Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: sol313 - 17.03.2011, 20:00:26

Otsikko: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 17.03.2011, 20:00:26
Eli ongelmana vanha V6 bertone. Auto ei tahdo käynnistä. Tarkemmin sanottuna puolalta eteenpäin ei kulje virtaa.

Autoon on aikasemmin vaihettu uusi puola ja tehty muitakin korjaustoimenpiteitä mm. vaihdettu ohjainlaite ja kokeiltu uusia vastaavia tietokone boxeja.  Myös vauhtipyörän sensori on vaihdettu uuteen, toki se ei ilmeisesti ole ihan mollikohtainen mutta kuulemma täysin toimiva. Olen melkeen jo repinyt koko sisustan irti tarkistaakseni johdot mutta kaikki tuntuisi olevan kunnossa. Sulakerasia keskikonsolin takana on myös ok. Eli sulakkeita ei ole palanut. Ja muutama mekaaninen rele mitkä tarkastin toimi myös. Olen jopa kokeillut saada kipinää aikaseksi vaihtamalla hiilikuitu johdon(virranjakajan ja puolan välistä) normaaliin eikä silti kipinää. Sähkökaavio olisi kovasti avuksi jottei tarvisi koko autoa purkaa :). Ja koska minulla ei sähkökaaviota ole en ole pystynyt paikantamaan vielä mitkä releet kuuluvat sytys järjestelmään.


Mikä avuksi, otetaan mielellään vinkkejä vastaan?
Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: TVS - 17.03.2011, 20:34:05
Sytkäkivi on hyvä veikkaus, olettaen että tuo laite tekee bensaa. Onko testattu siis suoraan puolaan kytkeä irtotulppa, ja todettu että ei kipinää?
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 17.03.2011, 21:22:36
Irroitin puolasta virranjakajaan menevän hiilikuitujohdon, ja laitan "maan" lähelle ja kiinni mutta minkään laista kipinää ei tullut. Eli eikö tämän pitäisi iskeä kipinää ilman tulppaakin?
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: TVS - 17.03.2011, 21:50:08
Irroitin puolasta virranjakajaan menevän hiilikuitujohdon, ja laitan "maan" lähelle ja kiinni mutta minkään laista kipinää ei tullut. Eli eikö tämän pitäisi iskeä kipinää ilman tulppaakin?
Enpä ole tullut kokeilleeksi, mutta oletettavasti pitäisi.

Nykiikö kiekkamittari startatessa? Bensaa ilmeisesti tulee? Sytkäkivi olisi volvokoneisessa jossakin vasemman ajovalon takana, semmonen tulitikkuaskin kokonen rasia, jossa on melkein sen rasian kokoinen liitin kyljessä, tämä toimii puolaa maadottavana komponenttina ja on täysin mahdollinen vikakohde jos kierrosmittari nykii ja silti ei tule minkäänlaista kipinää.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 17.03.2011, 22:13:13
En huomannut tarkistaa kierros mittaria.

Sytkäkivellä ilmeisesti tarkoitetaan ohjauslaitetta? kyseinen kapistus on vaihdettu uuteen Boschin malliseen minkä pitäisi olla kyseiseen autoon. Sitä kyllä ihmettelin että miten 7 reikäisestä liittimestä ei mennyt 2 johtoa myös virranjakajalle, eikö näin yleensä ole? Kyseisessä liittimessä oli 5 johtoa. Mutta siis komponentti on uusi ja pitäisi toimia myös.

Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: TVS - 17.03.2011, 22:35:07
Sen palikan tehtävä on maadottaa puolan miinusnastaa oikeaan aikaan ja oikean ajan, puolaan tulee kova plussa virtalukon takaa, jotenka ei kuulu tulla kahta johtoa siitä pääteasteelta.

Jos kierrosmittari ei värähdäkään startatessa, niin moottorin asentoanturi olisi hyvä veikkaus.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: TOK - 17.03.2011, 22:50:51
Sytkäkivi olisi volvokoneisessa jossakin vasemman ajovalon takana, semmonen tulitikkuaskin kokonen rasia, jossa on melkein sen rasian kokoinen liitin kyljessä, tämä toimii puolaa maadottavana komponenttina ja on täysin mahdollinen vikakohde jos kierrosmittari nykii ja silti ei tule minkäänlaista kipinää.

B28E:ssä on apukuskin puolella etutolpan etupuolella vaalea littana purkki, kämmenen kokoinen. Vai joko 1987 on B280-kone? Siitä en osaa sanoa.

