Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: marko - 17.08.2013, 08:04:10

Otsikko: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: marko - 17.08.2013, 08:04:10
Onko tuollainen vuoden 2005 S60 kovinkin kranttu renkaan (väärille) kulmille?

Yllättäen pääsi hieman alakanttiin säädetyt rengaspaineet yllättämään, ja edessä olisi uuden rengassarjan hankinta. Eturenkaita tutkiessa huomasin, että vasen eturengas oli kulunut toista milliä oikean puoleista enemmän, vaikka kummassakin oli samat paineet. Muut kolme rengasta olivat kuluneet (vai pitäisikö sanoa menneet pilalle) samalla tavalla (eli keskeltä oli kulunut merkittävästi enemmän kuin reunoilta), mutta vasemmasta eturenkaasta oli pintaa kulunut kokonaisuudessaan enemmän kuin muista. Voisiko tästä olettaa, että seuraavaan huoltoon olisi aiheellista liittää suuntauksen tarkistus, kun tuo huolto ei muutenkaan olisi itsessään jo riittävän kallis. Vai voisiko tuohon poikkeavaan kulumiseen olla jokin muu syy, joka ei nyt juuri tule mieleen?

Valitettavasti keväällä ei tullut tarkistettua talvirenkaista muutakuin pinnan riittävyys ensi talvea ajatellen, ja renkaiden tarkempi tutkiminen ei juri nyt onnistu, kun renkaat ovat rengashotellissa odottamassa talven ensi pakkasia.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: veikko - 17.08.2013, 08:50:30
Suosittelisin tuota suuntausta, itse tulee vietyä auto joka kevät ja syksy suuntaukseen aina renkaitten vaihdon jälkeen.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Vollemies - 17.08.2013, 11:04:21
vasen eturengas oli kulunut toista milliä oikean puoleista enemmän, vaikka kummassakin oli samat paineet. Muut kolme rengasta olivat kuluneet (vai pitäisikö sanoa menneet pilalle) samalla tavalla (eli keskeltä oli kulunut merkittävästi enemmän kuin reunoilta), mutta vasemmasta eturenkaasta oli pintaa kulunut kokonaisuudessaan enemmän kuin muista.

Se että on kulunut keskeltä viittaa mielestäni lähinnä liian koviin ilmanpaineisiin. Ennen mitään suuntausta neuvoisin tarkistamaan etualatukivarret. Luultavasti kumipuslat pehmenneet ja tuo toinen etupyörä on jo hiukan väärässä asennossa. Suuntaus sitten tämän jälkeen. Nuo etutukivarsien puslat taitavat olla nopeimmin kuluva osa näissä vehkeissä. Kannattaisi myös tarkastaa alapallot. 100 000 km noille alatukivarsille on jo ihan hyvä matka ja tämän foorumin juttujen perusteella jotkut tarvikepuslat saattavat hajota muutamassa kuukaudessa.

Puusta voi tehdä helposti sellaisen hakasen muotoisen mittakepin ja molempiin päihin säätöruuvit eli tasapäiset pultit tai ruuvit siihen puuhun. Sillä on hyvä tutkia vanteen reunasta. Näin voit tarkistaa aurauskulman.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Sami K. - 17.08.2013, 13:02:07
Se että on kulunut keskeltä viittaa mielestäni lähinnä liian koviin ilmanpaineisiin.

Kun paine on liian alhainen rengas kuluu keskeltä.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: marko - 17.08.2013, 15:43:56
Ennen mitään suuntausta neuvoisin tarkistamaan etualatukivarret. Luultavasti kumipuslat pehmenneet ja tuo toinen etupyörä on jo hiukan väärässä asennossa.

No, tietenkin :facepalm:.

 Nyt kun alkaa muistelemaan niin keväällähän vaihdettiin jokin osa (jota ei nyt voi muistaa) etupäässä, joten eiköhän se syyllinen löydy sieltä. Oli vain asennusliikkeessä (pikku paja) sen verran uskottavia siitä, että suuntauksen tarkistusta ei asennuksen jälkeen tarvita, kun laitetaan osa samaan asentoon kuin ennen vanha osa. Ja allekirjoittanut piheyksissään uskoi... Pitää seuraavassa  huollossa pyytää tarkistamaan muiden osien vaihtokunto tarkemmin...

