Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: vekang - 15.08.2013, 17:30:17
-
Onko joku ehtinyt tehdä laakerinvaihtoa, onko iso homma, pitääkö huomioida jotain ja tarvitaanko mitään erikoistykaluja tms. Mittarissa 378tkm, vanha tolpparenki :)
Jos on kuvia niin linkatkaa..
Kiitos!
-
Suht helppo homma, kun on laakeri navan kera ja pultti kiinnityksellä.
En muista kyllä koskaan vaihtaneeni, etupyörän laakereita sitten senkin edestä.
-
Etulaakerit tuntuu olevan heikkoja...
Osaatko Miksu sanoa pystyykö näihin (e/t) vaihtamaan pelkän laakerin, jos sais oikein laakerikaupasta parempilaatuiset tilalle, vai onko nämä yhtä pakettia navan kanssa, joka vaihdetaan?
-
Etulaakerit tuntuu olevan heikkoja...
Osaatko Miksu sanoa pystyykö näihin (e/t) vaihtamaan pelkän laakerin, jos sais oikein laakerikaupasta parempilaatuiset tilalle, vai onko nämä yhtä pakettia navan kanssa, joka vaihdetaan?
Etulakeeri tulee navan kanssa, se ei ole pultti kiinnitteinen, vaan vaatii erikoistyökalun prässiin vaihtoa varten.
Ei saa pelkkää laakeria vaihdettua etenkin siksi, että laakerissa on abs:n koodauskehä sisäänrakennettuna, joten laakerikaupasta ei edes siihen saisi laakerin.
(Tulkaa pyörähtämään joku kerta carcom:lla, kun s-joella pyöritte)
-
Mites olisi paras diagnosoida mikä/mitkä laakerit ääntää , vai kaikki vaan vaihtoon ? Tasaisella asfaltilla menee mukavasti , mutta karkealla mun mielestä jyristää enempi kuin kuuluisi ?
-
Mites olisi paras diagnosoida mikä/mitkä laakerit ääntää , vai kaikki vaan vaihtoon ? Tasaisella asfaltilla menee mukavasti , mutta karkealla mun mielestä jyristää enempi kuin kuuluisi ?
Mielestäni toimivin tapa on nostaa auto ylös ja auton ollessa ylhäällä pitää sormea jousen päällä ja pyöräyttää rengasta reippaasti. Ehjän laakerin kohdalla et tunne mitään, mutta hajonneen laakerin kohdalla värinä/tärinä tjsp. tuntuu ihan selvästi sormeen. Toivottavasti ymmärsin kysymyksesi oikein.
-
Huono laakeri jurisee/ulisee myös sileällä pinnalla alkaen kuulumaan 40 vauhdissa. Puolen saa selville kääntymällä jyrkästi. Painoa päällä laakeri ääntää enemmän.
-
Tuo äänen perusteella diagnosointi on aika hankalaa ja aika yleinen väännön aihe eri autopalstoilla.
Otetaanpa esimerkki tältä viikolta. Vaihdoin laakerit V50 ja V70 autoihin. V70 ulina loppui oikealle käännettäessä ja V50 vasemmalle käännettäessä. Ja siis etulaakereista molemmissa autoissa on kyse.
Veikkailkaapa kumman puolen laakeri autoissa oli sökö:
1) V70 oikea/vasen?
2) V50 oikea/vasen?
-
Tuo äänen perusteella diagnosointi on aika hankalaa ja aika yleinen väännön aihe eri autopalstoilla.
Otetaanpa esimerkki tältä viikolta. Vaihdoin laakerit V50 ja V70 autoihin. V70 ulina loppui oikealle käännettäessä ja V50 vasemmalle käännettäessä. Ja siis etulaakereista molemmissa autoissa on kyse.
Veikkailkaapa kumman puolen laakeri autoissa oli sökö:
1) V70 oikea/vasen?
2) V50 oikea/vasen?
Muutama litra mennyt kahvia vastausta odotellessa..
Oli mulla asiaakin. Onko takapyörän laakeri vaidettavissa ihan perustyökaluilla? Millaiset on työvaiheet?
-
Vas/oik arvuutusleikki vuodelta x; ,eikö nämä yleensä vaihdeta akseli kerrallaan so. Molemmat puolet; Tiedänkö? No en, mutta omista ritsoista vaihtanut nämä pareittain, autot kun jäävät omaan käyttöön eikä kiertoon. V70 P3 etulaakerit tuli vaihdettu kun n. 280kkm taulussa. Mihinkään etuvetoiseen en ole takalaakereita vaihtanut. Paras lähti romikselle 650 kkm mittarissa, vikana ruoste muttei tekniikka. Milloin ne on Volvoissa vaihtokunnoss? 1 Miljoona taulussa? Erikoistyökalut P3 eteen juu, puristussovitus. Taakse eipä ole ollut tarvista vaihtaa vielä kun vasta 380kkm taulussa, tod .näk. normi m-sarjan putit tai ooppelityyliin E-satsi Motonetista, viiskymppiä tms.