Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mappiz - 15.03.2011, 23:54:06
-
Onko kyseisessä autossa etupyörän laakerit käypäsiä oikealle ja vasemmalle samalla numerolla?
Entäs takana?
Eteenhän tulee kai koko napa, taakse vain laakeri?
Onko S60,V70 sama laakeri?
-
Eteen napa käsittää siis laakerin ja lavan, 4 pultilla olka-akselissa kiinni ja käy kummalle puolelle tahansa. Takapäässä sama homma, eli laakeri ja napa tulee ja käy molemmille puolille sama osa. Ainoa ero että takapyöränlaakeria abs-anturi lukee itse laakeria, edessä anturi lukee taas vetoakseleissa olevia hammaskehiä.
Sama laakeri sekä S60 että V70.
-
Kyseessä -01 malli mutta en uutta aihetta viitsinyt aloittaa.
Eli onko kukaan itse vaihtanut pyöränlaakeria tai tuota laitetta missä se näyttää olevan.
Onko vaikee homma?
Ainakin kuvan perusteella homma menis näin:
-Pyörä irti
-Alapallo irti
-Raidetangon pää irti
-Vetari irti siitä osasta missä jarrulevy on (en tiedä sen nimee) Eli vetari jää vaihdelaatikkoon mutta jarrulevyhässäkkä irti
-Sitten se laakerilaite 4 pulttia auki ja uutta tilalle?
Olisko helppo homma? Vielä kun sais varmistuksen kumman puolen laakeri pitää vaihtaa tai onko vika vetarin tukilaakerissa? Ei taida pyörittelemällä selvitä?
-
Olisko helppo homma? Vielä kun sais varmistuksen kumman puolen laakeri pitää vaihtaa tai onko vika vetarin tukilaakerissa? Ei taida pyörittelemällä selvitä?
Ei ole kovin paha vaihdettava. Tosin saa olla tarkkana, ettei vetoakseli irtoa sisemmästä murroksesta.
Pyöränlaakerin vian pystyy tarkastamaan pyörittämällä. Rengas ilmaan, pyöritä ja pidä toista kättä jousessa, viallinen laakeri aiheuttaa yleensä pientä tärinää jousessa.
-
Ei ole kovin paha vaihdettava. Tosin saa olla tarkkana, ettei vetoakseli irtoa sisemmästä murroksesta.
Pyöränlaakerin vian pystyy tarkastamaan pyörittämällä. Rengas ilmaan, pyöritä ja pidä toista kättä jousessa, viallinen laakeri aiheuttaa yleensä pientä tärinää jousessa.
Joo täytyy lmeisesti alkaa testaileen...aluks tuntu lähinnä huvittavalta kun joku heitti ton tärinäkommentin mutta kai se sitten totta jos kerta toinenkin ihminen sen sanoo...täytyy testata!
Joo ja tosta vetarin irtoomisesta oon kuullu kans..mitäs jos se irtoo sieltä laatikon päästä?
-
Joo ja tosta vetarin irtoomisesta oon kuullu kans..mitäs jos se irtoo sieltä laatikon päästä?
Pitää kasata sisempimurros takaisin kasaan ja mielellään oikein ;). Tarvikkeena sitä ei vissiin saa ja sinisellä taitaa uusi kustantaa ~500 €. :'(
-
Pitää kasata sisempimurros takaisin kasaan ja mielellään oikein ;). Tarvikkeena sitä ei vissiin saa ja sinisellä taitaa uusi kustantaa ~500 €. :'(
Joo..eli taidampa jättää homman ammattilaisille...eikai tommonen laakerinvaihto paljoo maksa..laakeri tarvikkeena 100e + asennustyöt varmaan 2h? eli oisko joku 200-250e homma ?
-
pitäis sen laakerin vaihtua alle tuntiin
-
Kuinkahan helposti se vetari voi irrota sieltä laatikosta? Kannattaako alkaa ees yrittään...tuskin toi olkavarsikaan kovin helpolla siitä vetarista irtoo ???