Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: dee viis - 12.08.2013, 21:56:35
-
eli auto vm 05 D5.
antaa vikakoodit:
CCM 0090
CCM 0064
CCM 0060
CCM 0040
CCM 0063
ja vikana sellainen että kun laittaa huurteen poiston tuulilasille niin ilmaa tulee miltei enempi jalkotilan suuttimista! eli läpät vissiin vähän sekaisin. sen verran kattelin niitä läppä moottoreita että ainakin tuntuivat vivut liikkuvan kun sääteli eri painikkeista. oisko vain käytävä kalibroimassa nuo uudelleen vai mikä olis hyvä neuvo? voiko nuo muuten muuttua itsekseen eri asentoihin jos vaikka joku katkos on moottoreissa käynyt eli eivät osaa mennä takaisin vanhalle paikalle?
-
Joku läppämoottoreista on viallinen. Vikakoodien luku jossakin Vidalla tmv. ja sitten vaan vaihtamaan moottoria.
Ainakin omassa C70 -00 Volvossa koko systeemi on vähän sekaisin, kun yksi moottori on viallinen.
Biliaan ei kannata viedä vika-analyysiin, ne purkaa siellä puoli kojelautaa ja laskuttaa +300 euroa. Analyysina on se, että kannattaa vaihtaa kaikki moottorit ja ohjainyksikkö. Minkä olis voinu sanoa siinä huoltotiskillä ilman että autoa edes ajaa huoltohalliin.
Vidalla ja ainakin Boschin testerillä näkee mistä moottorista tulee vikakoodia ja sitten vaan vaihtamaan.
Käytettyä osaa kannattaa hakea esim. täältä tai eBaystä. Suomalaisilla hajottamoilla on jostain syystä melko kalliit hinnat ja toimituskuluja tulee enemmän kuin DHL Saksasta.
-
no perskule se tuulilasi puhallus rupesi toimimaan mutta antaa kylläkin vielä nuo vikakoodit, mut täytyy jättää asia pöydälle ja seurailla läppä moottoreita! josko sieltä selviäisi syy.
-
Onko sulla tietoa, että onko CCM yksikkö päivitetty milloin viimeksi/jos koskaan esim. jos on tehty vaikkapa Essential tms. määräaikaishuolto merkkiliikkeessä?
Siitä minä lähtisin ensiksi liikkeelle. Ton laitteen diagnoosia on parannettu useaan kertaan sitten vuoden 2005
-
no perskule se tuulilasi puhallus rupesi toimimaan mutta antaa kylläkin vielä nuo vikakoodit, mut täytyy jättää asia pöydälle ja seurailla läppä moottoreita! josko sieltä selviäisi syy.
Noin se mullakin toimii. Talviaamuna vaan alkaa pipo kiristymään, kun ilmaa ei sitten tulekaan muualta kuin kojelaudan "naamasuuttimista". ;) Eli välillä toimii, välillä ei. Ja yleensä kun tosissaan pitäis toimia, niin sillon just ei toimi.
Mutta tänään tuli juuri paketti Saksasta ja huomenna pääsee vaihtamaan uutta moottoria. Toimituskuluineen osa tuli maksamaan 29 euroa. Ja tuli kotiovelle. :)
-
Uusi läppämoottori pitäisi kalibroida/synkata testerillä vaihdon jälkeen. Eli saapi nähdä lähteekö ollenkaan toimimaan vielä vaihdon jälkeen.
-
Uusi läppämoottori pitäisi kalibroida/synkata testerillä vaihdon jälkeen. Eli saapi nähdä lähteekö ollenkaan toimimaan vielä vaihdon jälkeen.
Uudemmat kalibroivat läppiä itsekseenkin, mutta vanhemmat joutuu kyllä. Mutta löytyi myös yksi syy, miksi nuo moottorit reistaavat.
Läppämoottorin sisällä on sähkömoottori, muutama muoviratas ja piirilevy. Piirilevyllä on kosketuspinta, jossa on nuo moottorin liikkumista havaitsevat kosketuspinnat. Näihin pintoihin kertyy ajan myötä rasvaa hammaspyöristä, ja se aiheuttaa monessa tapauksessa sen, että moottori alkaa antaa vikakoodia.
Moottori itsessään on kolmella ruuvilla kiinni lämmityslaitteen kotelossa ja moottoreita on ainakin XX70 malleissa neljä kappaletta.
-
Moro! Mulla on tollanen C70 -99 automaatti ilmastoinnilla ja siinä on vähän samantyylinen ongelma. Mulla vaan ei yksikään säätömoottori liiku ollenkaan ja lämmityksen säätökään ei toimi. Voimakkuutta pystyy säätämään onneks :) se antaa yhden vikakoodin: ilmansekoitusläpän asentoanturi, impulssi liian alhainen.. Vika alkoi kun tein bosch testerillä puhallinlaitteen perussäädön.. Sitä ei saanu tehtyy loppuun ja sit alkoi vilkkumaan ac ja sisäkierron valot ainakun käynnistää auton :/ olisko siel yks moottoreist rikki vai koko ohjainyksikkö?