Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Aleksitus - 06.08.2013, 21:15:41
-
Moi! Eka posti foorumilla. Asiasta viidenteen, Volvoon ilmeentyi kyseinen vika. Auto on 'oireillut' viime joulukuusta asti, eli sillon tällöin alkoi kiihdyttäessä tai kaasua painaessa 'nykimään' tai tukkeutumaan, ja joskus kerran tai kaksi päivässä kiihdyttäessä kierrokset saattoivat yhtäkkiä pamahtaa nolliin ja takaisin normilukemiin. Nyt auto ei ole edes ajettavassa kunnossa vaan nykii jatkuvasti ja sammuu pysähdyttäessä kovemmista(40-60kmh) vauhdeista. Autoon on vaihdettu tulpat n. kuukausi sitten, virranjakajan kannessa en huomannut halkeamia. Tankki myös Volvossa suhahtaa jos sen korkin avaa ajon jälkeen, tosin olen nyt ajanut korkki sen verran auki että ilma pääsee pois, ja edelleen nykii. Apua?
EDIT: Auton tyhjäkäynti on myös jotenkin alhaisempi sekä ailahtelee vähän 1000 alaspäin ja takaisin. Tasakaasua painaessa auton ollessa vapaalla kierrokset myös ailahtelevat
-
Imuvuoto jossakin ? ???
-
Imuvuoto jossakin ? ???
Hmh, vesisuihkulla ruiskuttelin imusarjan ympäriltä tuloksetta. Täytynee ostaa starttipiloottia ja ruiskutella kunnolla koko hoito
E: En tosin tajua miten imuvuodon oireet ilmenisivät vain 'silloin tällöin'?
-
Vikakoodit kannattaa kans lukaista...
-
Onko suht varmaa että pakoputki ei ole tukossa?
-
Onko suht varmaa että pakoputki ei ole tukossa?
En tiedä miten asiasta varmistun, en osaa sanoa. Putkessa on kyllä muutama vuoto katin kohdalla ( ei ennen lambdaa)
-
Ei ainakaan omassa 460 turbossa tukossa ollut katalysaattori (kennot olivat irrallaan ja poikittain), aiheuttanut minkaanlaista nykimistä. Ahtopaineet eivät meinanneet nousta kunnolla ja kulki melko laiskasti muutenkin, mutta ei nykinyt.
Luulisi myös että jos putki tukossa niin kuuluisi edes jonkinlaista suhinaa putkiston etuosasta kun pakopaine kasvaa siellä ???
-
Myös takapöntön villat voivat olla karkaamassa.
-
Myös takapöntön villat voivat olla karkaamassa.
Oireileeko se noin? Änkästä ei ääntä lähde mitenkään erikoisemmin. Maanantaina tsiigaamaan vikakoodit, ainakin helpompi löytää sen jälkeen syypää vikaan.
-
Kyllä se mielestäni noinkin voi oireilla. Jos siellä joku villatuppo on, mikä vaihtelee asentoaan/paikkaansa painesta johtuen. Vois koittaa korkeilla kierroksilla saada sitä irtoamaan, tai ainakin voisi nähdä jos sieltä jotain materiaalia tulee ulos...
Ihan ekana tuli mieleen polttoaineen syöttö, mut harvemmin kuulee siinä mitään ongelmia olevan. Voihan polttoaineensuodin tosi huonolla säkällä olla tukossa.
Helppo ja hyvä tsekkikohde aina on ilmansuodatin.
Seuraava mieleen tule mahis koskee sytytysjärjestelmää. Et vissiin tulpanjohtoja vaihtanut? Kandee ottaa virranjakajan kansi irti ja tsekata siinä olevien neljän johdinkärjen kuluneisuus ja ettei öljyä ole siellä ylimäärin.
