Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: svolvo - 18.08.2013, 22:50:56

Otsikko: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: svolvo - 18.08.2013, 22:50:56
Tälläinen opiskelija budjettiin sopiva jäärata auto projekti menossa.

Auto tuli kotiin pelkkien etuvalojen takia ja nekin siirtyi toiseen 240 nopeasti. Illat meni ja ideoita pukkasi uuten jäärata autoon millä voisi sitten puhakilvilläkin mennä hämmennystä jakamaan ympäri kyliä. Siitä se sitten lähti ja ekat ideat oli ajella pelkällä garretin t3:sella ja hitsata kaaret sisälle, mutta sitten tuli kalamies ja sekotti ideat ihan toiselle tasolle kun ehdotti että pistäisin hänen vanhan holsetin vielä garretin jatkeeksi. Kauaahan siinä ei mennyt kun nuori ja innokas rakastui täysin ideaan.

Kaarethan hitsasin ekanaversiona puikolla eräänä talvisena viikkona... Tulin järkiini ja katkasin ne poikki ja räin uudet langalla tilalle. Samaan syssyyn tein uuden koelaudan ja penkeille tukevat kiinnitykset.

Koneeseen vaihdoin ensimmäisenä vuotavan kannentiivisteen uuteen ja vaihdoin samalla uudet jakoremmit. Pakosarjankin tein jossain välissä mutta jälki ei vieläkään itseäni tyydytä joten olen kaavaillut jos uuden tekisin ensitalveksi rosterista kerta valmiita putkia olisi hyllyssä mielin määrin.
         Isolle ahtimelle sai kauan aikaa miettiä ja kokeilla eri paikkoja ennenkun sain sen sopimaan tarpeeksi hyvälle paikalle. Pikkasen sen pilkistää kone pellin yli mutta kun sitä en saannut mahtumaan mitenkään konepellin alle sain tyytyä tähän.
         Turbiinoille hain öljynpaluusen hilfexiltä teräspuno letkua missä on teflon sisusta joka kestää pikkasen lämpöä, varmasti parempi nöin koska linjat menee melko lähellä putkistoa niin en otta riskiä että sulaisi.

Isolla kaavalla se olisi tässä vaiheessa nytten. Ahtoputkistoa teen para aikaa ja etenee aina kun on aikaa/rahaa tehdä lisää.


Otsikko: Vs: Jäärata volle
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 19.08.2013, 00:56:38
E1. Mites on, sopiiko wolkkarin 12mm nestepää vollen pumpuun joka on tarkotettu 4 pyttyseen?
Ei sovi koska 6 koneen nestepäässä on tietysti 6 suuttimelle lähdöt ja 4 versiossa taas neljälle ja nestepään mäntäkin erilainen.

tuossa ve6 nestepää

(http://www.lintsi.info/wx/volvo/940_D24TIC/viritys/CIMG0575.JPG)

ve4 pumpun osat :

4 version nestepään mäntä, ve6 on noita "lovia" tuossa männässä 6 .
(http://www.netikka.net/vepiku/nestepasennus/image007.jpg)

ja nestepää

(http://www.netikka.net/vepiku/nestepasennus/image014.jpg)

eli eivät sovi mitenkään keskenään...
Otsikko: Vs: Jäärata volle
Kirjoitti: svolvo - 19.08.2013, 17:10:06
Sitähän itekkin vähän epäilin, Joten jos jollai pyörii ylimääränen 12mm nestepää niin pistäkää yv:tä. (auttakaa opiskeliaa.)
Otsikko: Vs: Jäärata volle
Kirjoitti: vpernu - 19.08.2013, 21:51:30
Ei nyt heti sytytä mut mistä nelipyttysest vollest löytyy ve-pumppu? Kutosen nestepää sopii myös nelipyttysen pumppuu,mikäli pyörimissuunta on sama ja vaihtaa nestepään alle kiekon jossa on nokkalevyn rullat.
Otsikko: Vs: Jäärata volle
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 19.08.2013, 22:03:53
Ei kai tuota VE4 pumppua taida löytyä kuin noista volkkarin 1.6 moottoreista ainakin...tuskinpa niitä volvon dieseleissä on käytetty ? ???

en ymmärrä että miten se 4 mallinen nestepää sopii 6 koneeseen, tai toisinpäin koska nestepään männässäkin on sen moottorin sylinterimäärän verran noita lovia ja samoin suuttimien lähtöjäkin ?

eihän se mitenkään voi toimia kumminkaan päin...
Otsikko: Vs: Jäärata volle
Kirjoitti: svolvo - 19.08.2013, 22:10:57
Siis jos tarkotit sitä että mistä toi 4-pyttysen 12mm nestepää tulisi? Niin caddyn pannusta olisi tullut tähän näin nestepää. Uutta en viitsisi ensikäteen ostaa jotta budjetissa pysyttäisiin, mutta katsotaan jos jollain olisi tarjota nestepäätä, kun kerran toi cadyn nestepää ei sovi.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: vpernu - 20.08.2013, 06:53:40
Nestepään voi vaihtaa pumpusta toisee sylinterimäärästä riippumatta..nestepäähän kuuluu myös mäntä eli se vaihtuu samalla aina.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 20.08.2013, 07:24:25
Entäs sitten noi lähdöt sylinterille? Vai vaihdetaanko pelkkä nestepää akseli?
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: vpernu - 20.08.2013, 09:06:30
Siinä on nestepää.

