Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Henke74 - 17.03.2011, 22:45:26
-
Tästä olikin jo ainakin vanhalla foorumilla jotain juttua, mutta en saanut oikein vastauksesta selvyyttä. Oire on siis se, että D5:n automaatti vaihtelee kierroksia noin 2-300 r/min ikävästi just tuossa 50-60 km/h nopeudessa. Tämä tapahtuu sekä ajettaessa vaihteiston D-asennolla, että 4:lla. Vakkari päällä "ongelmaa" ei esiinny.
Vaihteiston sulaketta on käytetty irti, eli opit resetoitu (?). Mitäköhän softapäivitys voisi tuohon auttaa ja mistä tietää onko se jo tehty? Öljynvaihto on listoilla seuraavan huollon yhteydessä 220-tkm kohdalla, toiveissa tietty on että sekin voisi auttaa asiaa.
Auto on ollut minulla vasta melko vähän aikaa, mutta huoltokirjassa ainakin on leimat, eli oletan että vaihteistoöljyjä ei olla vaihtamassa nyt ensimmäistä kertaa.
Muuten olen kyllä sekä moottoriin että vaihteistoon tyytyväinen. Ja itse asiassa tähän ensimmäiseen Volvooni muutenkin... :)
-
Tästä olikin jo ainakin vanhalla foorumilla jotain juttua, mutta en saanut oikein vastauksesta selvyyttä. Oire on siis se, että D5:n automaatti vaihtelee kierroksia noin 2-300 r/min ikävästi just tuossa 50-60 km/h nopeudessa. Tämä tapahtuu sekä ajettaessa vaihteiston D-asennolla, että 4:lla. Vakkari päällä "ongelmaa" ei esiinny.
Vaihteiston sulaketta on käytetty irti, eli opit resetoitu (?). Mitäköhän softapäivitys voisi tuohon auttaa ja mistä tietää onko se jo tehty? Öljynvaihto on listoilla seuraavan huollon yhteydessä 220-tkm kohdalla, toiveissa tietty on että sekin voisi auttaa asiaa.
Auto on ollut minulla vasta melko vähän aikaa, mutta huoltokirjassa ainakin on leimat, eli oletan että vaihteistoöljyjä ei olla vaihtamassa nyt ensimmäistä kertaa.
Muuten olen kyllä sekä moottoriin että vaihteistoon tyytyväinen. Ja itse asiassa tähän ensimmäiseen Volvooni muutenkin... :)
Landiassa tästä itsekkin kirjoittelin ja sanoin raportoivani, kun olen päivittänyt vaihteiston ohjainlaitteen.. sitä en ole kuitenkaan saanut aikaan vieläkään :)
Vaihteistoöljyt olen kuitenkin vaihtanut, sekä nollannut mukautuvuudet, kumpikaan näistä ei vaikuttanut tuohon asiaan mitenkään.
-
Tuo laatikon öljynvaihto ei taida kuulua huolto-ohjelmaan, vaan kukin huolehtii omalla kohdallaan tuon asian kuntoon. Joten pelkkä olettamus huoltoleimojen osalta ei riitä takamaan sitä, että öljyt olis vaihdettu. Toivottavasti on vaihdettu :)
-
Moottorinohjausyksikön päivitys saattaisi auttaa.
-
Moottorinohjausyksikön päivitys saattaisi auttaa.
ECM:n oon omaan autoon päivittänyt, joten sekään ei tuo apua ominaisuuteen :)
-
-05 D5 ja laatikko ei ole osannut päättää sopivaa vaihdetta itsekseen pitkään aikaan. :D
Vaihteiston öljyt vaihdettu ja ohjelmistot päivitetty uusimpaan mahdolliseen....tilanne ihan sama, eli taitaa olla niin että vaihteisto on alunpitäen säädetty toimimaan liian pienillä toleransseilla (paineet)? Tällöin ainakin omassani tilanne esiintyy vain pintakaasulla (vakkarilla) ajettaessa, jolloin öljynpaineet liikkuvat alueella, jossa vaihteiston "aivot" eivät osaa päättää/valita sopivaa vaihdetta....tiedä sitten??
No, vaihteisto pelaa ihan ok, joten en ole asiaan paneutunut sen enempää....todennut vain vallitsevan tilanteen, ja hyväksynyt nykytekniikan olevan tälläistä ;)
-
Taitaa olla laatikon "ominaisuus". Mulla -03 s80 tekee samoja temppuja. Vakkarilla ajaessa n.60km/h ei kierrokset humpaile, mutta ite kaasua polkiessa kierrokset seilaa miten sattuu. Liekkö vapinaa kaasujalassa :D
-
Oirekko oli siis semmonen, jotta kierrokset seilaavat vaikka kuski pitää kaasujalkansa liikkumattomana?
