Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Jarham - 26.07.2013, 01:31:28

Otsikko: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 26.07.2013, 01:31:28
Eli. Autoon vaihdettu kaikki alustan osat. Puslat uretaania. Myös kaikki moottorin tukikumit ja apurungon puslat. Kaikki mahdolliset nivelet, ja auto tärisee välillä kiihyttäessä välillä tasaisella ajolla ja käytännössä vähän miten sattuu. Renkaissa ei vika ole nekin on tarkastettu. Mutta raidetanko antaa hieman ylös/ alas suunnassa periksi, mutta sekin tuntuisi antavan sen verran periksi itse raidetangon ulosolevasta osasta, ei siis laakeroinnista.

Nyt alkaa keinot ja konstit ja rahatja hermot loppumaan. Meneekö nää kiulut ees ilman tärinöitä eteenpäin? Katsastuskin meni täysin puhtaasti läpi. Auto siis v70 t5 98. Onko tälläinen tärrä mahdollista tulla automaattilootasta, joka muuten pelaa ku pitää. Myös kaikki jarrut ja laakerit ja vetoakselit on vaihettu
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 26.07.2013, 01:38:32
Ja myös jouset iskarit ja kaikkien iskarien yläpäät, myös tukivarret. Talvirenkaat 16 " tarkastettu samoin kesärenkaat 18" ja tärrä on aivan samanlainen kummillakin renkailla. Kaikki kallistuksen vakaajan puslatkin.. Vaihettavia osia alustaan ei siis ole
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 26.07.2013, 01:42:01
Levyt bremboa palat volvon ja nivelet trw ja moottorin tukikumit pääosin volvoa / swedish kamaa. Laakerit skf iskarit trw ja jouset volvoa.. KOKEMUKSIA !!! Ikäni autoja rassannu, muttei moista koskaan muilla merkeillä tullu vastaan. (fordeja ei lasketa)
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 26.07.2013, 01:53:18
Lootaa ajattelen koska autoon on jo ruotsissa vaihettu putkisto kisakatilla, tm racing stage 2 custom softa ja t19 ahdin, joilla 1,0 bar paineet.. edellinen omistaja kokeili 1,3 bar penkissä, jolloin loota luisti antaen 349 hp. Tolla 1,0 barillakin olen onnistunut kuumentaan lootan öljyt siten, että hädin tuskin liikkui enään. Vaihdoin öljyt kierrättämällä 16l ja muuten kyllä pelaa loota erittäin hyvin, mutta voisko siellä silti olla jotain mätää?? Vaihdoin öljyt lootaan myös toistamiseen vuosi sen jälkeen ja oli kyllä aika palaneet kyllä silloinkin. Ihan mustat ja lähinnä muistutti kuravelliä. Lootaöljyt mobil 320
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: janne81 - 26.07.2013, 09:32:06
En oikein usko lootan tärräävän, onko tärinä pahempi veto päällä vai rullaten?
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: KariL - 26.07.2013, 10:01:19
Muuttuuko tärinän taajuus moottorin kierrosten tai auton nopeuden mukaan?
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 26.07.2013, 11:59:20
Moottorin kierrokset ei vaikuta tärinään. Ja joskus täristää 100 ja siitä ylöspäin, välillä taas ei juuri lainkaan. Samoin tuntuu välillä tärinää hiljaa ajaessa 40-60 välillä ei juuri lainkaan. Ja tärinä ei juurikaan muutu veto päällä / vapaalla.
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: KariL - 26.07.2013, 12:28:12
Tarkista takapyörien suuntaus ja onko renkaat kuluneet epätasaisesti.
Ulkolaisilla foorumeilla kerrotaan väärästä takapyörien suuntauksesta johtuvasta tärinästä. Runko menee jotenkin resonanssiin ja se tuntuu tärinänä. Se on kuulemma Volvolle (V70) ominaista.
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 26.07.2013, 13:46:44
Takapyörien suuntaus kyllä vois olla persillään.. Aurauskulmat niistä voi toki itekkin katsoa, muttei oikein kulkusuuntaa. Tarkoitus olisikin ens tai sitäseur. viikolla viedä nelipyöräsuuntaukseen .
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: RaneHoo - 26.07.2013, 14:44:49
Onko vanteet alkuperäiset/ onko jälkiasennusvanteissa keskireiän soviteholkit?
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 26.07.2013, 22:52:43
Talvirenkaat on alkuperäisillä vanteilla ja kesärenkaat barzetta vanteilla joissa keskireikä juurikin sama kuin volvossa alkuperäisenä. Kummatkin renkaat ja vanteet tasapainotettu sekä tarkastettu sivuttaisheitot / pystyheitot. Vanteiden ja renkaitten osalta se ei johdu.  Kummillakin renkailla sama homma.