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://images.gasgoo.com/MiMgIzQ3ODU2MzEwMA--/auto-part-distributor-head-0-460-404-081.gif&imgrefurl=http://www.gasgoo.com/showroom/wushuisen/auto-products/1185203.html&h=269&w=430&sz=15&tbnid=-MHjqV0jQBwHVM:&tbnh=76&tbnw=122&zoom=1&usg=__C11eWaAOZYMx32yL7QBftF5f2no=&docid=1H40gTa57Mg7jM&sa=X&ei=SwcTUqH4D8as4ASTrICwDA&ved=0CDYQ9QEwAg&dur=540 (http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://images.gasgoo.com/MiMgIzQ3ODU2MzEwMA--/auto-part-distributor-head-0-460-404-081.gif&imgrefurl=http://www.gasgoo.com/showroom/wushuisen/auto-products/1185203.html&h=269&w=430&sz=15&tbnid=-MHjqV0jQBwHVM:&tbnh=76&tbnw=122&zoom=1&usg=__C11eWaAOZYMx32yL7QBftF5f2no=&docid=1H40gTa57Mg7jM&sa=X&ei=SwcTUqH4D8as4ASTrICwDA&ved=0CDYQ9QEwAg&dur=540)

Eli siis 4 pyttysen nestepäässä on mäntä jossa 4 lovea ja 4 putken lähtöä kun taas esim 5 pyttysen nestepäässä männässä on 5 lovea ja 5 putken lähtöä jne.
Seuraavan linkin ylimmästä kuvasta  näkee mitä muuta pitää pumpun sisälle vaihtaa ku sylinterimäärä vaihtuu.

http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=6427.120 (http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=6427.120)
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 20.08.2013, 16:48:28
Kiitoksia avustuksesta ollaan nytten taas pikkasen viisaampia, kun tälläsista jutuista ei ole sen enempää tietoa taikka taitoa, joten volvon omaa 12mm nestepäätä ettiskelemään niin päästään helpomalla. Sellasta kysyisin että vaparin oma imusarja on varmaan ihan kelpo tähän tarkotukseen kunhan takapään hitsailee umpeen?
         Ja sellasta vielä että jää varmaan melko tiukkaa saada turbo kannen ja lokarin väliin imusarjan takia, joten meinasin tuoda sen ylös konepellin läpi jos on pakko vetää niin ylös että mahtuu kunnolla, mutta sillähän ei pitäisi olla vaikutusta pakosarjaan toimintaan?
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 20.08.2013, 16:50:07
mutta suutinlähtöjä on nestepäässä edelleen 4, miten se 6 kone toimisi vain 4 suuttimella ?

Kiitoksia avustuksesta ollaan nytten taas pikkasen viisaampia, kun tälläsista jutuista ei ole sen enempää tietoa taikka taitoa, joten volvon omaa 12mm nestepäätä ettiskelemään niin päästään helpomalla.

aika kauan saat etsiä volvon tekemää 12mm nestepäätä, kun pumppu on boschin tekemä ;)

Ja sellasta vielä että jää varmaan melko tiukkaa saada turbo kannen ja lokarin väliin imusarjan takia, joten meinasin tuoda sen ylös konepellin läpi jos on pakko vetää niin ylös että mahtuu kunnolla, mutta sillähän ei pitäisi olla vaikutusta pakosarjaan toimintaan?
meneehän bensakoneissakin HX40 holsettikin sinne väliin...niin ja olihan jossakin 240 dieselissä GT37 garrettikin...
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 20.08.2013, 17:07:03
No bensassa ei ole sitä imusarjaa edessä, sehän on sellanen pukinsarvi dieselissä joten turboa ei saa ylöspäin suunnattua cummins tyyppisellä pakosarjalla, joten meinasin että toiseks helpoiten tekee sen imusarjan viereen.

Tollai meinasin tehdä. (Piirrustus tehty cadillä ;D)
(http://i5.aijaa.com/t/00144/12580208.t.jpg) (http://aijaa.com/lT8Sgw)
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 20.08.2013, 17:09:52
Kestääköhän ne pakosarjan putket halkeamatta, jos sen ahtimen laittaa noinkin "ylös" ? ???
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: Kalamies - 20.08.2013, 17:14:10
Rupeaa olemaan senverta hitecciä (ainakin piirrustuksissa), että pakko kuitata seurantaan.  :D
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 20.08.2013, 17:17:04
Tarpeeksi vahvaa putkea? ::) latat putkien väliin ja yksi/kaksi tuki lattaa koriin kiinni jos ei muuten kestä. Eihän ahdin tule noin  ylös mutta suuntaan antava piirrustus.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: puliukk0 - 20.08.2013, 17:36:27
Tarpeeksi vahvaa putkea? ::) latat putkien väliin ja yksi/kaksi tuki lattaa koriin kiinni jos ei muuten kestä.

