Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Haxu.R - 17.08.2013, 17:16:14

Otsikko: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Haxu.R - 17.08.2013, 17:16:14
Mihin asti vakiopannu riittää/kestää. Tai no h-kanget jos laittaa niin onko mahdollista ottaa yli 400 jopa lähelle 500heppaa. Onko vakionokat hyvät vai olisko vapari vitosen paremmat? Oon lukenu että +2000 vm kannet parempia, auttaako sellaisen laitto tuossa tehohaarukassa?
Yritän tässä selvittää pääsiskö lähes vakiolla koneella tuohon tehotavoitteeseen.
Ja siis harkitsen tätä tuohon drifting escorttiin B234 vinokoneen korvaajaksi.

Edit: Niin ja e85 polttoaineella josko helpottaa urakkaa yhtään.
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Haxu.R - 17.08.2013, 18:59:21
H-profiili kanget ja vaparin nokat niin muuten menee vakio pannulla ja esim. hx40llä +500hv heleposti re85sella alta 2bar ahdolla. :)
Eli siis mekaaninen puoli riittäis mun käyttöön.
Mites toi vakioruisku? Miten pitkälle? Ethän vaan meinannu et silläkin tuo +500?
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Haxu.R - 17.08.2013, 20:19:54
Normi muutokset ruisku ja apulaitteisiin.Moottori menee noilla mun mainitsemilla jutuilla.
Öö mikä on normimuutos ruiskun osalta? Isommat suuttimet, softa ehkä isompi kaasuläppä? Vai megaruutta ja imusarja uusiks?
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Brick - 17.08.2013, 20:52:10
Olisko ollu niin, että MS3 käy suoraan 5 pyttysen kanssa ja Tatech std menee ainakin. Toki Tatech ecu on tuplaten kalliimpi kuin ms3.
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Haxu.R - 17.08.2013, 20:54:05
Joo nyt tuli tyhjentävä vastaus!  :) :D

Kiitos paljon, alkaa kuulostaa hyvältä!
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Makru - 28.08.2013, 08:51:04
Mitä kierroksia tommosella t5 pannulla uskaltaa kierrättää? 6500 vissiin vakiossa rajotin
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Ribbe - 28.08.2013, 09:46:48
Mitä kierroksia tommosella t5 pannulla uskaltaa kierrättää? 6500 vissiin vakiossa rajotin
4 sylinteriset tinakoneet taitaa kiertää parhaimmillaan 10 tonnia? Tiedä sitten kestääkö samaa jos tulee yksi sylinteri lisää.
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Eempex - 28.08.2013, 19:56:55
Luulisi, että vitostakin uskaltaa lähemmäs 9krpm kierrättää, kun muut osa-alueet on kunnossa. Yhtä t-5 ainakin on Suomessakin rundattu lähelle 10krpm!
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: motocykler - 29.08.2013, 17:55:33
Juu kaverin 850ä on kierrätetty 9500rpm T5nen ja HX60 ahtimena. :)

Vakiokannella? Kiinnostaa itseä kun kansiremontti meneillään. Että tarviiko alkaa etsimään uusia jousia.
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Brick - 29.08.2013, 20:42:17
Vakio venttiilit ja yksinkertaset jäykät jouset jostain IMSA Toyotasta, seetit tehty. :)

Mitkä nokat  :o
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Haxu.R - 29.08.2013, 21:07:21
Juu kaverin 850ä on kierrätetty 9500rpm T5nen ja HX60 ahtimena. :)
Puhutaanko edelleen vakio alakerrasta?!? Tietty h veivit mut muuten?
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: motocykler - 30.08.2013, 16:19:16
Osaako joku vastata kuinka paljon vakiokansi sitten kestää kierroksia? En nyt ihan sitä 10 000rpm hae, mutta joku 7,5-8t vois olla kiva.

