Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: sekokupu - 14.08.2013, 17:36:18
-
B230FK+AW71, 1995
Rupes tekemään yhtäkkiä sitä, että isommin kuormattuna esim ihmisiä kyydissä, ylämäkeen maantiellä jne kun kevyesti painaa kaasua, alkaa 2000-3000 välillä pätkimään, kierroslukumittari aina notkahtaa hieman. Mutta kun vetäsee kickdownille niin vetää nätisti ja pääsee mäen ylöskin. Ahtopaineetkin nousee normaalisti sitten sinne 0,7bar tuntumille.
Vikakoodeja ei generoi. Autossa kuitenkin on suhtuutta lambda, sytkäpääte, bensapumppu, tulpat, tulpanjohdotkaan ei ole vanhat. Lambda antaa ainakin joutokäynnillä ihan fiksuja arvoja.
Käytin ECUn virratta, niin tuntui että takasintullessa sama matka meni vähemmillä pätkimisillä. Jakajan kannen ja pyörijän tilasin jo uudet, ei vielä vaan tulleet.
Bensanpainekkin näyttää normaalilta joutokäynnillä paikoillaan. Pitänee vielä kuitenkin tulpanjohdot yms mitata että miltä näyttää. Imuvuotojakaan ei löydy.
Onko kenelläkään ideaa? Alkoi kuitenkin ns. yhtäkkiä.
-
Updatea:
IMM näyttää ihan fiksuja jännitteitä, 2.4V joutokäynnillä, kompura kytkettynä jne, kuormitettuna rupee nousemaan. tulppien johdot mittasin, ja kaikki oli samoissa arvoissa +-0,5kOhm
Pienen lenkin kävin heittämässä, niin toimi ihan nätisti, tosin autossa vain kuski ja ei kovin isoa kuormaa saanut luotua, tosin keinotekosta kuormaa sai pitämällä jarrua vasten. Kaikki toimi nyt ihan ok? Mystistä.
Joskus kyllä tehnyt sitä myös, että jyrkkään ylämäkeen kun vedättää turbiini lukossa, eli kierrokset matalalla, saattaa aiheuttaa satunnaisesti kovassa kuormituksessa nykäsyä. Liittyisikö samaan? Ainakin oire on periaatteessa samaa, lievempi vain mitä tänään puski.
-
Taas sama juttu, mutta epäröiminen tapahtui ihan kaupinkiajossa. Ongelma edelleen alhaisilla kierroksilla. Mitähän LH siinä arpoo?
Edit: Taas, auto sammuksiin, parkkiin hetkeksi (~about puolisen tuntia), taas ajamaan niin ei puutuiluja? Ehkä kokeilen kohtapuolin toista ECUa ja ICUa
-
Jos kierroslukumittari tipahtaa pätkäisyssä, niin veikkaisin vikaasinne syttypäätteen puolelle.
Koska kiekkamittari tipahtaa vain, jos syttypääte ei puolaa komenna. Vika voi tietysti olla myös asentotunnistimessa, jolloin EZK ei kipunaa komenna.
Allekirjoittaneella on myös Jaipin tavoin kokemusta "ujosta"-syttypäätteestä.
-
Lambda-anturin maadoitus. Ainakin kaksi FT:tä (LH2.4 ja toisessa 2.2) on lakannut pätkimästä, kun lambdalle on tehty parempi maadoitus.
-
Jos kierroslukumittari tipahtaa pätkäisyssä, niin veikkaisin vikaasinne syttypäätteen puolelle.
Koska kiekkamittari tipahtaa vain, jos syttypääte ei puolaa komenna. Vika voi tietysti olla myös asentotunnistimessa, jolloin EZK ei kipunaa komenna.
Allekirjoittaneella on myös Jaipin tavoin kokemusta "ujosta"-syttypäätteestä.
