Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: olkkiz - 20.03.2011, 00:07:14
-
Terve!
Elikkä tuli ostettua tommonen kyseinen volvo ja ei kauan mennyt kun jo ekat ongelmat alkoi tulemaan kun lambda syttyi. Luin vikakoodin ja pukkas 2-3-2 eli seosvika vissiin. Itse en tiedä juurikaan mitä asialle voisi tehdä, taikka ottaa selvää mistä vika johtuu niin jos joku viisaampi osaisi kertoa, että mistä lähtis vikaa ettimään ja kannattaako autolla ajaa. Tähän asti olen ajanut eikä mitään ihmeellistä ole ollut. Kone käy hyvin, ei poikkea normaalista ajosta millään tavalla. Imuvuodot katsoin jo eikä tainnut mistään vuotaa.
Kiitos jo etukäteen vastanneille! :)
-
Ilmavuoto on tyypillinen aiheuttaja, mutta usein vikapaikka on varsinaisten imuilmaletkujen/-putkien sijaan pienissä letkuissa, joita lähtee imusarjan päädyssä olevasta jakotukista.
-
Mut eikös nuo imuvuodot selviä sillä, kun motor starttia suihkuttaa imusarjan päälle ja jos käyntiääni muuttuu nii siel on vuoto? Tuolla kokeilin justiin ja ei ollut vaikutusta. :o
-
Imuvuodot paljastuu pilotilla kyllä, mutta siellä on kaikenlaista pientä letkua mitkä vaikuttavan koneen säätöihin, eivät suoraan imuilmaan.
Imusarjan molemmissa päissä on sellainen musta 90-asteen pieni kumiputkimutka muistaakseni valkoisessa pienessä putkessa. Jos ne on rikki niin lambdavalo seoksista syttyy kun sopivasti valoihin pysähtyy. Nimimerkillä kokemusta on. Maksoivat muistaakseni pari euroa kappale sinisellä.
Seos rikas/laiha (eikös tuo 2-3-2 ollu just se) tulee myös jos IMM:stä on tullut kilometrit täyteen.
-
Seos rikas/laiha (eikös tuo 2-3-2 ollu just se) tulee myös jos IMM:stä on tullut kilometrit täyteen.
Omassa kun IMM piti vaihtaa niin ei toiminut kone normaalisti, kuten aloittajalla. Ei oikein voinut ajaa, kun pienikin kaasun painallus niin alkoi pätkimään niin pirusti ja tyhjäkäynnilläkin sammuili. Immun pistokkeen kun irrotti niin toimi lähes normaalisti.
Eli tuskin on vika IMM:ssa.
-
Oliskohan bensasuodatin tukossa tai paineensäädin jo jonkin verran kuoleentunut että
antaa liikaa bensaa tai bensapumppu että ei saa tarpeeksi bensaa.
-
Se IMM:kin voi hajota monella tapaa. Minun exässä sen säätöalue ei enää jotenkin vaan riittänyt. Jos vedätti täyskaasulla lähelle rajoittajaa niin auto alkoi pätkimään->vikavalosyttyi. Muutoin auto toimi ihan normaalisti mut täysiä vetoja ei voinu ottaa. IMM:n vaihto tuolloin poisti vian, vaikka vikakoodia itse IMM:stä ei tullut.
Se että pumpun tuotto ei riitä koneelle ei pitäisi alkaa seoksesta valittamaan. Tuo seoksen vikavalo ymmärtääkseni tulee suoraan lambdan signaalista. Eli joko käy rikkaalla tai laihalla, mut kyllä koneen pitäs hanskata silti toi seos kohdalleen vaikka keittoa ei tarpeeksi tule pumpulta. Jos ei ole keittoa, ei ole tehojakaan...
Voihan tuo tietysti olla monenkin kuluneen osan yhteisvaikutus, joista mikään ei ole niin pahasti rikki että itsessään vikakoodia antaisivat.
Mut edelleen kannatan ensimmäiseksi sitä pienten putkien tarkastusta koneen ympäriltä.
-
Se että pumpun tuotto ei riitä koneelle ei pitäisi alkaa seoksesta valittamaan. Tuo seoksen vikavalo ymmärtääkseni tulee suoraan lambdan signaalista. Eli joko käy rikkaalla tai laihalla, mut kyllä koneen pitäs hanskata silti toi seos kohdalleen vaikka keittoa ei tarpeeksi tule pumpulta. Jos ei ole keittoa, ei ole tehojakaan...