Kandee varmaa pistää moottoriin ne tukilatat eikä koriin...  :D
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 20.08.2013, 18:22:56
Niin mätä kori kyllä antaa värinälle periksi ;) No ei vaan katotaan mitä tehdään kunhan päästään asian ytimeen ensiksi. Eka tehdään ja sitten suunnitellaan, eikös jotenkin noin menny.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 24.08.2013, 00:18:28
Tänään tuli haettua turbo kotiin ja järjettömän kokonen on, joten saa katsoa missä paikkeella deeku alkaa jaksaa pyörittää holsteria kunnolla. :D

https://www.dropbox.com/s/y6cdwx8l79fnhuv/FxCam_1377270014171.jpg
https://www.dropbox.com/s/lccsqx5cm04q06g/FxCam_1377270042457.jpg
https://www.dropbox.com/s/qt4fwtnhh2222jp/FxCam_1377270062127.jpg

Tossa olisi pari kuvaa, otin imu/pakopesän irto ja turbon vien kouluun pestäväksi autopuolelle että saa kaikki hapettuma paskat sun muut pois ja katsellan sitten turbon kuntoa, ihan ok vaikutti kun lisäsin öljyä ja pyörittelin porakoneella.

E. Linkit korjattu.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: keskone - 24.08.2013, 06:48:32
Lainaus käyttäjältä: Dropbox
Nothing Here
The file you're looking for has been deleted or moved.

Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 24.08.2013, 22:02:33
Tänään oon kaarien teko jatkunnu ja melko valmiiksi sain ne, enään pari ristitukea ja vöille putki ja koelaudan paikalle tulee rööri ja aluumiini peltiä koelaudaksi että saan kaikki tilbehöörit kiinnitettyä.

https://www.dropbox.com/s/8fqiobo9yvd94k7/FxCam_1377365581249.jpg
https://www.dropbox.com/s/tanlbeyb05wu8x5/FxCam_1377365602102.jpg
https://www.dropbox.com/s/i8zyt3zbra68sp0/FxCam_1377365684528.jpg

Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: vpernu - 25.08.2013, 08:06:47
Ei toi deeku kierrä niin pitkälle että tolla holsul kummosii ahtoi saa.Eti vaan suosiolla pienempi..ihan vaikka vaan vakio.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 25.08.2013, 13:24:56
Voi olla hyvin totta mutta kokeillaan ja katsotaan miten käyttäytyy tolla turbolla, jos ei toimi niin on mulla mersun orkkis turbokin mutta sitä en viitsisi otta irti jos ei ole pakko. Ja tämä projekti on vähän tällänen harjotus kappale joten opitaan virheistä ja parannellaan ajan myötä kun tietoa ja taitoa löytyy enemmän.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: AtAi - 25.08.2013, 13:47:24
Kyllä tommone 9,6litrasen koneen holsu herää ihan tarpeeks jos vaan saa tarpeeks soppaa ulos pumpusta, voi olla kyllä haaste, tarvis melkeen custom 14mm nestepään ja 2.8mm nokkalevyn ja säädöt niin että vetää melkeen kuuteen tonniin, mutta voi olla että sitten pumpun runko antautuu siinä kohtaa tai rasittaa hemmetisti nokkaa ja remmejä... Ku deekussa liian harvasti tuettu nokka-akseli.

Savulla tota kuitenkin pyöritetään tollasessa pikkukoneessa. Melkeen väsäisin tohon jonkun t3/mitsu 12-13 alakiekoille ja sitten ton yläkiekoille niin sais vähä enemmän vetoaluetta.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 25.08.2013, 13:52:27
Tota ajattelin kanssa että laittaisin mersun turbon pyörittämään tota mutta taitaa jäädä vähän lian hiteciä mulle.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 25.08.2013, 16:29:55
Kaaret olisi nytten perjatteessa valmiit enään etuovien sivutuet jälellä mutta putki loppu kesken joten ne tinailen kiinni kunhan saan ostettua lisää putkea, nekään ei tarvi varmaan olla justiinsa yhtä paksuja? Seinämä pidän kyllä saman paksuisena. Uutta koelautaakin vähän mallailin alumiinista. Tossa olisi vielä vähän kuvia.
https://www.dropbox.com/sh/qu3y9th15t0tpxx/89COeGwEx8
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 25.08.2013, 21:01:28
Tässä tultu taas ajateltua että tehdään kuten ATAi ehdotteli että pienempi turbo pyörimään alhasilla kiekoilla ja isompi sitten korkeilla. Mutta miten pitäisi tällänen setuppi tehdä? Meinasin että kaksi ekaa pyttyä pyörittelemään pikku turboa ja loput neljä holsettia? Tai tälläsellä systeemillä? http://www.miataturbo.net/attachments/diy-turbo-discussion-14/22148-fastest-spooling-6psi-ish-turbo-twinturbo_large-jpg?dateline=1311962164
Ja riittääkö öljyn tulo öljypaine-anturin paikalta molemille turboille?
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: Diudi - 25.08.2013, 21:12:47
Juuri noin kun linkissäsi on.

