Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: viles - 13.08.2013, 18:44:24

Otsikko: 745 -90 vikakoodi
Kirjoitti: viles - 13.08.2013, 18:44:24
Kesken ajon napsahti moottorinvalo palamaan. Luin vikakoodit ja 2. pinnistä anto 1-1-1 eli ei hätää ja 6. pinnistä 2-4-1. Eli onko tuo nyt se EGR? Nuissa vikakoodilistoissa se on vain tuosta 2. pinnistä.. Ja auto on amerikan vientimalli,vaikuttaako se? Käynnissä ei tosiaan mitään eroja,kiihdytelly en ole ettei mikään hajoile.
Otsikko: Vs: 745 -90 vikakoodi
Kirjoitti: mikan - 13.08.2013, 20:07:59
Luetaampas huolellisemmin!   :D

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg166913#msg166913

Ja itseäni lainaten:

2-4-1*    EGR-systeemin virtaus liian heikko


Vikakoodi           Vian syy                                    Oire
2-4-1*   Viallinen EGR-venttiili, ohjain, johdotus tai termostaatti; Tyhjäkäynti epätasaista

Siis tuo oire voi olla mahdollinen tai sitten ei, sitä kun ei tiedä.
Otsikko: Vs: 745 -90 vikakoodi
Kirjoitti: sekokupu - 13.08.2013, 20:25:01
Kyseisen vikakoodin aiheuttaa mm. hapertuneet EGR:n alipaineletkut, katsoisin ensimmäisenä ne että on ehjät.
Otsikko: Vs: 745 -90 vikakoodi
Kirjoitti: viles - 14.08.2013, 10:21:59
 :buck2: No niinpäs olikin! No, kuitenkin eilen lähdin töistä ja valo oli sammunut, sitte kiihdyttäessä syttyi uudelleen ja analysoin et voi sittenki olla turbossa vikaa. Kun turbon paineet menee keltaselle alueelle mittarissa tulee n.tyhjä potku. Viikonloppuna pääsee tutustumaan paremmin. Mutta tosiaan tyhjäkäynti on mitä mainioin..
Otsikko: Vs: 745 -90 vikakoodi
Kirjoitti: sekokupu - 14.08.2013, 11:02:15
:buck2: No niinpäs olikin! No, kuitenkin eilen lähdin töistä ja valo oli sammunut, sitte kiihdyttäessä syttyi uudelleen ja analysoin et voi sittenki olla turbossa vikaa. Kun turbon paineet menee keltaselle alueelle mittarissa tulee n.tyhjä potku. Viikonloppuna pääsee tutustumaan paremmin. Mutta tosiaan tyhjäkäynti on mitä mainioin..

Valohan syttyy vasta lämpimällä koneella, koska EGR ei kuulukkaan olla käytössä viileellä koneella -> kone lämpiää ja yrittää avata EGR:n venttiilin -> jos ei onnistu, lämpötila-anturi tajuaa että ei tänne mitään pakokaasuja tuu -> vikakoodi ja lambdavalo syttyy.

Sopivan viileellä koneella kun ajelee kokoajan, niin ei vika tule päälle ollenkaan :)
Otsikko: Vs: 745 -90 vikakoodi
Kirjoitti: AtAi - 14.08.2013, 11:11:52
Kesken ajon napsahti moottorinvalo palamaan. Luin vikakoodit ja 2. pinnistä anto 1-1-1 eli ei hätää ja 6. pinnistä 2-4-1. Eli onko tuo nyt se EGR? Nuissa vikakoodilistoissa se on vain tuosta 2. pinnistä.. Ja auto on amerikan vientimalli,vaikuttaako se? Käynnissä ei tosiaan mitään eroja,kiihdytelly en ole ettei mikään hajoile.
Mulla tekee samaa tuosta 760stä, muuten hyvä, tosin ei oo egrää siinä autossa ainakaan, niin kaippa sen virtaus on heikko. :2funny:
Kysymys onkin että mitä helevettiä se voi antaa tota koodia ilman pakokaasun kierrätystä olevassa autossa?
Otsikko: Vs: 745 -90 vikakoodi
Kirjoitti: sekokupu - 14.08.2013, 17:16:08
Mulla tekee samaa tuosta 760stä, muuten hyvä, tosin ei oo egrää siinä autossa ainakaan, niin kaippa sen virtaus on heikko. :2funny:
Kysymys onkin että mitä helevettiä se voi antaa tota koodia ilman pakokaasun kierrätystä olevassa autossa?

Se että se on revitty pois (jos alunperin siinä on semmonen ollut). Tai sitten sytkäpurkki otettu semmoisesta autosta jossa on ollut EGR.
Otsikko: Vs: 745 -90 vikakoodi
Kirjoitti: AtAi - 14.08.2013, 17:42:37
Se että se on revitty pois (jos alunperin siinä on semmonen ollut). Tai sitten sytkäpurkki otettu semmoisesta autosta jossa on ollut EGR.
Ei ainakaan missään näy mitään egrään viittaavaa.

Meinaat että vikavalon vilkuttelu loppuu jos vaihtais sytkäpurkin? Se voi olla että se on vaihdettu, kun tuo on varmasti jossain vaiheessa lastutettu kun ahdot 0.9.