Ainakin rengasliikkeen myyjä asiasta keskusteltaessa totesi, että pitkä maantie ajo on myrkkyä alipaineisella renkaalla, joten ajotottumuksetkin ovat olleet kirjoittajaa vastaan. Yleisohjeena totesi kolmea kiloa suositteli paineiksi näillä 225/45-17" renkaille, nythän paineet olivat olleet jossakin 2.5-2.6bar paikkeilla, joka oli ollut ilmeisemmin aivan liian vähän.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: veikko - 17.08.2013, 15:50:01
Yleisohjeena totesi kolmea kiloa suositteli paineiksi näillä 225/45-17" renkaille, nythän paineet olivat olleet jossakin 2.5-2.6bar paikkeilla, joka oli ollut ilmeisemmin aivan liian vähän.
Mulla on ainakin s60 tankinluukussa tarra jossa tarjoaa just 2,6 bar 225/45 !7" yksin ajellessa ja porukalla 2,8 baria
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Sami K. - 17.08.2013, 15:52:18
Yleisohjeena totesi kolmea kiloa suositteli paineiksi näillä 225/45-17" renkaille, nythän paineet olivat olleet jossakin 2.5-2.6bar paikkeilla, joka oli ollut ilmeisemmin aivan liian vähän.

Pätevältä kaverilta olet saanut ohjeet. O0
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Vollemies - 17.08.2013, 18:40:45
Jenkkiautojen korjausoppaissa kerrotaan, että alipaine kuluttaa renkaita sivuilta ja ylipaine keskeltä. Tämä koskee siis jotain 70 - 80 -luvun takaveto automalleja. Ihan vyörenkaathan silloin on ollut ja autot on myös suunniteltu vyörenkaita varten, tosin sen vyörenkaan ja vanteen välissä käytettiin silloin paineistettua ilmatilaa. Samat latikat lienevät jokaisessa Haynesin korjausoppaassa ensimmäisessä luvussa. Profiilit lienevät noissa yleensä luokkaa 15-235-75

Alfamerin julkaisemassa Volvon korjausoppaassa aiheesta ei taida olla mainintaa, en ainakaan äkkiä löytänyt sitä. Ilmeisesti kulumisen syytä ei sitten enää voi päätellä yhtä suoraviivaisesti kuin ennen.

Aiheesta näytti pienen haun jälkeen löytyvän kovasti ristikkäisiä mielipiteitä. Jotenkin arvelisin tuon esittämäni vanhan kirjaviisauden pitäneen paikkansa aikaisemmin mutta mikä lie totuus rengasmallien muututtua. Vanhoja luutuneita käsityksiä tuskin voin miksikään muttaa mutta näkemystä voi aina yrittää laajentaa. Onkohan kenelläkään laajempaa empiriistä tietoa?
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Sami K. - 17.08.2013, 19:21:54
Onkohan kenelläkään laajempaa empiriistä tietoa?

Mutu; Leveneminen ja profiilin madaltuminen. Vai onkohan sitten myös ihan autokohtaisia eroja? ???
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: marko - 17.08.2013, 19:32:04
Mutu; Leveneminen ja profiilin madaltuminen. Vai onkohan sitten myös ihan autokohtaisia eroja? ???