-
Oirekko oli siis semmonen, jotta kierrokset seilaavat vaikka kuski pitää kaasujalkansa liikkumattomana?
Juuri sellaiset.
Omassa autossa nopeuden ollessa n. 50 ja kaasu tasaisesti painettuna kierrokset alkaa seilaamaan, mitähän se on... 100-200rpm vai paljokohan se seilasi.
-
Jo vain, taisi samainen oire olla tuossa omassakin lavetissa uuden ohjelmiston latauksen ja vikamuistin nollauksen jälkeen. Ei ole moista enää ollut uuden hydrauliyksikön asetuttua paikoilleen. :P SLU -solenoidi siellä taitaa oikutella, tai olla pois säädöstä.
-
Jo vain, taisi samainen oire olla tuossa omassakin lavetissa uuden ohjelmiston latauksen ja vikamuistin nollauksen jälkeen. Ei ole moista enää ollut uuden hydrauliyksikön asetuttua paikoilleen. :P SLU -solenoidi siellä taitaa oikutella, tai olla pois säädöstä.
Eihän sekään toki mahdotonta olisi, kun kierrosluvun muutos on aikalailla sen verran kuin voisi tuossa tilanteessa kuvitella, mutta miksi 50km/h:ssa turbiinia lukittaisiin jo.
Miksi vakkarilla ei tapahtuisi samaa
-
Eihän sekään toki mahdotonta olisi, kun kierrosluvun muutos on aikalailla sen verran kuin voisi tuossa tilanteessa kuvitella, mutta miksi 50km/h:ssa turbiinia lukittaisiin jo.
Miksi vakkarilla ei tapahtuisi samaa
....hmmm, omassani "pykältäminen" ei tuntuisi olevan nopeussidonnainen, vaan juurikin tapahtuvan vain pintakaasulla (vakkarilla tai vapaana). Onko siis tilanne sen kaltainen, ettei vaihteisto vaihdakaan vaihdetta, vaan lukitsee/avaa turbiinin lukitusta??? :o
-
....hmmm, omassani "pykältäminen" ei tuntuisi olevan nopeussidonnainen, vaan juurikin tapahtuvan vain pintakaasulla (vakkarilla tai vapaana). Onko siis tilanne sen kaltainen, ettei vaihteisto vaihdakaan vaihdetta, vaan lukitsee/avaa turbiinin lukitusta??? :o
Njoo, itse en ole huomannut, kuin siinä n. 50 nopeudessa (voi olla muutamia km/h enemmänkin) ja vakkari päällä ei tee sitä ollenkaan.
No, itseä tuo ei haittaa, joten en jaksa enempää varmaan edes kyseiseen asiaan perehtyä, vaikka vähän ärsyttävää se kierrosten seilaaminen silloin on, kun sitä tapahtuu..
-
Kyllä tuo ainakin itellä joskus pintakaasulla tasaisella ajellessa napsauttanut lukituksen päälle alle viidenkymmenen tuntikilometrin vauhdissa - riippuu siitäkin millä tuulella se on. :2funny:
Teknisesti tarkastellessa turbiinin ohjattu lukkiintumisprosessi aloitetaan aina, kun vaihteistoon tulevan akselin kierrosnopeus on 1100 r/min tai enemmän ja kaasuläpän avautuma on 35% tai vähemmän, ja vaihde on joko 3, 4, tai 5.
Melkoista jurnutusta tuo ajo on kyllä silloin, kun lukitus on toiminnassa ja kierrokset pyörii siellä alle tuhannen kahdeksansadan... Ei ihme jotta askit paukkuu - voiteluhan lienee aika vähäistä. Sitten taas jos annat rullata kaasu ylhäällä: Turbiini avautuu turhankin aikaisin, joutuu jarrulla himmaamaan... :-\
-
Jo vain, taisi samainen oire olla tuossa omassakin lavetissa uuden ohjelmiston latauksen ja vikamuistin nollauksen jälkeen. Ei ole moista enää ollut uuden hydrauliyksikön asetuttua paikoilleen. :P SLU -solenoidi siellä taitaa oikutella, tai olla pois säädöstä.
