Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mkorkalo - 01.08.2013, 02:41:55
-
Tässä Yazakin mittaristoa kiroillessa ja vauhtipyörärempan jälkeisiä haavoja nuollessa tuli mieleen että suuttimet varmaan pitäis vaihtaa/huoltaa ennen talvea, ettei tarvi sahata 30 sekuntia käyntiin kovilla pakkasilla. (
tämän lisäksi taitaa olla starttimoottori väsymässä, kun uudella akulla ei jaksa pyörittää, mutta se on eri tarina huollossa oli liikkeessä jääny startin maakaapeli kirimättä, PERKELE ETTÄ VASTUSTAA)
Autosta myös kuuluu outoa kalkatusta vedättäessä minkä kuvittelin johtuvan vauhtipyörästä, ääni ei poistunut vauhtipyörän vaihdolla joten googlailin asiaa ja löysinkin kiintoisan topicin aiheesta (http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=43979).
"I also noticed that in certain gears you can drive through the noise when accelerating kind of hard i.e. get passed say 4000 - 5000 rpm in 3rd gear it will stop."
Juuri samoin käyttäytyy mullakin, tässä jotain ääninäytettä (http://www.youtube.com/watch?v=v6hAQFF1Ils). Tuo video on vanha ja ääni on pahentunut sen jälkeen vielä.
Tasakaasulla ajaessa ei kuulu ylimääräisiä ääniä.
Kuulostaisi siis olevan suuttimista lähtevä ääni? Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Kannattaako nämä 280 tkm ajetut suuttimet viedä huollettavaksi esim. johonkin Bosch -huoltoon, vai koittaa haalia jostain vähemmän ajetut? Mitä maksaa huolto?
Did they use new mounting kits as well? The spring clamp bends if you use them twice and the injectors are not clamped down with the full force . They can leak combustion gasses causing all sorts of problems, noise included.
Also they will not be matched to the engine anymore as they are reconditioned , Volvo use 3 grades 1 2 and 3 and the correct type is programmed into the ECU . its likely your injectors are all spraying different amounts of fuel in causing your noise ..
Eli voisko syynä olla tosiaan se että suuttimet suihkivat eri määriä polttoainetta -> käy epätasaisesti.
Toinen sitten, että olisiko järkeä päivittää 7-reikäisiin suuttimiin ja samalla vaihtaessa softata auto? Ilman softan säätöähän suuttimet ei toimi kunnolla liian suuren virtaavuuden vuoksi. Toisaalta noista uudemman mallin suuttimista ei varmaan ole juuri iloa ilman isompaa turboa?
-
lukase toi juttu niin selviää jo monta asiaa... http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14337.0
ja tohon 7 reikäseen juttuu.. että kyllä se piristää menoa jo kummasti kun ne vaihtaa 5 reikäsen tilalle.itselläkin on parasta aikaa paikallaan (softaa ei vielä ole kun on tulossa paljon muutakin niin saa kaikki sit kerralla )
mutta ajamaan pystyy ihan vaan vaihtamalla ne paikalleen. toki savua pukkaa putkesta ku saa soppaa aika reilusti...muistaakseni landian foorumilla oli juttua että tehoa lisää pelkillä suutimilla+softa suuttimille n.20-30hp....tosin itse en ole mittauttanut mutta ihan pers tuntumalla tehoa on varmasti enemmän....
-
lukase toi juttu niin selviää jo monta asiaa... http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14337.0
ja tohon 7 reikäseen juttuu.. että kyllä se piristää menoa jo kummasti kun ne vaihtaa 5 reikäsen tilalle.itselläkin on parasta aikaa paikallaan (softaa ei vielä ole kun on tulossa paljon muutakin niin saa kaikki sit kerralla )
mutta ajamaan pystyy ihan vaan vaihtamalla ne paikalleen. toki savua pukkaa putkesta ku saa soppaa aika reilusti...muistaakseni landian foorumilla oli juttua että tehoa lisää pelkillä suutimilla+softa suuttimille n.20-30hp....tosin itse en ole mittauttanut mutta ihan pers tuntumalla tehoa on varmasti enemmän....
