Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: revote - 23.07.2013, 17:03:05
-
Otsikko sen kertookin, eli pitäisi vaihtaa laturi 2.4T-koneella olevaan S60:een, ja jos joku voisi kertoa vinkkejä että miten se tapahtuu helpoiten. Ylä- vai alakautta, mitä purkaa jne.
Ja joku tietysti ajattelee että "mikset lue korjausoppaasta" niin voin sanoa että katsoin sen jo läpi ja kirjassa sanottiin että "katso mitä pitää edestä purkaa pois". Eli vinkit yhtä tyhjän kanssa.
Kiitos :)
-
Apulaiteremmi
Ohjaustehostinpumppu (älä irroita letkuja ja putkia, vaan nosta niiden sallimissa rajoissa sivuun)
Laturi (täytyy löysätä myös ilmastoinnin kompuran alemmat pultit, että saa kompuraa hieman käännettyä, koska laturin alakiinnike on kompuran yläkiinnikkeen takana)
Laturin päätykiinnityspultin vuoksi saattoi joutua irroitamaan jotain apulaitehihnan taitto- tai kiristinpyörää tai sitten ei, en muista varamsti
Oliskahan se jo noin vähällä vaivalla sieltä irronnu, toivottavasti.. jos ei, niin "katso mitä pitää purkaa edestä pois" :D
-
Onko tuon apulaiteremmin suhteen mitään erityistä, miten se löysytetään?
-
se kiristinpyörä on jousikuormitteinen, eli käännät sitä lenkillä( muistaakseni 13mm kannalla) niin huomaat kun hihna löystyy.
-
Ahaa, se on niin helppo! Kiitos sinulle, ja Miksulle!
Kauankohan tuohon menee aikaa? Alakautta siis toimitaan, sisäloksu sivuun..?
Jos vielä tulee jotain mieleen niin saa kertoa.
-
Yläkautta touhuillaan.
Muista sitten ekana irroittaa akunkenkä ja ennen apulaitehihnan irroitusta kannattaa piirtää paperille oikea hihnan kulkureitti, jotta sen saa vielä joskus takaisinkin oikealla tavalla.
-
Vanhassa koneessa on sille kiristinrullalle lukitus mahdollisuus aukiasentoon (850 10v koneessa ) Olisikohan tuossa uudemmassakin pannussa joku jippo jolla sen saisi pysymään "löysällä" hihnan asennuksen ajan ?
-
(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/WP_20130723_005_zps9890e9e7.jpg)
Kuvassa tarvike kiristin. Ylempi on se kiristin rulla, josta voi kääntää tai tuolta kiristimen pesässä olevasta torx kannasta jos siinä on semmoinen. Alkuperäisessä kiristimessä tosiaan se 13- ta 14mm kannalla se pultti. Siinä voi olla semmoinen muovi suoja päällä, lähtee meisselillä vääntämällä pois...
Niin ja onhan tuossa tuo lukitus löysällä- asentoon. Noin 5mm tappi tuolla reunassa...
-
Yläkautta? Koitin kurkkia, kolmella pultillahan se laturi on kiinni, en nähny ensimmäistäkään?
-
ne alemmat kaksi pulttia menee ensin kompuran jalan läpi ja sitten vasta laturin läpi, sen takia täytyykin sen kompuran alapultteja löysätä myös.
Sitä sivulta tulevaa pulttia ei oikein helpolla sieltä kyllä näekkään, menee melkein käsikopelolla tai peilillä, jos haluaa kunnolla nähdä.
-
Älypuhelimella saa monesti pahasta paikasta kelvollisen kuvan, jotta pääsee kärrylle mitä näkemättömästä paikasta löytyy.
-
Ok, kiitos kaikille. Eiköhän se näillä yks laturi vaihdu :)
-
Tänään aloin ropaamaan, ja tilanneraportti 1,5h jälkeen.
- Laturin johdot on irti
- Kiilahihna on irti/löysätty
- Ohjaustehostimen pumppu on irti/sivussa
- Yksi kiintoavain on ties missä piilossa moottoritilassa
- Vituttaa ihan kympillä kun on niin ahdasta
Meinaatteko oikeasti että laturin saa yläkautta irti? Eihän niitä pultteja nää millään kun se kompura on edessä. Ja sitä ei varmaan saa yläkautta pois koska laturi on edessä.
Menee järki prkl.
-
Laturin kaksi alimmaista pulttia = kompuran kaksi ylimmäistä pulttia. Eli kuten Miksu jo ohjeistikin, niin ne pultit kokonaan tietysti pois ja kompuran kaksi alimmaista muutama kierros löysälle, eli sitä kompuraa ei tarvitse saada kokonaan pois. Nämä kaikki neljä edellä mainittua pulttia ovat siis autoon nähden pituussuunnassa ja se yksi laturin yläpultti on poikittain. Se poikittain oleva yläpultti on apulaitehihnan kiristimen takia vähän piilossa.
Et sä sitä laturia ainkaan alakautta pois saa, eli jos et yläkautta saa, niin sitten et saa lainkaan :)
-
Katso uutta laturia, vertaa alimpia kiinnityspisteitä autossa olevaan, löydät varmasti siten noi kaksi pulttia.
Ne kompuran alemmat pultit on täsmälleen samassa kohtaa, toki n. 20cm alempana.
-
Niin ja koska sun auto on turbo, niin se ahtoputki on varmasti aika pahasti tiellä. Eli jos sen putken ottaa irti ja sitten vielä syylärin flektinkin, joka ei ole kuin yläkulmistaan kahdella ruuvilla kiinni, niin alkaa tilaa tulemaan.
-
Juu olen katsonut ja vertaillut, ja siksi tämä epätoivo tulikn että niitä pultteja ei varmaan näe. Todella ahdas se väli. Koitin youtubesta kurkkia videoitakin, en oikein löytänyt.
Edit: toi flektivinkki oli hyvä, kiitos!
-
joo, flektin irroituksella saa tosiaan hyvin tilaa, jos epätoivo iskee.. vähä pitää nippusiteitä ja liittimiä siitä availla, mutta tosiaan, vain kahdella ruuvilla kiinni.
Ota se ahtoletkukin suosiosta kokonaan pois, eli se mikä piti avata liitoksesta silloin, kun sitä johtoa irroittelit mittailuvaiheessa.
-
Joo kävin vielä kurkkimassa konepellin alle ja just toi flekti irti ja ahtoletku se kuminen pätkä edestä pois niin tilaa on jo erilailla.
Rohkaistuin taas! Tuletko Miksu Botniaringille? Jos saan vaihdettua laturin niin tarjoon kaljan, oot antanu hyviä vinkkejä jo useampaankin otteeseen :)
-
Joo kävin vielä kurkkimassa konepellin alle ja just toi flekti irti ja ahtoletku se kuminen pätkä edestä pois niin tilaa on jo erilailla.
Rohkaistuin taas! Tuletko Miksu Botniaringille? Jos saan vaihdettua laturin niin tarjoon kaljan, oot antanu hyviä vinkkejä jo useampaankin otteeseen :)
Tuun sinne, mutta taidan velvollisuuksien vuoksi ikävä kyllä olla estynyt juomasta alkoholia ennen iltaa :D
-
Hep hep, laturi vaihdettu ja auto jopa pelaa ok :)
Oli lopulta helppo homma, kun vaan pääsi kartalle tosiaan että mitä ja missä. Ohjeista puuttui oikeastaan vain se että se putki joka menee keulasta ilmanputsarin koteloon se piti irroittaa.
Kiitos Miksu ja kumppanit, opin taas lisää auton ropaamisesta!