Kiitoksia aktiivisesta vastailusta, eki_j ja muutkin. Vaikka tulkinta taitaa tässä vaiheessa painua enemmän osastolle "ominaisuus, ei vika", niin ajattelin kuitenkin varovasti tiedustella korjauksen hintaa ja järkevyyttä. Siis: mitä maks hydrauliyksikkö ja vaihto?
Vakkari päällä tosiaan ei oikuttele ollenkaan, mutta jos vaihteisto onnistuu täsmäämään kierrokset tuonne puolentoistatuhannen paikkeille, niin sekoilu turbiinin lukitsemisen/luistattamisen välillä alkaa. :idiot2:
Ne öljyt kyllä on vaihdettukin ainakin kerran, mutta vaihdatan ne joka tapauksessa varmuuden välttämiseksi pikapuoliin. Ennen huoltoa, siis.
-
Juuh,itellä tehnyt samaa kokoajan eli on pyydys ollu noin vuoden. Öljyt siihen oli vaihdettu juuri silloin. Kierrosten heittely itsellä alkaa aikalailla tasan 1500 rpm tai alle, en ole sille mitään tehnyt juurikin arvelujen perusteella ,että enempi ominaisuus kuin vika.
-
Ominaisuudella ja vialla on tosin sen verran eroa, jotta vian pystyy korjaamaan. ;) :D
Automaatteihin erikoistuneet pajat voisivat tuohon askiin tehdä lisätutkimuksia: Virtausmittarilla tarkistetaan jotta miten jäähdyttimelle menevä öljyvirtaus käyttäytyy ja painemittarilla testataan, jotta onko voitelupaine n. 5 PSI (0,34 bar) auton käydessä seistessään käyntilämpimänä D-asennossa. Jos arvot ovat kohdallaan, niin katseet kohdistuvat hydrauliyksikköön päin.
Tuo edellä mainitsemani SLU -solenoidi säätelee momentinmuuntimen lukituksen lisäksi 1-2 ja 2-1 -vaihtoja. Todennäköisesti tuo solenoidi on hieman nahkea toiminnassaan, mutta uskaliaimmat voisivat koettaa tuon solenoidin säätöä. Se onkin sitten pikkasen tarkempaa hommaa, mutta onnistui ainakin itselläni muutamassa tunnissa.
Ensin tosin voisi putsata vaihdeaskin nopeusanturit, voi olla että sekin jo tuo apua. Ei ole kovin paha rasti toteuttaa se.
Vakionopeudensäädin käskyttää vaihdelaatikkoa kytkemään turbiinin lukitusta reippaasti aiemmissa vaiheissa: Täyslukituksen aikana turbiinin lukitukselle syötetään maksimipaineet, jolloin toki nuo osaluiston heittelyt eivät enää vaikuta.
-
mitä ite olen ajanu -02 ja uudemmilla automaattivolvoilla, kaikissa on sama "oire" ollu, eli turbiinilukko siellä pomppii päälle ja pois n. 50-60 km/h nopeudessa. itse olen jääny siihen uskomukseen et on enemmän ominaisuus,jos ei ala muokkaamaan laatikkoa niin ei siitä juuri eroonkaan pääse. bensamallissa erityisen ärsyttävä ominaisuus :nohnoh
-
Tänään tuli testattua 2005 mallin D5+geartronicia. Jotain viitisen kilometriä tuota 50-70 nopeutta ajelin. Mielestäni kyseistä ominaisuutta ei esiinny. Tuota lukitusta ei noilla nopeuksilla tehty ollenkaan ja tämän päättelin siitä, että kaasua vähän lisättäessä tai vähennettäessä kierrosluku hieman muuttuu. Kilsoja 365tuhatta ja vaihdelaatikon toiminta on kaikinpuolin ok.
-
Omassa -05:ssa tuo tapahtuu vain n. 50 nopeudessa, kierrokset seilaa n. 1400-1550, esim. 60 nopeudessa tuota ei tapahdu (vaihde on edelleen sama) eikä momentinmuunnin ole lukittunut.
-
Vastataan nyt tähän vanhaan ketjuun.
Itsellä samoja oireita 50 - 80 km/h nopeudessa mutta saattaa heitellä jopa 400 kierrosta parhaimillaan, tuntee jo "takapuolessa"...
Huomenna taas nollaus ja ekan kerran "totutusajo" testerin kanssa nähdään onko mitään dataa saatavilla viasta..
Jännä juttu kun manuaali puoli ja vakkari toimii ok.
-
Uusi softa (maininta korjaa kierrosten vaihtelun) + ajelu läppärin kanssa ei vaikutusta ei sähköistä vikaa datan mukaan.