Jos vanhoilla suuttimilla lähtis vaikka 200hp ja 430 Nm softattuna, niin uusilla suuttimilla sais tuosta vielä lisää 20-30 hp?
Eli polttoainepuoli loppuu kesken ekana optimoidessa? Vai onko sumu jotenkin parempi noilla 7-reikäisillä?
-
Tälläsen topicin myös löysin aiheesta
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6129.0
Nakutus kaasua painaessa tarkoittaa sitä, että joku suuttimista falskaa sylinteriin koko ajan. Se tarkoittaa, että polttoainetta suihkuaa koko ajan ja kyseinen sylinteri sytyttää jo pelkästä paineesta paljon ennen männän tuloa yläasentoon. Tämä on vaarallista, koska kyseiseen sylinteriin tulee suurempi kuormitus. Se vuotava injektori olisi syytä vaihtaa mahdollisimman nopeasti, koska tuollainen voi polttaa reiän mäntään, mikä onkin jo kalliimpi juttu korjata. Ilmeisesti autollasi on senverran ajokilometrejä, että koko kierros suuttimia pitäisi vaihtaa lähiaikoina. Mitä ne ajokilometrit ja vuosimalli ovat?
-
Ohivuototestivideo (http://www.youtube.com/watch?v=DY4R1e2faGY)
Kuvia testistä (https://www.icloud.com/photostream/fi-fi/#AB5n8hH4G5cRgA)
Tuon perusteella ainakin 3:sta pitäis tiivisteet uusia? Nehän ei varmaan tuohon nakutusääneen vaikuta, tuota aiempaa topiccia lueskeltuani?
Jos päivitän 7-reikäisiin niin silloin ainakin joutuu kaikki vaihtamaan kerralla (plus käyttämään vielä softalla, siitä 450 € lisäkulut vielä, 1500 € paukku...). Just nyt ei ois ylimäärästä rahaa, pitäskö uusia tiivisteet kaikkiin, ostaa yksi uusi suutin ja kokeilla minkä suuttimen vaihtamalla kalkatus loppuu? Vai huollattaa vaan suosiolla kaikki 5?
-
Eikös kolmonen ole kaikista paras, kun taas ykkönen vuotaa eniten?
Itse mittasin lääkeruutalla letkun tilavuuden, eli esim. montako senttiä on 10 millilitraa.
maksimi vuoto sai olla 40ml mikä on tosi paljon.
Ohivuoto ei kerro jos suutin vuotaa sylinteriin.
-
Eikös kolmonen ole kaikista paras, kun taas ykkönen vuotaa eniten?
Itse mittasin lääkeruutalla letkun tilavuuden, eli esim. montako senttiä on 10 millilitraa.
maksimi vuoto sai olla 40ml mikä on tosi paljon.
Ohivuoto ei kerro jos suutin vuotaa sylinteriin.
Joo siis tarkoitin kolmea suutinta, yhteensä kolmessa suurempi ohivuoto mitä noissa kahdessa. Ykkönen selkeästi eniten vuotaa.
Mitähän tuon koko satsin (5kpl) huollatus maksaa? Sillon luulis että kalkatukset loppuu ja auto alkaa käynnistymään kylmälläkin. Oisko se paras veto tässä vaiheessa?
Joku möi täällä foorumilla koko suutinsatsia 1500 €:lla, just nyt ei ole tuollasia rahoja laittaa ja akuutti ongelma olisi varmaan syytä korjata mahdollisimman nopeasti.
Toimivan suutinsatsin voi varmaan aina myydä pois ok hintaan jos alkaa tuntumaan että pitää vaihtaa niihin 7-reikäisiin.
