Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: MatiasS - 24.07.2013, 21:23:09
-
Velipoika osti tuossa 240 yheltä tutulta ja tässäkään ei vissiin matkamittari pyöri? Onko samanlaisia kuin nuo 700/900-sarjan mittaristot että juotos hommia jne? Kellokaan ei vissiin toiminut..
-
http://www.davebarton.com/240-odometer-repair.html
-
Mielenkiintosen näkönen sivu, vaikean näkönen kieli :buck2:
-
Mulla on sama ongelma tuon sivun kans :P
-
Jaahas.
Mekaaniset (kokemuspohjalta):
1. Ota mittaristo irti.
2. Avaa mittariston takaa seitsemän + kaksi ruuvia, eli kaikki mitkä on osoitettu kuvassa:
(http://www.davebarton.com/240-odo-001.jpg)
3. Nosta mittariston taustalevy irti jolloin nopeusmittarin pitäisi jäädä kehykseen kiinni ja näky on tälläinen:
(http://www.davebarton.com/240-odo-002.jpg)
4. Nosta nopeusmittari irti tarkasteltavaksi
5. Nosta varovasti neulaa stopparin yli ja merkitse sen lepoasento ylös. Jos epäilet muistiasi ota kuva tai piirrä merkki kynällä. Neula tulee palauttaa tähän asentoon myöhemmin.
6. Jumita neulan akselin pyörintämekanismi meisselillä kuvan osoittamalla tavalla:
(http://www.davebarton.com/100_1312.jpg)
7. Käännä neulaa vastapäivään ja nosta varovasti ylös. Nosta keskiöstä jottet vaurioita neulaa. Neulan pitäisi nyt olla irti.
8. Avaa kaksi pientä talttapäistä ruuvia:
(http://www.davebarton.com/100_1321.jpg)
9. Alta paljastuu seuraava näky. Avaa kolme ruuvia lisää.
(http://www.davebarton.com/240-odo-004.jpg)
10. Kuvasssa oleva sininen ruuvi on usein syypää toimimattomuuteen. Ratas irtoaa kampeamalla. Vaihda se.
(http://www.davebarton.com/240-odo-006.jpg)
Mustaa spiraali ruuvia ei Suomen lamamalleissa ole.
(http://www.davebarton.com/240-odo-010.jpg)
Euromalli näyttää tältä:
(http://www.davebarton.com/240-odo-030.jpg)
Itsellä oli tuo akselinpäätyratas halki joten se pyöri akselin päällä -> kilometrejä ei kerry.
11. Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä.
Uusia rattaita saa ameriikasta Dave Bartonilta 22usd kappale.
Sähköiset:
1. Lue mekaaniseen soveltuvat ohjeet ajatuksella yläpuoleta ja varaudu henkisesti.
2. Irroita mekaanisen kuvassa esitetyt seitsemän ruuvia "kehältä" + neljä mittarista
(http://www.davebarton.com/240-odo-021.jpg)
3. Nosta mittariston takalevy pois ja ota nopeusmittari tarkasteluun. Avaa kaksi ristipäätä
(http://www.davebarton.com/240-odo-023.jpg)
4. Jos haluat lisää tilaa niin poista neula ja etulevy. Neula irtoaa samalla tavalla kuin mekaanisessa, mutta stoppari on sisäänrakennettu.
5. Nyt vikakohteet ovatkin jo esillä. Kuvassa siis pikkuratas ja "gear pod".
(http://www.davebarton.com/240-odo-026.jpg)
Huomaa puuttuva hammas. Jos pikkuratas on ehjä, niin tarkasta myös "gear podin" takapuoli.
6. Putsaa koneisto paineilmalla mahdollisten rikkinäisten hampaiden takia.
7. Kokoa päinvastaisessa järjestyksessä.
Itsellä ei tästä kokemusta, mutta noin neuvoivat tekevän. Varaosat saa jälleen Dave Bartonilta.