Olisiko asia siten, että riittävän pienet paineet eivät jaksa pitää rengasta "ryhdissä" ja maantie nopeuksilla keskipakovoima alkaa taivuttamaan sitä keskiosa ulospäin ja siksi rengas kuluu keskeltä enemmän?
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: -jadi- - 17.08.2013, 19:42:08
Olisiko asia siten, että riittävän pienet paineet eivät jaksa pitää rengasta "ryhdissä" ja maantie nopeuksilla keskipakovoima alkaa taivuttamaan sitä keskiosa ulospäin ja siksi rengas kuluu keskeltä enemmän?
Just näin, omassa, viimeisin V70-malli ja 225/55-16,  2,5 baria ja renkaat kuluivat keskeltä.
Paineennosto kymmenyksellä tasoitti kulumisen, mutta uusiin suoraan 2,7 bar.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: KariL - 17.08.2013, 21:35:05
Just näin, omassa, viimeisin V70-malli ja 225/55-16,  2,5 baria ja renkaat kuluivat keskeltä.
Paineennosto kymmenyksellä tasoitti kulumisen, mutta uusiin suoraan 2,7 bar.
Jos rengas kuluu enemmän keskeltä kuin reunoista, niin siinä on liikaa painetta. Laita 2,3 baria.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Vollemies - 17.08.2013, 22:50:57
Meidän pitäisi varmaan panna pystyyn äänestys tuosta paineesta ja kulumisesta. Tulos olisi varmaan yhtä viisas kuin Käteisen hallituksen päätökset ja äänestyksen tuloksen ratkaisisi se jolla mahdollisuus väärentää tulos omaksi hyödykseen.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Lankku - 18.08.2013, 00:31:10
Jos yksi rengas on ollut edessä pari kesää ja muut ovat vaihtaneet paikkaa eri akseleilla, voi se aiheuttaa tuollaisen kulumisen.

Jos rengas kuluu enemmän keskeltä kuin reunoista, niin siinä on liikaa painetta. Laita 2,3 baria.
Se mitä samu rai sanoi pitää paikkansa. Ns. nykyaikainen ja varsinkin leveä rengas vaatii enemmän painetta, jotta se pysyy muodossaan nopeuden kasvaessa. Ja liian pieni paine myös aiheuttaa velttoutta. Mieluummin enemmän painetta kuin suositus on.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: S70 2000 - 18.08.2013, 21:10:12
Meidän pitäisi varmaan panna pystyyn äänestys tuosta paineesta ja kulumisesta. Tulos olisi varmaan yhtä viisas kuin Käteisen hallituksen päätökset ja äänestyksen tuloksen ratkaisisi se jolla mahdollisuus väärentää tulos omaksi hyödykseen.
Ei tarvita äänestystä koska faktat ovat faktoja.

Nimimerkki marko esitti asian juurikin niin kuin asia todellisuudessa on.
"Olisiko asia siten, että riittävän pienet paineet eivät jaksa pitää rengasta "ryhdissä" ja maantie nopeuksilla keskipakovoima alkaa taivuttamaan sitä keskiosa ulospäin ja siksi rengas kuluu keskeltä enemmän?"

Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: DeeViis - 18.08.2013, 21:48:55
Pistäppä tähän faktaan liittyvää linkkiä  ;D itse sanon että 2.3 riittää. Se 3 kilon uskomus on huuhaata. :nohnoh
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Sami K. - 18.08.2013, 21:58:36
Pistäppä tähän faktaan liittyvää linkkiä  ;D itse sanon että 2.3 riittää. Se 3 kilon uskomus on huuhaata. :nohnoh

225/50 3bar. kuluvat tasaisesti. Mikäli pudottaisin 0,7 joku muutos tulisi aivan varmasti. Kokemusta 3:sta on jo vuodesta 2007.

E: Tänään kun katsoin niin keskinopeus oli 68km/h. Nollattu viimeksi helmikuussa.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Masked Jackal - 18.08.2013, 22:03:41
Kai se toinen eturengas hiukka joutuummin kuluu kun ei ole tasauspyörästön lukkoa ;)?
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Vollemies - 18.08.2013, 23:30:19
Kai se toinen eturengas hiukka joutuummin kuluu kun ei ole tasauspyörästön lukkoa ;)?

Ehkä Volvolla on keksitty että parempi kun kuluvat yksi kerrallaan  ;D

Mutta joo, noihin paineisiin varmaan renkaan korkeus vaikuttaa aika tavalla. Matala rengas vajaana varmaan pohjaakin helposti. Itselläni 16" 60:t kun korkeammat eivät mahtuneet ja paineet valmistajan ohjeen mukaiset. Vaikuttaa ihan toimivalta kun noita lentokenttiä on matkalla kohtuu harvassa.