Lappuun kirjoitettiin mekaaninen vika??
-
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228
-
Aika tilattu ventiilikoneiston vaihtoon..
Nyt venyttää pintakaasulla ajaessa vaihtoja 2500rpm ja rytkäyttää vaihteen varsinkin 2-3 vaihto.
Pari kertaa alaspäinkin rytkäyttänyt kunnolla.
Ja mä kun en ostanut DSG vaihteellista kun ne hajoo.. :idiot2:
Ei vaiskaa ystävä piiristä ainakin yhdellä 7t€ lasku olisi tullut mutta takuuta oli onneksi jäljellä ja nyt ryskii jälleen (edellisestä korjauksesta pari vuotta)..
-
Rytkäyttääkö laatikko siis kylmänä vai lämpimänä vai molempia? Itsellä kanssa selvityksessä, onko kylmänä(Satunnaisesti lämpimänäkin) 2 -> 3- vaihdossa tuntuva reilu nykäys ominaisuus vai vika. Ei oikein Bilian "omamekaanikkokaan" tiennyt ilman testeriä. Että sellasia ammattilaisia Hertsikan Biliassa.
-
Pahempi kylmänä mutta ei poistu kokonaan lämpimänäkään ja toi korkella vaihtaminen tuntuu pahenevan koko ajan.
Ja rytkäyttelee useammin myös alaspäin vaihtaessa.
Ei ole kiva ajella kaupunkinopeuksissa kun eteneminen ei ole sulavaa.
-
Ihan mielenkiinnosta, millainen tuo Matun auton rytkäytys on? Onko se tyyliin "paikat lähtee hampaista", selvästi tuntuva nykäys vai jotain siltä väliltä?
-
Sanotaan että sellainen ärsyttävä nykäisy, varsinkin kun kierrokset karkaa korkealle eli rauhallisesti kiihdyttäessä
nousee kierrokset noin 2500 kierrokseen ja sitten nykäsee.(tuntuu siltä että ei tapahdu mitään ennen nykäsyä)
Ei lähde paikat eikä rytkäse olan takaa mutta erittäin ärsyttävä nykäsy eli varmaan "siltä väliltä".
Luultavasti / toivottavasti ei käy vielä laatikon päälle kun venttiilikoneisto vaihdetaan
vasta reilun parin viikon päästä..
Tulee ajettua n.900km/vko Kulutuskin ollut 7-7,8l/100km toivottavasti laskee edes vähän jos laatikko rauhottuu.
-
Kaikki ei mennyt niin kuin piti, huoltoliike ilmoitti auton myyneen liikkeen kautta (maksaja)
että on vaihdettu ainoastaan öljyt pariin kertaan, kun oli niin likasta. (n. 5tkm sitten vaihdettu huhtelemalla 8l merkkiliikkeessä)
ja ilmamassa mittari vaihdettu (ei vikakoodia kun luetutin merkkiliikkeessä) ja jotain lisäainetta lisätty laatikkoon :'(
No vähän paree on ei seilaa niin paljon enää jos ollenkaan ja paikaltalähdöt ovat pehmeämpiä mutta nykäsee vieläkin vaihdoissa 2-3 ja 3-4..
vaihtelevasti joskus pehmeästi vaihtaen ja suurimmaksi osaksi nykäisten. Pitää miettiä mitä seuraavaksi keksisi..
Huoltomies kehotti vaihtamaan 2tkm jälkeen vielä kerran öljyt (olisko nyt vaihdettu noin 18l)..
Se on ainakin varmaa että toi vaihto 157tkm:ssa oli ensimmäinen öljynvaihto laatikkoon kun on noin likaista..
Voiko laatikkossa olla noilla kilometreillä noin paljon likaa vai kuluuko siellä jokin??
-
Ei voi viidessä tonnissa mennä öljyt likaseksi jos on kunnolla huuhtelemalla vaihettu. (8L tosin siinä ja siinä onko 'kunnolla' huuhdeltu) Noinkohan se sun lootas luistelee..
-
Nyt Auto lähtee venttiilikoneiston vaihtoon.
Alla mainitussa linkissä mainitaan että pitäisi porata säätöreiät????
mitä varten ne tehdään ja onko pakollista?
Mitä muuta pitää tehdä esim. vaihteiston nollaus ja onnistuuko se esim. sulakkeen irrotuksella
vai pitääkö vierailla sinisellä??
