Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Hetuz - 27.07.2013, 13:09:41
-
Moro,
Autona V70, 2.4 ( B5244S ) vm.2004. 170000 km mittarissa.
Eilen illalla autopesurista lähtiessä kytkinpoljin jäi lattiaan ja on aivan hervoton. Eli kädellä pitää nostaa poljin ylös. Olisko painelaakeri/työsylinteri kaput? Erinäisiä sirinöitä kuulunu tovin aikaa kytkintä käytettäessä ja poljin ylhäällä ollessa. Eilen siis loppu äänet, mutta niin loppu kytkimen toimintakin...
Onko kellään kokemusta vaihdelaatikon irrottamisesta? Olisin kiitollinen jos jollakulla olis antaa neuvoja toimenpiteestä kytkinremontin suhteen. Myös Opel Omegan omistajana en pelkää tarttua toimeen pelkästään kotikonstein. :2funny:
-
kytkinpoljin jäi lattiaan ja on aivan hervoton. Eli kädellä pitää nostaa poljin ylös.
Kai tuossa pitää olla vikaa jossakin lähempänäkin sillä ei kai polkimen palautusvoima voi tulla hydraulisesti työsylinteriltä. Elättelisin jopa toiveita, että ehkä laatikkoa ei tarvitse irrottaa joten ennen suurempaa hänksäämistä, kannattaa varmaan odotaa, mitä tietävämmät sanovat.
-
Niin vika voi olla myös kytkimen pääsylinterissä.
Tosin äänet voi taas viitata painelaakeriin tai paineasetelma työsylinteri vikaan.
Vaihteiston pystyy irrottamaan alakautta niin että moottori jää paikoilleen.
-
Niin vika voi olla myös kytkimen pääsylinterissä.
Tosin äänet voi taas viitata painelaakeriin tai paineasetelma työsylinteri vikaan.
Vaihteiston pystyy irrottamaan alakautta niin että moottori jää paikoilleen.
No dieselissä ei ainakaan erillistä painelaakeria. Pelkästään siellä oli hydraulinen työsylinteri.
Apurunko pitää puottaa toiselta puolen kokonaan irti ja toiselta puolen pyörittää pultteja 5 kierrosta auki niin laatikon saa pois.
-
Mystinen piirre tässä itselle on se, että poljin tosiaan painuu lattiaan ilman minkäänlaista vastusta ja jää sinne. Kun sen nostaa ylös, se jää yläasentoon niinkuin normaalisti.
Tänään kävin kurkistelemassa konepellin alle ja runkkaamassa polinta. Alko vaan vituttamaan... Noh, siinä vitutuksessa vahasin eilen pestyn auton. Saapahan naapurit ihastella komeaa Volvoa. :pomo:
Mites tuo pääsylinteri, onko siihen mitään korjaussatsia? Jos alkais siitä katselemaan eteenpäin.
-
Kokeilehan muuten ilmata se kytkin, voihan se olla on että vetäny jostain ilmat. Mulla teki samallalailla kytkin ku tein kytkin remontin.
-
Tähän mennessä itsellä vastaantulleet pohjaan jääneet kytkinpolkimet on 100% johtuneet työsylinterin hajoamisesta, yleensä päästää myös nesteet sieltä sitten allensa ja se on havaittavissas siitä, että laatikon-moottorin välissä on nestetippoja
Kai tuossa pitää olla vikaa jossakin lähempänäkin sillä ei kai polkimen palautusvoima voi tulla hydraulisesti työsylinteriltä. Elättelisin jopa toiveita, että ehkä laatikkoa ei tarvitse irrottaa joten ennen suurempaa hänksäämistä, kannattaa varmaan odotaa, mitä tietävämmät sanovat.
Suuri palautusvoima tulee hydraulisesta sylinteristä, siellähän on tosi vahva paine-asetelma, joka työtää painelaakeria takaisinpäin.