Vai pitääkö vain kokeilla :D tällä hetkellä tarkoitus kasata vakioromuilla ja vaparin nokilla. Alakerrassa vakiomännät uusilla renkailla ja h-profiili veivit.
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Haxu.R - 30.08.2013, 21:10:56
Takomännät ja kanget kuten tuolla aiemmin jo kirjotin.
Täs topicis ei oo viel kyl vaihdettu mäntiä... Mihis asti ne kestää?
Sori jos oon hankala mut mä haen oikeesti halpaa +400hv moottori aihiota. Vihollisen leiristä sellainen jo löytyis (kumikengän synonyymi)  ;D  ;D
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Haxu.R - 30.08.2013, 21:40:23
Kiitos tarkennuksesta. Mul ei oo tarve kierrättää yli 7 kunhan tulee woimaa.
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Haxu.R - 04.09.2013, 21:16:47
Tää nyt alkaa jo karkaa aiheesta mutta...

Tätä konetta siis suunnitellaan mk1 Escorttiin drifting käyttöön.
Oon selvittäny että takavetojuttuihin pitää imusarja olla 2000+ vuosimallista että kaasuläppä ei mene rintapellin puolelle, no tämähän käy vanhempaan kanteen mutta käykö ST focuksen pakosarja (siis ilmeisesti sama kone kuin B5254t2) B5234t kanteen? Kattelin vaan että siinä lähtis pakoputki taaksepäin eikä sivulle niinkuin volvossa (koneen ollessa pitkittäin)

Jo senkin takia on ohi aiheen kun vakiopakosarjalla ei saa +400, mutta tarkoitus ehkä ens kesäksi saada vakiona eskon nokalle (lastu tietty ja avarampi putki).
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: puliukk0 - 04.09.2013, 22:34:06
Tää nyt alkaa jo karkaa aiheesta mutta...

Tätä konetta siis suunnitellaan mk1 Escorttiin drifting käyttöön.
Oon selvittäny että takavetojuttuihin pitää imusarja olla 2000+ vuosimallista että kaasuläppä ei mene rintapellin puolelle, no tämähän käy vanhempaan kanteen mutta käykö ST focuksen pakosarja (siis ilmeisesti sama kone kuin B5254t2) B5234t kanteen? Kattelin vaan että siinä lähtis pakoputki taaksepäin eikä sivulle niinkuin volvossa (koneen ollessa pitkittäin)

Jo senkin takia on ohi aiheen kun vakiopakosarjalla ei saa +400, mutta tarkoitus ehkä ens kesäksi saada vakiona eskon nokalle (lastu tietty ja avarampi putki).

Focuksessa ei oo "pakosarjaa" vaan on samaa mönttiä pakopesän ja pakosarjan kanssa.
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Haxu.R - 05.09.2013, 07:55:49
Focuksessa ei oo "pakosarjaa" vaan on samaa mönttiä pakopesän ja pakosarjan kanssa.
Aha no sitte se kuva minkä näin jossain projektipalstalla oli joku custom sarja, no eipä tuo nyt mahdoton ole tehdä.
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Juke-Maza - 09.09.2013, 14:23:27
Noita S60R ja V70R pakosarjoja on myös käytetty takaveto rojekteissa niin ei tule se yhden pytyn putki turbon tielle jos kääntää vakio turbon.
Ottaa tuo ykköspytyn putki ainakin KKK K24 turbossa imukoteloon kiinni vakio pakosarjalla. R-mallin pakosarjalla mahtuu hienosti.