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228 (http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228)
-
Ei niitä tarvitse tehdä, varsinkaan jos tulee tehdasuutta koneistoa tilalle. Noiden säätöreikien kautta voi tarvittaessa hienosäätää noita paineensäätösolenoideja, mutta siitä ei juuri normaalitapauksissa ole hyötyä.
Kun vaihto on tehty, niin kannattaa korjaamolla nollata laatikon sopeutustiedot, ja ajaa opetusajo (ei siis riitä sulakkeen/virtojen poisto). Voi olla, että vaihteiston ohjainyksikön ohjelmisto pitää myös päivittää - jos sitä ei ole tehty.
-
Nyt ei tiedä itkeä vai nauraa :'( :D
1. Öljyn vaihto useasti peräkkäin + lisäaine -> seilaaminen helpottui muttei poistunut ja vaihtaminen pehmeni hieman.
2. Venttiilikoneiston vaihtaminen + n 4l öljyä vaihdettu + lisäaine -> vaihdot ennallaan eli töksäyttelee ja seilaaminen paheni eli takapakkia :'(
Ei taida olla paljon tehtävissä asialle enää aski auki jos haluaa helpotusta tuskaan :buck2:
Öljyjä vaihdettu nyt noin +20L ja uusi venttiilikoneisto.
-
Sepä onkin sitten hankalampi vika...
Mites sen opetusajon kanssa kävi?
Oliko se mistä se venttiilikoneisto?
Yleisin vikakohde on siis varmistettu, mutta vielä on muuttujia: Moottorin ohjaimelta ei ilmeisesti vikakoodeja löydy? Meinaan sieltä kautta ohjataan mm. turbiinilukkoa ja vaihdon paineita. Bensakoneessa käytetään ilmamäärämittarin tietoja, miten lie dieselissä?
Sitten voi olla laatikossa jokin mekaaninen vika- lähinnä puslissa. Tuon vian näkee kun mittaa laatikosta voitelupaineen.
-
Nollauksen kanssa oli ongelmia käytiin 15 km päässä nollaamassa ja kierrokset seilasi jo menomatkalla.
Totutusajosta en tiedä muuta kuin että paikalla vaihdeltiin "vaihteita" jonkin aikaa ja sitten menoksi.
Takasin kun päästiin niin laitettiin lisäainetta ja tarkastettiin öljyn määrä.
Ajoin noin 1300 km huollon jälkeen ja tänään ei ole nykäissyt, eli vaihtoi reippaasti alle 2500 kierroksella hiljaa kiihdyttäessä.
yleensä nykäisy tulee kun kierrokset karkaa ylös ja sitten nykäsee vaihtaessa.
Oli pitkästä aikaa miellytävää ajella itseasiassa se seilaaminen ei ärsytä niin paljon kuin nykäsyt.
Katsotaan miten huomenna toimii.
Venttiilikoneisto on uusi ymmärtääkseni mutta ei volvolta hankittu.
Sinisellä tiskillä ei tiedetty mitään voitelupaineiden mittauksesta pitää soitella muita paikkoja läpi..
Edellisellä kerralla kun vaihdeltiin öljyjä niin oli ilmeisesti vaihdettu käytetty ilmamassamittari jolla toimi paremmin.???
Pitäisikö kokeilla uudella??
-
Sinisellä tiskillä ei tiedetty mitään voitelupaineiden mittauksesta pitää soitella muita paikkoja läpi..
Sinisellä nyt ei tiedetä noista laatikoista juuri mitään, ainoa korjaus jonka osaavat on laatikon vaihto....
... joka saattaa tietysti olla helpoin tie vian korjaamiseen monissa tapauksissa.
-
Tuo kierrosten seilaaminen entisillä opeilla on vielä normaalia. Oliko se merkkiliikkeen asentaja, kun ajoi sen opetuslenkin? Oikeaoppisesti se tehdään niin, että korjaamon testerillä (ilmeisesti Volvon Dice/VCT2000 lienevät ainoat jotka asiaan pystyvät?) aktivoidaan opetustila, ja kun vaihteistoöljyn lämpötila on siellä normaalilämmön puolella (infotaulussa teksti "Vaihteisto ölj.lämpö korkea"), ajetaan tasakaasulla kiihdytyksiä ja hidastuksia + pysähdyksissä vaihdot N-R ja N-D kunnes jokainen vaihto on sopeutettu (mittariston kolmio vilkahtaa) ainakin kerran.