Syttypääte on joitain kuukaisia vanha, sekä alkuperäinen osa. Toiminut kyllä tähän asti aivan mainiosti. Tosin kierroksethan tipahtaa mittarissa myös jos ne kierrokset oikeasti tipahtaa :)
Voishan sitä toki kokeilla kun yksi ehjäkin pitäisi tuolta löytyä.
Puolaa aattelin testata, sekä mulkoilla hyvin pahasti asentoanturia. Uudet jakajan osat tuli tänään, joten laitetaan nekin vaihtoon.
Jotenkin lambdan maadoitus ei suoranaisesti tunnu järkeenkäyvältä, koska yleismittarilla mitatessa näyttää hyvinkin järkeviä lukemia, vaikka maapiste olisikin mittarilla moottorin takana oleva maadoituspiste. Mutta helppohan se on testata :)
Edit: voisko joku tarkistaa paljon IMM näyttää esim 2000rpm ja kuormalla (että on myös painetta imusarjassa)
http://sekokupu.pp.fi/images/image/farkkuysi/IMG_20130814_191625.jpg (http://sekokupu.pp.fi/images/image/farkkuysi/IMG_20130814_191625.jpg)
Edit2: Nykiminen tuntui muuten aivan samalta kuin aikoinaan bensapumpun hajotessa, ainut vaan että lievempänä. Elikkä silloin luultavasti moottori kävi laihalla ja LH-jet teki joitain peliliikkeitä sen eteen ja rupesi pätkimään, bensanpaine kun oli reilusti vajaa viallisella pumpulla.
-
Syttypääte on joitain kuukaisia vanha, sekä alkuperäinen osa. Toiminut kyllä tähän asti aivan mainiosti. Tosin kierroksethan tipahtaa mittarissa myös jos ne kierrokset oikeasti tipahtaa :)
Voishan sitä toki kokeilla kun yksi ehjäkin pitäisi tuolta löytyä.
Puolaa aattelin testata, sekä mulkoilla hyvin pahasti asentoanturia. Uudet jakajan osat tuli tänään, joten laitetaan nekin vaihtoon.
Jotenkin lambdan maadoitus ei suoranaisesti tunnu järkeenkäyvältä, koska yleismittarilla mitatessa näyttää hyvinkin järkeviä lukemia, vaikka maapiste olisikin mittarilla moottorin takana oleva maadoituspiste. Mutta helppohan se on testata :)
Totta kiekkakello tipahtaa kun kiekat tipahtaa, mutta sekin voi antaa viitteen siitä, mitä oikeasti tapahtuu.
Puolan testaus ja asentoanturin vihainen mulkoilu ovat myös kannatettavia asioita! :D
Tuo lambda on vähän kinnkinen mitattava pelkällä yleismittarilla, kuten tuo skoopilla pöllitty raaka-data tuolla linkin takaa kertoo.
Edit: voisko joku tarkistaa paljon IMM näyttää esim 2000rpm ja kuormalla (että on myös painetta imusarjassa)
Tässäpä mitattua dataatm aiheesta, jopa siitä olisi apuja?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0
Edit2: Nykiminen tuntui muuten aivan samalta kuin aikoinaan bensapumpun hajotessa, ainut vaan että lievempänä. Elikkä silloin luultavasti moottori kävi laihalla ja LH-jet teki joitain peliliikkeitä sen eteen ja rupesi pätkimään, bensanpaine kun oli reilusti vajaa viallisella pumpulla.
Onko nykiminen terävää, vaiko sellaista ns. pehmeää?
-
Totta kiekkakello tipahtaa kun kiekat tipahtaa, mutta sekin voi antaa viitteen siitä, mitä oikeasti tapahtuu.
Puolan testaus ja asentoanturin vihainen mulkoilu ovat myös kannatettavia asioita! :D
Tuo lambda on vähän kinnkinen mitattava pelkällä yleismittarilla, kuten tuo skoopilla pöllitty raaka-data tuolla linkin takaa kertoo.
