Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kerma - 15.08.2013, 21:38:48
-
eli jarrukilpeä olen vaihtamassa ja sehän ei onnistu ilman navan irrotusta. Millä lailla olette irrottaneet olkatuen vai millä nimellä se kulkee, niin iskaritolpan alapäästä. Näyttää kuin olis samaa osaa mutta jotenkinhan sen on irrottava. Jos menee hajalle niin mistä noita olkatukia saa, muuta kun purkaamolta?
-
Olka-akseli on osa tolppaa. Napa keskimutteri aukaisemalla pois vaan, ei siinä ole erikoisia toimenpiteitä. Vm. -88 ja uudemmissa on ns. pakettilaakeri eli laakeri ja napa yhdessä, keskimutteri 36mm.
-
Eli jos vaihdan esim. etupyörän laakerin, pitää koko tolppa viedä prässille?
Auto on vm.89
-
Ei prässätä mitään. Napa ja laakeri on yksi osa. Jos vaihdat laakerin vaihtuu napa pultteineen myös. Keskimutteri auki ja vetää pois käsin.
-
"Jos vaihdat laakerin vaihtuu napa pultteineen myös." Nyt en ymmärrä. Eikös se "pultti" ole siinä kiinteä osa? Minusta vaihtuu vain laakeri ja mutteri.
Vaan jos laittaa vanhan laaakerin, mikä onkaan kiinnitysmomentti sille? Tuskin 100 Nm+ 45 astetta...
_sfr-
-
vissiinki lankku tarkottaa pyöränpultteja tuossa... se kunkkutappi johon 36mm mutsku kierretään on kiintee osa tolppaa.
ja tuon napa+laakeri paketin saa vaihettua ilman prässiä.
-
Sain irti eikä ollu vaikea, paljon helpompi kuin yleensä autoissa. Nyt vaan helojen metsästykseen, taitaa mennä kaikki uusiksi. :D