/volle/P1040045.jpg)
etunavat teetettiin tommisbilletillä bemarin pulttijaolle ja m3 e36 levyn kanssa sopiviksi.
(http://i68.photobucket.com/albums/i2/metsaranta/volle/P1040065.jpg)
e36 m3 läppärunkoihin tuli myös hommattua m50 mottiin sopiva imusarja.
(http://i68.photobucket.com/albums/i2/metsaranta/volle/P1040047.jpg)
-
tämäkin kesä tapeltu tämän kanssa..kaiken näköistä murhetta ollut: vesi/öljyvuotoja, bensapumppu tankkeineen meni uusiksi, pätkimistä ja muuta mukavaa :buck2:
Viimeviikolla saatiin käyntiongelma selätettyä ja siirtotarroilla käytiin 50km lenkki ajamassa ja säätelemässä ;)
ihan mukavasti toi jo tolla 0.5bar:in ahdolla sysää..
(http://i68.photobucket.com/albums/i2/metsaranta/volle/P1040311.jpg)
(http://i68.photobucket.com/albums/i2/metsaranta/volle/P1040310.jpg)
-
Aika räyheen kokonen ulostulo putkistolla. :pomo:
-
Aika räyheen kokonen ulostulo putkistolla. :pomo:
varaa pistää vielä lisävaimennusta sisälle :2funny:
-
tämäkin leimattu viimeviikolla, 184.5hv/0.5bar ;D
-
tämäkin leimattu viimeviikolla, 184.5hv/0.5bar ;D
Sytty melkein kohdallaan...
-
putsari vissiin vähän ahdisti ::)
-
noin 100km tuli ajettua ja nyt työnnetty talliin, remonttia edessä: perään hommata toisenlainen lukko joka ei pitäis tollasta helvetin poista möykkää.., moottori pöllyttää sinistä turhan reilusti >:(
toinen rautalohko+supran männät kiikutettu koneistamoon porausta varten, kuten myös blingfactoryn teräsvauhtipyörä ja hammaskehä sille. Kytkin muuttuu nyt samalla 240mm:seksi, sachs-765 raceasetelma ja m3:sen massalevy.
-
Mikä laatikko sulla tässä on? Entäs mistä palikoista kardaani värkätty?
-
Mikä laatikko sulla tässä on? Entäs mistä palikoista kardaani värkätty?
m50 moottorin Zf lootana, kardaani volvon isoa/e39 m5 bemaria..