Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jouscar - 09.08.2013, 20:26:08
-
Ajatus vaihtaa pyöränlaakerit eteen. Laakerithan tulee olka-akselien mukana. Jossain näin ohjeen että olisi 100 Nm + 45 astetta. Olisiko paremminkin 90 astetta niinkuin yleensä on ilmoitettu vai jotain aivan muuta.
-
Haynesin ohje on ainakin 100nm ja 45 astetta. Luulisi kelpaavan ellei uuden laakerin mukana tule muita ohjeita.
-
Tuohon 960:seen vaihtelin etupyörän laakerin ja tuntui että aiemmin ei oltu kiristetty kuin tuohon 100nm. Kova momentti tulee 100nm+45astetta.
Itse arviolta luovutin 25 asteen kohdalla kun oli aluksi kiristetty tuo 100nm. Sanotaakon näin että terve mies ja metrin varsin ja niin lujaan kun saa.
-
Haynesin ohje on ainakin 100nm ja 45 astetta. Luulisi kelpaavan ellei uuden laakerin mukana tule muita ohjeita.
Tuon ohjeen mukaan meillä päin kaikki Ysin etunavat on kiristetty ja toimineet ovat.
Joten menisin sen mukaan! :hello:
-
Tuo momentti on kova! Asetelevyn kanssa kannattaa katsoa, että tulee oikein. Jo puolessavälissä tuota 45 astetta alkaa heikkohermoista pelottamaan. Kunnon vääntövarttakin suosittelen.
Mikähän tuossa venyy / painuu kasaan?
-
Tuo momentti on kova! Asetelevyn kanssa kannattaa katsoa, että tulee oikein. Jo puolessavälissä tuota 45 astetta alkaa heikkohermoista pelottamaan. Kunnon vääntövarttakin suosittelen.
Mikähän tuossa venyy / painuu kasaan?
Tavallaan momentti on iso ja tavallaan ei. Navan kierteen nousuhan sen lopulta määrää.
Tälläiseltä 81kg tuulen kukertamalta tuo 45 astetta menee ilman ähinää isommalla momenttiavaimella. ;)
Siinä puristuu laakerin sisäkooli ja napa venyy hitusen.
-
Mutterin avainväli on 36 mm ja kierteen nousu 1,5 mm! Tästä voi koitua muitakin ongelmia: askartelupajoissa on puolen tuuman vääntiöllä varustetut hylsysarjat yleisiä ja nykyään suurin hylsykoko niissä on luokkaa 25 - 26 mm. Minulla löytyy vanahasta HEROn hylsysarjasta vielä 32 mm, mutta sekään ei riitä. Onneksi löytyi "traktorikaudelta" 3/4 tuuman sarja. Niinpä hain Biltemasta sovitteen ja Britoolin 1/2 avaimella pääsin vääntämään sen 100 Nm 3/4 tuuman avaimella. Astevääntöön oli ennestään tuohon traktorisarjaan ainesputkesta tehty jatkopala ja momenttiin veto sujui ilman naamanvääntelyä. Yleensä näissä asteväännöissä on veto tehtävä yhdellä liikkeellä eikä välillä saa lopettaa. Riittävän pitkä vääntövarsi helpottaa työtä kun taukoja ei sallita ;). Tuo vastaava nousu lötyy muuten monen auton pyöränmutterista.
-
Mikähän se on Nm:nä tuo lopullinen momentti.... ::)
Nuorten dieselvolkkarin kantta tuossa kunnostelin ja siinäkin pääasiassa nuo astekirimiset. Täytyy sanoa, että on usko lujilla, kun niitä vetää. Vielä pitäisi uskaltaa 90 astetta vetää, kun ovat sen tonnin sillä rullanneet. Vaikka TIEDÄN uusien pulttien siinä venyvän ja kestävän sen kiristämisen, koko ajan takaraivo viestittää, jotta kohta napsahtaa...
Meni taas asian viereen, mutta momenttiasiaa kuiten.
_sfr-
-
Sitä astemäärää ei voi ilmoitta momenttina. Kun pultti alkaa venymään, momentti ei enää kasva samalla tavalla.
-
Sitä astemäärää ei voi ilmoitta momenttina. Kun pultti alkaa venymään, momentti ei enää kasva samalla tavalla.
Volkkarilla olin joskus töissä, siellä oli digitaaliset momenttimittarit.
Mikä näytti aina asteiden jälkeen kokonais momentin niin aina se suht samaa oli...
-
Olisko tää nyt saatu jo onnistuneesti kiristettyä? Ei oo niin vaikee homma että pitäis vatvoa... ?
-
joskus on pakko - ihan pakko - trollata. :2funny:
_sfr-
-
Huoltoohjeen mukaan kun tekee niin menee oikein. Mutta vierestä seuranneena ja asiaa kyseltyäni: Bilian asentaja vetäisi pulttipyssyllä 740 etulaakerin kiinni ja kun kysyin että eikö mitään momenttia niin siinä kaksikin vastasi että pitää vaan olla kiini riitävän lujaa, ei mitään momentteja. Ite olin kyllä vähän ihmeissäni mutta näin siellä tehtiin. Ja kiinni on pysynyt eikä jurise