Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Eagle| - 28.07.2013, 20:22:02

Otsikko: V50 Etupuskurin irroitus
Kirjoitti: Eagle| - 28.07.2013, 20:22:02
Kaivattaisiin ohjeita etupuskurin irroitusta varten?
Volvo V50 2.4 2006 Summum kyseessä, eli "vanhempi koppa", ei facelift.
Lähinnä kriittiset paikat, ja "piilossa olevat" kiinnitykset kiinnostaa. Osaan kyllä ottaa alamuovit pois, sumuvalot, valot pois tieltä jne.
Korkeapainepesurit? Miten ne lähtee ehjänä?
Onko jossain rungon uumenissa ne muutamat pultit jotka pitää irroittaa, että etupuskurin saa vedettyä pois?
Otsikko: Vs: V50 Etupuskurin irroitus
Kirjoitti: Kulmamies - 28.07.2013, 20:38:03
Ei siellä mitään piilopultteja taida olla :)

- Yläreunassa muovipidikkeitä ja kulmissa kaksi torx-ruuvia.
- Sivuissa rivi torx-ruuveja (olisiko ollut 6kpl) Ruuvien irroituksen jälkeen irtoaa vetämällä sivulle päin.
- Alareunassa keskellä pitkä rivi muovikynsiä ja moottorin alamuovin kaksi kulmimmaista torx-ruuvia.
- Lampunpesimen kannet pitää irroittaa. Vedä ulos ja lätkän alapuolella näkyy musta muovikynsi, joka pitää lätkää paikallaan.
- Ajovalot kannattaa irrottaa, niin saa niiden alla olevia muovikynsiä painettua paremmin auki ja asennuskin on helpompaa.
- Monasti rekisterikilven kiinnitysruuvit ovat kiinni myös puskurin takana olevassa vaimenninmuovissa, joten kilpi kannattaa irrottaa, tai ainakin huomioda siinä vaiheessa, kun puskuri ei irtoa.
- Puskurin ollessa jo raollaan saa irroitettua sumareiden liittimet.

Volvolle tyypilliseen tapaan, "Asennus päinvastaisessa järjestyksessä"
Otsikko: Vs: V50 Etupuskurin irroitus
Kirjoitti: Eagle| - 28.07.2013, 22:39:19
No mutta kiitos  ;) Tämä valaisi jo paljon. Aika hyvin selitetty.  :hello:
Edellisessä Volvo V40 muistan vaan noista "piilopulteista", että puskurista meni jotkut "kiskot" jonnekkin palkin sisään, ja joutuin irroittamaan 4 kpl järeämpiä pultteja rungosta, saadakseen puskurin "liukumaan" ulos.. :) Mutta, V50 erilainen kuvio näöltään. Näillä mennään!
Otsikko: Vs: V50 Etupuskurin irroitus
Kirjoitti: Kulmamies - 29.07.2013, 06:39:28
Ole hyvä vaan. Vielä pari pikku terkennusta, eli puskurin alareunassa oleva musta muovilevy, siis se, missä on se pitkä rivi niitä muovikynsiä, lähtee puskurin mukana irti. Niitä ruuveja, jotka kiinnittävät tämän muovin itse puskuriin ei siis tarvitse irroittaa.

Asennusvaiheessa on huomioitavaa, että edellä mainitun mustan muovilevyn kulmat, joihin tulee ne kaksi moottorin alasuojan ruuvia, menee oikeaan väliin. Se kuuluu siis sisälokarin ja moottorin alasuojan väliin. Mielelään se tunkee itsensä moottorin alasuojan alapuolelle.
Otsikko: Vs: V50 Etupuskurin irroitus
Kirjoitti: Eagle| - 29.07.2013, 09:31:24
Ole hyvä vaan. Vielä pari pikku terkennusta, eli puskurin alareunassa oleva musta muovilevy, siis se, missä on se pitkä rivi niitä muovikynsiä, lähtee puskurin mukana irti. Niitä ruuveja, jotka kiinnittävät tämän muovin itse puskuriin ei siis tarvitse irroittaa.

Asennusvaiheessa on huomioitavaa, että edellä mainitun mustan muovilevyn kulmat, joihin tulee ne kaksi moottorin alasuojan ruuvia, menee oikeaan väliin. Se kuuluu siis sisälokarin ja moottorin alasuojan väliin. Mielelään se tunkee itsensä moottorin alasuojan alapuolelle.

