Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: järviin - 15.08.2013, 20:08:03

Otsikko: Paljonko on 740 etuakselin auraus asteina?
Kirjoitti: järviin - 15.08.2013, 20:08:03
?
Otsikko: Vs: Paljonko on 740 etuakselin auraus asteina?
Kirjoitti: (Miksu) - 15.08.2013, 20:16:19
Autodata näyttää ainakin yhdeen satunnaisesti valittuun 740 malliin 0°10´ - 0°26´
Otsikko: Vs: Paljonko on 740 etuakselin auraus asteina?
Kirjoitti: järviin - 15.08.2013, 20:24:37
Autodata näyttää ainakin yhdeen satunnaisesti valittuun 740 malliin 0°10´ - 0°26´
Kiitän  -H-
Luulisin sen olevan kaikissa sama.
Mutta tarkemmin ilmaistuna kyseinen yksilö on 740 B230F -89.
Otsikko: Vs: Paljonko on 740 etuakselin auraus asteina?
Kirjoitti: miikel - 15.08.2013, 22:00:34
Mikäli alusta ei ole enää orginelli, ei aurauskaan enää ole paras mahdollinen käsikirjasta katsottuna. Kulkusuunta yritetään pitää aina suorassa. Etuveto pyrkii vedolla kääntämään renkaita auraukselle, mikä kompensoidaan lievällä harituksella. Takavedossa taas vierinvastust pyrkii kääntämään renkuloita hieman haritukselle mikä kompensoidaan aurauksella.

Mikäli olet laittanut alustaan jäykempiä puslia esim jotaan uretaani kökötyksiä ei alusta anna enää samassa suhteessa periksi, jolloin ei myöskään vakio arvot pidä paikkaansa.

Se mikä on loppupeleissä on oikea arvo on taas kokeiltava, tai tyydyttävä johonkin. Esim camber kulmaan vaikuttaa se ajetaanko autoa kahta markkaa kylkimyyryssä vai max 60 lasissa kirkkoon. Driftereissä iso camberkulma sen takia, että pitkä kylki edellä mentäessä kovaa vauhtia pyrkii paino saamaan renkaan koko pinnan asfalttiin milloin pito on parhaimmillaan(jos säädetty oikein).
Otsikko: Vs: Paljonko on 740 etuakselin auraus asteina?
Kirjoitti: jip59 - 15.08.2013, 22:12:48
Etuveto pyrkii vedolla kääntämään renkaita auraukselle, mikä kompensoidaan lievällä harituksella. Takavedossa taas vierinvastust pyrkii kääntämään renkuloita hieman haritukselle mikä kompensoidaan aurauksella.
Nyt taitaa kyseessä olla hieman turhan vanhaa tietoa. ::)
Jo 70-luvulta asti jolloin etuvetogolf esiteltiin alettiin käyttämään ns. negatiivista olkapoikkeamaa eli veto ei vedäkkään renkaita auraukselle. Enää moneen vuosikymmeneen ei etuvetoautoissakaan ole asetusarvot olleet harituksen puolella (harva poikkeus saatta kuitenkin löytyä).

Noista aurauskulmien asteista... Muutamia vuosikymmeniä kun noitakin hommia on työn puolesta tullut tehtyä niin kun auto laitetaan kulmien säätöä varten koneeseen kiinni ja siihen syötetään kyseisen auton mitta-arvot niin 700/900 sarjan Volvoissa säätö ohjearvon sisälle mutta aurausta lähelle maksimiarvoja.
Lukuisten kokemusten perusteella tuo toimii parhaiten.
Otsikko: Vs: Paljonko on 740 etuakselin auraus asteina?
Kirjoitti: Dartteri - 16.08.2013, 11:44:41
Hyvään lopputulokseen päästiin, kun säädettiin renkaan kosketuspinnan matkalle n. 3 mm auraus. Vehkeet menee suoraan ja kääntyilee tarvittaessa.