Puolaan liittyviä johtoja seuraamalla sen kyllä pitäisi löytyä...
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 17.03.2011, 22:54:46
Joo sama palikka, tarkistin asian kuvista. Anturi on uusi, mikäli tarkoitat anturia joka menee vauhtipyörän kohdalle, mutta ei ilmeisesti alkuperäistä mallia koska ei istu jalustaan tarpeeksi hyvin.

(http://)
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 17.03.2011, 23:12:00
Miten asentoanturin pystyy testaamaan?
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: Huikkoster - 17.03.2011, 23:13:40
Siitä pystyy mittaaman vastuksen kahden navan väliltä josta näkee että suunnilleen saattaa olla kunnossa mutta oskilloskoopilla näkee sitten että lukeeko se asentoa ja antaako oikeaa tietoa.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 17.03.2011, 23:18:25
Täytyy huomenna kokeilla.
Eli oliko kyseinen asentoanturi juuri se sensori mikä on vauhtipyörän yläpuolella?
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: HembalanD - 17.03.2011, 23:19:12
Täytyy huomenna kokeilla.
Eli oliko kyseinen asentoanturi juuri se sensori mikä on vauhtipyörän yläpuolella?
Kyllä
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 17.03.2011, 23:23:08
Kiitoksia näistä, huomenna uutta yritystä :)
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 20.03.2011, 15:28:05

Melko ongelmaksi alkaa auto tulla, olen tehnyt seuraavat testit autoon.

Bensaa auto saa, ja tulpan kanssa on kipinän puuttuminen varmistettu.

Kierrosmittarissa tapahtuu eloa ainoastaan laittaessa virrat päälle, mutta ei mitään liikettä startatessa. Eli ilmeisesti tämän pitäisi viitata moottorin asentoanturin vikaan.

Irrotin moottorin asentoanturin liittimet ja niin sanotusti lavastin anturin toiminnan 1.5V patterilla, jolloin puolan suurjännitejohdon päässä olevan tulpan olisi pitänyt iskeä kipinää. Eli tämä taas viittaisi että ohjain/sytytyskivi olisi viallinen.

Kuitenkin kun sitten mittaan moottorinasentoanturin johdon päästä vastuksen, näyttää siltä ettei antrin kautta menisi ohmiakaan. Eli tämä taas viittaisi anturin vikaan.

Mutta niin puola, ku moottorinohjausdatabox ja anturi sekä sytytyskivi ovat kaikki uusia. Ainoastaan vauhtipyörän anturi ei ole malli kohtainen mutta pitäisi silti toimia.

Myöskin huomasin kun irroitin virranjakajan kannen että minkäänlaista hallanturia siellä ei ole. Joten impulssi katkomiseen tulee ilmeisesti tahdistimelta vauhtipyörän anturilta.

Mutta pikku hiljaa alkaa olla keinot vähissä.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: HembalanD - 20.03.2011, 16:12:57
Mikäs ruisku/sytkä näissä oikeen on? Jos se anturi on samanlainen kuin LH2.4 niin eihän sinne mene virtaa ollenkaan.. Ja tuosta kierroslukumittarista sehän ottaa tietonsa puolalta eli sinne asti ei tule tietoa, oliko se sytkäkivi varmasti käypänen?
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 21.03.2011, 00:26:53
Kyllä.

Sytkä systeemin mallista en tiedä tarkalleen että mikä on.

Tai no yksi noista tekemistäni testeistä viittas että sois ollu rikki mutta uusi kapistus ja täysin malliavastaava eli pitäs toimia. Aluksi kaveri oli saanu auton käymään ottamalla akusta apuvirtaa puolalle. Käynti oli ollut todella huonoa. Mutta tämän jälkee autoa räpelsi joku muu jonka jälkeen ei vehe lähtenyt enää edes käyntiin. Ja osia uusittiin siinä vaiheessa tuloksitta.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 21.03.2011, 09:12:09
Anteeksi ehkä täysin typerältä tuntuva kysymys mutta tuleeko puolalle jännite kun laitat virran päälle ja pysyykö se jännite startatessa? :)
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: Justus - 21.03.2011, 10:51:17
Ite sain valmiiksi viallisen Boschin sytkäkiven moponetista.
Onneksi mittasin sen ennen asennusta.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 21.03.2011, 11:32:07
Tulee virta. Normaalit 12V ACCssa ja ON asennossa 11V. startatessa jännite katkeaa kokonaan. Nyt on toista virtalukon pohjaaki kokeiltu eikä mitään vaikutusta.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 21.03.2011, 11:33:13
Miten toi sytkäkivi testataan varmiiten? Ja millaset lukemat pitäs tulla?
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: TVS - 21.03.2011, 11:35:08
Tulee virta. Normaalit 12V ACCssa ja ON asennossa 11V. startatessa jännite katkeaa kokonaan. Nyt on toista virtalukon pohjaaki kokeiltu eikä mitään vaikutusta.
Tuotanoin, kummastakos puolan nastasta tämä on mitattu?
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 21.03.2011, 11:54:23
+ navasta, eikös se näin kuulu tehdä? Ja varmuuden vuoksi toisesta myös ja samat lukemat.

Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: Justus - 21.03.2011, 11:55:25
En tiedä minkälainen tuon laitoksen sytkäkivi on, mutta jos on yhtään samantyylinen, kuin
960:ssä niin tuossa jotain ohjetta:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=64183.msg1343834#msg1343834
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: HembalanD - 21.03.2011, 12:55:11
+ navasta, eikös se näin kuulu tehdä? Ja varmuuden vuoksi toisesta myös ja samat lukemat.
Täh?  :o
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 21.03.2011, 13:15:59
Niinpä niin. Eihän sen pitäs antaa miinus puolesta mitään??? Selventäkäähän jokunyt että mikä v*ttu tota vekotinta vaivaa :)
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 21.03.2011, 13:19:47
??? Olisko nyt sitten johtosarjassa vikaa? Jos se  jännite häipyy startissa. Kato ettei oo puristunut johdot missään...

Tai isoissa liittimissä häikkää.
Jos et asentoanturista saa mistään karvojen väliltä vastuslukemia, eihän se ole ehjä. Kai mittari oli oikealla alueella, mittaa satoja ohmeja?
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: TOK - 21.03.2011, 13:23:45
Siis puolan läpihän menee plussasta miinukseen ihan yksinkertainen lanka, ei se plussaan tuleva jännite voi kadota mihinkään siinä välillä jos puola on ehjä.

Kun auto ei käy, puolan miinus ei mene mihinkään eli siinä näkyy sama jännite mikä tulee plussaan.

Silloin kun puolalla tuotetaan kipinää, tuota miinusta kytketään maahan jolloin saadaan virta kulkemaan puolan läpi. Eli se puolan läpi miinusnapaan asti tuleva jännite päästetään maahan.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: Justus - 21.03.2011, 13:42:25
Siis puolan läpihän menee plussasta miinukseen ihan yksinkertainen lanka, ei se plussaan tuleva jännite voi kadota mihinkään siinä välillä jos puola on ehjä.

Kun auto ei käy, puolan miinus ei mene mihinkään eli siinä näkyy sama jännite mikä tulee plussaan.

Silloin kun puolalla tuotetaan kipinää, tuota miinusta kytketään maahan jolloin saadaan virta kulkemaan puolan läpi. Eli se puolan läpi miinusnapaan asti tuleva jännite päästetään maahan.

Juuri näin.

Oliskos tuosta jotain apua:
http://www.volvoracing.se/Volvo%20Info/700,%20900/El-Scheman/Haynes%20700/Haynes%20El-schema%20Volvo%20740%20760%201987.pdf
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 21.03.2011, 13:43:05
Näin tietenkin, ja toisiokäämin kautta puretaan jännite jakajan kautta tulppiin. Mutta kyllähän jännitteen pitäisi mittarilla plus navasta autoa startatessa näkyä. Kuitenkin mitkään johot eivät ole puristuksessa ja johot on sulakerasialle ja moottorin ohjausboxille asti "soitettu" ja kaikki toimii. Myös boxi on uusi.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 21.03.2011, 13:54:56
Pitäiskö sulla olla tämmöinen anturi

http://info.rockauto.com/SMP/SMPDetail3.html?PC295.html

mutta on sellainen pirun metallipiikki mitä käytetään nelosissa. Se etäisyyskin hammaskehään on tarkka, 1+/- 0.5mm ja anturin oltava suorassa. Voipi olla ettei toimi sillä väärällä anturilla, voi ohmitkin olla pielessä.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: Justus - 21.03.2011, 14:01:24
Tulee virta. Normaalit 12V ACCssa ja ON asennossa 11V. startatessa jännite katkeaa kokonaan. Nyt on toista virtalukon pohjaaki kokeiltu eikä mitään vaikutusta.


Tuon postaamani kytkiksen mukaan pitäis tull avain virta asennoissa II ja III, ei siis ACC-asennossa, mutta tuo kytkis ei kyllä ole ko. autosta vaan vastaavamoottorisesta 760:stä.