-
Omasta löyty helpolla ku anto hetken käydä tyhjäkäyntiä ja sammutti ja otti hehkut irti. 2 hehkua oli ihan märkänä naftasta. näissä siis vuos suuttimet läpi huolella. ei kilissy pintakaasulla vaan vasta kaasu pohjassa kovemmilla kierroksilla että uskoisin että jos sulla kilisee jo aikasemmin niin varmasti on myös hehkut märkänä. eli ota pois ja kato onko moni hehku märkä. niitten pyttyjen suuttimet ainakin ekana vaihtoon.
Koitanpa tätä niksiä jos löytys ne suuttimet/suutin mikä vuotaa pyttyyn. Ja kiikutan ne vaikka sitten huoltoon, plus tuo yks missä isoin ohivuoto.
-
Itse itselleni vastaten. Pytyn numero yksi suutin vuotaa horona sylinteriin, eli sama suutin missä oli ohivirtaus myös suuri. Diesel Turunen sanoi ettei kannata huoltaa suutinta jos vuotaa pyttyyn. Siispä ostan uuden, jos vain yksi tarvii vaihtaa niin ei tuossa niin paljoa hintaeroa huollattamiseen (ottaen huomioon suuttimen lähetys, ym vaiva).
Nikusella olisi ollut hyllyssä, hinta 349 €. Tarviketorilla 275 € ja Muhoksen Varaosassa 260 € (väitti ainakin että on uusi, jää nähtäväksi...).
Tilasin uuden Muhoksen varaosasta, maanantaina saan suuttimen. Josko se siitä.
Kuvia hehkujen kosteustestistä ja suuttimen irroituksesta (https://www.icloud.com/photostream/fi-fi/#ABGI9HKKGhoZu1), pytyt järjestyksessä 1...5
-
jos -06 mallin suuttimet sopii niin kaverilla ois ollu ainaki 1 ihan uus ja 4 käytettyä suutinta ja niillö otettu koneesta muistaakseni 236hv
-
Suutin vaihdettu ykköspytystä, äänet ei muuttuneet. Ohivuoto pienin nyt ykkösessä ja ei vuoda enää sylinteriin, tarkistin kaikki hehkut.
Video tyhjäkäynnistä (http://www.youtube.com/watch?v=TuA4vwY_tRI), kuuluuko "tik tik tik tik" ääni asiaan?
Video kiihdytyksestä 1 (http://www.youtube.com/watch?v=lpgdDKlLiuE), tässä kuuluu kalkatus vedätyksessä parhaiten, lakkaa siinä 3000 rpm tienoilla riippuen vaihteesta
Video kiihdytyksestä 2 (http://www.youtube.com/watch?v=sE2yvnZ9DMo), isoilla kierroksilla ei juuri kuulu kalkatusta.
Ohivuototesti (https://www.icloud.com/photostream/#AB5yeZFhPmTY9), #1 vähiten, sitten #3 ja #5 ja eniten #2 ja #4. Ei kuitenkaan holtittomasti ohivuotoa.
Jahtaanko kummituksia vai onko tuossa äänessä oikeasti jotain syytä huolestua?
Oiskohan muista suuttimista sitten kiinni?
Kukahan haluais lainata toimivaa suutinsettiä, voisi testata muuttuuko äänet 2 - 5 suuttimien vaihdolla? :)
Muita hyviä ideoita?
-
Oon kuullut D5:sta josta oli pakoventtiilin jousi poikki.
Aiheutti kuulema kaikenlaista sivuääntä ja suuttimetkin siihen ehdittiin uusimaan korjaantumisen toivossa.
Rupes heti nakuttelemaan kun pakopuolelle tuli vähäkään painetta.
-
Oon kuullut D5:sta josta oli pakoventtiilin jousi poikki.
Aiheutti kuulema kaikenlaista sivuääntä ja suuttimetkin siihen ehdittiin uusimaan korjaantumisen toivossa.
Rupes heti nakuttelemaan kun pakopuolelle tuli vähäkään painetta.
Oliko tähän jotain keinoa todeta muuten kuin avaamalla? Mitä kaikkea joutuu purkamaan?