-
Se jakajan kansi hapettuu näissä myös melko helposti....ainakin jos auto on käyttämättä vähänkin aikaa...
ainakin 740 B200K toimii hyvin melko kuluneellakin virranjakajan kannella, hyvä etteivät olleet ne johdinkärjet poikki niin silti toimi hyvin :D
mutta vielä tuosta B18U:sta niin ettei olisi nokan stefa vuotanut öljyä sinne jakajan kannen sisään ?
-
Se jakajan kansi hapettuu näissä myös melko helposti....ainakin jos auto on käyttämättä vähänkin aikaa...
ainakin 740 B200K toimii hyvin melko kuluneellakin virranjakajan kannella, hyvä etteivät olleet ne johdinkärjet poikki niin silti toimi hyvin :D
mutta vielä tuosta B18U:sta niin ettei olisi nokan stefa vuotanut öljyä sinne jakajan kannen sisään ?
No eipä tuo ruotsinkasa sitten mennyt päästöistäkään läpi... ajokielto napsahti. Katsastusmies sanoo että käy miten sattuu ja tuntuu ettei kävisi kaikilla pytyillä, kytkimen kun lyö vauhdissa lattiaan niin kierrokset laskevat alle 1000 sekä meinaa sammua ja tasakaasulla nöpöttää. Syö bensaa myös ihan saatanasti ja haisee myös.. voisiko se olla tuo virranjakajan kansi?
-
Jos bensaakin palaa paljon niin lambda voi olla rikki tai moottorin lämpöanturi...rikkinäinen imuilman lämpöanturikin sotkee seokset...
lue ne vikakoodit niin onpahan jotain tietoa mikä se noista voisi olla...
vähän OT mutta 400-sarjaa ei valmistettu ruotsissa vaan hollannissa ;)
Mutta tuo että ei kävisi kaikilla pytyillä viittaisi siihen että vika on sytytyspuolella. Joko johdoissa tai siinä kannessa.
-
Jos bensaakin palaa paljon niin lambda voi olla rikki tai moottorin lämpöanturi...rikkinäinen imuilman lämpöanturikin sotkee seokset...
lue ne vikakoodit niin onpahan jotain tietoa mikä se noista voisi olla...
vähän OT mutta 400-sarjaa ei valmistettu ruotsissa vaan hollannissa ;)
Mutta tuo että ei kävisi kaikilla pytyillä viittaisi siihen että vika on sytytyspuolella. Joko johdoissa tai siinä kannessa.
Täytynee jostakin taikoa OBD lukija, tuolla kun ei nyt saa ajaa mihinkään.
-
Ei näissä mitään OBD lukijoita ole vaan sellainen musta tulitikkuaskin kokoinen laatikko iskaritolpan vieressä kuskin puolella, millä luetaan ne vikakoodit ledin välähdysten mukaan.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=82.0
ne vikakoodit saa luettua vaikka parkkipaikallakin, mitään erillisiä lukijoita ei tosiaan tarvitse.
-
Näissä mitään OBD lukijoita ole vaan sellainen musta tulitikkuaskin kokoinen laatikko iskaritolpan vieressä kuskin puolella, millä luetaan ne vikakoodit ledin välähdysten mukaan.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=82.0
ne vikakoodit saa luettua vaikka parkkipaikallakin, mitään erillisiä lukijoita ei tosiaan tarvitse.
E: Ei midist, löysin ohjeet. Täytyy katsoa ne koodit, kiitos!
-
Ai? Miten sitä käytetään? Tarvitsenko hyppylangan tai jotakin?
tuolla on englanninkieliset ohjeet niiden lukemiseen...
http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagnostic-system.shtml
eli siinä on sellainen hyppyjohto joka vain tökätään sinne pistokkeeseen, jonka jälkeen painetaan siinä vieressä olevaa nappia ja ledi alkaa vilkkumaan. Ledin välähdyksistä luetaan ne koodit, eli jos se välähtää tasaisesti esim. 1-1-1, sekunnin viiveellä niin koodi on silloin tuo 1-1-1 eli ei vikaa.