Sitä vaan en ymmärrä miksi ulkohalkaisijaltaan saman kokoinen rengas on matalaprofiilisena kalliimpi kuin korkeampi profiilisena. Onhan siinä kumiakin vähemmän.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Nortti - 18.08.2013, 23:45:16
225/50 3bar. kuluvat tasaisesti. Mikäli pudottaisin 0,7 joku muutos tulisi aivan varmasti. Kokemusta 3:sta on jo vuodesta 2007.

Näin myös omissa autoissani. 2.8 - 3.0 bar on osoittautunut hyväksi rengaspaineeksi isommissa volvoissa. Aina rengasliikkeessä käynnin jälkeen on ne paineet pakko tarkistaa koska muuten on jotain 2.2 tai vastaavaa.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: KariL - 19.08.2013, 14:44:42
Ei tarvita äänestystä koska faktat ovat faktoja.

Nimimerkki marko esitti asian juurikin niin kuin asia todellisuudessa on.
"Olisiko asia siten, että riittävän pienet paineet eivät jaksa pitää rengasta "ryhdissä" ja maantie nopeuksilla keskipakovoima alkaa taivuttamaan sitä keskiosa ulospäin ja siksi rengas kuluu keskeltä enemmän?"

Katsokaa autonne tietokoneesta pitemmän ajan keskinopeus. Se on jotain 50-65 km/h. Ei siinä vielä kovin kummoisia keskipakovoimia ole.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: -jadi- - 19.08.2013, 15:32:45
Ei tästä vääntää tarvitse, mutta mä uskon omia silmiä (vaikka ne jo vanhat onkin), keskeltä kuluu jos liian vähän painetta.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: (Miksu) - 19.08.2013, 17:58:12
Katsokaa autonne tietokoneesta pitemmän ajan keskinopeus. Se on jotain 50-65 km/h. Ei siinä vielä kovin kummoisia keskipakovoimia ole.

Eikai tää ollu trolli.
50km/h nopeudessa esim. 205/40/17 rengas pyörii vajaa 7,5 kertaa sekunissa, koitappa pyörittää sitä keskipakovoiman esimerkkinä käytettävää vedellä täytettyä ämpäriä tuota vauhtia, voi jo ämpärin pohja ja kahvakin lentää kuuhun (kehän halkaisija n. 187cm).  Ehkä joku viisaampi osaisi jopa laskea suurinpiirtein, millä voimalla se rengas painuu maata vasten
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Itsok - 19.08.2013, 18:28:10
Nopsaan heitän tässä kirjekuoreen laskien että normaalikiihtyvyydeksi a.n = 4*r*Pi^2*n^2 = ~666 m/s2 (oletten että renkaan halkaisija on ~60cm).

Ja 60 km/h keskinopeus koko vuodelle on kyl kova kans. Jos yhtään enempää ajelee kaupungissa, niin helposti menee jo alle 50.

edit. laskussa virhe....
Ja nyt korjattu. Tuli niin pirullinen kiihtyvyys että tarttee vähän vielä tarkistaa.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Vollemies - 19.08.2013, 19:00:06
Ehkä joku viisaampi osaisi jopa laskea suurinpiirtein, millä voimalla se rengas painuu maata vasten

No minäpä yritän ...
Tosin jos saan viisastella, se voima jolla kumi painaa joustamatonta alustaa = renkaan ilman paine (+ seuraavassa laskettava pieni lisä rengasta pyöristävästä keskipakoisvoimasta). Mitä pienempi paine, sitä suurempi on kosketuspinta-ala. Renkaan rungon oma kimmomoduuli muuttaa tätä vain hiukan.

