Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: amatsooni - 18.08.2013, 14:26:36
-
Morjentes uusi jäsen ilmoittautuu!!
Eli kuplasta vaihdettiin vm63 amazoniin b18 koneella.
Auto on päivittäisessä käytössä kakkosautona. Eli uuteen kaveriin on tutustuttu jo 6000km ajan!!
Nyt vain muutamia pikku ongelmia tullut eteen.
Eli mikä hittolainen vaivaa takajarruja kun vähänkään voimakkaammin painaan poljinta niin vetää takaset ihan jysähtäen tönkkiin ja irtoaa vasta kun pysäyttää auton (tai siis pysähtyy renkaat kiljuen) muuten kyllä jarrut toimii hyvin ja ottaa tasaiseen.... konttorilla vain kehuivat tehokkuutta....
Kengät on uuvet kun käytin rummut poies mutta olisiko nuo väärinpäin???? kun näkkyy olevan erinmittaiset kitka pinnat??
Toinen ongelma on että lämpimänä vanhus ei ole oikein herkkä syttymään... kylmänä lähtee kun avainta näyttää mutta jos ajaa lämpimäksi seisoo vaikka 15min saattaa tarttauttaa pitkään ja sitten vasta lähtee käyntiin käy heti hyvin ei pöläyttele yms mitään...
kaasari on zenith.
Ensi hommina aattelin alkaa sytkäpuolen käymää läpi... johot käret tulpat yms....
Sitten tuo lataus. Eli ei pura akkua lähtee käyntiin hyvin valot kirkkaat jne mutta pimiällä huomasin että latauksen valo kiiluu pikkuisen ja kierroksilla kirkastuu tyhjäkäynnillä sammuu.... olisiko säätäjä menollaa vai?? sääpiko tuon bosh säätimen purettua?? tasa virta laturi näkkyy olevan.
Mikäs paikka olisi hyvä mistä ostaa ja etsiä osia?? skandix näkkyy olevan paikka josta löytyy kaikkea mutta aina viittisi alkaa sieltä tilaamaan....
Muuten kyllä tyytyväinen kamppeeseen pikkuruokainen kuplan jälkeen hyvä ajaa hiljasempi ja lämpenee niinku auton kuuluu :D
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
Olen huono käyttään hakua mutta tulen opettelemaan sitä vielä!!
-
No ja nyt sitten heitti vielä mittarin kilometrit rullaamasta..... mikähän tuolle tuli nopeuden kyllä näyttää mutta trippi ja matka ei toimi... :'(
-
Omassa amassa oli tuo samanlainen käynnistymisongelma lämpimänä. Ilmeisesti pakosarja lämmitteli imusarjaa siinä määrin, että seokset meni keturalleen, ja siitä huono käynnistyminen. Imusarjan ja kaasarin välissä kuuluisi olla bakeliittitiiviste, se minulta ainakin näytti puuttuvan. Tiedä häntä, olisiko korjaantunut, jos sen olisi laittanut väliin. No tuo ongelma jäi minulta selvittämättä, kun vaihdoin uuden koneen, ja nykyisessä kokoonpanossa ei tuota ongelmaa ole.
Herkistelitkö jarrusylintereitä samalla, kun vaihdoit palat?
Onko koneen ja korin välinen maadotus kunnossa?
-
Juu jotain tuommoisia neuvoja olen kuullut ja yksi jäsen laittoi jo minulle mallia mimmoisen alumiinisen lämpösuoja levyn oli laitellut omaansa ja näytti ihan pätevältä ohjailee lämmön ohi kaasarin....
Jottain tuommoista minullakin on tuossa omassa uskoisin pitää tutkia kun kerkiää tarkemmin ja levy onjo tekeillä!!
Maadoitukset kävin läpitte ja puhistelin liitokset. Pitäisi tutkia tuota lataushommaa tarkemmin nyt latailee ihan niinku kuuluu välillä kiiluu lataus valo välillä ei... olisikohan hiilet tulossa kilometrien päähän.
Jarrusylinterit on uuvet.....
mietin että olisiko mitenkään mahdollista kun näkkyy olevan pitkittäis tukivarren puslat ihan loppu ja käsijarru on entisen toimesta sääjetty melko herkälle. Joten lujemmin jarruttaessa jos akseli vähän kiertyy niin vetaisee ittiää käsjarrun päällee????
Tuo käsi jarrukin on moinen että muutama napsu hiihtää kolmas niin jysähtää kerralla jumiin.... En ymmärrä mikä tuota takajarruja kyrpii... Talveksi on pakko saaja kuntoon voipi pian käyä vahinko liukkailla ku kiskasee takaset juntturaan....