Pikkunen demo, mitä tapahtuu adaptaatiotilassa. (http://www.youtube.com/watch?v=ia0JhLw_1Rs) Ei tuokaan klippi ihan mallisuoritus ole, tuolla yleisellä tiellä tuo kun on aika haasteellista hommaa - joutuu tien tukkeeksi vaikka iltayöllä onkin menossa. ::)
Aikaa tuhrautuu helposti tuntikin suhatessa, että ihan hetkessä se ei käy. Toki tuo aski oppii itsekseenkin tavoille - kuten olet huomannutkin - mutta saattaa kestää reilunkin aikaa se.
Ajele nyt hetki vielä, miten se asettuu...
-
Mun S60 D5 -03 teki samaa kierrosten humppausta n.70km/h mittarinopeudessa. Käytin joulukuussa autoa wetterillä vaihteistoöljyn vaihdossa ja kierrokset seilasi edelleen öljynvaihdon jälkeen. Nyt pari viikkoa sitten korjautin mittariston ja sen jälkeen kierrosluvun seilausta ei ole esiintynyt. En tiedä johtuiko kierrosluvun seilaus vain mittarista vai vaikuttiko tuo reilun 1000km:n ajo uusilla vaihteistoöljyillä. Mitään ohjelmistopäivityksiä autoon ei ole tehty.
-
Onko 2005 malleissa ollut mittaristovikojan oma kyllä valmistettu 2004 mutta malli on -05?
Kyllä sen huojunnan tuntee takapuoleen, laatikko avataan kevään aikana.
Raportoin kun vika selviää.
-
Sinisellä nyt ei tiedetä noista laatikoista juuri mitään, ainoa korjaus jonka osaavat on laatikon vaihto....
... joka saattaa tietysti olla helpoin tie vian korjaamiseen monissa tapauksissa.
On se kumma juttu, että täällä tuntuu olevan sellainen käsitys, että ne merkkiliikkeet valitsee ne surkeimmat asentajat eikä osaa kouluttaakkaan niitä :idiot2:
On toki totta, että laatikoita ei paljoa availla sinisellä, mutta luulisi vikadiagnoosin teko jollakin tavalla onnistuvan, kun siellä on kuitenkin pakosta tarvittava tieto ja erikoistyökalut käytettävissä. On toki totta että joka jamppa ei vamasti ole mikään vaihteistoexpertti, mutta joka liikkeestä luulisi löytyvän kaveri, joka on "erikoistunut" vaihteistoihin (ja osaisi ne VIDAN opastamat vianhakutemput tehdä).
Tuota lisäaineen laittoa öljyn joukkoon vähän ihmettelen, kun olen itse ollut siinä käsityksessä, että Aisinin uudemmat laatikot ei tykkää mistään lisäaineista?
-
On se kumma juttu, että täällä tuntuu olevan sellainen käsitys, että ne merkkiliikkeet valitsee ne surkeimmat asentajat eikä osaa kouluttaakkaan niitä :idiot2:
On toki totta, että laatikoita ei paljoa availla sinisellä, mutta luulisi vikadiagnoosin teko jollakin tavalla onnistuvan, kun siellä on kuitenkin pakosta tarvittava tieto ja erikoistyökalut käytettävissä. On toki totta että joka jamppa ei vamasti ole mikään vaihteistoexpertti, mutta joka liikkeestä luulisi löytyvän kaveri, joka on "erikoistunut" vaihteistoihin (ja osaisi ne VIDAN opastamat vianhakutemput tehdä).
Tuota lisäaineen laittoa öljyn joukkoon vähän ihmettelen, kun olen itse ollut siinä käsityksessä, että Aisinin uudemmat laatikot ei tykkää mistään lisäaineista?
Vai onko niin, että vikoihin on merkkihuollossa käsikirjan mukaiset toimintatavat, joiden mukaan asentajat joutuvat toimimaan. Jos lääkkeeksi laatikkovikaan on manuaalissa uuden laatikon vaihto, ei kai asentaja siinä saa sooloilla omineen. Turboja ei ainakaan tämän palstan mukaan sinisellä avata eikä korjata vaan vaihdetaan, jos on vika. Erikseen löytyy sitten turbokorjaamot, joissa saadaan se sama rikkinäinen ahdin tarvittaessa kuntoon halvemmalla. Ymmärrettäväähän tämä on, merkkihuoltojen täytyy yrittää säilyttää jotenkin yhteismitallinen taso ja valmistajaakin asia kiinnostaa, kun joutuu takuukorjaukset viime kädessä maksamaan.
En tiedä merkkihuoltojen toimintatapoja, joten arvuuttelen vain.