Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: volgaman - 12.08.2013, 18:36:20

Otsikko: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: volgaman - 12.08.2013, 18:36:20
saanko konttorista menemään läpi jos laitan 4, 5 tai 6 koneisen tina turbon keulille kuinkas ne tehoraja hommat ny menikää ja mitä muutoksia tulee ottaa huomioon??
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: Brick - 12.08.2013, 18:51:16
saanko konttorista menemään läpi jos laitan 4, 5 tai 6 koneisen tina turbon keulille kuinkas ne tehoraja hommat ny menikää ja mitä muutoksia tulee ottaa huomioon??

Saa. 700srj. tehoraja on 176kW ja 3,5L.
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: volgaman - 12.08.2013, 19:12:34
eikös 700srj virein malli oo 190hp ja siihen 20% lisää on joku 220 ehkä. niin kuulin vaan semmosta että jos nakkaan t6 koneen keulille niin siinä pitäis olla joku vertaus kuva ja t6:seen ei voi verrata ku tehot on jo 270+ vai oonko väärässä
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: Huikkoster - 12.08.2013, 20:01:20
Eli turbo tinakoneista S40/V40:n T4:sen voi asentaa tai sitten 850:n 2 litraisen t5:sen (B5204T, 211hv).
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: volgaman - 12.08.2013, 20:10:24
mut eikö tällänen kelpais B5234T?? 2.3
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: Huikkoster - 12.08.2013, 20:14:14
Lasketaas tarkemmin. Onhan täällä foorumillakin jossain vaiheessa tästä keskusteltu.
B204FT = 189hv
*1,2 = 226,8hv.

Ja tuossa B5234T koneessa on 225hv. Onnistuu!

Edit: Paitsi nyt on kahta tietoa tuosta B204FT:sta, 187hv ja 189hv. Kumpi oikein? Jos 187 niin tehoraja on 224.
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: Lankku - 12.08.2013, 20:18:28
Riippuen B5234T:n versiosta.

2.4T ja 2.5T on täysin kelposia myös.

Ja kuka kieltää laittamasta turboa vaparitinakutosen kaveriksi ::) Ellei kohdeauto ole sitten vähäpäästöinen.
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: Diudi - 12.08.2013, 20:34:42
Ja kuka kieltää laittamasta turboa vaparitinakutosen kaveriksi ::) Ellei kohdeauto ole sitten vähäpäästöinen.

Ja jos ei ole vähäpäästöinen niin voihan siihen "rakentaa" omavalmistemoottorin. Tästä just puhuttu tuolla Petesin projektipäiväkirjassa, ja ilmeisesti monella on menny läpi kun vaihtanu vaikka pelkän ahtimen ja pakosarjan.. Ilmeisesti Trafi ei vaadi että pitää olla eri kansi ja eri alakerta tms.  :idiot2:

Mutta toki jos orkkis T6 haluu laittaa niin sitte se ei ole omavalmiste..eikä saa leimalle.
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: volgaman - 12.08.2013, 21:18:34
toki siitä tuleeki omavalmiste mut jos laittais kutosen ja siihen fyrrän niin tehot ei saa vaan mennä yli ton 224hv??
kyl konttori miehet  varmaan kattoo pitkään ku on joku iso turbo ja vaan 200heppaa :D
auto on 740 -87 tammikuu.
otetaanko päästöt penkis sitte ku se aika o?
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: Lankku - 12.08.2013, 21:29:48
Kyllä tähän mennessä konttorin sedät on vaan katellu tyytyväisinä HX35 ja HX40 kokoluokan pikkuturboja. Tehonmittauksessa ahtopaine esim. 0,4-0,5bar ja teho vielä uskottavissa rajoissa suhteessa ahtopaineeseen ja moottorin tilavuuteen. Käy kysymässä lähikonttoreilta millainen on käytäntö, vaihtelua tulee.
Päästöthän mitataan aina katsastuksessa tai ennen sitä päästömittarilla, ei liity penkitykseen mitenkään.

Ja muistaa sen, että aihioksi kelpaavia kutosia on 2,5l 170hv sekä 3l 180 ja 204hv.
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: Diudi - 12.08.2013, 21:41:20
Joo eihän siinä mitään laitonta ole, jos penkität 0,4 barin ahtopaineella ja HX40 Superilla vaikka sen ~200hv ja sen mukaisella kombinaatiolla sitte konttorille. Jos raja on lähellä niin sitte vaan sytkäennakkoa, ja seossuhteita roplaamaan...päästöjen hyväksynnän rajoissa toki. Ja sitte toki on enemmän kepulikonsteja, kuristimia yms..
Mielestäni iha hyvä tapa saada hiukan pienempi teho paperille, että käy penkittää tämmösillä pienemmillä yrittäjillä joiden penkit antaa pyörätehon vaan.. ::) Siitä saa heti jonkin verran vähemmän, jos meinaa olla lähellä rimaa. Oma deeku on katsastettu pyöräteholla, eikä siinä mitään ongelmaa ole kun ei vaan konttorilla puhu mitään. 8)

E: Ja kyllä se T6:nenki ilmeisesti kelpaa aihioksi, kunhan siinä moottorissa ei oo mikään muu alkuperäistä ku tyyliin lohko ja(tai) kansi.. kannattaa kysyä konttoreilta tuosta "omavalmistemoottorin" -määritelmästä, jos T6 haluaa keulalle,..sillä Trafi ei sitä varsinaisesti määrittele laissa. Vaparitinat on muuten ok, mutta öljyruiskujen puute on isommissa virityksissä jo harmittava miinus..ainaki näin maalaisjärjellä ajateltuna.