Kirjoitettu kuumeessa joten kirjoitusvirheitä on varmasti. En vastaa tuhoista. Kuvat lainattu Dave Bartonin sivuilta. (http://www.davebarton.com/240-odometer-repair.html)
Tarpeeksi rautalangasta? :D
-
Ajattelin asennella kellon tilalle kierroslukumittarin. Onko siellä takana tilaa autogaugen mittarille? Kohteena 1986 240 GL
-
Tilaa on ruhtinaallisesti ja signaalipiuhakin on valmiina.
-
Alko itekseen pyöriin mittarit ko käytin irti ja velipoika oli purkanu ja tinaillut. Mikähän meni väärin ko melkein kerrala onnistu, nyt ei toimi pensamittari :facepalm:
Passaakos kysyä tässä että saako 940 yazaki mittaristoon askelmoottoria jostain ko omassa kulkineessa on se entinen eikä kilometrit lisäänny? Lisäksi haluttais laittaa lisää kilometrejä mittariin..
-
Löysin tällasen topicin. Tilaileekos joku tuolta dave bartonilta tavaraa?? Tarttisin 240 (vdo ja vaijerimalli) mittariston rattaan sekä 850 mittariston rattaan.
-
Lainaan vähän tätä topicia, sähköisessä mittaristossa ei toimi trippi, nopeus ja matkamittari. Uutta mittaristoa kokeiltu, eikä auttanut. Piuha anturista mittaristolle testattu, eikä siinä ole mitään vikaa. Tietääkö kukaan, mihin tämä sininen johto menee? (Kuva otettu ratin ja keskikonsolin välistä). Siis maadotushan se on, mutta mille? Siinä roikkuu vaan katkenneena 20cm tota piuhaa.
(http://i9.aijaa.com/t/00514/13391626.t.jpg)
-
Lainaan vähän tätä topicia, sähköisessä mittaristossa ei toimi trippi, nopeus ja matkamittari. Uutta mittaristoa kokeiltu, eikä auttanut. Piuha anturista mittaristolle testattu, eikä siinä ole mitään vikaa. Tietääkö kukaan, mihin tämä sininen johto menee? (Kuva otettu ratin ja keskikonsolin välistä). Siis maadotushan se on, mutta mille? Siinä roikkuu vaan katkenneena 20cm tota piuhaa.
(http://i9.aijaa.com/t/00514/13391626.t.jpg)
Tänään sytty myös abs-valo. Liittyyköhän se tähän jotenkin? Käynnissä ei syty, mutta kun ajaa vähänkin niin syttyy.
-
Tuo maadoitus näyttää jälkiasenteiselta puuhapiuhalta, joten vaikea sanoa mihin liittyy. Tuskin ainakaan mittaristoon.
ABS-valo syttyy mm. silloin jos ABS-boksi ei saa asianmukaista nopeussignaalia kaikilta antureilta, joten taitaa olla perän anturissa tai anturin johdoissa vikaa.
e: johdot olikin näemmä jo kokeiltu...
-
Mittasin siitä L-liittimestä jännitteen ajon aikana ja se näytti 0,09 - 0,14V. Mitä sen kuuluisi näyttää ajossa? Ei viittis anturiakaan ostaa, ennenkuin on varma johtuuko se siitä anturista.
-
Mitähän vaihtoehtoja jää jäljelle, kun on nyt ehjää mittaristoa ja toista anturiakin kokeiltu, mutta mittaristo ei vaan herää? Ainoa edistys on, että abs-valo hävisi.
-
Eikö tosiaan kukaan osaa tämän kanssa neuvoa? Voiko se liittyä virtalukon pohjaan tai ECU:un? Ainakin sen verran sain selville, että se sininen johto nopeusmittarin L-liittimestä menee virtalukolle. Harmittaa kun kierroksetkin jää välillä jumittamaan 2000:een vapaalla. Tyhjäkäyntimoottori on putsattu. Ei anna vikakoodeja.
-
Tuleeko jännite mittariston liittimeen?
-
Tulee juu. Ja tuolla aijemmassa viestissä oli lukemat joita tulee ajon aikana.
-
Sitte veikkaan anturia
-
No kun toista anturiakin on kokeiltu.