E: ois tuossa isolle turbolle menevässä pakopuolen putkessa hyvä olla hukkis..ellei ole niin iso pakopesä, että kestää ahtaa kaiken mitä turbosta lähtee.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: AtAi - 25.08.2013, 21:14:53
Pakopaineitten rajottamiseksi tarvii olla joku pikkuturbon ohitusventtiiili pakopuolella uskoakseni. Mut sellanen ei oo paha väsätä.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: Kalamies - 25.08.2013, 21:16:08
Kai toteutat sarjan samanlaiseksi, että pikkuturbo tulee ylös näkyviin ja se jäätävä mörkö on piilossa?  :P
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 25.08.2013, 21:53:56
E: ois tuossa isolle turbolle menevässä pakopuolen putkessa hyvä olla hukkis..ellei ole niin iso pakopesä, että kestää ahtaa kaiken mitä turbosta lähtee.

Joo isompi kyllä kestää paineen ilman hukkista.

Pakopaineitten rajottamiseksi tarvii olla joku pikkuturbon ohitusventtiiili pakopuolella uskoakseni. Mut sellanen ei oo paha väsätä.
Jos viittit kertoa vähän enemmän tosta ohitusventtiilistä ja miten se toimii?

Kai toteutat sarjan samanlaiseksi, että pikkuturbo tulee ylös näkyviin ja se jäätävä mörkö on piilossa?  :P
Tottakai tulee. ;)

E1 Ja sitä 12mm np:tä saa tarjoilla ilomielin jos jollakin sellanen nurkissa pyörii.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: Jusbo - 25.08.2013, 23:46:35
Kyllä ainakin tuon piirustuksen perusteella vaikuttaapi niin kiintoisalta että pitää alkaa seuraamaan! Oot muuten kommeenvärisen yksilön valinnu.. köh köh viininpunanen sen olla pitää  S* :hello:
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 26.08.2013, 16:53:34
Turbo tuli pesusta, pesät lasikuulapuhallettiin ja siivet pestiin harjalla jotta laakereihin ei menisi vettä sun muuta. Pyörii kuin uusi, ja autopuolen opettajat meinasi että deeku ei kestäisi moista tehoa :o
https://www.dropbox.com/s/7j56lubq87hlckr/FxCam_1377523683775.jpg
https://www.dropbox.com/s/4aiikhlryeegr94/FxCam_1377523231101.jpg
https://www.dropbox.com/s/a2nr20wszkrdjml/FxCam_1377523729460.jpg

Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: vpernu - 26.08.2013, 18:39:59
Ohitusventtiilillä varmaan tarkotettii hukkaporttia joka ohjaa ylimääräset pakokaasut pakosarjasta ison ja pienen turbon välii?Ainiin mitä se opettaja meinas että minkälaisii tehoja ei kestä?Oliko joku tehotavote?
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: Kalamies - 26.08.2013, 19:24:13
Siitähän tuli nätti. Keskiölle olisit vielä vähän kuumankestomaalia antanut.  :) Tosiaan auton hukkaportti ratkaisut kiinnostaisi itseäkin.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: Diudi - 26.08.2013, 20:22:17
Eipä deeku näytä hajoavan 385hv tehollakaan..tosi kyseisessä koneessa taisi olla H-profiilit..en muista.. Auto siis Volvo 245 joka oli myynnissä tässä vuosi sitten, Kalajoella auto majaili ja siitä on videoitaki youtubessa.  8)
Muistaa vaan, ettei polje kylmänä ja muistaa jälkikäyttää sekä jos tekee kone/kansiremppaa niin peltinen kannentiivisteen ei pitäis antaa periksi isoillakaan ahtopaineilla. Toki kannattaa tiivistepinta oikaista..itse en oikaissut, onneksi pitää..ainaki toistaseks. Ei deekun alakertaa ole tainnut vielä kukaan saada hajalle liian tehon vuoksi?  ???
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 26.08.2013, 21:04:55
Siitähän tuli nätti. Keskiölle olisit vielä vähän kuumankestomaalia antanut.  :) Tosiaan auton hukkaportti ratkaisut kiinnostaisi itseäkin.
Joo keskiölle jotain varmaan teen kotona mutta koulussa en mitään jaksa alkaa tehä kun ei täälä silti mitään kuumankestomaalia ole ;D

Niin en tiedä itse, epäilivat vaan kovasti että ei kestä tolla tuplaturbo systeemillä, ja eihän kone jää yhtä kovalle rasitukselle jäällä kun asvaltilla. Mutta hei vielä kysyn tässä että riittäkö se öljyn tulo öljypaine anturista molemille turboille? vai jääkö heikoksi?
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: estate - 26.08.2013, 21:33:21
ja eihän kone jää yhtä kovalle rasitukselle jäällä kun asvaltilla.
Tuohon oli ihan pakko tarttua, kunnon piikkirenkailla pito on samaa luokkaa kuin slickseillä asfaltilla ja jäällä mennään lähes jatkuvasti lämä pohjassa. Joten missä kohtaa se rasitus ei ole yhtä kova? No okei jäähdyttimet saavat viileämpää ilmaa kuin kesällä mutta kuitenkin.