Milläs kone laittaa seoksen kohdalleen jos on mekaaninenkaasuläppä, niinkuin tässä autossa, on täysin auki ja bensalinjassa ei tarpeeksi tavaraa niin eiköhän se seos mene väkisinkin laihalle jossei ole mitä ruiskuttaa?
Ei sillä että minäkään lähtisin sieltä bensapumpun päästä sitä etsimään, imuvuodolta vaikuttaisi vahvimmin, kato kaikki ahtoputket ja pienet ohjausputket yms..jos vaikuttaa hyviltä niin jos kerran toimii niin kovaa ajoa vaan ja jos jatkossa syttyy niin syventyy syvällisemmin..
-
tänään sen just nollasin ja sormet ristissä ajelin, että jos vaikka ei syttyis uudestaan mutta syttypä se, eli jossain on vika. Joo siis ihan normaalisti toimii kaikki mutta kulutus tuntus olevan hiukan korkeempi (tai sit kuvittelen vaan) mutta ei ainakaan pätki ajossa tai muuta vastaavaa, kickdownilla menee niinkuin pitääkin. Joo pitää tosiaan noi kaikki pikkuletkut katella vaikka huomenna kun töistä pääsee, jos vaikka vika löytyis sieltä.
-
Milläs kone laittaa seoksen kohdalleen jos on mekaaninenkaasuläppä, niinkuin tässä autossa, on täysin auki ja bensalinjassa ei tarpeeksi tavaraa niin eiköhän se seos mene väkisinkin laihalle jossei ole mitä ruiskuttaa?
Eiku joo aivan totta. Menee puurot ja vellit sekasin näiden eri koneiden kanssa... :idiot2:
-
Onko tyhjäkäyntikierrokset normaalilla tasolla?
-
onko syttynyt aina kiihdyttäessä ?
jos on niin katso ettei sinne ole lisätty mitään ahtopaineen säädintä (turbosmart tjsp) jos ahdot nousee yli rajan niin syttyypi tuo lamda valo, leikka myös bensan syötön poikki. eli nykäisee aina mukavasti sitten ?
mulla tuo raja on n.0.8bar sen yli kun menee niin lamda valo syttyy. en tiedä sitten mikä T5:ssa tuo raja on.
jos sulla ei oo mitään vikakoodin nollaustyökalua niin akun + piuha vähäksi aikaa irti ja takas kii ni tuo auttaa.
-
Onko tyhjäkäyntikierrokset normaalilla tasolla?
kyllä käy kone ihan normaalisti. :)
onko syttynyt aina kiihdyttäessä ?
jos on niin katso ettei sinne ole lisätty mitään ahtopaineen säädintä (turbosmart tjsp) jos ahdot nousee yli rajan niin syttyypi tuo lamda valo, leikka myös bensan syötön poikki. eli nykäisee aina mukavasti sitten ?
mulla tuo raja on n.0.8bar sen yli kun menee niin lamda valo syttyy. en tiedä sitten mikä T5:ssa tuo raja on.
jos sulla ei oo mitään vikakoodin nollaustyökalua niin akun + piuha vähäksi aikaa irti ja takas kii ni tuo auttaa.
se sytty kun auto olin paikoillaan käynnissä. Ei oo lisätty mitään säätimiä ja eikä myös nyi/pätki ajossa niinkuin aikasemmin jo ilmotin. Olen nollannut jo sen valon kerran ja sytty uudestaan niin turha kai sitä kokoaika on nollata. ???
-
kyllä käy kone ihan normaalisti. :)
se sytty kun auto olin paikoillaan käynnissä.
Lisäpiste niille pienille letkumutkille mistä aikaisemmin mainitsin. Minulla juurikin tyhjäkäynnillä syttyi aina vikavalo pysähtyessä esim valoihin, kun noi letkut oli riekaleina.
-
Kokeilin just äskön paikantaa sitä vuotoa ja sieltä kyllä sihinä kuuluu ihan kuin joku letku vuotais mutta en millään saanut sitä paikannettua :( tai sitten se sihinä tulee vaan jostain muualta.. Asiaa ei auta yhtään vielä se, että siellä konehuoneessa on h*lvetin vähän tilaa työskennellä..
-
Päivitys edelliseen; Nyt se lambda sammu, varmaan oli sittenkin joku letku siellä huonosti kiinni ja kun lähdin ajamaan nii ei ollut enään päällä. Noh, hyvä niin jos vaikka pysyis sammuksissa :) Joten kiitos kaikille vinkeistä!