Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: vippe - 10.08.2013, 11:00:44

Otsikko: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: vippe - 10.08.2013, 11:00:44
eli laiteltiin tuossa m90 paikalleen, asetelmana on sre-765 eli se m5 asetelma ja 6-lapanen jousitettu sintteri sekä vauhtipyöränä blingfactoryn anturikehällinen.  pidätinrengas laatikosta on hitsattu ja keppitelineen lopussa oleva "tappi" hitsattiin koska aiempi oli katkennut joskus. kytkinhaarukan kuula säädetty hyväksi asetelmalle

noh ongelma on että vaihteet ei meinaa mennä päälle koneen käydessä ja auton ollessa paikallaan, ja pakki varsinki on jäykkä... aluksi ei mennyt millään vaihteet päälle ja kytkintä sai pumpata. otettiin löysiä pois työsylinterin työntötapin ja kytkinhaarukan välistä ja jätettiin siihen joku m8-mutterin verran löysiä ja ilmattiin vielä lisää kytkintä-> ongelma parani hiukan ja poljintuntuma on kyllä mukavan jämäkkä.

miten vakiona tuo työsylinterin tappi, onko siinä ollenkaan välystä kytkinhaarukkaan?
omassa autossa aina ollut tuo kierretanko tappina, ko joskus vaihettu automaatista manuaaliks.

vaihtoehdot omasta mielestä ongelmalle on:
1.kustu jotain laatikkoa hitsatessa... tehtiin kyllä justiin apupojan™ ohjeen mukaan.
2.työsylinterin tangossa vielä liikaa välystä.  mutta eikö siinä jonkuverran pitäis olla ettei painelaakeri jatkuvasti vastaa asetelmaan...
3.keppiteline hiukan eriasennossa-> vaihteen siirtotanko ei mene oikeaan asentoon??  mutta toisaalta taas keppitelineen tukitangon ja siirtotangon mitat on vakiot, joten keppitelineen lopputapin asento muuttaa vaan kepin kulmaa...vaihteet toimii jatkuvasti samallailla
4. hyvin epätodennäköinen mut kytkimesä ilmaa/kytkinlinjassa vikaa... on kyllä ilmattu niinku monesti ennenki ja työsylinteri on uus, pääsylinterissä vuoden, puolitoista vanhat tiivisteet. tietty ilmaukseen saa antaa omia hyväksi todettuja menetelmiä 8)
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: Lankku - 10.08.2013, 12:27:38
Nestekytkimen kanssa ei saa olla missään välissä välyksiä. Painelaakeri on koko ajan päin asetelmaa.
Vaihdelaatikon kuulaa joutuu -618 asetelman kanssa nostamaan noin 12mm, vois veikata että -765:n kanssa ollaan samassa luokassa.
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: vippe - 10.08.2013, 12:38:28
laatikko oli edellisellä omistajalla -618 asetelmalla ja oli kuulaa korotettu. tälle asetelmalle kyseinen kuula oli muistaakseni 3-5mm liian korkea, ei mennyt laatikko paikalleen millään vasta haarukka irrotettuna meni->vaihdettiin kuula matalempaan, joka oli kuitenkin korkeampi kuin nestekytkimen vakio kuula. tämä kuula taisi olla joko diisseli 240 tai bensa 740 vaijeri haarukasta.

eli ruuvaan tuon työsylinterin tangon kiinni haarukkaan. ilmottelen tulokset piakkoin
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: Lankku - 10.08.2013, 12:50:01
Työsylinterin tanko niin pitkäksi, että mäntä on sylinterin keskilinjasta katsottuna enemmän pohjan puolella.
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: vippe - 10.08.2013, 13:04:59
mäntä on nyt sylinterissä niin pohjalla ko saa ja työsylinterin tangon ja haarukan välissä 1mm väljää. nyt parani taas vähän. pakki vieläki jäykin menemään päälle. ja kytkintä pumppaamalla muutaman kerran nii menee nätimmin vaihteet silmään. eli ainaki ilmata saa lisää.

ja löysin polkimesta väljää, täytyy keksiä jotain fylliä siihen niin saa polkimeen kokoliikkeen hyötykäyttöön... onko tähän ideoita
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: ässäarpa - 16.08.2013, 04:26:02
Nestekytkimen kanssa ei saa olla missään välissä välyksiä. Painelaakeri on koko ajan päin asetelmaa.
Vaihdelaatikon kuulaa joutuu -618 asetelman kanssa nostamaan noin 12mm, vois veikata että -765:n kanssa ollaan samassa luokassa.

Kyllä, itsellä on nyt 11mm siirretty kuulaa ylöspäin.

Huomioikaa, että onko kuulan ja haarukan välissä se muovinen "kulumissuoja" / kiinnike, itsellä on.

Asetelmana toimii -765
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: vippe - 16.08.2013, 09:36:11
Kyllä, itsellä on nyt 11mm siirretty kuulaa ylöspäin.

