Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: teemu92 - 05.08.2013, 06:13:06
-
Elikkäs mitenhän saa vaihdettua takaiskaria alhaalta kiinni pitävän pultin? Meni poikki iskareita vaihtaessa, auto on mk1 v70.
-
aika hankalaa on. taitaa olla takakehdon vaihto. korjatkaa jos olen väärässä.
Itse olen tutkinut vähän tätä kasipätkästä ja siinä näyttää menevän isompi osa vaihtoon jos näin pääsee käymään.
-
Kuullostaa kivalta :s
-
Jos se kartio-osa on tallessa siinä tukivarressa vielä, niin sen voi saada korjattua poraamalla siihen reiän ja vääntämällä kierteet sinne.
Muuten menee takatukivarsi vaihtoon...
-
Kyllä se siin on, pultti katkes päästä ja muuterin siihen sai takas mut joutu pienen hitsi täpin varmistukseks laittaa
-
Ei vissiin ollut enää hattumutterit paikallaan :nohnoh
-
Ei tainnu olla joo >:(
-
Meillä on vänkärin puolella kanssa poikki, ja se näkyy olevan hitsillä naitettu takas yhteen. Voin ottaa huomenissa kuvaa jos tarvii / avittaa. En sitten tiedä onko tuo miten järkevää, mutta vielähän toi on kasassa pysynyt.
-
Mulla on samanlailla laitettu,pitäs saada vaihettua talveks vakio iskarit. Ja varmaa leimalla ei kato ainakaa hyvällä jos se on hitsattu siihen?
-
Niimpä, mitään alustan osia ei saa hitsata...
-
Meni kanssa poikki kierreosa omasta ja leimalla tuli hylky, kun normi mutteri oli vaan parilla kierteellä paikallaan.
Vähän jännitti alkaa poramaan, mutta kyllä siitä hyvä tuli, kun rauhassa teki.
Eli loputkin kierreosasta rälläkällä pois ja keskelle tynkää pistepuikolla merkki.
Sitten alkureikä jollain millin-parin terällä hyvin tarkasti suoraan poraten ja se kun onnistui, niin reiän suurennus vähän isommalla terällä vielä ja lopuksi, 6,8mm:sellä.
Sitten taas hyvin hitaasti ja varovasti M8:n kierretapilla kierteet reikään, ettei vaan tappi katkea sinne. Sain lopulta tehtyä koko kierretapin mittaiset kierteet, jotenka pitäisi kestää kiinnityksen ja leimakin tuli paperiin.
-
En nyt muista mille tuo iskarin kannakkeen toinen puoli näyttää, mutta onko mahdollista tuolla KalleKyyn metodilla porata 8mm reikä esim. pylväskoneessa läpi asti ja vetää sitten pitkä pultti reiästä takakautta läpi. Senhän saa sitten vaikka kannasta vielä hitsattua tukivarteen ja jonkun suurilujuuksisen pultin kun laittaa, niin luulisi kestävän. Saattaisi olla toteutukseltaan nopeampi kuin kierteytys ja saa ainakin "tehdaskierteet" mutterille. Aika huomaamatonkin vielä korjauksena. Toki tukivarren vaihtohan se taitaa oikeaoppinen/sallittu korjaus tuossa olla.
-
Taitaa tarvita koko taka-akselin irroituksen jos tuon aikoo tehdä pylväsporalla?
Siinä vaiheessa sinne samalla vaivalla vaihtaa koko akselin.
-
Näin on, tosin ehjät akselit loppuvat joskus :D
Ja meni se käsivaralta poratenkin pitkälle sinne kartion "pohjalle", kun vaan tarkkana oli ja nosturilla pääsi tekemään. Hetken jo meinasinkin, että poraisin läpi asti ja tekisin aren kuvaamalla tavalla, mutta päädyin sitten reiän kierteytykseen lähinnä siksi ettei tarvisi tavallisen kilopultin pitää, kuin iskari tapissaan, eikä koko tappia paikallaan, jos olisin porannut alkuperäisen hitsauksen irti.
-
Paljonhan takatukivarsi mahtaa maksaa ja mistä sen sais? Siniseltä? Motonetistä en löytänyt enkä skuvatista eikä pikasella guuglaamisellakaa pistäny silmää :-\
-
Parempi etsiä käytettyä vaan foorumeiden myyntipalstoilta, 850- ja V70-volvoja on jatkuvasti yksityisillä purussa.
-
Niin ja eihän siinä erillistä tukivartta edes ole, se on se koko saa*anan taka-akseli.