-
Meneepä jo vähän kaukaa haetuksi mutta googlella löyty suomi24:stä jotain juttua (http://keskustelu.suomi24.fi/node/9408711):
Itse ostin viime kesänä hyvin huolletun 350tkm ajetun otsikon mukaisen volvon toiselta omistajalta.
Hienosti rullaa.. tai rullasi 50tkm jonka jälkeen suli mäntä 1. pytystä !
Eipä ole kukaan koskaan volvolla moista kuullut, eikä paikallisella moottorikoneistamollakaan.
Lastua ei ole ja matkaa ajeltiin kun tuo tapahtui. Vittumaisen tempun teki.
Noissa on ollut jotain häikkää venttiilin nostajien välyksissä. niitä on kuulemma aikanaan tehty koneistamolla takuukorjauksina. Suuttimien uusimisesta kyselin volvolta ja sanoivat ettei ole tarpeellista. Tosin yksi epäily tapahtuneeseen nyt olisi kuitenki suuttimen vikaantuminen...
Sattumaako, että mullakin pytty #1 suutin vuosi ja "tik tik tik tik" ääni kuuluu vasemmalta puolen?
Pitäskö tuota kantta käyttää auki ja katsoa mitä siellä näkyy?
-
Meneepä jo vähän kaukaa haetuksi mutta googlella löyty suomi24:stä jotain juttua...
Haiskahtaa pahasti työkaverin kirjoittamalta jutulta.
Sillä kävi noin ja vika oli suuttimissa.
Oliko tähän jotain keinoa todeta muuten kuin avaamalla? Mitä kaikkea joutuu purkamaan?
En ole tästä varma. Nää tapauksen kaverit rupes purkaan konetta ylhäältäpäin atomeiksi ajatuksena että pakko tulla vika jossain vaiheessa vastaan.
-
Itsellä taas alkaa nuo käytetyt vuotamaan läpi paluupuolelta niin tuli mieleen että onko kellään tuoreita hintoja tiedossa mitä maksaa ihan tulen uudet suuttimet..suomessa tai euroopassa..?
-
Noi fixus-ketjun myymät suuttimet makso 260 euroa, ne tulee Boschilta (saksasta) ja ymmärtääkseni täysin uutta vastaavia. Tarratkin oli uusia ja päällepäin näyttää uudelta. Vanha suutin annetaan vaihdossa jolloin hinta tuo 260 euroa. En muista mitä hyvitys vanhasta oli.
Kiinnitysrunko siirrettiin vanhasta uuteen suuttimeen, en nähnyt järkeä tilata rungon kanssa.
PS. Jos jollain lainata neljää toimivaa 5-reikästä suutinta testiin niin ois kova juttu, voisi varmentaa vian ennenkuin laittaa 1000 euroa kiinni uusiin suuttimiin.
-
Nyt vaihdoin toisen suuttimen (#3).
Kuva vanhasta suuttimesta:
https://www.icloud.com/photostream/fi-fi/#ABJ0DiRHGY3fAb;5379419E-84BD-48C5-974C-3F103E30909C
Ongelma ei vielä poistunut. Vielä kolme pitäis vaihtaa.
-
Noniin, nyt on kaikki 5 suutinta vaihdettu, terveemmän kuulosesti toimii moottori vedättäessä. Persdynolla tuntus niinkun vääntöjäkin ois pikkasen lisää, ihmekkö tuo jos aiemmin ruikkinut miten sattuu osalle pytyistä.
Sellainen huomio, kun lueskelin vanhoja ketjuja noista suuttimista, niin näissä varaosaliikkeen suuttimissa (4 kpl) ei ole vasemmalla puolen ympyröityä numeroa 2, mikä on vahoissa suuttimissa. Lisäksi hommasin yhden suuttimen eräältä foorumilaiselta, siinä on ympyröity numero 1.
Tämä ilmeisesti tarkoittaa suuttimien luokittelua ominaisuuksien mukaan. Paljonko se sitten vaikuttaa mihinkään, on toinen juttu.
Saako noita "väärän mallin" suuttimien säätöjä kohdilleen jos vien softalle auton? Softalle aion joka tapauksessa viedä, kunhan perse kestää.