Huomioikaa, että onko kuulan ja haarukan välissä se muovinen "kulumissuoja" / kiinnike, itsellä on.

Asetelmana toimii -765

joo mulla on kulumissuoja paikallaan (tosin omavalmiste n.3-4mm muovista) ja kuulana se korkeampi vaijerikytkimen kuula. haarukka on just hyvä. vaihteetki menee nyt ihan ok päälle
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: jlatomaa - 07.10.2015, 11:17:02
Mulla tuli laitettua 740:een tinakone B6254S ja M90 perään, kaksoismassavp vaihtui 850:n vauhtipyörään ja kytkimeksi 850 T5-R

Käpälän vipupisteeseen kuulan alle tuli kolme prikkaa, oisko sen 10 mm siten että se käpälä on aavistuksen eteenpäin kallellaan kun paketti on kiinni autossa

Ongelmana on se että kolmoselle vaihto menee kylmällä laatikolla jees mutta kun lämpenee niin alkaa rutista niin ettei vaihto onnistu kuin alle 40 kmh vauhdissa...

Mietin voiko tuo 960 otettu kytkinpoljin olla jotenkin eri tavalla välitetty kuin 740? Meinaan että kytkin ottaa tosi alhaalta kiinni. Kokeilin sitäkin että pidensin työsylkyn tankoa, eihän se siihen matkaan vaikuta...

poljin näyttää muutenkin että olisi jo valmiiksi aika alhaalla. vinkkejä kellään?
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: Tico - 07.10.2015, 13:34:58
Samainen ongelma aiheuttaa vitutusta päivittäin. Olen yrittänyt korjata tätä ongelmaa kajoamatta kytkinkopan sisälle. Vaihdoin uuden polkimen, uuden pääsylinterin ja uuden työsylinterin. Työsylkän tankoakin pidensin sopivasti. Ongelma on ja pysyy edelleen. Liikematka yksinkertaisesti on liian lyhyt, kytkin ottaa aivan pohjasta kiinni ja irrottaa etenkin pienillä vaihteilla todella tahmeasti.

Ilmeisesti painelaakeria käyttävä käpälä on sen verran kulunut/muotoutunut, että muilla osilla ei ole virkaa. Olisi hauska päästä ajamaan suoraan pakasta vedettyä yhdistelmää, irrottaako se sillonkaan kunnolla.
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: Kalamies - 07.10.2015, 14:40:39
Olisi hauska päästä ajamaan suoraan pakasta vedettyä yhdistelmää, irrottaako se sillonkaan kunnolla.

Irroittaa ja toimii ihanan sulavasti. Kaverilla ~250tkm ajettu ja itsellä sen ~450tkm ajettu. Eroa kui yöllä ja päivällä. Itsellä etenkin peruutusvaihteen kanssa välillä melkoinen taistelu. Ykkönenkin tuntuu kuin ei menisi kunnolla tupaan, mutta hyvin se pelaa muuten.
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: TVS - 07.10.2015, 14:51:55
Työsylinteriä on kahdella eri männällä, laittakaa semmonen pienimäntänen versio työsylkäksi niin helpottaa.

Kytkimen irrotusongelma voi johtua myös itse kytkimen osista, asetelmasta tai levystä, koska useampi irrotusvammanen on korjautunut vaihtamalla levy, laakeri ja asetelma (nämä toki M4x lootan kanssa, mutta suurensuurta eroa ei luulisi tekevän?). Myös voisikohan sökö kaksoismassa "joustaa" alta karkuun?

Testaaminen irrotuksen suhteen m90:llä on hitusen tarkempaa kun 4x, kun pakkikin on ainakin nimellisesti synkronoitu, kytkin pohjassa lyö jonkun vaihteen päälle, vetää sentin verran poies kunnes tuntee pienen "nytkäyksen", pitää siinä hetken ja tarjoaa vaihdetta takaisin. Jos korahtaa niin kytkin ei irrota kokonaan.
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: jlatomaa - 07.10.2015, 16:23:10
no semmostahan voisi kokeilla... onkohan se pienimäntänen minkälaisessa laatikossa?

http://www.mister-auto.fi/fi/tyosylinteri/volvo-940-ii-944-2-3-turbo-121kw_v3989_g620.html

Tossa näyttäis olevan 20,6 ja 22.2 mm...

Noilta sivuilta kun kattoo 960 manuaaliin niin viittais tuohon isompaan mäntään
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: TVS - 07.10.2015, 16:35:46
Pienimäntäinen on vapariin noin virallisesti, mutta siinä on selkeä ero pinta-alassa jotenka liike on samassa suhteessa pitempi, pikaisena päässälaskuna joku 20% eroa.
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: Tico - 07.10.2015, 17:14:16
Pienimäntäinen on vapariin noin virallisesti, mutta siinä on selkeä ero pinta-alassa jotenka liike on samassa suhteessa pitempi, pikaisena päässälaskuna joku 20% eroa.