Tai pitäiskö sanoa puolikas?
(http://img374.imageshack.us/img374/5862/850rearsuspension1lj6.jpg)
Paljonhan takatukivarsi mahtaa maksaa ja mistä sen sais? Siniseltä? Motonetistä en löytänyt enkä skuvatista eikä pikasella guuglaamisellakaa pistäny silmää :-\
Kyllähän tuota mun käsityksen mukaan saa hitsatakin, kun eihän se osa ole valua...
Onhan noita wanhusten tukivarsiakin hitsattu, kun ei uusiakaan taho löytyä. Pitää vaan olla yhtenäinen sauma ja ainevahvuus vähintään alkuperäinen. Ainaskin on leimalle kelvannut.
-
Kyllähän tuota mun käsityksen mukaan saa hitsatakin, kun eihän se osa ole valua...
Onhan noita wanhusten tukivarsiakin hitsattu, kun ei uusiakaan taho löytyä. Pitää vaan olla yhtenäinen sauma ja ainevahvuus vähintään alkuperäinen. Ainaskin on leimalle kelvannut.
Ei saa.
Minkään auton minkäänlaista tukivartta ei saa hitsata.
Jos joskus jossain on kelvannut niin on vain hyvä tuuri käynyt...
Konttori tosin voi antaa erikoisluvan hitsata jos paikka ei ole kriittinen, eli tässäkin tapauksesa voisi käydä kysymässä, että saako vetää hitsitäpällä kiinni.
-
Tollasta lööty trafin tiedoista joka oli päivätty v.2000
lähtökohta on se, ettei tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja korjata,
vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään. Joustinlautasen voi vaihtaa tai korjata
hitsaamalla, jos valmistaja on antanut ohjeita, niin työ suoritetaan niiden mukaisesti ( esim. Volvon ohje ). Korjauksen jälkeen on varmistettava heilahduksenvaimentimen toiminta. Joustinlautasten hitsauksen hyväksymiseen on suhtauduttava kriittisesti.
Kantavissa kori- ja alustarakenteissa edellytetään korjausta hitsaamalla, jolloin
syntyneen korjaustuloksen tulee vastata lujuudeltaan alkuperäistä. Ovet on
myöskin korjattava hitsaamalla. Myös pakettiauton tavaratilan ovet pitää korjata
hitsaamalla, jos siellä on lisäistuimia. Etutukivarsia ei saa korjata hitsaamalla, eikä peltisiä ”muotoon prässättyjä” takatukivarsia. Tukivarsien hitsaus poikkeustapauksessa esim. museoajoneuvoon voidaan sallia, jos osaa ei luotettavan selvityksen mukaan ole enää saatavissa. Jokaista tapausta harkitsee katsastaja erikseen. Mitään yleistyksiä ei
tehdä.
-
Eli sen saattais saada leimasta läpi noin niinku se on nytte kiinni, eli mutteri siinä on kiinni mutta varmistettu viellä pienellä hitsitäpillä
-
Eli sen saattais saada leimasta läpi noin niinku se on nytte kiinni, eli mutteri siinä on kiinni mutta varmistettu viellä pienellä hitsitäpillä
Kyllä saattaa kelvata...
Ja tuo iskarin kiinnityshän ei vaikuta mihinkään muuhun akseliston vahvuuteen.
Voihan sitä tosiaan kysyä ennen leimalle menoa siltä ko. konttorilta.
Taikka mennä vaan ja katsoa, että huomataanko edes koko asiaa 8)
Mutta tosiaan, Trafin kanta on aika selkeä noiden tukivarsien hitsauksien suhteen. Peltisiä ei ollenkaan ja muita vain erikoisluvalla...
-
Mee ny ihminen kokeileen, uskosin että kelpaa.
Kelpais varmaan vaikka tavallisella pultilla kun ois vanha rassattu pois.
Kun eihän sitä vartta varsinaisesti ole korjattu, vaan sitä pulttia...
Jos jollain inssillä on tuollaisesta turvallisuuteen vaikuttamattomasta asiasta tarve päteä niin ei varmaan tarvii enää siellä paikassa käydä.
Jos näitä tonnin autoja(joo, halpoja kummiskin) joutuis joka kerta leimalle säätämään tonnilla niin kellä olis intrestiä ajaa niillä.
Tämä oli mielipide. :)
-
Täytyy käydä koittamassa.. sinisellä se tukivatai systeemi oli vähä alta 400e.