Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vollemies - 06.08.2013, 00:06:37

Otsikko: Moottori sammuu yllättäen (D5 2001)
Kirjoitti: Vollemies - 06.08.2013, 00:06:37
Pari kertaa on nyt sammunut moottorijarrutuksen aikana (väliä on parisen kuukautta), kun kierroksia kuitenkin on reilusti toista tuhatta ja ihan lämpimänä pitkän ajon jälkeen. Tänään sammui ykkösvaihteella parkkipaikalta kadulle rullaillessa ja vielä alamäessä. Käyntiin ei lähde starttaamalla mutta käynnistyy normaalisti kun "buuttaa" eli käyttää virrat  pois (siis ihan virtalukosta) ja starttaa. Sen verran hätäisiä tilanteita etten muista paloiko joku varotusvalo vai ei. Nyt katsoin vikakoodit heti ja mitään aiheeseen liittyviä vikakoodeja ei löytynyt. Eihän tuo nyt suuri ongelma ole mutta ompas nämä nelipyöräiset tietokoneet erikoisia tavoiltaan....

Vikakoodeja on vain pari vakiota "ilmanlaatu anturista" ja takaoven lukituksesta "signal too high". Miten ihmeessä moottori voi sammua eikä mitään jälkeä jää mihinkään? Ilmastoinnin kuormakaan ei syynä voi olla, koska voimat häviävät vaihde päällä auton liikkuessa. Omasta sekoilusta vaihteiden kanssa ei varmasti myöskään sammunut. Sattumoisin yritin tiristää pari vikkoa sitten vettä polttoainesuotimesta mutta ihan naftaa sieltä vain tippui. Mitään teholastutuksia ei ole tai ei ainakaan pitäisi olla.

Nuo vaan on aina sellaisia tilanteita, että kaukana kotoa ajellessa pomppaa sydän kurkkuun.
Otsikko: Vs: Moottori sammuu yllättäen (D5 2001)
Kirjoitti: volvotdi - 06.08.2013, 09:05:25
Vikakoodeista päätellen lukijana ei ole ollut Volvon omaa laitteistoa, joten saattaa olla, että jotain jää huomaamatta yleistestereillä ja varsinkin jos ne liittyy muualle kuin moottorinohjaukseen. Eli ainakin Pirkanmaalta löytyy minulta Vida jos olet läheltä. Livedataa pitäisi pystyä ajon aikana seuraamaan, jotta pääsee kärryille epänormaaleista arvoista sekä pyynneistä ja saanneista vaikka vaikeeta tuo on siltikin etsiä vikaa, mutta helpottaa ainakin...
Otsikko: Vs: Moottori sammuu yllättäen (D5 2001)
Kirjoitti: Vollemies - 06.08.2013, 15:25:11
Olen ajatellut joskus mitata paluuvirtaukset suuttimilta mutta en ole vielä saanut aikaiseksi. Tiedä sitten, voisiko syy olla edes periaatteessa siellä päinkään.

Täältä luin jotain maadoitusongelmista, jotka voivat aiheuttaa jotain kummallisuuksia. Mitä olen maadoitusruuveja katsellut, eivät näytä ruosteisilta ainakaan ne mitkä ovat ylhäältä helposti nähtävissä. Ajattelin puhdistaa vielä akun navat mutta sen kerran kun akkua katson, ihmeen siistin ja terveen näköinen oli.

Mietin vielä, että Vollehan lähtee normaalisti käyntiin, jos vaihteella sammuttaa ilman että käyttää virrat pois. Jokin bitti siellä kai sitten poikittain oli. Testeri jota käytän on Autel Maxdiag Elite
Otsikko: Vs: Moottori sammuu yllättäen (D5 2001)
Kirjoitti: Lapari - 07.08.2013, 09:33:21
Joko vaihdoit sen paineensäätimen siihen pumppuun? En tiiä onko niin vakava vika että voi jättää välille, mutta ainaki teotriassa polttoainepaineen heittely voi johta moneen muuhun? Vai oliko siinä vikaakaan...

E: Viitaten tähän:        http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=35675.msg636267#msg636267
Otsikko: Vs: Moottori sammuu yllättäen (D5 2001)
Kirjoitti: Vollemies - 07.08.2013, 15:30:01
Joko vaihdoit sen paineensäätimen siihen pumppuun?

En ole vielä vaihtanut. Tyhjäkäynnin ääni ei ole ongelma ellei se juorua jostakin suuremmasta vaivasta. Kuinkahan on, mahtaako polttoaineen korkeapaineelle olla mitään mittausta? Tuo sammuminen on jo sellainen juttu, että sille pitää jotain tehdä tai ainakin tietää syy. Eniten pelkään, että jättää vielä johonkin. Ihmettelen myös, että ei lähde startista pyörimään, vaan pitää aloittaa koko homma alusta.
Otsikko: Vs: Moottori sammuu yllättäen (D5 2001)
Kirjoitti: Lapari - 07.08.2013, 15:32:47
Nokyllä minun autosta mitattiin (enmuistamillä) testerillä sitä painetta ja piirrettiin kuvaajaa. Selvästi ilmeni että paine seilaa aika paljonkin.
Otsikko: Vs: Moottori sammuu yllättäen (D5 2001)
Kirjoitti: (Miksu) - 07.08.2013, 18:07:51
Testerillä tosiaan luetaan se paine, paineen vaihtelua saa olla max n. 10% tyhjäkäynnillä, eli sellanen reipas 30bar sinne tai tänne.
Otsikko: Vs: Moottori sammuu yllättäen (D5 2001)
Kirjoitti: Vollemies - 07.08.2013, 19:57:11
Ahaa. Täytyypä yrittää opetella tutkimaan jos Autelilla vaikka tuon näkisi. Luulisi tuosta jotain vikakoodia joskus jäävän kun jää joutavammistakin kuten EGR:stä.
Otsikko: Vs: Moottori sammuu yllättäen (D5 2001)
Kirjoitti: (Miksu) - 07.08.2013, 20:12:28
Ahaa. Täytyypä yrittää opetella tutkimaan jos Autelilla vaikka tuon näkisi. Luulisi tuosta jotain vikakoodia joskus jäävän kun jää joutavammistakin kuten EGR:stä.