Kaarista sen verran, että onhan putkien alapäiden ja pohjan välissä kunnon vahvikelaput? Eli vähintään kymmenen senttiä kanttiinsa ja kolme milliä paksua. Pääkaaren poikkiputken olisin laittanut alemmas kartaanitunneliin kiinni, ja takatukia nostanut ylemmäs pääkaaressa. Minkäs kokoista putkea noi kaaret on?
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: vpernu - 26.08.2013, 21:38:10
En tiiä riittääkö öljyt sielt anturin reiästä mut multa löytys pari ylimääräst suodatinjalkaa turbon lähöllä edullisesti.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 26.08.2013, 22:08:58
Joo vahvikelaput on kunnolla tehty joka kohtaan, joo pääkaren poikkituki jäi lian yläs pitää kattoa jos siihen vielä laittaa jotain tukea, putken kokoa en muista nytten ihan suoraa mutta oliskohan 44mm lähellä totuutta ja kaaret ovat luuppalan tekemät ja alun perin tarkotettu 360 volvoon siksi vähän on pitänny karsia pituuksista.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: Diudi - 26.08.2013, 22:34:16
Joo keskiölle jotain varmaan teen kotona mutta koulussa en mitään jaksa alkaa tehä kun ei täälä silti mitään kuumankestomaalia ole ;D

Niin en tiedä itse, epäilivat vaan kovasti että ei kestä tolla tuplaturbo systeemillä, ja eihän kone jää yhtä kovalle rasitukselle jäällä kun asvaltilla. Mutta hei vielä kysyn tässä että riittäkö se öljyn tulo öljypaine anturista molemille turboille? vai jääkö heikoksi?

Sä tuskin saat tuplaturboilla vääntöä niin alakierroksille, että se kanget rikkois.. Jos laittaisit muuttuvasiipisenahtimen siihen pikkuahtimeksi tai remmin ison turbon kaveriks niin sitte ois suurempi huoli kestävyydestä.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 26.08.2013, 22:42:52
Sä tuskin saat tuplaturboilla vääntöä niin alakierroksille, että se kanget rikkois.. Jos laittaisit muuttuvasiipisenahtimen siihen pikkuahtimeksi tai remmin ison turbon kaveriks niin sitte ois suurempi huoli kestävyydestä.
Voipi hyvin olla itse en tiedä sen kummemin mitä deeku kestää, mutta kytkin varmaan on melko kovilla? Ja eikös noissa m47 laatikoissa ole kolmonen pikkasen heikko? Mutta eihän tossa silti niin paljon ole tehoja että vaihdelaatikkoa saisi rikki pelkällä ajolla.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: vpernu - 26.08.2013, 22:46:53
Sliksit alle ku jäälle meet ni saattaa loota kestää..ja kytkin.Jos meinaat joskus piikkipyörii ni lootan ja kytkimen päivitys on väistämättä eessä ;)
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: Diudi - 26.08.2013, 22:48:24
Voipi hyvin olla itse en tiedä sen kummemin mitä deeku kestää, mutta kytkin varmaan on melko kovilla? Ja eikös noissa m47 laatikoissa ole kolmonen pikkasen heikko? Mutta eihän tossa silti niin paljon ole tehoja että vaihdelaatikkoa saisi rikki pelkällä ajolla.

Kyllä se alka olla aika lujilla tommosella turbolla ja 12mm np:llä sekä pitävällä kytkimellä.. 420-450Nm ne M4x laatikot kestää. Kytkimen jouhdut vaihtaa, sachs sre ~300€ ja vakiolevy niin kestää sen minkä tuo M47:kin. Sintterilevyllä 530nm.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 26.08.2013, 22:51:42
Sitä tässä vähän ajattelinkin että kytkin ei varmasti kestä, joten hankintaan sintteri, jollain oli vissiin myynnissä tuola myyntipuolella kytkin? Ja jäällä ei oikeastaan tee mitään ilman piikkipyöri jos haluaa edes päästä vähän kovempaa. :)
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: Diudi - 26.08.2013, 22:58:46
sun pitää hommata se sre asetelma myös, SRE asetelmalla ja sintterilla luvataan tuo 530Nm..en muista moniko lapanen levy oli.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 26.08.2013, 23:01:39
Rahaa palaa taas enemmän kun laki sallii, menee loputkin tupakki rahat :( No harrastus on harrastus parempi se on kun vetää puskan takana kokkelia nassuun.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: volovo mies - 26.08.2013, 23:12:09
Ei deekun alakertaa ole tainnut vielä kukaan saada hajalle liian tehon vuoksi?  ???
hep. 5 mäntää kuudesta suli. kaikesta paikallaa olleista osista moottoria säälimättä säädin ennakot ja syötöt sillan että voimaa oli maksimi ja sulaminen oli tosi, siitä tuli 6 reikänen tuhkakuppi.
ja se ajo oli aikalain jäärata tyyppistä ajoa missä se vaan suli.