(http://www.chesh.co.uk/750R/Turbo/manifolds.jpg)

Virranjakaja on myös vakiona pahassa paikassa jos sen jättää takavetoiseen käyttöön.
Toki jos ei ole tilasta puutetta konehuoneen takaosassa niin sitten voi mennä vakiolla.
Ruotsalaiset tekee tollasia niin saa vähän lisä tilaa.
(http://i171.photobucket.com/albums/u320/marcus_best/S6003531.jpg) (http://s171.photobucket.com/user/marcus_best/media/S6003531.jpg.html)
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: _NepandeR_ - 09.09.2013, 16:11:27
Mistähän tollasia R:n pakosarjoja vois löytää? Sattuman kaupalla jostaki..
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Juke-Maza - 10.09.2013, 10:08:07
Mistähän tollasia R:n pakosarjoja vois löytää? Sattuman kaupalla jostaki..
Onhan noita silloin tällöin täällä foorumilla myynnissä, eBystä löytyy ja ruotsin varaosahaussa näkyy olevan myös.
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Jamesi - 03.10.2013, 15:59:13
Onks nois tinavitosten kansis jotai eroa? Siis lähinnä meinaan B5204t ja B5234t välillä. Palotiloissa tai kanavissa?

Mist porukka hommannu noihin jäykempiä venajousia ja jotai muuta noitten vakio hydraulinostajien tilalle? Jos sais vähä enemmä jenkaa omaa vehkeeseen ku sen 7500rpm. Ilman et on venat ihan solmus.
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Jamesi - 05.10.2013, 22:34:58
Onks nois tinavitosten kansis jotai eroa? Siis lähinnä meinaan B5204t ja B5234t välillä. Palotiloissa tai kanavissa?

Mist porukka hommannu noihin jäykempiä venajousia ja jotai muuta noitten vakio hydraulinostajien tilalle? Jos sais vähä enemmä jenkaa omaa vehkeeseen ku sen 7500rpm. Ilman et on venat ihan solmus.

Vastaanki omaan kysymykseen et näköjään kl racing.se löytyski näitä  :hello:
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Tiiliseiska - 06.10.2013, 02:25:25
Mistähän tollasia R:n pakosarjoja vois löytää? Sattuman kaupalla jostaki..
https://www.facebook.com/groups/190780444296004/permalink/631356520238392/
Tiedäppä häntä sitten. Voit toki koittaa udennella tältä jätkältä.
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: vokelius - 10.11.2013, 20:13:24
olikohan mitään perää, että jos haluaa toteuttaa takaveto sovelluksen omalla tinakoneen eculla niin kannattaa valita manuaali mallista kone ja muut hilppeet ennemmin kun automaatista? jostakin muka mulla jääny tuommoinen päähän. ??
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: bertti - 12.11.2013, 21:50:16
sielä ois markkinapaikalla vaparin nokat  ;) ;)
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: -Hans - 19.01.2014, 11:25:04
Vähän aiheesta poiketen, mutta onko b5204t lohkossa paksummat sylinteriseinämät kuin b5234t lohkossa/  mietinnässä ois +500hv tinavitonen johon varmaan myös tuo 2l alakerta riittää?
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Timo_R - 19.01.2014, 11:28:09
Vähän aiheesta poiketen, mutta onko b5204t lohkossa paksummat sylinteriseinämät kuin b5234t lohkossa/  mietinnässä ois +500hv tinavitonen johon varmaan myös tuo 2l alakerta riittää?