-
Eli putkessa näyttää olevan vuoto putken alkupäässä ennen lambda-anturia. Huomenna paikkailemaan ja katsomaan tekeekö jotain, luulisi moisen reijän laittavan auton sekaisin varsinkin happirikkaina päivinä kuten eilen sateen aikana
-
Kyllähän se seokset sotkee jos vuotaa ennen lambdaa
-
Voin taas olla väärässä, mutta olen kuvitellut että vuoto putkessa lambdan jälkeenkin voi sekoittaa asioita, mutta ei tietenkään niin pahasti, eikä aiheuta niin pahoja oireita mitä kysyjän biilissä on. Viime katsastuksessa oli päästöt vähän koholla ja katsuri totesi että putkessa on pieni vuoto. Kyllähän sieltä röpötystä kuuluukin.
Ei se etupuolellakaan voi olla kun ammattilaiset oli vaihtaneet etuputken ja tietysti tiivisteetkin. Takapönttöä ennenhän on se tyypillisin kohta korroosion kannalta ja se liitoskin on herkkä vuotamaan, mikä on kohdassa jossa putki alkaa nousta, metriä ennen takapönttöä. Viikonloppuna olis tarkotus tutkia perinpohjin.
-
Ei lambdan jälkeen oleva vuoto sotke kuin korkeintaan pakokaasu-analysaattorilla näkyvät arvot. ECU:lle menevään tietoon se tuskin vaikuttaa.
Ennen lambdaa oleva vuoto taas sotkee ECU tiedon sen takia, koska osa kaasuista karkaa ja lambda luulee moottorin käyvän laihemmalla seoksella, jolloin se moottorinohjaus rikastaa sitä liikaa.
-
Noni, eli kaks päivää sit rupes toimimaa ja sai leimanki, tänään taas risteyksessä kun pistin kytkimen pohjaan ni kierrokset laski niin alas et koko hoito sammu siihen, ja taas kun vauhdissa päästää kaasusta ja painaa uudelleen nii nyppäsee tai 'booaa'. Mikäköhän helvetti tossa nyt on? Auton omaan koodinlukijaan en saanut mitään eloa aikaiseks
vaihdettu: Lambda, puola, johdot, tulpat, vjakajan kansi ja pyörijä, ilmaputsari. Auto myös 'pörisee' konetilassa?
-
Pörinä voisi viitata juurikin putken tukokseen, kuten booauskin.
-
Pörinä voisi viitata juurikin putken tukokseen, kuten booauskin.
Ainoa tapa korjata lienee irrottaa koko systeemi? Ihan ku olisin kuullu jotai suhinaa äsken konehuoneessa. Koitin myös irrottaa muutamia antureita; moottorin lämpötila-anturin irrotuksesta käynti huononi, MAP anturin johdon irrotessa käynti piristyi ja kierrokset nousi mutta sammui vähän ajan kuluttua.
-
Muut osaa sanoa noista antureista, mutta ei koko putkistoa tarvi irrottaa. Vaikein irrotettava eli etuputki ei juuri voi tukkeutua. Katin takaosan liitos auki ja fikkarilla tsekkaus kumpaankin suuntaan.
Itse en tarvinnut fikkariakaan, vaan heti kattiin tulevan putken liitoskohdassa oli tiukasti kennonpala, joka tukki puolet putken läpimitasta. Otin loppuputken irti ja heiluttelin sitä ja kuulin kolinaa joten heiluttelin sitä ilmassa ja kopistelin varovasti maata vasten ja sain siten reilun litran verran mustuneita kappaleita pois.
Mutta jos takaäänenvaimentimen sisukset ovat tukkeena niin sitten ei kolise. Se on varmaan helpointa diagnoisoida siten että ottaa takapöntön takana olevan putkipätkän pois ja fikkarilla tähystää että näyttääkö reitti räysin vapaalta. Ei vaimenninta tähystämällä tosin näe, kuin puolet totuudesta.
