Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: t0mpp4 - 17.08.2013, 21:45:15

Otsikko: Nopea laatikko
Kirjoitti: t0mpp4 - 17.08.2013, 21:45:15
Mitenkäs, onko noista getrag 262/265 mihinkään, kun hakusessa olisi laatikko, jonka ei tarvi kestää hulluja tehoja, mutta pitäisi olla nopea vaihtaa ja laaton pitäisi toimia vaikka kierroksia olisi vähän normi vinokonetta reippaammin, 7500-8000?

Hakusessa on siis m47 korvaaja ja vapari koneen perään tulee, joten suuria tehoja/vääntöjä ei tarvi kestää, mutta sen sijaan nopeaa ja isoilla kierroksilla tapahtuvia vaihtoja pitäisi saada aikaan?
Ilmeisesti noi bemarin zf320 ois erinomainen vaihtoehto, mutta hiukan harvassa ja kalliimman olosia.

Muita vaihtoehtoja? Ehdotuksia kuunnellaan.

Tarkennetaan vielä, että tulee kadulle/ns. käyttöautoon eli ei mitään kisalootia, jotka saa huoltaa viiden rykäsyn välein.
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: Kulmamies - 17.08.2013, 21:48:24
Jos tuollaiset vaatimukset, niin nuo vanhat Getragit voi unohtaa. eihän niissä tahdo mennä vaihteet nätisti päälle pienilläkään kierroksilla :)

Saksasta saa Ebayn kautta tosi kätevästi ja sopuhinnalla noita ZF:n laatikoita. Pitää vaan olla tyyppi tiedossa mitä haluaa, niin tarjontaa on rajattomasti.
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: Lankku - 17.08.2013, 22:21:21
Käytössä ollut 265 Getrag oli reilusti hitaampi vaihtaa kuin M47. Isommat vaihteet nopeampia kuin pienemmät. 7500rpm asti on pysyny 142:ssa M47 rutisematta menossa mukana vaikka lootalla on ajettu vasta +400tkm.

Saksan ebaysta vaan tosiaan ZF-tarjontaa selaamaan jos vakiolootat ei ole sopivia. Oma isompi 6-vaihteinen ZF tuli selvästi halvemmaksi sieltä.
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: t0mpp4 - 18.08.2013, 01:02:17
Vähän epäilinkin noita vanhempia getraggeja, joten oli pakko kysyä, kiitos näistä vastauksista.
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: 850V70 - 31.08.2013, 11:30:35
No onpa loppuun ajettuja laatikoita pojilla ollut tai sitten tietämys toisen tai kolmannen käden essojuttuja.

Ite oon hämmentänyt puolen tusinaa Opelin ja Bemarin getragia (265) ja vaihtoaika parhaimmillaan täyskaasulta täyskaasulle 0.20 sec lokissa. Ainoastaan -20 asteessa on saanut kylmänä vähän odotella synkronien toimintaa. Noiden laatikoiden huono puoli on kyllä se, että vaihdevivusto on aina väljänä kun saat käytetyn askin käsiisi. Pykälän paikkaa joutuu arpomaan, ellei rakenna vivustoa uusiksi.

Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: 144 - 02.09.2013, 20:53:19
Vaikka on välyksetön vivusto niin hitaita noi on vaihtaa. DTM aski on jo hyvä.
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: 850V70 - 04.09.2013, 10:48:37
mikä on DTM aski ? Entä nascar tai wtcc tai btcc tai nhra -aski ?   :idiot2:

Tosi korkeatasoista faktoihin pohjautuvaa keskustelua.  :(
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: Kulmamies - 04.09.2013, 11:02:27
mikä on DTM aski ? Entä nascar tai wtcc tai btcc tai nhra -aski ?   :idiot2:

Tosi korkeatasoista faktoihin pohjautuvaa keskustelua.  :(

Koetko itse, että tämä kommenttisi on asiallinen?
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: estate - 04.09.2013, 11:08:18
Vaikka on välyksetön vivusto niin hitaita noi on vaihtaa. DTM aski on jo hyvä.
Mikä DTM? Tarkotat vissiin sekventiaalilaatikkoa, vai hä?