E2: Vaikka Lankku kyllä varmaan tietää paremmin öljyruiskujen merkityksen tinaturbossa..  :-[
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: Veksi - 12.08.2013, 21:48:26
Miksikäs sitä kuvan muokkausta nykyään trendikkäästi kutsutaankaan...
-Photoshoppaamiseksi!
Jokainen sitten omalla vastuulla. Tätä voisi kutsua jopa asiakirja väärennökseksi

Ja nyt ennen kuin se marina alkaa niin miettiköön jokainen päissään että kuinka laillisia nämä vähän muokatut vähäpäästöiset tai HX40 ahdetut perheautot ovat
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: Sato| - 12.08.2013, 22:13:59
Itellä olis tossa yks 3litranen tina. Onko tollasta mitään järkeä lähteä ahtamaan pienellä paineella vakiorutuilla? Jos ajatellaan että ohjaus megalla ja e85 käyttöön. Tämä siis vaan tällästä ajatusleikkiä eli toteutumisesta ei varmuutta. Kovasti vaan mukavalta ajatukselta vaikuttaa 7satku ahdetulla tinakutosella :)
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: pukema - 12.08.2013, 22:53:34
.., Vaparitinat on muuten ok, mutta öljyruiskujen puute on isommissa virityksissä jo harmittava miinus..ainaki näin maalaisjärjellä ajateltuna.
S80 vapari kutosissa on öljyruiskut
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: volgaman - 13.08.2013, 18:17:13
jos laitan vaparikutosen ja hyrrän niin onko se omavalmiste moottori vai pitääkö koneelle tehä jotain erityistä
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: 8-pätkä - 13.08.2013, 18:31:48
Omavalmistehan siitä pitäisi tulla kun muuttaa vapaastihengittävästä ahdetuksi. Eipä sitä voi mihinkään tehdasmoottoriinkaan sen jälkeen oikein verrata.
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: volgaman - 01.11.2013, 20:31:21
jotkut katsurit meinas et 700srj joutuu ehkä laittaan abs. ei kai pidä paikkansa jos vaihtaa myllyn.. ja mitähän ne meinaa ku laittaa esim tateckin tai jonku muun ruiskun?
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: 8-pätkä - 02.11.2013, 15:53:55
jotkut katsurit meinas et 700srj joutuu ehkä laittaan abs. ei kai pidä paikkansa jos vaihtaa myllyn.. ja mitähän ne meinaa ku laittaa esim tateckin tai jonku muun ruiskun?
Jos vertailumallissa on ABS-jarrut niin voihan ne niitäkin vaatia. Moottorinohjaushan nyt ei pitäisi katsurille kuulua millään lailla.
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: AnttiR - 02.11.2013, 15:56:56
Kyllä ne sen moottorinohjainlaitteen saattaa haluta merkata rekisteriotteeseen.
Mutta jos omavalmistemoottorina leimaa niin ei mitään väliä.
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: volgaman - 02.11.2013, 21:21:31
no mistä mä löydän semmoset 16v turbon jarrut. vai onko ne samat ku tavallises vino turbos
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: AnttiR - 02.11.2013, 21:56:24
En tiedä onko eroa, en usko.
Mutta käytä vertailumallina 8v turboa. Eli muuta alusta ja jarrut vastaamaan sitä.
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: Timo_R - 02.11.2013, 23:01:37
no mistä mä löydän semmoset 16v turbon jarrut. vai onko ne samat ku tavallises vino turbos

En tiedä onko eroa, en usko.
Mutta käytä vertailumallina 8v turboa. Eli muuta alusta ja jarrut vastaamaan sitä.


Mun mielestäni jarrut on samat. Virallisestihan tuo +20% sääntöhän koskee sit vain mallisarjan tehokkainta.
Eli jos mallisarjan tehokkain on tuo 16v turbo, nii muutoskatsastuksessa ei kelpaa 8v turbon tehot + 20%....vaan tällöin tehot pitää rajata alle sen 8v turbon.
Otsikko: Vs: tinakone 700srj:aan
Kirjoitti: vippe - 10.11.2013, 11:46:25
mites, oisko tuolle makaroni t5:lle kilpailija noista matalapaine turboista esim. -02 ... -07  b5254 T2 (210hp)

ite oon pähkäilly, että kuinka paljo eroja on  juuri nuo "uudemmat" 2,4/2,5l matalapaine vs. 2,4/2,5 t5 koneet..?

Epäilen et jos lyö tuohon matalapaine 5:seen h-profiilit ja muut niin ei luulis seinämävahvuuden olevan ongelma(*, kun uudet t5:kin on lähes samalla sylinterihalkaisijalla...(*(tai mikä nyt onkaan syy et 850/v70 I:ssä t5=2,3 ja MPT=2,5)
lisäksi pikasella haarukoinnilla kerran vilkasin, niin noita MPT koneita on runsaasti ja suht edukkaita