Yksi tapa koittaa irroittaa paskat putkesta on luoda mahdollisimman paljon painetta putkeen: paljon kierroksia ylämäkeen kiihdyttäessä, mielellään niin ettei takana tule autoa... Onhan siinä sekin riski että etupäässä tapahtuu vahinkoa jos tukos on liian vahva.
Oliko päästöarvot koholla yhtään? Mietin että voisko siitä päätellä, onko katti vai vaimennin syynä. Toisaalta itsellä oli katin kennot täysin päreinä, eikä silti olleet arvot koholla. Ihme juttu sinänsä...
-
Oliko päästöarvot koholla yhtään? Mietin että voisko siitä päätellä, onko katti vai vaimennin syynä. Toisaalta itsellä oli katin kennot täysin päreinä, eikä silti olleet arvot koholla. Ihme juttu sinänsä...
Ei ole ollenkaan koholla, meni moitteitta läpi.
-
Toisaalta itsellä oli katin kennot täysin päreinä, eikä silti olleet arvot koholla. Ihme juttu sinänsä...
Ei ollut omassa 460 turbossakaan päästöissä mitään vikaa, vaikka katista olikin pari kennoa irrallaan ja poikittain.
Siitä ei myöskään mitään pörinää kuulunut mutta tuon tukoksen huomasi tehottomuudesta ja ahdot eivät nousseet kunnolla. Ei se myöskään booaillut tai sammunut missään tilanteessa ???
-
Ei ollut omassa 460 turbossakaan päästöissä mitään vikaa, vaikka katista olikin pari kennoa irrallaan ja poikittain.
Siitä ei myöskään mitään pörinää kuulunut mutta tuon tukoksen huomasi tehottomuudesta ja ahdot eivät nousseet kunnolla. Ei se myöskään booaillut tai sammunut missään tilanteessa ???
Rupee nää epäilykset kohdistumaan tohon MAP anturiin pikkuhiljaa, jos kerran käynti paranee ja kiekat nousee kun nyppäsin siitä virran pois.
-
Hei,
Kannattaa ensimmäisenä katsoa kuitenkin se MAP -anturin letku. Siellä on (tai ainakin pitäisi olla) sisällä pieni kuristinhelmi joka voi olla mennyt aikain saatossa tukkoon
-
Hei,
Kannattaa ensimmäisenä katsoa kuitenkin se MAP -anturin letku. Siellä on (tai ainakin pitäisi olla) sisällä pieni kuristinhelmi joka voi olla mennyt aikain saatossa tukkoon
missä kohtaa se on? en nähnyt letkun sisällä mitään helmeä!
-
Ok, ilma liikkuu letkun läpi kuitenkin ok?
-
Ok, ilma liikkuu letkun läpi kuitenkin ok?
Kyllä lienee, mitään tukosta ei ole. Mikä ton helmen idis on?
-
pistetäänpä samaan liittyen, että mahtaisiko olla mitään tiettyjä ideoita (paitsi imuvuodot) joita tosin en ole vielä löytänyt ainakaan. Eli kyseessä 94 440 turbo ja tyhjäkäynti pyörii vähän päivän mukaan 1100- pahimmillaan 1600 paikkeilla tasaisesi käyden kuitenkin. Tähän nyt sain apua sillä, että otin huohottimessa olevan pienen putken irti joka menee suoraan kaasuläpän ohi imusarjaan ja tukin kyseisen imusarjan päässä olevan kanavan. Nyt käy noin 900, mutta vikahan ei ole silti kadonnut. Mikä muuten tuo pikkuputki edes on kun siellä ei edes virtausta havaittavissa? Jos nyt asiaa sivutaan niin toinen ongelma on, että vahvalla moottorijarrutuksella kytkimen ylöspäästämisen yhteydessä tai esim 2 vaihteella korkeammilta kierroksilta kaasun päästäessä jostain edestä kuuluu kova jysähdys/kolaus selvästikkin jossain väljää, mutta missä silmämääräisesti ei mistään syytä löytynyt.
