Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: karburuttori240 - 14.08.2013, 23:31:34

Otsikko: 240seen b30 motti
Kirjoitti: karburuttori240 - 14.08.2013, 23:31:34
Mietiskelin tuossa juuri että käyköhän 240 vertailukohteena 260.. ku sattuu löytymää tosiaa 164:sta b30 moottori.. kun käsittäääkseni autoon saa laittaaa 25% isomman koneen..niin mitähän ne tuola konttorilla tuumaavat :o kun laskin tuossa sen mukaan että d24 on isoin..niin tarkka iskutilavuus olisi 2978.. ja b30 iskutilavuus on täysin sama :D että voiko sen katsoa tuan diisseli moottorin mukaan ?:) viisaammat auttakaa
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: Lankku - 14.08.2013, 23:33:19
Suurin tilavuus on B28:ssa.
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: karburuttori240 - 14.08.2013, 23:38:29
Elikkä siis 260 luokitelllaaa saman mallisarjan autoks?
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: raul - 14.08.2013, 23:39:50
En ehkä nyt tajunnu ihan ajatusta tuosta, mutta nimenomaan 240-sarjassa on ollut D24....  :idiot2:

260:ta ei luokitella samaksi mallisarjaksi.
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: karburuttori240 - 14.08.2013, 23:44:24
Juuri sanoit että suurin iskutilavuus b28..tarkoititko 240ssä?
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: karburuttori240 - 14.08.2013, 23:45:20
Kun eihä 240 ole olemassakaan b28 koneella..
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: karburuttori240 - 14.08.2013, 23:48:04
Pahoittelut se oliki tua lankku joka sanoi :o
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: raul - 14.08.2013, 23:48:35
Ei niin, enkä puhu Lankun puolesta, mutta ehkä jollain konttorilla 240/260 on katsottu samaksi  :)

[rautalankaa]Mutta luulin ymmärtäneeni että "tarvitset" 260:ta sen D24:n takia, niin et kylläkään, koska tuo kone on 240-sarjassa.[/rautalankaa]
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: 240 - 14.08.2013, 23:57:38
Kun eihä 240 ole olemassakaan b28 koneella..

Tais saada 244GLT

Wikipediasta: Niin ikään vuonna 1979 näki päivänvalon uusi urheilullinen 244 GLT, jossa oli sama 140-hevosvoimainen B23E-moottori kuin 242 GT -mallissa. Toisena moottorivaihtoehtona oli 260-sarjasta tuttu 6-sylinterinen B27E-moottori.
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: raul - 15.08.2013, 00:08:03
Totta muuten! Ja myös B28E oli saatavilla 1981 eteenpäin. Ei pitäis väsyneenä kirjoitella  :2funny:
Ei _tainnut_ olla myynnissä Suomessa tosin, sillähän ei sinänsä ole väliä mutta kuitenkin.
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: gran sport - 15.08.2013, 10:05:49
Olikohan niin, että ainakin jenkeissä on myyty 262:ta joka on koriltaan ihan normi 242 mutta PRV koneella. Noita näkyy siellä silloin tällöin myynnissä.
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: The_OttoB - 15.08.2013, 10:10:03

Ei _tainnut_ olla myynnissä Suomessa tosin, sillähän ei sinänsä ole väliä mutta kuitenkin.


Myytiin Suomessa. Ostettiin Suomessa. Luokkakaverin faijalla oli sellainen, hopea 80 tai 79. V6 244 GLT. Olin kyydissä.
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: raul - 15.08.2013, 14:04:11
 ;D Asia pihvi

Ja saattoihan se uudempikin malli (-81->) olla listoilla, ikinä ei ole tullut vastaan sellaista, kuin tosi harvoin Ruotsissa.
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: karburuttori240 - 16.08.2013, 14:56:53
Kiitoksia :) nyt olen taas hieman sivistyneempi :D
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: werwer - 16.08.2013, 20:06:48
Moottorinvaihdon muutoskatsastus käy muuten sitten helpoiten, kun moottori on samanikäisestä tai uudemmasta autosta, jos on sen ikäinen auto että pitää päästötasot täyttyä.
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: The_OttoB - 17.08.2013, 22:04:23
Moottorinvaihdon muutoskatsastus käy muuten sitten helpoiten, kun moottori on samanikäisestä tai uudemmasta autosta, jos on sen ikäinen auto että pitää päästötasot täyttyä.

Jep. Paha homma vaan että B30 valmistus loppui samoihin aikoihin kun 240 valmistus alkoi....
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: Lankku - 17.08.2013, 22:14:36
Eipä päästöjen kanssa tule mitään ongelmia niin pitkään kun kone on säädöissään vaikka ois vanhempikin. Sitten on jo jotain häikkää(tai niin raju nokka/tms.) jos ei mene läpi esim. loppupään ei vähäpäästöisen mittauksesta.
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: Kisko - 19.08.2013, 01:03:16
245 GLT V6 -81. Huomatkaa kullanvärinen GLT-merkki, neloskoneisissahan merkit ovat mustat.

http://www.ele.tut.fi/~haka/245GLT/index.html (http://www.ele.tut.fi/~haka/245GLT/index.html)
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: 240 - 19.08.2013, 01:09:13
245 GLT V6 -81. Huomatkaa kullanvärinen GLT-merkki, neloskoneisissahan merkit ovat mustat.

http://www.ele.tut.fi/~haka/245GLT/index.html (http://www.ele.tut.fi/~haka/245GLT/index.html)

Uskomatonta , mutta saattaapi olla totta. Pitää käydä kaverilla tarkastamassa tilanne parin 240GLt kohdalta syksyn aikana. Se 3. meni paaliin ja oliko vielä 2-3kpl pojilla ressujen alla.
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: WEBERMAN - 19.08.2013, 01:23:08
Olette jyvällä. ;) Se B30 kuuluu kyllä sitten 1sarjaan 164 malliin.  Onhan noita itselläkin ollut 240 -80 GLT B23E, 405 kannella ja K, nokalla, 143BHP.  M46/-M31  Suomeen tuli kai alle 10 kpl. Muuten mittaristo mallia turbo pl se ahtop. tarpeettomana. "Luksusta sin plyysipenkit ja veivattava kattoluukku. Ei muuta. :)
Otsikko: Vs: 240seen b30 motti
Kirjoitti: Live - 19.08.2013, 15:02:25
245 GLT V6 -81. Huomatkaa kullanvärinen GLT-merkki, neloskoneisissahan merkit ovat mustat.

http://www.ele.tut.fi/~haka/245GLT/index.html (http://www.ele.tut.fi/~haka/245GLT/index.html)
Samaa vuosikertaa.
(http://i1.aijaa.com/t/00239/12576301.t.jpg) (http://aijaa.com/T4BLDL)
(http://i3.aijaa.com/t/00605/12576302.t.jpg) (http://aijaa.com/nipUlR)