Kiitän.  ;) :D

Edit. 29.07.2013 - Irtosi helposti näillä ohjeilla, noi pesurien suojat saa nätisti irti kun toinen painaa auton ollessa käynnissä pesurit päälle ja toinen nappaa niistä kiinni kun ovat ulkona...  ;D
Tämän jälkeen joutui purkamaan vielä aikalailla, lähes kaiken keulalta.. pudotin syylärin ja ilmastoinnin lauhduttimen pois, eli jäähdytysnesteet vaihtoon yms.
Lauhduttimessa oli reikä! Eli sentakia ei pysyn ilmastoinnissa nesteet sisällä... Huomenna tulee Hella Behr valmistama lauhdutin (270€) tuon Valeon volvon orkkis lauhduttimen tilalle (450€)...  :) Itse kun asentelee niin säästää pitkänpennin, toisaalta.. Aikaa paloi aikalailla.. Lähinnä kokopäivä..  ;D
Otsikko: Vs: V50 Etupuskurin irroitus
Kirjoitti: (Miksu) - 30.07.2013, 17:43:38
Itse kun asentelee niin säästää pitkänpennin, toisaalta.. Aikaa paloi aikalailla.. Lähinnä kokopäivä..  ;D

Pääasiahan auton korjaamisessa onkin hauskanpito ja että on kivaa :)
Otsikko: Vs: V50 Etupuskurin irroitus
Kirjoitti: Kulmamies - 30.07.2013, 18:19:46
pesurien suojat saa nätisti irti kun toinen painaa auton ollessa käynnissä pesurit päälle ja toinen nappaa niistä kiinni kun ovat ulkona...  ;D

Oliko kinaa kumpi pääsee sisälle vääntämään vivusta ja kumpi jää ulos  :D
Otsikko: Vs: V50 Etupuskurin irroitus
Kirjoitti: Eagle| - 30.07.2013, 22:15:33
Oliko kinaa kumpi pääsee sisälle vääntämään vivusta ja kumpi jää ulos  :D

Et uskokkaan!!  :D
Tänään onnistui asentaa kaikki takaisin paikoilleen, ja jokainen ruuvi löysi paikkansa! :) Nyt on uusi Hellan valmistama lauhdutin paikoillaan, asensin samalla motonetistä tuollaista maskiverkkoa (mustaa) pienireikäistä tuohon alempaan reikään mistä oli edelliseen lauhduttimeen lentänyt kiviä aikalailla! Nyt pitäisi uusi olla jonkinverran paremmassa suojassa. Uudet kylmäaineetkin on jo sisällä ja hyvin näyttäisi pelittävän.. noin. 400€ jäi hintaa, tiivisteille (4x O-rengas keltainen), jäähdytysneste (Volvo sininen 4L), hellan lauhdittimelle (270€), Motonet verkko 23,90€..., 65€ uudelleen täyttö, hieman enemmän öljyä koska kuiva lauhdutin..

OEM. lauhditin on muuten Valeon valmistama... Selvä keltavihreä läikkä näkyi lauhduttimen "sisäpuolella"...

Mutta, kysymys jos joku sattuisi tätä lukemaan.. Faijjan Volvo V50 2.4, jos on tyhjäkäynnillä ja ilmastointi päällä... Kompressori lähtee käyntiin, muutaman sekunnin kuluttua (ehkä 10sec) sammuu, taas kohta käynnistyy jne.. Onko normaalia?! Vai onko nyt silleen, että magneetti kytkimessä liian iso välys? Eli kannattaako huolestua vai antaako olla? Pukkaa normaalisti kyllä kylmää ja mun mielestä se on aina tehnyt tuota... Ilmastointihuoltaja mainitsi jotain ylipainesuojasta ja että tyhjäkäynnillä voi nousta paineet? Liittyykö siihen?
Otsikko: Vs: V50 Etupuskurin irroitus
Kirjoitti: (Miksu) - 30.07.2013, 22:37:30
Jos on liian suuri välys, niin lämmettyään se ei enää kytkeytyisi, ennen kuin on metallit jäähtynyt.
Kompura käy siihen saakka, kunnes höyrystimellä on lämpötila riittävän alhainen, sitten se käynnistyy uudelleen sen jälkeen, kun lämpötila taas nousee riittävästi, eli tuo sykli on ihan ok, kun järjestelmä toimii tehokkaasti, niin kompuran ei tarvi käydä pitkään, että jäähtyy tarpeeksi.
Otsikko: Vs: V50 Etupuskurin irroitus
Kirjoitti: Eagle| - 30.07.2013, 22:59:45
Jos on liian suuri välys, niin lämmettyään se ei enää kytkeytyisi, ennen kuin on metallit jäähtynyt.
Kompura käy siihen saakka, kunnes höyrystimellä on lämpötila riittävän alhainen, sitten se käynnistyy uudelleen sen jälkeen, kun lämpötila taas nousee riittävästi, eli tuo sykli on ihan ok, kun järjestelmä toimii tehokkaasti, niin kompuran ei tarvi käydä pitkään, että jäähtyy tarpeeksi.

Kiitokset!   ;) Vihdoin jotain positiivistäkin..  :)

Edit; Tuollainen verkkoviritelmä tuli puskuriin, varsin huomaamaton kauempaa. Uusi lauhdutin kiiltää takana..  ;)
(http://imageshack.us/a/img21/8141/g9m1.jpg)