Volvon huoltoihin käytetty kuukauden sisään n. 3200 € + omat työt, ihanan halpaa :)
Tarkoitus oli myös nollata ECU:sta suuttimien korjausarvot Vidalla nyt kun suuttimet vaihdettu, mutta en saanut laitetta jostain syystä yhdistämään, pitää vielä tutkia vikaa.
-
Suuttimet on luokiteltu kolmeen eri ryhmään suihkutusmäärien hienosäätämiseksi, eli suutin tarkastetaan valmistuksen jälkeen ja se saa luokituksen kaiketi juurikin sen mukaan, että kuinka paljon enemmän tai vähemmän vertailuarvoa suihkutusmäärä on.
Muistaakseni siniseltä oli saatavissa nykyään vain 2 luokan suuttimia ja olisko ollu siten, että jos suuttimia vaihdetaan kolme tai enemmän toiseen luokkaan, pitää suuttimet koodata sille numerolle. (olisko ollu nortti joka näin joskus kirjoitteli, lienee luettavissa asia vidaltakin.. voi toki olla myös sitten ohje, että kaikki pitää olla samaa luokkaa, ei muista)
Se luokitus voi olla jokotai, eli eri sylinterien suuttimia ei voi koodata erikseen.
Tuskin mihinkään suuttimien hienosäätöön softauksessa kosketaan, kyse kun kuitenkin on niin mikroskooppisen pienistä jutuista tossa, että ei ne erot taida olla autoon päin mitenkään mitattavissakaan vaan vaatisi suuttimen laiton "miljoonan" penkkiin ja sitten ne voisi luokituttaa ja silloinkin taitaa käydä vaan siten, että vidalla pannaan koodaus kohdalleen.
(täyttä mutua toi yläpuolella oleva juttu sitten :D )
-
Noniin, faktaa pöytään, kun tuon Vidan sain henkiin.
1. Tarvikesuuttimet on luokkaa 4, vaikka niissä ei ole tuota ympyröityä numeroa. Bosch-tuotekoodin alapuolella on toinen koodi muotoa "xxxxxxxY" mistä Y on suuttimen luokka (1-4).
2. Vanha suutin tosiaan oli luokkaa 2.
3. Yksi suutin on mulla nyt luokkaa 1.
4. 4-luokan suuttimia voi laittaa kiinni, ilman että kaikkia suuttimia tarvii kerralla vaihtaa. Sillon koodataan suutinluokaksi 2.
Lähde: 2013 version VIDA.
Screenshotit vidasta, varsinkin tuo suutinluokista kertova kuva mielenkiintoinen:
https://www.icloud.com/photostream/#AB5ON9t3vKoCf
Suutinluokkana oli jo 2, kokeilin vasiten vaihtaa ykköseksi ja takaisin kakkoseksi jos sillä olisi jotain merkitystä. Vaihto onnistui OK.
En näe tuolla missään mitään suutinkohtaista "korjausarvoa" suuttimen tuotolle. Onko näin, että alle 2005 vuosimallisissa tuota ei ole, vai en vain löydä?
-
Jostakin vuosimallista lähtien tuli sinne ecm:n tarkennettu välilehdelle suutintesti, tuli jo ennen faceliftiä, mutta ei tainnu olla 2002 mallisessa.
-
Jees. Eli tässä nyt on varmaan tehty mitä on tehtävissä.
Jos haluis hifistellä niin tuon yhden 1-luokan suuttimen tilalle vielä jos vaihtas nelosluokan, niin pitäis olla vimpan päälle. Vaan onko sen 260 € arvoinen, niin on toinen juttu.
-
Vähän aiheen vierestä, vaihtelin suutimien pohjatiivisteet niin mietin että, meneekö suuttimien kärki suoraan männän päälle vai johonkin " esikammioon"? Näytti vaan siltä että kärki menis johonkin putkeen, jossa olis kolme isompaa hahloreikää sivuilla..