Suorakytkentä M45 tai M47 kuoriin, vaatii tosin sen huollon kerran vuoteen jos on raskaammassa käytössä.
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: puliukk0 - 04.09.2013, 13:06:38
Kaikki on nopeita kun aletaan kattoa M90 askista poispäin...  ;)

Ei noi bemarin vanhat getragit maailman nopeimpia ole, mutta ei ne todellakaan hitaita ole.
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: boost - 04.09.2013, 16:37:49
.
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: 144 - 04.09.2013, 17:34:21
mikä on DTM aski ? Entä nascar tai wtcc tai btcc tai nhra -aski ?   :idiot2:

Tosi korkeatasoista faktoihin pohjautuvaa keskustelua.  :(

BMW:n alkuajan DTM autossa käytetty aski, samat getracin kuoret, ei sekventiaalinen, normi h-kaavio, kovin erikoisen näköiset teräs synkat (ei ole dog ring aski), n. metrin pitkä kytkinakseli. Ja siis toi on mallia ääriharvinainen.

Kommentoin ihan omaan kokemukseen perustuen noist getraceista. Toisaaltahan melkein minkä tahansa askin saa vaihtamaan nopeesti korkeilla kierroksilla, kun vaan vaihtaa kytkennät siihen tarkoitetuksi. No TKO600 taitaa olla ainakin poikkeus siihen.

Edittinä vielä et suorakytkentöjä ei oikeesti ihan helpolla mihinkään askiin jälkikäteen tehdä, suomeksi yleensä tolla tarkoitetaan ns. clutch assisted askeja johon tossa ylhäällä viittasin, dog ring kytkennät sisälle. Todellinen suorakytkentä on sit split slider tyyppinen jossa ei veto katkea ollenkaan vaihdon aikana. No noi ei kyl sovellu kuin äkkilähtöhommaan kun ei voi vaihtaa alaspäin ja ei ole moottorijarrutusta kuin isoimmalla vaihteella.
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: 850V70 - 04.09.2013, 18:20:07
Hyvä, että täsmensit. Vähän jo ihmettelin, että mitä soopaa....  ::)

Itse olen luullut, että pitkää kytkinakselia käytettiin vain A-ryhmäläisten Cossujen Getrageissa. Mutta aina oppii uutta.

Rata-askin käyttö vartin ajoon saattaa kyllä olla pitkän ykkösen takia vähän ongelmallista (jos alkuperäisellä kysyjällä sellainen oli mielessä, vähemmän näitä tiiliä mutkaradalla näkyy).

Jos nimimerkki boosti tuunaa noita uudempia ZF-askeja Volvoon sopivaksi niinkin edullisella rahalla kuin mitä myynti-ilmoituksissa on, niin en itse harkitsisi kahta kertaa...
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: moikki - 14.09.2013, 14:32:10
Onko e36 bemarin 325 perästä zf minkälainen?
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: Likonen - 15.09.2013, 15:51:39
Onko e36 bemarin 325 perästä zf minkälainen?

Yleensä (ellei jopa aina?) noissa on Getrag joka ei kuulemma ole kovin hääppönen aski.
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: faabio - 15.09.2013, 16:20:15
Yleensä (ellei jopa aina?) noissa on Getrag joka ei kuulemma ole kovin hääppönen aski.

Nyt sun pitää Likonen keskittyä siihen jaffapulloon ja kattoa telkkaria :D juuri noilla 5-v zf 320 (löytyy kaikista 6-syl e-dirtysix)laatikoilla on ajettu kovaa ja kestää voimaa jos sitä on. Eikä ole hidas kaavio. Sitten löytyy 6-V getraggeja (S6S 420g) jota sai m3 (e36-e46) ja m5 (e34-e39) kestosta ja hitaudesta ei tietoa mutta selvii varmaan ensi kaudella :) peetulla myös kokemusta tämmösestä askista.
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: t0mpp4 - 15.09.2013, 16:44:08
Nyt sun pitää Likonen keskittyä siihen jaffapulloon ja kattoa telkkaria :D juuri noilla 5-v zf 320 (löytyy kaikista 6-syl e-dirtysix)laatikoilla on ajettu kovaa ja kestää voimaa jos sitä on. Eikä ole hidas kaavio. Sitten löytyy 6-V getraggeja (S6S 420g) jota sai m3 (e36-e46) ja m5 (e34-e39) kestosta ja hitaudesta ei tietoa mutta selvii varmaan ensi kaudella :) peetulla myös kokemusta tämmösestä askista.