Mystinen piirre tässä itselle on se, että poljin tosiaan painuu lattiaan ilman minkäänlaista vastusta ja jää sinne. Kun sen nostaa ylös, se jää yläasentoon niinkuin normaalisti.
Kytkinpolkimessa oleva jousi pitää jousen pohja-tai ylä asennossa,tarkoitettu siis siten, että se pitää sitä yläasennossa, mutta jos ei tule kytkinnesteen palauttavaa voimaa, niin se jää sen jousen avulla myös sinne pohjaankin, ei ole siis ns. palautusjousi.
-
Kiusallinen kilometrimäärä repiä kytkin auki tuollaisen osan takia. Luultavasti muuta vikaa ei ole vielä toviin odotettavissa mutta jos korjaa vain tuon työsylinterin, sadantuhannen tai viimeistään kahdensadan päästä pitää repiä kaksoismassavauhtipyörää pihalle. D5:ssa oli minulla kytkinlevy myös aika tarkaan lopussa vähän rapian 300 000 km jälkeen.
Jousi jää sitten vissiin kuolleeseen asentoon kytkimen ollessa pohjassa ja pitää polinta ylhäällä vasta kun se on noussut ylös. Mihinkähän joutusimmekaan ilman Miksua :)
-
Kiitos vastauksista mieltäni askarruttaviin kysymyksiin. Se on sitten semmonen homma, että kytkin remontti käyntiin, tavalla tai toisella. Ajattelin vaihtaa pelkät kytkimen hilut, en surullisen kuuluisaa kaksoismassavauhtipyörää. Kampuran stefa menee kans vaihtoon.
-
välttämättä kytkin levy ei ole paljoakaan kulunut, mutta 200tkm jälkeen kaksoismassa alkaa ääntelee.
-
Osaako tuosta kaksoismassasta ammattilainen sanoa näkemällä tapauksen, onko yksilö vaihtokunnossa? Tai onko tuo n. 200000 km semmonen määrä kilsoja joiden jälkeen se yleensä menee? Noh, jälkeen tuon ainakin mutta, mutta... Näyttää nuo dieselmiehet ainakin täällä kirjoittelevan mittarilukemista yleensä tuolla 300 - 400000 km välimaastossa.
-
Osaako tuosta kaksoismassasta ammattilainen sanoa näkemällä tapauksen, onko yksilö vaihtokunnossa? Tai onko tuo n. 200000 km semmonen määrä kilsoja joiden jälkeen se yleensä menee? Noh, jälkeen tuon ainakin mutta, mutta... Näyttää nuo dieselmiehet ainakin täällä kirjoittelevan mittarilukemista yleensä tuolla 300 - 400000 km välimaastossa.
Kestää ajaa, omassa(D5)ajoin n.270tkm mutta äänteli joutokäynnillä paljon aiemmin.
Olisin ajanut pitempääkin, varmasti yli 300tkm mutta koneremontin yhteydessä vaihdoin kaikki osat.
200tkm on tuskin se kilometri määrä jossa se alkaa olemaan loppu, riippuen ajotavoista ja missä ajaa.
Sinun auto benskoneella jonka vääntö ei ole niin suuri kuin dieselien eli tämän puolesta pitäisi kestää paremmin.
-
Kyselin Oulun korjaamohintoja tuolle remontille ( kytkinsarja, työsylinteri, tarvittavat pultit, laatikkoöljy, kytkinneste ):
Wetteri ( Oulun sininen ) 1500,-
Suomenautohuolto SAH 1150,-
ATOY 1000,- ( tarjouksesta ei selvinnyt kuuluuko litkut mukaan )
Wetteri ja SAH sanoi vauhtipyörän vaihdon hinnaksi samassa yhteydessä toisen mokoman lisää... ( 1500 ja 1150 )
-
Aihetta sivuten. Onkos kukaan vaihtanu noita kovia vauhtipyöriä näihin bensa vehkeisiin?