-
Kannattaa tarkistaa ettei vain olisi apurunko murtunut poikki mistään, joka voisi aiheuttaa tuon kolahduksen. Tai sitten on puslat menneet edessä väljiksi.
Kyllä lienee, mitään tukosta ei ole. Mikä ton helmen idis on?
Varmaan tasaa painevaihteluita, ettei MAP arvo heittelisi liikaa.
-
Joo eli vika vastaa täydellisesti tätä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16657.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16657.0), pitää varmaan kattoo tota anturin systeemii. Vois romuttamolta hakee vastaavan halpaan hintaan ku ei näytä motonetistä löytyvän..
-
Ainakin fiat tipossa, temprassa ja 1700i ladassa on sama GM:än MAP anturi kuin näissäkin.
-
Mahtaako toi MAP anturi vaikuttaa bensan kulutukseen? Tuntuu syövän aika paljon bensaa
-
Joo eli vika vastaa täydellisesti tätä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16657.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16657.0), pitää varmaan kattoo tota anturin systeemii. Vois romuttamolta hakee vastaavan halpaan hintaan ku ei näytä motonetistä löytyvän..
kysyin joskus tuota mappia varaosaliikkeestä ja kirja tunsi tuon, hintaa oli 70e. Gm:n tekemää mappia löytyy myös 740 sarjasta bendixin ohjauksella ja 940 sarjan turboissa, ilmeisesti fk-moottorissa. ???
-
Kolahtelusta tuli mieleen moottorin heilahtelunvaimentimen mahdollinen pettäminen
-
940 sarjan turboissa, ilmeisesti fk-moottorissa. ???
Luulenpa ettei 940 turbon B230FK taida MAP-anturia olla, koska niissähän on ilmamassamittari ja ruiskuna LH 2.4 jetronic...740 Bendix reginassa sellainen saattaa ollakin...
meni vähän ot...
-
Romikselta jos etsii mappia etsii 740 bendixin ohjauksella löytyy varmasti ja taisi osaluettelon mukaan olla jossain turbossakin. Helpointa katsoa netistä sillä anturin kyljessä olevalla numerosarjalla.
-
Joo eli tänään vuorossa kaikkien letkujen totaalinen tutkiminen, map anturin täydellinen putsaus esim crcllä. Kattoo mitä tekee
E: nonniin eli pieni halkeama oli sen map anturin letkun alkupäässä, korjasin ja putsasin letkun muttei suurempaa korjausta tälleen tyhjäkäynnillä huomaa. Kiristin letkut tosta aktiivihiilisäiliöstä ja kattelin muutenkin nuo kaikki letkut läpi. Kun map anturin irrottaa, auto sammuu. Jos käynnistää ilman map anturia niin auto meinaa sammua tosi herkästi tyhjäkäynnillä. Mieteinpä vaan et voisko toi aktiivihiilisäiliö tehä jotain kans? Entäpä onko tässä mallissa tyhjäkäyntimoottoria, se kun saattaisi oireilla vastaavasti
-
Onhan tuossa singlepoint ruiskussa sellainen tyhjäkäyntimoottori kaasuakselissa. 4-pisteruiskuissa onkin sitten tyhjäkäyntiventtiili.
