Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Staka - 12.08.2013, 09:32:53

Otsikko: 940 käynnistysongelma ja muljahteleva ohjaus
Kirjoitti: Staka - 12.08.2013, 09:32:53
Volvo 940, vm. -92. Ohjaus jumittaa vasemmalle, sen jälkeen muljahtaa ja sen jälkeen kohenee kunnes tekee sen jäkityksen taas... renkaat ok, ilmanpaineet tsekattu.

Käynnistyksessä ongelmia. Mitä vähemmän tankissa bensaa, sitä kitsaammin lähtee käymään. Yli puolella tankilla lähtee hyvin. Meneekö mun veikkaus bensapumpusta kauas? :P
Otsikko: Vs: 940 käynnistysongelma ja muljahteleva ohjaus
Kirjoitti: Acke - 12.08.2013, 09:36:16
Tankin pumppu voisi olla kuollut, kuuntele suriseeko siellä.
Ohjaustehostimen litkut kunnossa?
Otsikko: Vs: 940 käynnistysongelma ja muljahteleva ohjaus
Kirjoitti: jari288 - 14.08.2013, 18:20:37
oisko raidetanko menossa.. hammastus jumii?
Otsikko: Vs: 940 käynnistysongelma ja muljahteleva ohjaus
Kirjoitti: Huikkoster - 14.08.2013, 18:26:55
Ja vaikka se tankkipumppu surisee, ei se tarkoita että se toimii. Niissä saattaa alkaa moottorin akseli luistamaan jolloin ei tee painetta. Mutta oireet sopii hyvin siihen.

Ohjauksesta tulee myös mieleen jumiva ristinivel. Eräässä 850:ssä jumitti ohjaus pätkittäin ja korjaantui ohjausakselin ristinivelen voitelulla. Helppo kokeilla.
Otsikko: Vs: 940 käynnistysongelma ja muljahteleva ohjaus
Kirjoitti: Slerbahuuli - 15.08.2013, 00:02:28
Täällä oli 945:ssa vastaavat ongelmat, kuin aloittajalla. Tankkipumpun vaihto, moottoritilasta löytyvän ohjauksen ristinivelen "uittaminen" spray-vaseliinilla ja ohjaustehostimen öljyn lisäys auttoi ongelmiin. :hello:
Otsikko: Vs: 940 käynnistysongelma ja muljahteleva ohjaus
Kirjoitti: hempp2_ - 15.08.2013, 00:32:13
Itsellä tuntuu että toi b230FBn tarvii kierähtää pari kierrosta pidempään kun voisi olettaa ennen kun käynnistyy. Mietin että onko bensapuolella jotain, mutta lultavasti moottorinohjaus ottaa kierroksen ennen kun tietää moottorin asennon ja siten sitten osaa laskea ennakon.
Taidan olla liian ihastunut kaverin itsevalmistettuun "tehdasuuteen" vapariin hyvin säädetyillä tuplilla... Yksi pieni painallus kaasusta ennen starttia ja toinen just samalla hetkellä kun kääntää avainta niin se on käynnissä jos se ei ole seissut paria päivää enempää.
Otsikko: Vs: 940 käynnistysongelma ja muljahteleva ohjaus
Kirjoitti: Slerbahuuli - 15.08.2013, 11:26:52
Joo, kunnossa oleva kaasutinkone (ihan peruskuntoinenkin) lähtee aina ruiskua paremmin käyntiin ja tottelee kaasuakin todella herkästi heti eikä kohta.

Esimerkiksi eräs 1979 vuoden Fiat 128 -harraste lähtee lämpöisenä, kunhan startti vain hieman hipaisee vauhtipyörän kehää ja aavistuksen pyöräyttää. Oma 945 Volvo (ja kaikki kuulemani vinokone-sähköruiskut) taas ottaa sen kaksi puristustahtia ja käymään "tuiih tuih bruimmm".
Otsikko: Vs: 940 käynnistysongelma ja muljahteleva ohjaus
Kirjoitti: sekokupu - 15.08.2013, 12:24:24
Joo, kunnossa oleva kaasutinkone (ihan peruskuntoinenkin) lähtee aina ruiskua paremmin käyntiin ja tottelee kaasuakin todella herkästi heti eikä kohta.

Esimerkiksi eräs 1979 vuoden Fiat 128 -harraste lähtee lämpöisenä, kunhan startti vain hieman hipaisee vauhtipyörän kehää ja aavistuksen pyöräyttää. Oma 945 Volvo (ja kaikki kuulemani vinokone-sähköruiskut) taas ottaa sen kaksi puristustahtia ja käymään "tuiih tuih bruimmm".

Monesti nämä jotka ei ihan heti pärähdä käyntiin, on ongelma siinä että bensanpaine pääsee karkaamaan. Tai sitten vaan muuta vikaa (kuten aloituspostissa, oletettavasti se tankkipumppu). Myös järestään kaasuunvastaavuus sähköruiskullisissa on parempi kunnollisten polttoainekarttojen takia.

Toki, jos vertaa LH-2.2 ja LH-2.4.x käynnistämistä, niin LH-2.2:n hörähtää paljon nopeammin käyntiin. Eli ei todellakaan päde suoranaisesti kaikkiin sähköruiskuvinokoneisiin.

Mutta josta päästään taas siihen, että mitä väliä sillä on jos moottori hieman pyörähtää startin avulla enemmän ennenkuin se käynnistyy?
Otsikko: Vs: 940 käynnistysongelma ja muljahteleva ohjaus
Kirjoitti: Xuppo - 15.08.2013, 12:50:25
Itsellä tuntuu että toi b230FBn tarvii kierähtää pari kierrosta pidempään kun voisi olettaa ennen kun käynnistyy. Mietin että onko bensapuolella jotain, mutta lultavasti moottorinohjaus ottaa kierroksen ennen kun tietää moottorin asennon ja siten sitten osaa laskea ennakon.
Taidan olla liian ihastunut kaverin itsevalmistettuun "tehdasuuteen" vapariin hyvin säädetyillä tuplilla... Yksi pieni painallus kaasusta ennen starttia ja toinen just samalla hetkellä kun kääntää avainta niin se on käynnissä jos se ei ole seissut paria päivää enempää.

LH 2.4 ruiskulla olevan auton pitkä vieteri käynnistyksessä johtuu siitä että kipinä voidaan antaa koneeseen vasta sen jälkeen kun vauhtipyörällä oleva puuttuvan hampaan kohta on ohitettu jotta moottorin ohjaus tietää missä asennossa kone on.
Otsikko: Vs: 940 käynnistysongelma ja muljahteleva ohjaus
Kirjoitti: Slerbahuuli - 15.08.2013, 13:15:48
Monesti nämä jotka ei ihan heti pärähdä käyntiin, on ongelma siinä että bensanpaine pääsee karkaamaan. Tai sitten vaan muuta vikaa (kuten aloituspostissa, oletettavasti se tankkipumppu). Myös järestään kaasuunvastaavuus sähköruiskullisissa on parempi kunnollisten polttoainekarttojen takia.

Toki, jos vertaa LH-2.2 ja LH-2.4.x käynnistämistä, niin LH-2.2:n hörähtää paljon nopeammin käyntiin. Eli ei todellakaan päde suoranaisesti kaikkiin sähköruiskuvinokoneisiin.

Ainakin ihan kaikki sähköruiskut mitä olen ajanut, miettii sen 0,002 sekuntia kun elektroniikka päättää seokset ja lukee arvot. Kaasutin antaa lisää soppaa heti kun läppä aukeaa.

Mutta arvasin tämän, pysytään aiheessa.