Noi ei oo hirveen herkkiä antamaan paineesta vikakoodia, pitää oikeasti olla tosi pielessä, että koodi tulee.
Jos jotain paine-parametria etsit, niin voi löytyä vaikka jollain rail pressure nimellä.. tai jotain muuta..  jos paine tyhjäkäynnillä pyörii jossain 330-350bar paikkeilla, niin oikea parametri on löytynyt.
Otsikko: Vs: Moottori sammuu yllättäen (D5 2001)
Kirjoitti: Lapari - 07.08.2013, 21:12:51
Mulla seilasi paine 300- 420 barin välillä kun mitattiin ja tyhjäkäynti kyllä hörähteli ihan selvästi. Ei ollut vikakoodia siitä. Testeri oli boschin yleistesteri kait. Niin tuli aikasemmin mieleen että voiko paine mennä niin pieneksi tuon venttiilin takia että sammuu... Ja jos sattuu kaveriksi vieläjoku muu sopiva vika, vaikka suodatin tukossa tai vuotava suutin yms???
Otsikko: Vs: Moottori sammuu yllättäen (D5 2001)
Kirjoitti: Vollemies - 07.08.2013, 22:19:58
voiko paine mennä niin pieneksi tuon venttiilin takia että sammuu...

Ja miksi starttaus tai vaihteella rullaaminen ei sitä sitten käynnistä uudelleen. Eli jos vaikka esim. tyhjäkäynnillä sammuisikin "hetkellisestä" syystä .... Ensin siis häviää kaikki voima eli tavallaan "sammuu lentoon" mutta konehan pyörii vaihteen voimalla ja sitten sammuu lopullisesti kun painaa kytkintä. Jokin esto pitää naksahtaa samalla päälle, joka laukeaa pois vasta kun virrat katkaistaan virtalukosta! 
Otsikko: Vs: Moottori sammuu yllättäen (D5 2001)
Kirjoitti: Lapari - 07.08.2013, 23:22:54
No tuo minun sanoma oli kaikki arvailua... Tuosta venttiilistä tuttu volvomekaanikko tuumi ettei ole pelkästään sen takia tainnut kenenkään matka katketa, mutta voi kyllä olla moneen vikaan osatekijänä. Omasta kun etsittiin turbovikaa...

Sehän periaatteessa jos se paine äkkiä käy korkeallakin niin silloin samalla käy ahtopainekkin hetkellisesti korkealla ja ilmamäärä muuttuu ja niin edespäin. Mutta jos vastaavasta tapahtumaketjusta löis koneen vikatilaan ja sammuttais niin kyllähän siitä jälki jäis. Tämä kaikki on ihan mutua  :idiot2:

E: Ja luultavasti hieman liian monimutkainen lähestymistapa ongelmaan  :D
Otsikko: Vs: Moottori sammuu yllättäen (D5 2001)
Kirjoitti: Vollemies - 08.08.2013, 14:32:48
Testerillä tosiaan luetaan se paine, paineen vaihtelua saa olla max n. 10% tyhjäkäynnillä, eli sellanen reipas 30bar sinne tai tänne.

Sinne tänne se näytti pomppivan ja testerin kuuvaajan ylin ja alin oli suurimmillaan 327-371 bar. Käyrä jäisi tuon +/- 30 bar sisälle mutta vilisevissä numeroissa näkyi jonkin verran suurempiakin eroja. Kovemmilla kierroksilla @2000 r/min kuvaaja näytti selvästi tasaisemmalta mutta vaihteluväli oli kuitenkin 395-450 bar. Moottorista on kuulunut ajoittain rytmihäiriö tyhjäkäynnillä, mutta nyt sitä ei taas ollut jostain syystä havaittavissa. Olisi ollut mielenkiintoista katsoa, mitä paineelle tapahtuu silloin kun ääni muuttuu ajoittain enemmän dieselimäiseksi. Nythän tuon sitten osaa katsoa.

OBD II puolelta löytyi koodi P0094 "Fuel system leak detected, small leak" : Joko se oli tullut nyt edellisen päivän aikana - tai sitten se ei tule näkyviin testerin koodien scannauksessa jolloin on voinut olla siellä jo kauankin. Saas nähdä ilmaantuuko uudesetaan. Pending codes oli tyhjä.

Lisätäänpä vielä, kun sain rytmihäitiöstä kiinni nyt illalla ajon jälkeen. Juuri silloin paine nousee melkein kaksinkertaiseksi, noin 510-520 baariin. Vikakoodi P0094 ei ilmestynyt ainakaan yhden ajon aikana uudelleen.