-
lisäänpä tähän vielä et ei oo kolmeen päivään sammunu kun kävin tuolla rönkkimässä, mutta kun auton pistää käyntiin se vähän niinkun hörähtää, silleen että kierrokset pomppaavat pari kertaa. Kylmänä varsinkin kun lähtee kiihdyttämään silleen että painaa kaasua kunnolla niin auto "tökkäsee" voimalla jolloin kierrosmittari käy hetkessä alhaalla ja palaa sitten takas ylös. Auton tehotkin ovat ihan jossain muualla kun autossa itsessään myös. Kaasuttaessa koneesta kuuluu vähän semmonen tukkosen kuulonen "suhina"
-
Kolinan aiheuttajaksi ilmeni moottorin taaimmainen kumi joka on aikas ahtaassa paikassa. lisäksi käynti häiriöt ovat nyt aikalailla poissa autoi kun löytyi yhjäkäyntiruuvi eli ei se läpän säätö vaan erillinen muovitulpan alla oleva ruuvi. Itsellä teki tuollaista pätkimistä tässä juurikin täydessä kiihdytyksessä ja kierrosmittari kävi nollassa. Tähän lopulta auttoi uusien tulppien vaihto, tosin sain jotkut käytetyt volvon omat tulpat joilla toimi loistavasti, mutta kun hain uudet boschin wr78 4 kärki tulpat niin sama pätkiminen tuli takaisin aina kun ahdot alkoi kunnolla tulemaan mukaan. Heti kun laitoin ne volvon jotkut tulpat takaisin niin pätkiminen taas hävisi.
-
Et kai mennyt kääntelemään sitä ilmamassamittarissa olevaa ruuvia, mikä on juurikin suojatulpan alla ?...se tietääkseni on seoksensäätöruuvi tms..mutta ei ainakaan tyhjäkäynnin. Turbo malleissa ei edes ole mitään tyhjäkäynnin erillistä säätöä, koska sitä säätelee tyhjäkäyntiventtiili....
Itse en huomannut omassa 460 turbossa mitään nykimistä edes bilteman sytytystulpilla... ???
-
Tottakai ne toimii ku niissä lukee volvo... ;D
Oma 740(B200et) ei taasen toiminu sen paremmin biltsun tulpilla kun rikkinäisilläkään. Näköjään arpapeliä mitä sieltä biltemasta saa ;)
-
Ei ollut ilmamäärämittarin ruuvi :D Tuo siis on siinnä läppärungossa olevan muovitulpan alla suoraan ylöspäin. Korjauskäsikirjasta vieläpä tarkistin ja siellä neuvottiin sen kautta säätämään. Selvisi myös, että noiden ostamieni tulppien kohdalle löytyi ainakin motonetin listassa lisäys ei turbo, Ad varaosilla taas ei tälläistä mainintaa kulema ollut ja tänään menen sinne takaisin tulppien kanssa.
-
Tottakai ne toimii ku niissä lukee volvo... ;D
Oma 740(B200et) ei taasen toiminu sen paremmin biltsun tulpilla kun rikkinäisilläkään. Näköjään arpapeliä mitä sieltä biltemasta saa ;)
Ne ovat muistaakseni eyquem merkkiset tulpat...samanlaiset ovat olleet 2.0 koneisessakin 460 volvossa ja sekin toimi hyvin niillä...
toimiskohan ne tarviketulpatkin vielä paremmin jos niihin kirjoittaisi volvo ? :D
Ei ollut ilmamäärämittarin ruuvi :D Tuo siis on siinnä läppärungossa olevan muovitulpan alla suoraan ylöspäin. Korjauskäsikirjasta vieläpä tarkistin ja siellä neuvottiin sen kautta säätämään. Selvisi myös, että noiden ostamieni tulppien kohdalle löytyi ainakin motonetin listassa lisäys ei turbo, Ad varaosilla taas ei tälläistä mainintaa kulema ollut ja tänään menen sinne takaisin tulppien kanssa.
mikä korjausopas sinulla on ?...itsellä on alfamerin eikä siinä ole muistaakseni mainintaa tyhjäkäynnin säätämisestä ???
-
alfamer sekin oli. Muuten voisin sivunkin kertoa, mutta en saanut aikaisiksi ostaa koko kirjaa ja tyydyin selailemaan kaupassa pikaisesti ::)