-
Pystyzenith-VN kaasarissa ei koskaan lie lämpösuojaa ollutkaan mutta ei varmastikaan tyhmä idea rakentaa sellainen.
Vaikka sellainen joka ohjaa ne yleensä vanhasta kaasarista vuotavat bensat pakosarjan ohi...
Omissa Volvoissa ihan sama lämpökäynnistysongelma mutta en ole jaksanut stressata niin kauan, kuin akussa potku riittää.
Ominaisuus muuten paheni uudella kaasarilla, kun kohokammiosta tulviva bensa valui kaikki imusarjaan eikä osittain päässyt enää väljän läppäakselin kautta pakosarjalle...V:>
Latausvalon hehkuminen PV/Duett/Amazon ei ole vika vaan ominaisuus. Palaa muistaakseni kirkkaammin mitä enemmän sähkönkulutusta on. Jos se lataa kierroksilla yli 13.5V niin nou hätä.
Tosin tasavirtalaturi kuluttaa hiiliä nopeammin, kuin vaihtovirta.
-
Juu niin kuulin myös appiukolta että elä sie poka ressaa son ominaisuus että vähän ottaa vieteriä lämpimänä ennenku syttyy :D
mutta pittää se piruilessaa rakennella semmoinen suoja jos auttaa kerta muiden mukkaa oireisiin.
Niin justiinsa pittää tarkemmin mittailla kun kerkiää tuo lataus nyt kun on mittarikin luotettavampi ostettu.
Jaa en ole koskaan kuullu että noin palaisi mutta kaikkihan on mahollista!!! ranseteissa kyllä tyhjäkäynnillä tarttauksen jälkii jaa palaa valo....
Tutkitaan sanoi lääkäri!
Mutta ossaako kukkaa noihin jarruihin sanoa mitään järkevää selitystä!!??
Kiitoksia paljon neuvoista ja vastauksista!!
Mukava kun uutta tyyppiä ei poljeta heti suohon kun jottai kyssyy!!
-
Kannattaisikohan ne takajarrut vielä aukaista ja katsoa vaikka korjaamokäsikirjasta:
http://www.volvoamazonpictures.se/documents/Volvo_Amazon_manuals_en.php
että kaikki on varmasti oikein päin. Se kenkien erimittaisuus on siksi, että itsetehostuksen vuoksi kuluisivat tasaisesti. En nyt tällä muistilla sano, että tuleeko pidempi etupuolelle vai päinvastoin.
Matkamittarista on mahdollisesti ensimmäinen välitys eli sellainen spiraalimainen osa kuoriutunut sileäksi. Näin on itseltäni parissakin mittaristossa käynyt. Ehjiä mittaristoja tai osia löytyy varmaan vaikka tämän foorumin kierrätyskeskus-osiosta.
-
No pakko nuo on käyttää auki eihän tuolla uskalla oikein ajella ku tuollee lukkiutuu tuo takapää.....
Juu no ainaki tuo tehostus toimii turhanki hyvin tällä hetkellä :D pitäisi tässä kun kerkeää pyöräyttää nuo kengät toistepäin jos loppuisi tuo oire silloin kengät olisi oikein päin.
Juujuu pittääpä alkaa kattelee jostaki mittaristoa mites tuon mittariston saapi purettua autosta irti että ei tapahdu mittää katasrovia?? mm lämpömittarin eetterien kansa?? vai antaisiko vain olla tuon asian ja vaihtelee öljyt aikavälin ja tuntemuksen mukaan kun muutenkin tulee tihiää vaihettua niitä....
Kiitoksia tuosta linkistä pittää alkaa selaileen läpitte
-
Ne lyhyemmät kitkapinnat tulee eteenpäin. Omassa Amassakin ne olivat muinoin jonkin aikaisemman asentajan toimesta toisella puolella oikein ja toisella väärin :buck2:
-
haahaa kiitoksia todella paljon elikkäkä ne on väärin päin sielä!!!!
Pittää täsä kun vapaata heti kattoa ne ja kääntää toiste päin!
Kiitoksia todella paljon!
-
Tuon näköinen on mittariston "vaihteisto", sieltä joku on pettänyt.
(http://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Amazon%201970/2011/216%20Mittariston%20huolto%2013.JPG?img=img1440)
(http://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Amazon%201970/2011/218%20Mittariston%20huolto%2015.JPG?img=img1440)
(http://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Amazon%201970/2011/219%20Mittariston%20huolto%2016.JPG?img=img1440)
(http://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Amazon%201970/2011/221%20Mittariston%20huolto%2018.JPG?img=img1440)
-
Noniin nyt on jarrut korjailtu ei enään lukkiudu tai ei ainakaa vielä ole menny lukkoon.
