Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: miknip - 07.08.2013, 23:47:09
-
Hei eli moi!
Alkoi kiinnostamaan kun tuollainen cross country ilmestyi puolivahingossa pihaan niin mitenkäs näin kesäkelillä olisi paras konsti testata nelivedon toiminta? Laitos on manuaali, en selittele enempää vaan luovutan puheenvuoron----->
-
Märällä nurmikolla, pieni nousu niin pitäs vähän enemmän hapettamalla huomata että montako pyörää vetää.
-
No sielläpä tietysti ;) harmi vaan kun niitä tuohon tarkoitukseen sopivia nurmikoita ainakin meidän kylällä on niukalti, kuinkas soralla, pitäisikö takapyörät saada sutimaan kun oikein homona polkee?
-
Paa koukusta puuhun kiinni, ja sitte......... :2funny:
-
Taidanpa nostaa etupään pukeille ja kokeilla kaatuuko pukit :hello:
-
Taidanpa nostaa etupään pukeille ja kokeilla kaatuuko pukit :hello:
Melko urheeta P> V:>
Joku neliveto dyno lähistöllä ::)
-
kyllä sen soralla saa tarjoon persettä polkemalla jos oikeen pelaa. Eli ensi lämmittää viskon parilla kunnon polkasulla sit avittaa vähän ratilla.
-
Autotohtori aikoinaan testasi s.e. oli toisen puolen pyörät asfaltilla ja toisen mahdollisimman löysällä soralla.
Kunnon polkaisulla jos sutii, niin neliveto ei toimi.
Jos neliveto toimii, ei sudi vaan lähtee.
-
Kyllähän toiminnan huomaa ihan normaalilla tiellä. Risteyksestä kun kääntyy ja lyö sen oikean puolimmaisen pedaalin pohjaan niin jos sisimmäinen etunen alkaa lyömää tyhjää niin ei nelikko toimi.
-
Nyt on testattu, eli nostin hallitunkilla etupuolelta etupalkista pyörät ilmaan ja hyppäsin kuskin pukille, varovasti nostin kytkintä ja parin pyörähdyksen jälkeen volvo alkoi pontevasti tuuppaamaan takapyörillä, ja sitten heti kytkin pohjaan ennenkuin alkoi tunkki alkoi pyörimään pohjan alla :D parin sekunnin päästä kokeilin uudestaan ja tuntui samalta kuin olisi takavetoisella autolla koittanut lähteä eli visko kun oli lämmin niin otti heti kiinni, yhteenvetona siis todettakoon, että taitaa se neliveto toinia :pomo:
-
Hyvä homma. Jos ois nyt omasta autostani kyse niin käyttäisin kulmavaihteen irti, putsaisin sen booriholkin liitoksen huolella ja vetäisin sinne kunnon mällin vaseliinia.
-
Hyvä homma. Jos ois nyt omasta autostani kyse niin käyttäisin kulmavaihteen irti, putsaisin sen booriholkin liitoksen huolella ja vetäisin sinne kunnon mällin vaseliinia.
Toi on joskus ollut mielessä, minkälainen homma se on?
Teen paraikaa ylivoimaista ennätystä toi V70 on ollut meillä 9 vuotta.
PS. Yleensä olen kyllästynyt näihin kotiloihin viimeistää 2v. paikkeilla. :idiot2:
-
Oikea etuvetoakseli irroitus, kardaaniakselin etupää irroitus kulmavaihteesta ja sielä sen pitäisi tulla pois. Noin niinkuin lyhykäisyydessään :)