Sitä tässä vähän ajattelinkin että kytkin ei varmasti kestä, joten hankintaan sintteri, jollain oli vissiin myynnissä tuola myyntipuolella kytkin? Ja jäällä ei oikeastaan tee mitään ilman piikkipyöri jos haluaa edes päästä vähän kovempaa. :)

laita sintteri jos haluat nuita vakio laatikoita särkiä kerran päivässä.
pikkusen luistavalla kytkimellä saa kovemman kiihtyvyyden kun ei mee laatikko heti paskaksi. kaverille vaihettii kolme laatikkoa peräjälkeen 940tic ja sitte otettii sintteri pois nii kesti murjoa ihan erillain erikä enää hajonnut.
tämä siis jos on budjetti auto kyseessä. tietenki vahvemmat laatikot sietää sintteriä paremmin.'

Rahaa palaa taas enemmän kun laki sallii, menee loputkin tupakki rahat :( No harrastus on harrastus parempi se on kun vetää puskan takana kokkelia nassuun.

ja tästä kommentista tykkää paljon :hg:
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 26.08.2013, 23:19:58
Joo pienellä budjetilla yritetään mennä joten kestävämpään laatikkoon ei ole varaa. Tässä kysyn vähän tälläi sivu-suun että paljon tollasella 531 bensan kannella on arvoa?
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: volovo mies - 26.08.2013, 23:24:19
pyydä kymppitonnia nii on tinkivara. no joku 100-250€ suunnilleen riippuen kunnosta.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 26.08.2013, 23:37:00
Joo'o olisi nimittäin ylimääränen b200 kone josta voisi myydä osia kiinnostuneille, kaikki apulaitteet kiinni ja ruiskulla.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 27.08.2013, 22:04:53
Tosta öljypohjasta sen verran kysyisin että kestääkö se kierteitten vetämiseen? Sehän on melko ohueesta pellistä tehty. Ja jonkunlaiset vahvikkeet olisi varmaan paikallaan kierteitten paikalle?
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: Kalamies - 27.08.2013, 22:09:53
Tee kierteet mielummin holkkiin jonka sitten hitsailet öljypohjaan.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.08.2013, 22:13:34
Jos D24 öljypohjaa meinaat niin se on kyllä ihan alumiinia.

Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 27.08.2013, 22:18:59
Holkit olisi hyvä idea juu mutta jos alumettiä on niin ei oikeen onnistu. Ja öljypohjaakaan ei saa irti kuin konetta nostamalla? Mutta eikös kemiskiin pitäisi kestää kierteitten tekoa? Jos sillä saisi vähän tuettua.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.08.2013, 22:23:02
Tuossa on hyvä toteutus sille öljypaluulle :P

(http://i78.photobucket.com/albums/j95/IGP-84/Volvo/240D24-84/ahdistus/22062009620.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 27.08.2013, 22:30:32
Toteutus on selvä, mutta kestääkö kierteet sielä pohjassa kun pultit kiristää ilman mitään tuentaa? Ettei vaan ala tyhjää sutimaan.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: AtAi - 28.08.2013, 00:58:06
Toisen pultin kohdalla(kuvan tapauksessa) oli vähän paksumpaa toisessa aika ohkasta, ei tuollaisella lähdöllä tule pultteihin kovinkaan suurta rasitetta. Hyvin se sielä pysy kun veti tuhottomasti silikoonia ja pultit järjellä ei raivolla kiinni.

Ja öp on alymiiniä mielestäni, eikä mitään peltiä.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: Volvomies89 - 28.08.2013, 01:12:58
miksei vaan kairaa reikää öljynpaluulle siihen kohtaa missä se turbokoneessakin on ? vai eikö 240 sarjan pohjassa ole paikkaa valmiina niin kuin 740 vaparin pohjassa ?
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 30.08.2013, 22:38:54
Tänään vedin kannen paikoilleen uudella turbon tetningillä.
http://db.tt/NeuwDAUj
http://db.tt/jojL7Wyv
Tästä siitä sitten oman 17v synttäreitä viettämään  ::)

Tulee  vähän muutoksia suunnitelmaan, kone otetaan irti ihan oman työn helpottamiseksi, ja samalla saan öljypohjaankin vahvistukset  tehtyä, onko imusarjan ja öljypohjan alumiini minkälaista hitsattavaa?
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: vpernu - 01.09.2013, 07:39:07
Helppoa hitsattavaa..molemmat  ;)
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 01.09.2013, 14:39:45
Kiitoksia, kun noista valuualumetistä ei koskaan tiä minkälaista seosta on. Eikun harjottelemaan alumiinin hitsaamista koulussa. 8)
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 08.09.2013, 16:23:36
Tänään otin mersusta turbon irti että pääsisin mallailemaan sille paikkaa, nytten mahtuu sinne minne sen halusinkin kun öljyjalan ostin filtterille. Viikolla pitäisi hakea sachin paineasetelman jos ehtii muuten jää seuravalle viikolle.
Tässä olisi vielä pari kuvaa turbon koko eroista.
https://www.dropbox.com/s/66lpr1zwjonneon/FxCam_1378642517760.jpg
https://www.dropbox.com/s/aqgi6p863thbkq1/FxCam_1378642553490.jpg
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: lassii - 10.09.2013, 10:09:01
Kiitoksia, kun noista valuualumetistä ei koskaan tiä minkälaista seosta on. Eikun harjottelemaan alumiinin hitsaamista koulussa. 8)