Ei. Poraus on sama....iskua lyhentämällä tehty 2-litraseks
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: -Hans - 19.01.2014, 11:41:24
Eli kestävyydessä ei eroa, mutta paljonko kestää tuo t5 lohko ilman vahvistamista/mikä yleensä pettää? Jossain tällä foorumilla oli juttua tinakoneen vahvistamisesta.
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: jogiin - 19.01.2014, 11:52:24
Jossain tällä foorumilla oli juttua tinakoneen vahvistamisesta.
Tuossa nyt eräs näkemys vahvistamisesta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=43646.0
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: mikkeki - 19.01.2014, 12:27:07
Lainaus
Eli kestävyydessä ei eroa, mutta paljonko kestää tuo t5 lohko ilman vahvistamista/mikä yleensä pettää? Jossain tällä foorumilla oli juttua tinakoneen vahvistamisesta.
Jos on 81mm porauksella oleva niin ymmärtääkseni kukaan ei ole vielä suomessa saanut niin isoja tehoja/ käyttänyt niin korkeaa rpm:ä, että lohko heikkouteen hajoaisi. Rikki niitä kyllä on saatu, mutta ihan eri syistä kuin lohkon heikkoudesta.
Eli jos on 81mm porauksella niin vahvistaminen luultavasti on täysin turhaa ajan ja rahan haaskuuta (useimmille ainakin)
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: 8-pätkä - 19.01.2014, 18:11:53
Jos on 81mm porauksella oleva niin ymmärtääkseni kukaan ei ole vielä suomessa saanut niin isoja tehoja/ käyttänyt niin korkeaa rpm:ä, että lohko heikkouteen hajoaisi. Rikki niitä kyllä on saatu, mutta ihan eri syistä kuin lohkon heikkoudesta.
Eli jos on 81mm porauksella niin vahvistaminen luultavasti on täysin turhaa ajan ja rahan haaskuuta (useimmille ainakin)

Olenko ihan hakoteillä jos väitän että tuo lyhyempi-iskuinen 2.0 alakerta olisi kankisuhteensa takia parempi aihio? Erohan tuskin on todellisuudessa merkittävä mutta lienee kuitenkin olemassa?
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: mikkeki - 19.01.2014, 19:06:40
Lainaus
Olenko ihan hakoteillä jos väitän että tuo lyhyempi-iskuinen 2.0 alakerta olisi kankisuhteensa takia parempi aihio? Erohan tuskin on todellisuudessa merkittävä mutta lienee kuitenkin olemassa?
Kyllähän tuossa ois parempi kankisuhde ja jos vaihtais vielä pidemmät veivit ja matalat männät niin sais jo ihan kelvollisen kankisuhteen korkea rpm mosaan. Kyllä sitä kehtais kierrättää varmaan 12krpm, vois olla aika helmen kuuloinen 5cyl 12krpm.
Tällä huonollakin kankisuhteella (1.55) omaa pyöritetty 9850rpm, eikä minkäänlaista merkkiä kriittisestä männännopeudesta...
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: boost - 20.01.2014, 12:45:01
Tinalohkot tuntuu isoilla porauksilla pettävän pitkittäin ja minun tietääkseni siihen ei vaikuta kankisuhde vaan sylinteri paine.  Jos tinalohkoa tsekkailee niin sylinterin alapää on hyvin tukeva ja materiaali paksuus on kampikoneistoon melkoinen.
Vanhoissa vapari 6syl koneissa on noin 20mm vähemmän alumiinia pohjalla ja tuntuu nekin ny jotain kestävän.
Kuten betoni vahvistetuissa koneissakin betoni lurautetaan vesitilan pohjalle tukemaan sylinterin alapäätä, missä on kaikkein kovin rasite.  Kankisuhde ei pitäisi vaikuttaa yläpään pullahteluun juurikaan, sen takia en paljoa aikaa ja rahaa käyttäisi sen seuraamiseen.

Se kannattaa huomioida että isoilla 83mm porauksilla sylinterin paksuus alhaisimmillaan on 1mm tietämistä, eli ei siellä hirveästi ole rautaa vastassa.

Näiden sylinterin yläpäähän tulevissa korseteissa on kumminkin aina semmoinen ongelma että kiertääkö vesi enää normi tavalla???

Se on kiva nähdä miten tuo oma kone tulee lohkon puolesta pysymään nipussa. Olen onneksi itse vielä mitannut lohkon läpi ennen kasausta niin tiedän tarkalleen, jos seuraavissa mittauksissa on heittoja...

Kumminkin olen hommannut lohkoja varalle, ennemmin vaihdan lohkon moottorin muutenkin tarkistuksen yhteydessä kun alkaisin kalliita sylinteri putkia vaihtamaan.  Sitten kun niitä pikkusen nitkuneita lohkoja on nurkissa niitä voi darttonittaa.