Keskipakoisvoima pyörivälle liikkeelle F = mv^2/r, nopeus m/s, massa kg ja säde r metreinä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskipakoisvoima

Alkuoletukset:
Jos oletamme renkaan halkaisijaksi 70 cm eli säde on 0,35m
ja renkaan kulutuspinnan painoksi 1,2 g/cm2, jolloin se olisi keskimäärin 12 mm paksuista kumia

Keskipakoisvoimaksi ja sitä vastaavaksi paineeksi saamme:
50   km/h=(0,0012kg*13,9m/s*13,9m/s)/0,35m = 0,66 N (yhdelle cm2:lle)
100 km/h=(0,0012kg*27,8m/s*27,8m/s)/0,35m = 2,65 N (yhdelle cm2:lle)
200 km/h=(0,0012kg*55,6m/s*55,6m/s)/0,35m = 10,6 N (yhdelle cm2:lle)

Renkaan ilman paine on luokkaa 20 N/cm2 (2bar) - 30 N/cm2 (3bar), eli satasen vauhdissa tähän tulee 0,26 barin lisä keskipakoisvoimasta. Lisäksi väittäisin, että renkaan reunat aiheuttavat myös keskipakoisvoimaa renkaan sivuille ja sitä kautta kilpailevaa painetta reunoille. Kuluipa renkaat mistä tahansa, keskipakoisvoimat tuskin ovat syynä normaali nopeuksilla. Jos rengas olisi vähän paksumpaa ainetta, keskipakoisvoima lisääntyisi suoraan pinnan massan suhteessa mutta ei se taida juuri 15 mm ylittää ja uriakin siinä on.

Sitä vastoin lämpötila....
Jos renkaan sisällä on 2,5 barin ylipaine eli sen sisällä on 3,5 bar (350 kPa) absoluuttinen paine
Tällöin 10 asteen poikkeama alkaen 0 °C nostaa painetta 10/273*350 kPa= 12,8 kPa eli 0,13 bar.
Eli ei ole ollenkaan samantekevää, missä lämpötilassa renkaat paineistaa.
40 asteen lämpötilaero voi muuttaa renkaan painetta noin 0,5 baarilla.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: (Miksu) - 19.08.2013, 19:58:29
Voisin olettaa maalaisjärjellä, että suurempi massa on renkaan keskellä, kuin reunoissa, jolloin rengas siis painuisi suuremmalla voimalla maatavasten keskeltä, silloin kun rengas on löysä, eli painetta on liian vähän.
Se ajatus siitä ylipaineen aihuttamasta renkaan keskeltä kulumisesta johtunee siitä, että renkaan voisi ajatella muuttuvan palloksi, kun siihen laittaa enemmän painetta, mutta renkaan rakennehan pitää sen muodossa, eikä päästä sitä palloksi, normaalien paineiden rajoissa ja lisäksi auton paino painaa kosketuspintaa suoraksi.

Eikä sillä voimalla edes ole loppuviimein paljoakaan merkitystä, epätasaiseen kulumiseen riittää se, että voimissa on riittävästi eroa ja matka on riittävän pitkä.


Se renkaan keskeltä kuluminen liian pienellä paineella tuntuu kyllä itsestä ihan järkevältä
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Masked Jackal - 19.08.2013, 20:13:01
Täällä jo halkaistaan atomeita :)

" Muut kolme rengasta olivat kuluneet (vai pitäisikö sanoa menneet pilalle) samalla tavalla (eli keskeltä oli kulunut merkittävästi enemmän kuin reunoilta), mutta vasemmasta eturenkaasta oli pintaa kulunut kokonaisuudessaan enemmän kuin muista. "

...ja tuota vasenta etutassua ihmeteltiin :)
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: (Miksu) - 19.08.2013, 20:16:11
...ja tuota vasenta etutassua ihmeteltiin :)

Oliko näin :D
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Vollemies - 19.08.2013, 21:56:50
Se renkaan keskeltä kuluminen liian pienellä paineella tuntuu kyllä itsestä ihan järkevältä