Riippuu kans että hitsaatko migillä vai TIGillä. Jos tigillä vetelet niin alota pienellä virralla ja maltti on aina valttia siinä hommassa. Ite oon joskus työkseni hitsannu tigillä alumiinia ja kesti jonkun aikaa että tajus miten se homma menee, mutta kun sen oppi niin se oli lastenleikkiä.

Mun kokemuksen mukaan noi valuosat on jotain sekotusta eli ei puhdasta alumiinia kun joskus jotain kokeilin niin suli aivan käsiin.

Ja huolehdi, että on kunnon ilmanvaihto kun alat hitsaan koska alumiinista lähtee aika järeet kaasut kun hitsaa. Monet vanhemmat hitsaajat on aivan pimeitä kun on vuosia hitsannu. Itekin muistan kun koko päivän jotain holkkeja hitsasin niin päivän jälkeen ei päässä liikkunu mitään vaikka oli moottorimaski kuitenkin.

Tsemppiä projektiin  O0
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 10.09.2013, 18:46:23
Riippuu kans että hitsaatko migillä vai TIGillä. Jos tigillä vetelet niin alota pienellä virralla ja maltti on aina valttia siinä hommassa. Ite oon joskus työkseni hitsannu tigillä alumiinia ja kesti jonkun aikaa että tajus miten se homma menee, mutta kun sen oppi niin se oli lastenleikkiä.

Mun kokemuksen mukaan noi valuosat on jotain sekotusta eli ei puhdasta alumiinia kun joskus jotain kokeilin niin suli aivan käsiin.

Ja huolehdi, että on kunnon ilmanvaihto kun alat hitsaan koska alumiinista lähtee aika järeet kaasut kun hitsaa. Monet vanhemmat hitsaajat on aivan pimeitä kun on vuosia hitsannu. Itekin muistan kun koko päivän jotain holkkeja hitsasin niin päivän jälkeen ei päässä liikkunu mitään vaikka oli moottorimaski kuitenkin.

Tsemppiä projektiin  O0
Molemmat koneet löytyy koulusta mutta tigillä varmaan vedän, nytten pääsisin alkaa harjottelemaan kun asiakastyön valmiiksi joka vittuili oikeen kunnolla, joten ehkä huomenna jo päästään hitsauttelemaan ja katsomaan miten sen alumetin sulatus luonnistuu.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: lassii - 10.09.2013, 19:03:13
Kannattaa sitten pyytää tarpeeks tumma lasi maskiin. Tig antaa niin kirkkaan valon et jos räpsähtää silmille nii ei pysty mitään tekeen puoleen tuntiin kun pallot vaan vilkkuu silmissä. Nää on pikku juttuja mutta kannattaa ottaa huomioon. Se on ihan eri juttu taas migin kans. Sillon kun menin vaihteeks koulun penkille ja otin oman maskin mikä oli tarkotettu tigille niin kun alko migillä vetään niin ei mitään nähny. Olihan se pakko hakee kaupasta vaaleempi kalvo sitten.

En nyt muista tarkkaan noita numeroita mut jotenkin ne menee. mulla tais olla 10 arvon kalvo euromaskissa mutta sitten tavallisessa hitsauksessa menee joku 9 tai 8. Voin muistaa väärinkin.

Se on aika henkilökohtasta tosin et mikä kalvo tai lasi on sopiva kellekkin. On noita ollu sairaslomilla porukkaa kun tehny pikku mokan eikä mitään nää moneen tuntiin.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 10.09.2013, 20:19:16
Joo onhan noi tiedossa tollaset pikku asiat, ja migillä riippuu kanssa että hitsaako kuumakaarella taikka "ns" tavallisilla tehoilla.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: lassii - 10.09.2013, 20:58:40
Joo onhan noi tiedossa tollaset pikku asiat, ja migillä riippuu kanssa että hitsaako kuumakaarella taikka "ns" tavallisilla tehoilla.

Hyvä että on tiedot hallussa  :)

Vähän OT mutta tarkotatko kuumakaarella samaa kun pitkällä langalla?
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 10.09.2013, 22:04:22
Ite en taas tiä mitä toi pitkä lanka tarkoittaa mutta kuumakaari ei poikkea tavallisesta sen kummemmin mutta silloin hitsataan isoilla virroilla ja lankana yleensä on kirkaslanka perus langan siasta.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: lassii - 10.09.2013, 23:01:38
Ite en taas tiä mitä toi pitkä lanka tarkoittaa mutta kuumakaari ei poikkea tavallisesta sen kummemmin mutta silloin hitsataan isoilla virroilla ja lankana yleensä on kirkaslanka perus langan siasta.