Likonen taiskin vastata tohon:
Onko e36 bemarin 325 perästä zf minkälainen?

Ja Likosen vastausta selventääkseni, e36 325 ja pienempi koneiset on huonommalla getragilla ja 328 ja m3 on juuri tuolla zf320 tai osa m3:sista on sillä 6v (ilmeisesti?) ZF:llä.
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: moikki - 15.09.2013, 17:02:51
No kun siinä 325 on kuulemma zf se loota, vaan onko niitäkin ollut erillaisia?
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: puliukk0 - 15.09.2013, 17:28:04
No kun siinä 325 on kuulemma zf se loota, vaan onko niitäkin ollut erillaisia?

Kuullut huhua (ja faabion sanoin), että noita ZF vähän volvo tyyliin sattunut jopa 320/325 malleihin.

Lainaus
-91 325:ssa on ZF, ainakin useimmissa. Tämän jälkeen tuli 250 getraggi käyttöön. Voi olla että on uudempiinkin 325:siin noita eksynyt? Näennäisesti ja fyysisiltä mitoiltaan lähes identtinen ZF laatikko löytyy myös E34 525:sta, 328:sta,3.0 M3:sta ja tosiaan taitaa olla myös 325/525 dieseleissä.

Nyt sun pitää Likonen keskittyä siihen jaffapulloon ja kattoa telkkaria :D
  :D
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: Likonen - 15.09.2013, 18:18:19
Nyt sun pitää Likonen keskittyä siihen jaffapulloon ja kattoa telkkaria :D juuri noilla 5-v zf 320 (löytyy kaikista 6-syl e-dirtysix)laatikoilla on ajettu kovaa ja kestää voimaa jos sitä on. Eikä ole hidas kaavio. Sitten löytyy 6-V getraggeja (S6S 420g) jota sai m3 (e36-e46) ja m5 (e34-e39) kestosta ja hitaudesta ei tietoa mutta selvii varmaan ensi kaudella :) peetulla myös kokemusta tämmösestä askista.

No kyllä joo ZF320 kestää ja on melko nopea. Sitähän täällä on jo monesti vatvottu. Mutta olikin puhe 325:sesta ja niissä on (pää)osin Getraggeja (S5D 250G) mutta voihan se olla että niihinkin on eksynyt joskus ZF:iä. Mutta tosiaan toi "pikku getrag" ei kovin kestävä ole huhujen mukaan. Ja ainakin esim bmwfans.info sivuilta kun kattoo 325:sen osalistaa niin ei anna vaihtoehdoksi ZF:ää. Sen sivuston mukaan sitä ollut 328,m3 3.0

EDIT: Bmwfans antaa europesedaneihin (323,325) myös toiseksi vaihtoehdoksi getragin lisäksi ZF310&320 laatikoita  :pomo:. Coupekorisissa tarjoaa vain 328&m3 3.0 malleihin ZF:ää.. Aika sekava posti  :idiot2:
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: faabio - 15.09.2013, 20:12:49
Joo mun moka kun ymmärsin että puhe oli ZF enkä ollut tietonen noista pikku getrageista mitä on ollut ysärin alkupäässä :) asia kunnossa, jatketaan!
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: boost - 16.09.2013, 10:19:33
.
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: krc360 - 22.08.2014, 22:57:00
328/m3 zf kilpaa ajettu hinta laatu suhde kohallaan
Otsikko: Vs: Nopea laatikko
Kirjoitti: Juzi - 22.08.2014, 23:20:03
262cr getragi ollu melkeenpä nopein ja paras loota mitä tullu veivattua. Ei 5v zf myöskään huono ole ollut. 6v zf:ää en ole viellä päässyt testaileen.  :(
Eipä noi volvon laatikotkaan kuulemma ole hitaita vaihtaa, mutta mulla on tainnu olla niissä kaikissa jo vähän liikaa kilsoja sitten.
Kilometrit voi myös vaikuttaa siihe miks tossa 262cr lootassa menee vaihteet, kun ajatus. Sillä on ajettu nimittäin vaan ~120tkm.