Tässäpä mitattua dataatm aiheesta, jopa siitä olisi apuja?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0
Onko nykiminen terävää, vaiko sellaista ns. pehmeää?
Nyt oltu hyvin vihasia autolle, no, sehän päätti kostaa että yksi suutintukin pulteista katkesi imusarjaan, olipa taas pienessä testauksesta iso työ :D Asentoanturiinkaan ei ollut ketään ylimäärästä tarttunut kiinni.
Mutta joo, totta oot tuossa yleismittarilla mittaamisessa, mutta suuntaa antavaa dataa saa. Tietenkin ajon aikana pitäs kunnolla mitata, varsinkin jos saa vikatilanteen päälle.
Mutta kuitenkin, autossa on nytten toinen puola ja uusi jakajan kansi, pyörijä sekä imusarjan tiiviste. Katsotaan kohta kuinka käy.
Tuo IMM:n jännite kyllä vastaisi aika hyvin tuohon kaavioonkin, eli nopeasti nousee jännite epälinearisuutensa vuoksi. Elikkä en ehkä vielä huolestuisi siitä.
Ajossa tuo tuntuu aika pehmeältä, riippuu tosin kuormituksesta, elikkä terävöityy mitä enemmän kuormaa. Normiajossa tuntuu aika pieneltä pehmeältä nyppäsyltä vain.
-
Ei puola ym ainakaan auttanut asiaa.
Edit: Nyt on toinen ECU kiinni, katsotaan vaikuttaako mihinkään.
-
Testatusti voi olla että tuosta ominaisuudesta ei pääse kokonaan eroon vaikka vaihdettujen osien ja tehtyjen juttujen lista alkaa olla pitkähkö:
-IMM
-molemmat boksit
-lambda vaihdettu, lisämaadotus kytketty
-ahtoputkisto koeponnistettu tiiviiksi
-pakosarja hitsattu vuodottomaksi, samaten pakopesä, asennettu tiiviste sarjan ja ahtimen väliin
-imu+pakosarjan tilkkeet uusitu, venavälykset tsekattu
-nakuanturi
-lämpöanturi
-puola ja jakajan hilppeet johtoineen
Toivotan onnea metsästykseen, kerro toki jos vika todella löytyy. Ennemmin tai myöhemmin luulis löytyvän...
-
Itsellä teki LH ihan samaa, mäkiin ajaessa siinä juuri ennenkuin alkoi ahtamaan pätki ikävsti silloin tällöin. Vaihdoin uudet tulpanjohot vaikka entiset oli mittauksen mukaan ehyet ja rupes rokkaamaan. :idiot2:
-
Itsellä teki LH ihan samaa, mäkiin ajaessa siinä juuri ennenkuin alkoi ahtamaan pätki ikävsti silloin tällöin. Vaihdoin uudet tulpanjohot vaikka entiset oli mittauksen mukaan ehyet ja rupes rokkaamaan. :idiot2:
Kokeilin toisia tulpanjohtoja, puolan johtoa en löytänyt, mutta edelleen sama vika. Mutta joo, nyt kun viileellä koneella ajoi, niin tuntui että juuri siinä ahtojen rajamaissa se hyytyily tapahtuu.
Toisesta ECUstakaan ei myöskään hyötyä.
Lambdalle tein lisämaadotuksen mutta ei apua siitäkään.
-
Testattu että bensapumppu ainakin jaksaa tuottaa painetta enemmänkin, kokeiltu toisella moottorin asentoanturilla, eikä silläkään vaikutusta.
-
Kyllä ne tulpat kannattaa vaihtaa! Vika voi olla niissä, vaikka ne hyville näyttäisivätkin!
-
En edes itse uskonut tämän auttavan, mutta samanlainen vika asiakkaan autossa. Loppui kun seinään kunnollisella maf:in puhdistuksella! Ihan urku auki pelasi, sekä tyhjäkäynnillä. Osakaasulla hyytyili ja nyki.