Kyllä startatessa pitäisi virta tulla puolalle. Mittaas nyt vielä sieltä jostain virtalukon läheltä navasta 15 tuleva kaapeli (väri on sininen/punainen), tee vaikka viilto kaapeliin.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: TVS - 21.03.2011, 17:29:42
Sulla on sielä todennäkösesti erilainen virtalukonpohja kun kuuluisi, muistaakseni 240 pohja aiheuttaa tuommosta hassua ilmiötä. Ne näyttää täysin samalta, mutta pinnijärjestys niinsanotusti kusee. Laitappa siihen suora piuha(no joku 25A sulake vois olla pop) akulta siihen puolan plussaan ja sitten testaten.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 21.03.2011, 23:19:20
Lainaus
mutta on sellainen pirun metallipiikki mitä käytetään nelosissa. Se etäisyyskin hammaskehään on tarkka, 1+/- 0.5mm ja anturin oltava suorassa. Voipi olla ettei toimi sillä väärällä anturilla, voi ohmitkin olla pielessä.

Itse asiassa on aika saman näköinen. Mulla se vaan tosin on musta.

Toisaalta jos anturi ei toimis (niinkö ei todennäköisesti toimi) nii se taas ei selitä sitä, että kun lavastin anturin toiminnan 1.5V paristolla syöttämällä virtaa siitä eteenpäin lyhyinä pätkinä, olisi sillon pitäny tulla kipinää, vaan ei. Eli tämä viittais siihen että sytkäkivi ois vikana.

Olen ottanut myös virran suoraa akulta mutta ei mitään tulosta.

Lainaus
Tuon postaamani kytkiksen mukaan pitäis tull avain virta asennoissa II ja III, ei siis ACC-asennossa, mutta tuo kytkis ei kyllä ole ko. autosta vaan vastaavamoottorisesta 760:stä.

Kyllä startatessa pitäisi virta tulla puolalle. Mittaas nyt vielä sieltä jostain virtalukon läheltä navasta 15 tuleva kaapeli (väri on sininen/punainen), tee vaikka viilto kaapeliin.

Itseasiassa nyt saatto löytyä ongelman syy. Sin/pun johto ei edes mene navalle 15. Ja niitä johtoja on 2. Joista toiseen on liitetty punainen virtajohto. Ilmeisesti on joku koittanut aikaisemmin vaihtaa lukonpohjaa ja mennyt järjestys väärin.
Kokeilin laittaa sin/pun johdon napaan 15 ilman tulosta, mutta ilmeisesti tässä vaiheessa koko järjesty on jo päin persettä.

(http://img836.imageshack.us/i/20110321005.jpg/)

(http://img546.imageshack.us/i/20110317008.jpg/)
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 21.03.2011, 23:20:29
Kuvan laitto yritys :)
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: Justus - 21.03.2011, 23:35:30
Kokeilin laittaa tohon kuvaa vielä mutta ei oikeen onnistunu.

ota siitä kuvalinkistä tuo kauttaviiva sieltä lopusta veke niin toimii

(http://img836.imageshack.us/img836/6541/20110321005.jpg)
(http://img546.imageshack.us/img546/662/20110317008.jpg)
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: Justus - 21.03.2011, 23:39:41
Itse asiassa on aika saman näköinen. Mulla se vaan tosin on musta.

Toisaalta jos anturi ei toimis (niinkö ei todennäköisesti toimi) nii se taas ei selitä sitä, että kun lavastin anturin toiminnan 1.5V paristolla syöttämällä virtaa siitä eteenpäin lyhyinä pätkinä, olisi sillon pitäny tulla kipinää, vaan ei. Eli tämä viittais siihen että sytkäkivi ois vikana.

Kannattaa yrittää mitata se kivi.
Laita sen tyyppi tänne niin, josko vaikka löytyis joku pdf siitäkin.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 21.03.2011, 23:44:44
Pitää huomenna kattoa sen tyyppi. Mutta tossa on toinen löytämäni väli kappale virtalukon pohjaan. Kuitenki kuten kuvasta näkee nii ei toi järjestys ainakaa täysin sellanen ole mitä kytkentä kaavioissa oli. Ainakaan pelkästään jo tuon sin/pun kohdalta.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 22.03.2011, 11:12:01
Kiven tyyppi on

Bosch
0227100124
MTR 03      250

Virtalukon pohjian ruskean välikappaleen sarjanumero on 828 120. Ja napa järjesty näytti olevan sama ainaki merkkien mukaan ku kytkentäkaavioissakin. Joten miten tästä?vois varmistaa että onko pala 240mallin pohja pala vai tähän malliin kuuluva?