Nerokasta! Pääsylinterin työsylinterille työntämä nestemäärä on vakio ja pienemmällä halkaisijalla on pienempi tilavuus työsylinterissä -> nestemäärä työntää mäntää pidemmän matkan, jotta sama tilavuusmäärä saadaan mahdutettua pienempään sylinteriin.

Kiitos TVS! Laitan heti tuollaisen pikkusylkän tilaukseen!
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: jlatomaa - 07.10.2015, 17:41:42
Tilasin kans just, toivottavasti tuolla nyt pelittää! Kiitoksia vinkeistä :D
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: TVS - 07.10.2015, 21:06:36
Kiitos kiitoksista, mutta muistaa nyt sen että ihmelääkehän tuo ei ole, jos levy/asetelma on huonot niin ei se tuolla kummene. Itse vaihdoin poies sachs levyn ja asetelman jotka ois pesulla näyttäny käytännössä uusilta, ajettu joku tyyliin 70tkm, mutta ei lämmettyään irrottanu yhtään...
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: jlatomaa - 08.10.2015, 08:19:05
Mulla se oli heti koeajolla tommonen kun laitoin kaksoismassan tilalle ton T5-R vp:n, uuden levyn ja asetelman...

Laitan viestiä kunhan saan laitettua paikalleen miten kävi

Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: jlatomaa - 14.10.2015, 10:58:42
No nyt on uusi pienimäntänen sylinteri paikallaan, kytkin irrottaa ylempänä ja tuntuma vähän parempi mutta ei auttanu kolmosen kytkeytymiseen, edelleen rutisee lämpimänä

2->3 vaihdot menee ehkä aavistuksen paremmin normiajossa kunhan ei survo väkisin vaan antaa vähän kierrosten laskea. alaspäin vaihto menee kohtuudella välikaasua antamalla...

Ehkä seuraavana tutkia seuraavia:
- Kone+laatikko eri kulmassa 740 korissa kuin 960:ssa? laatikko jää vähän "keulivaan" asentoon, valuuko öljyt kardaanilaippaa kohti? Öljyä lisää laatikkoon? Öljy notkistuu lämmetessään, kylmänä auttaa synkroja kytkemään kolmosen, lisäainetta?
- käpälän alle vielä 2-3 mm prikka
- kytkinpoljin? Nyt on toi muovinen 960 poljin ja se jo valmiiksi vähän alempana kuin jarrupoljin, kuuluuko olla? 740 polkimessa eri kohdassa pääsylinterin tapille paikka? Jarrupolkimessa oli reikä eri paikassa joten käytin vanhaa 740 poljinta

Talvea odotellessa....


Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: TVS - 14.10.2015, 11:30:14
Mulla hajosi omasta 945 kytkinpoljin (heti 650tkm jälkeen) joten tein siihen paaliauton jarrupolkimesta uuden, lopputuloksella että nyt se poljin on inasen ylempänä kuin jarrupoljin, kävi pieni mittavirhe hitsatessa. Pääsylinterin liikerata ei lopu kesken, jotenka tuota polkimen muokkaustakin voi kokeilla jos vika nyt ihan oikeasti on kytkimessä eikä siinä että askin synkrot vaan on joku jo rankonut paskaksi...
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: Kalamies - 14.10.2015, 11:36:01
askin synkrot vaan on joku jo rankonut paskaksi...
Itsellä on ykkösvaihteen ongelma juuri tässä. Lootaöljyt vois piruuttaan vaihtaa, mutta tuskin sen isompiin toimenpiteisiin tulee ryhdyttyä.
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: TTL - 26.10.2015, 22:31:27
Täällä hiukan samaa ongelmaa.
960:iin vaihdoin joskus T5:n vp + sachin kytkinpaketin jousitetulla massalevyllä alkuperäisen paketin tilalle. Vaihteiden jäykkyyden takia työsylinterin tappi jatkettu.
Vaihteet on aina menny ilman isompaa ääntelyä päälle, mitä nyt satunnaisia kurahduksia on kuulunut vaikka kytkin on varmasti ollut pohjassa?
Vaihteet on siltikin tahmeat ja vaihdot on tehtävä hyvin rauhallisesti. Nopealla vaihdolla tahtoo kurahtaa, yksi 3. vaihteen syncro on tullutkin katkaistua. Tämä kylläkin vakio vp+kytkin paketilla.
Mitään täyskaasuvaihtoja on turha haaveilla, vaan taitaa olla m90 ominaisuus, eikä muutoksista johtuva?
Otsikko: Vs: m90 vaihteet jäykkiä menemään päälle
Kirjoitti: Twofortti - 02.05.2017, 17:41:31
Onko näin että kaikkien m56 laatikoitten syncrot passaa tohon m90? Ei näytä mistäään löytyvän noita uusia syncroja .. kolmos vaihteen syncrot menny