Tuon mittariston kanssa en ole toiminut mitenkään nyt vain yksi aamu töihin ajaessa katosi taustavalot hehkut uusin joku aika sitten pitäisi kattoa mikä kosketus häikkä sielä on.
Latausta en ole vielä kerennyt tutkimaan mutta hyvin tuntuu virta piisaavan pyörittää ja muutenkin.
Ilmat jäähty niin tarvi pahemmin enään tarttaillakkaan lämpösuoja on jo tehty ku joku vain kerkiäisi laittaa paikoilleen.
Tuo ihme vinkuminen tai ulina vain onja pysyy en ymmärrä mistä se tulee???
voisin koittaa ottaa vilmille sitä mutta miten tänne pystyy laittaan sen sitten pitääkö laittaa you tubeen ja siten tänne linkki vai??
Eli tuommoinen jännä vinkuminen kuuluu matalilla kiekoilla painauttaa kaasua loppuu sitten ku jenkat laskee niin alkaa uuvestaan... laturin remmi se ei ole ja selkiästi ei pysty paikallistaa mistä päin konehuonetta se kuuluu.....
Muuten vanhus toimii todella hyvin kärkiäkkää ole tarvinu sääjellä vielä. Siitä puheen ollen missä tässä b18 koneessa on kampiakselin ykk merkit että saapi sitten sytkän kohillee ja tarkastettua?? kärkien väli on vissii se normi 0,4mm??????
Kiitoksia taasen vastauksista ja jelpistä
-
Sytytysmerkit löytyy kampiakselista,siivapyörästä moottorin puolelta, jos se on kovin likainen niin vaikea erottaa. Kärkiväli 0,4-0,5. :-X Jakopään kopassa sitten valettu semmonen terävä
Kohouma johon merkit pitäs sattua. O0
-
Noniin nyt on jarrut korjailtu ei enään lukkiudu tai ei ainakaa vielä ole menny lukkoon.
Tuon mittariston kanssa en ole toiminut mitenkään nyt vain yksi aamu töihin ajaessa katosi taustavalot hehkut uusin joku aika sitten pitäisi kattoa mikä kosketus häikkä sielä on.
Uteliaisuuttani kysyn, että oliko jarruissa muuta vikaa, kuin väärinpäin olevat jarrukengät?
Mittarivalojen kirkkaussäädin saattaa oikkuilla vanhemmiten ja joskus virkistyy, kun pyörittelee sitä valokatkaisijan nuppia eestaas.
Laturi saattaa ihan ehjänäkin pitää sellaista jännää ujellusta.
-
nonniin pittääpä vähän peseskellä tuota koneen keulaa ja katella eiköhän sieltä löydy nuo merkit. Pittää täsä nousu viikolla vaihella öljyt ja tulpat johot yms vermeet tuohon niin saapi vielä tulille kun tietää missä on merkit mihin laitella sytkä! Juu en mie noile jarruille tehny muuta kuin pyöräytin kengät oikein päin. Muuttui myös paljon tunnokkaammaksi nuo jarrut ja toimii minusta nyt oikein ensin keula painuu vähän ja sitten menee vasta lukkoon kun kunnolla polkee.... Jaa tuossa on semmoinenkin hienous luulin että nuo valot tokeni siksi kun kävin kannat läpi ja otin sen potikan poies ja käytin katkaisijan irti. Noo tämä selittääkin miksi nuo palaa nyt niin pirun kirkkaasti kun tieten pyörittelin nupin ns kiinni asti. Juu ulina on vielä ihmetys tänään aamulla ei kuulunu mutta yhtäkkiä taas alkoi myöhemmin kuuluun ujellusta enkä oikein saa sitä paikallistettua kierroksien mukaan kuuluu voimakkaimmin kun pikkuisen painaa kaasua sitten isommilla kiekoilla katoaa. Esim kolmosella kuuluu 50 asti sitten loppuu....
-
Eihän olis painelaakeri? Ainakin mulla on vaijeri ihan pikkasen löyhä nii se kitisee.. Tosin mul on kytkin lopussa joten se lakru menee kohtapuoliin vaihtoon! Muistahan sitten että kärki pyörii VASTAPÄIVÄÄN. Märkäkorva menee helposti vipuun kun laittaa sytkänjohtoja.. ::)
-
Mittarivalojen kirkkaussäädin saattaa oikkuilla vanhemmiten ja joskus virkistyy, kun pyörittelee sitä valokatkaisijan nuppia eestaas.