Minun mielestäni ei ole mitenkään itsestään selvää, että rengas kuluisi siltä vyöhykkeeltä, mistä paine on suurin. Renkaan pyörimisnopeuden määrää se vyöhyke, joka painaa tietä voimakkaimmin. Se missä paine on pienin, joutuu luistamaan, jos muodostuu nopeusero. Eli kun se rengas alkaa kulua jostakin kohdasta, siihen kuluneeseen vyöhykkeeseen kohdistuu pienempi paine ja sen kuluneen vyöhykkeen ympärysmatka on pienempi kuin vähemmän kuluneen. Yhden % ero halkaisijassa tekee kilometrin 100 km kohti. Jos paripyörät ovat erikokoiset (kuluneisuus ero riittää mainiosti) se kuluneempi jatkaa kulumistaan kiihtyvään tahtiin, koska sen pintapaine jää pienemmäksi, lämpötila nousee korkeammaksi ja lopulta savu ja kuminriekaleet täyttävät tien.

Jo pelkästään tästä syystä olisi hyvä kierrättää niitä renkaita. Kun erot ympärysmitassa ylittävät kumin joustorajan, rengas alkaa kulua hyvin nopeasti ja epätasaisesti. Paljonko se kumi sitten jaksaa joustaa sitä minä en tiedä mutta mitä pehmeämpi rengas, kuvittelisin sietävän sitä paremmin.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: (Miksu) - 19.08.2013, 23:34:09
Ehkä mä en puutu fysiikkaan enempää, kun en siitä mitään ymmärrä :D
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Vollemies - 20.08.2013, 17:29:23
Ehkä mä en puutu fysiikkaan enempää:D

Eipäs nyt.... Juurihan tässä on vasta päästy alkuun. Toisekseen minäkin korjailen Volleani vaikka en siitä juuri mitään ymmärrä.

Helpoin ratkaisu olisi ollut se äänestys  :D mutta sen puuttuessa voi tuon paineen vaikutuksen selvittää kokeilemallakin. Jotta ei tarvitse kuluttaa 10 rengassarjaa, tässä on yksi tapa, kuinka sen voi tehdä helpommin ja nopeammin. Kuvassa on käytetty maalarin teippiä, mutta oikeastaan mikä tahansa käy. Gorillateippi kestää muutaman sata kilometriä, maalarin teippi reilusti alle sata ja liukkaat muoviteipit muutamasta kilometristä muutamaan kymmeneen kilometriin. Hiekkatiellä nuo teipit kuluvat nopeasti pois joten teippauskoe on tehtävä asfalttitiellä siististi ajellen. Näin voi tarkastaa aurauskulmat ja säätää kulman niin että rengas kuluu tasaisesti. Sopisi varmaan selvittämäään tuota paineen vaikutustakin. Ensin 2 bar ja sitten vaikka vähän päälle 3 bar niin olisi ali ja ylipaineet varmasti mukana ja edessä ja takana voisi tehdä tuon samalla kertaa. Talvellahan tuo ei oikein onnistu kun se kumi tuppaa olemaan märkä ja siinä niitä piikkejäkin. Ei olisi välineet kalliit ja jokaisella on jonnekin reissua.

-Kuiva rätti, jolla pyyhkäisee pölyt levikepaikalla
-Teippiä (kannattaa vetää kerralla usampikin raita pyöräänsä)
-Kamera
-Tarve mennä jonnekin pikitietä pitkin

(http://i1287.photobucket.com/albums/a625/Menopaussi/IMG_3304tasaisestikulunut185kb_zpse30474cd.jpg)
Tämä on aika hyvä ja vaikuttaa kuluvan tasaisesti mutta kannattaa vetää ihan kokonaan reunasta reunaan ja 2-3 raitaa yhteen pyörään.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: KariL - 20.08.2013, 18:03:55
Vaikuttaa hyvältä kikalta. Pitää kokeilla.
Otsikko: Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
Kirjoitti: Valmet-20 - 23.08.2013, 09:32:36
Nykyrenkaissa on teräsvyö keskellä kulutuspintaa, ja tästä syystä ylipaine kuluttaa rengasta reunoilta, toisin kuin ennen. Eli se vyö estää keskiosan pullistumisen.