     
 
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: -Hans - 20.01.2014, 13:41:16
Eli vahvistaminen täysin turhaa +600hv tehoilla. Kannet virtaa ilmeisesti melko hyvin jo vakiona ja vaparin nokatkin pitäs riittää, mutta vakio nostat ei taida kestää kovia kierroksia.? Tako männillä ja h kangilla alakerran pitäis kestää jos olen ymmärtänyt oikein.
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: boost - 20.01.2014, 15:29:34
En väitä että se olisi täysin turhaa mutta riski että homma menee jotenkin muuten metsään on melkoisen suuri. Putkitetuista tina lohkoista olen kuullut jonkin verran ja ongelmia on ollut putkien asennuksissa ja putkien liikkumisessa asennuksen jälkeen.
   Tämä syy että itse en aijo rahaa ja aikaa käyttää koko hommaan. Ei ole täysin 100 varma että putkien asennuksen jälkeen ajettaisiin ongelmitta.
Kyllä se ainakin vituttaisi kun olisin 1500€ laittanut rahaa putkiin ja koneistuksiin ja ne pirulaiset on valahtanut pienen rasituksen jälkeen.

Perus nyrkki sääntö on että tina lohko kestää 130-150hv pytty tekemättä muuta kuin rakotulkit pyttyjen väliin.  Voi olla että kestää enemmänkin mutta tuon ainakin.      Itselläni on nyt käytössä 142hv pytty mutta kauanko se sitä kestää jää arvoitukseksi. Käyttötarkoitus merkitsee myös melkoisesti. Varttimaili ja mailin ajoissa kone on kaikkein kovimmillaan jos pito piisaa.
Mutka radalla yleensä 500hv yli teholla ei juurikaan enää tee mitään niin sitä en vertaa koko hommaan.

Mutta jos sulla on 600hv tavoite en tekisi mitään muuta kuin plaanaus dekkiin ja rakotulit lohkoon.
Jos kyseessä pienivesikanavainen, pieni poraus, turbon lohko.
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: boost - 20.01.2014, 15:35:14
 Kanteen imukanavaan kannatta tehdä pikku porttaus seetin ympäristöön ja r-seeti jollain 0.8-1.0mm pitopinnalla.
 Kanavan sisä kurvi kannattaa myös pyöristää venttiilin pitopinnan juureen. 
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Haavisto - 09.08.2015, 16:39:41
Morjesta! Tämä keskustelu on ny ollu pitkään aikaan hiljanen mutta jos tänne ny joku tietäväinen ja avulias vastais jotain niin olisin kovaa onnellinen. Elikkä olis tarkotus kutitella 2.3l T5 94vm. Niin oon miettiny että jos sieltä ottais 300-400hv väliin tehot, mitä suosittelisitte tohon turboks ja suttimiks?
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: Spaprika - 28.03.2016, 06:05:19
Morjesta! Tämä keskustelu on ny ollu pitkään aikaan hiljanen mutta jos tänne ny joku tietäväinen ja avulias vastais jotain niin olisin kovaa onnellinen. Elikkä olis tarkotus kutitella 2.3l T5 94vm. Niin oon miettiny että jos sieltä ottais 300-400hv väliin tehot, mitä suosittelisitte tohon turboks ja suttimiks?

Pitkähkö vastausväli, mutta kuitenkin...

Eiköhän ihan päivittämällä turbo 19T luokkaan ja vihriät suuttimet + softa vie sinne +300hv pintaan helposti tuolla koneella?
Rännin vaihto sinne 3" kokoon samalla.
Otsikko: Vs: B5234T +400hv T5 moottori?
Kirjoitti: boost - 28.03.2016, 09:18:23
hx-35 

700-1000cc suuttimet polttoaineesta riippuen.