Huomasin myös että virtalukon pohjasta puuttuu yksi johto. Kelta/valkoinen 116 jolla olis ilmeisesti tekemistä kuvien mukaan myös virranjakajan kanssa. Onko kyseisellä johdolla mitään tekemistä tämän automallin kanssa? Sillä tässä yksilössähän ei jakajassa ole mitään sensoreita, pelkästään pyöriä
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: Justus - 22.03.2011, 11:29:18

Huomasin myös että virtalukon pohjasta puuttuu yksi johto. Kelta/valkoinen 116 jolla olis ilmeisesti tekemistä kuvien mukaan myös virranjakajan kanssa. Onko kyseisellä johdolla mitään tekemistä tämän automallin kanssa? Sillä tässä yksilössähän ei jakajassa ole mitään sensoreita, pelkästään pyöriä

Eikös tuo ole turvavyön muistuttimelle. Eli ei mitään merkitystä.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: Justus - 22.03.2011, 12:22:28
Kiven tyyppi on

Bosch
0227100124
MTR 03      250

Ei tuota taida pystykään mittaamaan yhtä helposti, kuin 960:n modulia.

http://forums.tipec.net/viewtopic.php?f=25&t=9845
http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124.htm

Mutta veikaan, että vika saattaakin löytyä sieltä virtalukon rävellyksistä.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: Justus - 22.03.2011, 12:33:19
Virtalukon pohjian ruskean välikappaleen sarjanumero on 828 120. Ja napa järjesty näytti olevan sama ainaki merkkien mukaan ku kytkentäkaavioissakin. Joten miten tästä?vois varmistaa että onko pala 240mallin pohja pala vai tähän malliin kuuluva?

Ainakin 940:ssä on sama kappale.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 22.03.2011, 14:39:11
Eli nyt on virtalukon pohjan napajohdot kytketty kaavion mukaan oikeen. Ja mittasin jännitteet uudestaan. Nyt ei jännite enään katkea vaan tipahtaa startatessa n. 10 volttiin. Mutta edelleen ei kipinää. Ja jännitteen pystyy lukemaan myös puolan miinusnavasta. Eli sensorin toiminnnassa tai sytkäkiven maadotuksessa on edelleen vikaa, tai jossain muualla.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: Justus - 22.03.2011, 15:01:36
Maadoitus on helppo todeta mittaamalla sitä kiven johtosarjasta pinni 2, ruskea johto runkoa vasten ohmipuolella.

Tuo sytytys on kyllä aika nopea tapahtuma, joten yleismittari ei välttämättä ehdi siinä mukaan, kun mittaat puolan miinusnavasta.

Vitosnavasta vois mitata myös startatessa, että tuleeko ECU:lta ohjauspulsseja. Mutta millainen mittari sinulla on? Kuvassa taitaa näkyä fluken johto?
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: Justus - 22.03.2011, 15:05:45
Mittaa myös, että kiven napaan 4 tulee 12V startatessa. Johdon pitäis tulla puolan +navasta.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 22.03.2011, 15:54:05
Maadotus pinniltä 2 on ok.
Ja 4pinnille tulee lähemmäks 11V eli senki pitäs olla kunnos. Ja vitoselle tulee n. 1V impulsseja. Eli ihan ok arvoilta nuo kuulostas. Mutta ei minkäänlaista kipinää...
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: sol313 - 22.03.2011, 23:10:08
Mitkä releet tuon systeemin välissä on, mistä vois alkaa hakea vikaa seuraavaksi, vaikka hassulta kuulostaa että se releessä olisi se vika?

Ja onko tuohon kyseiseen kiveen sitten jostain saatavana erillisiä mittaus ohjeita, tuon linkissä olevan foorumin perusteella hankala sanoa mitään.
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: Justus - 23.03.2011, 00:14:04
Juu en tiiä sen speksejä ja mitä siellä sisällä on.
tuollaisen löysin
http://apps.bosch.com.au/motorsport/downloads/ignitionmodules.pdf

se on sit kai hall efektillä toimiva tsydeemi. en tiiä mitä signaalia tuolta EZK:stakaan oikeen pitäis tulla ulos.

http://www.epartsland.com/products/volvo-760-780-v6-prv-6-ezk-ignition-computer-0227400133

kerroit, että sekin on vaihdettu, onko se varmaan oikealla numerolla?
Otsikko: Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
Kirjoitti: Justus - 23.03.2011, 00:36:34
http://www.vcoa.org/700-900-faq/ElectricalIgnition.html#OBDCodeTechniques24

http://www.vcoa.org/700-900-faq/ElectricalIgnition.html#IgnitionAmplifer

Terminals 10 & 23 500-600 ohms (crank position sensor)