Mittarivalojen kirkkaussäädin ??? Pitäskös tuossa amatsonissa olla sellanenkin hienous ?
-
Valokatkaisijan nuppia kiertämällä pitäis toimia. :)
-
??? Taas uutta tietoa. Eipä taida omassa autossa olla alkuperänen valokatkasija. Onko kellään sattumalta hollilla kuvaa alkuperäisestä kytkimestä, niin sellasen hommailen sitte samantien.
-
Katso tuolta veteraanien myydään varaosat osiosta,minusta siellä oli halvalla alkuperäisiä katkaisioita. Ainakin muistan nähneeni. :hello:
Nimimerkki Amazon Raisio ilmoitaa ainakin.
-
En usko että olisi tuo paine laakeri vaikka kytkin ottaakin melko ylhäältä mutta eikös tuon äänen silloin pitäisi muuttua tai loppua kun painelee kytkintä?? ja minusta kuuluu moottorin etupäästä enemmän laturi kaasari akselilta kantautuu....
pittää tutkia vielä tuota metakkaa... eikös tuossa ole neste kytkin???? mitä olen tutkinut tuota... kytkin ei kyllä luista missään tilanteessa eikä täristele joten en piä sen kanssa mittää kiirettä ainakaa....
Juu mie olen oppinu laiskaksi noiden johtojen kanssa otan piuhat irti moottorista (ensin merkkaan kanteen numerot) annan piuhojen olla kannessa kiinni. Sitten laitan uuden kannen paikoilleen sehän ei passaa kuin yhessä asennossa sitten laittelen uuvet johot merkkien mukkaan....
nim kuplasta piuhojen järjestys hetken hukassa :D
Tuo tuli mullekki täysin puun takaa mittariston valojen säätö ja kun ruotti ei oikein taivu niin ohjekirjaakaan en ymmärrä....
Heh löysin alkuperäisen takuu todistuksenkin näkkyy olevan alkuperäinen moottori tuossa kamppeessa numeroiden mukkaa lujia vehkeitä :pomo:
asiasta poiketen pitihän sitä vanhuksen venttiilin nousuaki vähän kokkeilla ku 200d merketes yritti kiihyttää motarin kiihytys kaistalla heti persiistä ohi ei muuten menny!!! (isännys yritti kiusata) siitä ei sitten puhuta mitä tuo eläkeiläinen vielä kelasi vauhtia....
-
Noniin laittelin noita sytkä osia uusiksi. Niin tuli tenkkapoo etteen tuossa siivapyörässähän oli asteita niin pirusti 20asti mihin kohti pittäisi laittaa että ompi oikkein??
Korvakuulolla sääjin nyt että pääseepi liikkeelle ja toimii kyllä käy nätisti ja ottaa jengaa yms mutta voisi tarkistaa lampulla vielä kun tietää mihin asteeseen laittaa? Onko se nolla tyhjäkäynnillä ja siitä sitten jenkojen mukkaa muuttuu mihin muuttuu??
Ulinalle löytyi syy oli ryökäle kaasarin välissä oleva tiviste pikkuisen kulahtanut niin veti ilmoja välistä ja siitä ulina... kirin kaasaria vähän niin jot loppu ulinat. (osto listalle vielä kaasarin tivisteitä) ei ollukkaa tallissa sopivia enään yhtään....
Kiitoksia vinkeistä paljon on apua löytynyt täältä!!
Muuten paljos teillä matsonit kiskoo pentsiiniä matkaajossa???
Mulla näkkyy menevän tuohon 7-10 välliin vähän riippuu miten ohittelee rekkoja ja muutenkin ajosta... namikaattorilla olen matkaa mittaillut tankkitäyteen namikaattorin trippi nollaan ja menoksi sitten taas tankki täytteen ku reissu tehty.... (heleppo ku päivässä tulee lähemmäs 300km aina lenkki töissä...)
-
Tyhjäkäynnillä 12 astetta, ota vielä se jakajaan tuleva alipaineletku irti ruuvi tulpaksi siihen letkuun. Tulee hyvä.
-
Elikkä sääjettää ilman alipaine säätöä tuohon asteeseen. Letkutulpattuna,
Sitten kun on sääjöissä letku paikoilleen ja kovvaa ajoa!
Kiitoksia neuvosta huomenna kovvaa säätämistä ja laitella imusarjaan ja kasarin vällii uuvi tiiviste paikoilleen!
-
Oma kokemus B20:n huonon käynnistyvyyden kanssa (lämpimänä nimenomaan): venttiilit ja sytkän ajotuksen säädin, niin johan taas pörähtää lämpösenäkin helpommin käyntiin.