Kyllä se nyt vaikuttaisi sille että takarenkaissa on n5mm  haritusta joka mielestäni jo hieman selittäisi tärinää..  apukuskin puolella olevassa kallistuksenvakaajassa olevat kaksi pulttia vaan on juntannut kunnolla jumiin itse vakaajan alumiiniholkkiin, josta säätö tehtäisi joten sen osalta saakin hieman jumpata.. Liottelin jo niitä erillaisilla rost ofeilla ja valopetroolilla, mutta toistaiseksi tuloksetta. Mutterit kyllä irtoaa, muttei suostu liikkumaan lainkaan ennenkuin pultit saisi irtoomaan noista holkeista. Pilliä ei vielä ainakaan viitsinyt käyttää, koska samalla luultavasti myös pusla kyrvähtää ja tankkikin bensaputkinenn on aika mukavasti siinä ihan vieressä. Ei vaan kerennyt nytten enemmälti tänään jumppaamaan sen kanssa.
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: KariL - 01.08.2013, 08:18:02
Joko tämän tärinän aiheuttaja selvisi?
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 07.08.2013, 22:22:12
Ei ole kerennyt edes oikein rassaamaan..
Nuo pultit pitäs ensin saada aukeneen niistä vakaajan alumiineista.
Kun pilliä ei tuossa tankin takia tohi käyttää eikä jäädytyskään tuottanut tulosta.. Pari tuntia koputtelin ja liottelin,jäädytin ja kokeilin valopetrooliakin, joka yleensä alumiinin kanssa on hyväksi havaittu,mutta auton voi vaikka nostaa pultin päästä
ilmaan, joten saa nähä onko ostettava uusi pusla ja pultit ja rikottava ne alumiiniholkit.
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: epe - 08.08.2013, 20:14:45
itellä aiheutti sisempi vetonivel samanmoista tärinää....
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: KariL - 08.08.2013, 21:29:49
"Myös kaikki jarrut ja laakerit ja vetoakselit on vaihettu"
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Thismo - 09.08.2013, 18:58:38
Mitenkä tuo turbiini?
Ne alkavat ainakin jenkkipeleissä tärräämään kun loppu lähestyy.
Vaikea tuota kuitenki on todeta ennenkä menee totaallisesti rikki, mutta sitten samalla menee laatikkokin.
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 10.08.2013, 19:01:09
Sitäkin joskus kyllä ajatellut, mutta kun se tärinä ei lopu vaikka heittää vauhissa vapaalle, eikä myöskään tärise kierrosten / vedon mukaan.. Välillä tuntuu että muka tärisisi kiihyttäessä enempi, mutta taitaa johtua vaan vauhdin kasvusta.

Tuon takapään kun saisi reilaan niin olisi varmaan paljon viisaampi
Otsikko: Re: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Justus - 10.08.2013, 20:18:44
oma c70 tärrää kans ihmeellisen satunnaisesti vauhdin ollessa yli 100. Jotenkin tuntuu et se johtuu takapäästä. ei johdu ainakaan renkaista. on ollut tommonen koko sen 9 vuotta kun se on mulla ollut. taitaa olla ominaisuus.
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: KariL - 10.08.2013, 22:20:09
Kuluuko takarenkaat tasaisesti, vai kuluuko jompi kumpi reuna enemmän?
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 12.08.2013, 20:50:18
No nyt kahdessa vuodessa toinen sisäsyrja hieman enempi.. Ihmeen vähän koska haritusta niissä on ainakin 5mm. Taitaa vaan olla myös niin että takapään renkaitten kulkusuunta kokonaisuudessaan on päin peetä..

Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 01.06.2014, 01:40:18
Tuli sitten vaihdettua taka-akselin puslatkin ja vetoakselit TAAS ihan uusiin.. tärinä ei lopu.. vika ei ole missään puslassa eikä missään laakerissa eikä renkaissa.. ne on ihan kaikki vaihdettu.. Kai se perkele on sitten laatikko. en enää keksi mitään. Vituttaa kun rahaa menny saatanasti ja silti auto on ladaa paskempi ajaa. Vitun tärinä
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 01.06.2014, 01:42:39
Pyörätkin on suunnattu.. tukivarret vaihettu, jouset ja iskarit ihan kaikkinen oheiskamppeineen ja jopa apurungon ja moottorintuennan kaikki kumit on ihan uusia....
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 01.06.2014, 01:48:32
Taidan polttaa koko paskan
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Makkara - 02.06.2014, 18:15:04
Onko tää uudemmalla koneella? Mites puolat ja tulpat? Mulla tuli tollasta tärinää, kun kaksi puolista oli rikki. Toimi normaaliajossa, mutta kuormassa alko tärisemään.
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: pupponen - 02.06.2014, 19:05:41
Mulla oli aikoinaan 850 pienen pieni kuhmu takavanteessa (pelti), joka teki tärinän about 90-110 vauhdissa. Ei auttanut tasapainotukset, heti kun vaihtoi vanteen se loppui. Oot kyllä käynyt toooooooooooooosi paljon läpi...
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 08.06.2014, 00:47:20
Vanhemmalla koneella.. Puola ja sytytysyksikkö  johdot tulpat virran jakajan kansi ja pyörijäkin vaihdettu.. Nyt onkin sitten moottorin ohjauksen puolella häikkää. Lambda hajosi ja tilalla Delphi.. Ei pelaa. Vie soppaa yli 20 l. Uusi alkuperäinen tulossa jenkkilästä . sitä uutta tulkintaa. Saattaa olla myös jotain mätää moottorin ohjaus yksikössä

Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 08.06.2014, 00:48:31
Niin ja renkaat on poissuljettu.. Kummallakin rengas sarjalla sama homma. Toiset originellit ja kumpikin sarja tarkistettu
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 08.06.2014, 01:41:47
Tämän tärinän suhteen alan olemaan aika varma että johtuu joko turbiinista vetolevystä tai venttiilikoneistosta..tai niitten kaikkien yhteensattumasta.
 venttiili koneisto oireilee meinaan jo siten ettei aina mene vaihe päälle vaihtaessa 1-2 ja joskus kääntyessä ja kun kik down yrittäis vaihtaa pienempää niin tärähtää.. muutoin periaatteessa vaihtaa todella nätisti..

 Rahaa on jo palanu niin paljon ettei kannata myyäkkään joten kaippa se on kärsittävä ja hommattava vielä toinen loota vauhtis ja turbiini. Kallistahan tää on mutta muuten kyllä ko autosta tykkäisin..

Hieman huono kuva näistä volvoista kyllä jääny entisenä volkkaristina , mutta näillä mennään
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: Jarham - 08.06.2014, 01:50:31
Volvon ideologia vaan hieman kummastuttaa kun 140 hp versiossa ja ja 250 hp versiossa kaikki alustan puslat ja nivelet on samoja.. mitään ei ole vahvistettu.. toisaalta tämä auto on kyllä monookin saanu reippaasti mutta kyllähän näitten jotain pitäs kestää.. aikanaan otin 1,6 td golfista vajaa 200 hp irti jossa oli vakiona 75 hp ja kyllä se moista vaan kummasti kesti. Tässä on kuitenkin aikalailla vähempi viriastetta ja ongelmia on piisannu
 :o :o
Otsikko: Vs: V70 ja ikuinen tärinä
Kirjoitti: eepo - 20.04.2015, 17:46:25
Nostellaas vanhaa..

Onko tähän selvinnyt mitään.

Ite hommasin hiljattain v70 (2000 mk1, bensa, automaatti) ja omituinen epäsäännöllinen tutina tuntuu matka-ajossa nopeudesta riippumatta. Renkaat on uudet, mutta muuten en ole vielä perehtynyt asiaan. Pikaisesti googletin asiaa (volvo v70 vibration..), mutta mitään selvää ratkaisua ei löytynyt..