Pitkä lanka tarkottaa sitä et mitä enemmän antaa pistoolista tulla narua niin sillä voi myös vaikuttaa virtaan. Jos esim vetää täysillä virroilla viiden millin päästä millin peltiä niin kaikki tietää miten siinä käy. Itellä kun on toistaseks toi ydintäytelanka niin joudun pelaan tosi paljon sen langan kans.

Toi mig/mag juttu on ihan sähköjuttua joka pitää vaan tajuta ja jos on taipuvuutta et käsi tärisee niin ota olut  ;D
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 11.09.2013, 16:59:57
Elikkä puhuttiin samasta asiasta eri nimityksellä. Ei se aina edes sillä olusellakaan auta, silloin on vaa parempi antaa muut tehdä homman loppuun ja maistella vieressä ;D
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: lassii - 12.09.2013, 11:23:52
Elikkä puhuttiin samasta asiasta eri nimityksellä. Ei se aina edes sillä olusellakaan auta, silloin on vaa parempi antaa muut tehdä homman loppuun ja maistella vieressä ;D

Juuri näin  ;)

Mutta tosiaan kun alat vetään TIGillä niin voit kysellä neuvoja kyllä. Onko muuten tarvetta 15" piikkirenkaille? Ei oo kovin hyvät mutta kyllä noilla varmaan aika hyvin suttaa meneen
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 12.09.2013, 17:45:28
Olis kyllä tarvetta renkaille, jos pistät vähän inffoa ja kuvia yv:llä. :)
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 27.09.2013, 17:31:36
Postista löysin nestepään volvoon ::), hyvää jälkeä kyllä kinukki pojat tehny kun päältäpäin katsoo jälkeä. Imusarjaa en ole vielä jaksanut hinata kouluun mutta ensiviikolla sen voisi ottaa reppuun mukaan kun tiggaus sujuu jo sen verta hyvin että hyvin saa sen hitsattua. Turvatankkin meinasin kanssa tehdä koulussa alumiinista, riittää varmaan yksi roiskelevy keskelle missä pari isoa reikää pohjassa?

Tässä vielä pari kuvaa nestepäästä.
https://www.dropbox.com/s/iylev0zv3goq0lc/FxCam_1380291648858.jpg
https://www.dropbox.com/s/tsxyt8baajfmroe/FxCam_1380291717608.jpg
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 01.10.2013, 15:57:26
Tänään tulppasin imusarjan päädyn koulussa, todella hyvää hitsattavaa tuo imusarjan alumetti, kuin hitsaisi puhdasta peltiä.   https://www.dropbox.com/s/sr7ql14u3tdf7hr/FxCam_1380619667221.jpg?m

Viikonloppuna alotin pakosarjan hitsausta ja vähän jäi jälelle vielä, kollektori aihion hitsasin kanssa valmiiksi laippaan kiinni mutta kuva ei tullut otettua.
https://dl-web.dropbox.com/get/j%C3%A4%C3%A4%20volvo/FxCam_1380465812639.jpg?w=AAB-CHly-1UBQikFnUI_oOQOPDGSuNTUAMbBVvNhpBApGg
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 11.10.2013, 21:37:43
Moromoro, etenee hitaasti kun pitää viikot asua asuntolassa jne... Mutta pumppua olen kasaillut ja eteen tuli sellanen ongelma kun pistin osat bensaan likoomaan viikoksi ja tänään aloin kasaamaan pumppua niin olen kadottanut yhden prikan vaikka yrittänyt pitää hyvää huolta osista.

Elikkä tämä prikka on kadonnut:
https://www.dropbox.com/s/g76cb9j6czzeh45/FxCam_1381512428081.jpg
Joka kuuluu olla täällä pohjassa:
https://www.dropbox.com/s/fu62ozv0n5lg54q/FxCam_1381512351991.jpg

Saako tollasia uusia? Muuten saa tarjoilla tollasta jos kellään olisi yhtään ylimäärästä?

Tämä stefa:
https://www.dropbox.com/s/0vmm8l9gjquh47o/FxCam_1381513613796.jpg
Taitaa mennä tänne?
https://www.dropbox.com/s/okcom993yn3f15f/DSC_0440.jpg

Tuli tiivistesarjan mukana mutta pikkasen isompi on kun reikä, mutta stefathan on aina vähän isompia? Mutta en uskaltanu ottaa vanhaa irti jos ei kuuluiskaan sinne, joten parempi kysyä ja varmistaa.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: AtAi - 12.10.2013, 17:24:03
Elikkä tämä prikka on kadonnut:
https://www.dropbox.com/s/g76cb9j6czzeh45/FxCam_1381512428081.jpg
Joka kuuluu olla täällä pohjassa:
https://www.dropbox.com/s/fu62ozv0n5lg54q/FxCam_1381512351991.jpg

Saako tollasia uusia? Muuten saa tarjoilla tollasta jos kellään olisi yhtään ylimäärästä?
suutinputkilähdön tiiviste? saa. ja kannattaa noi lähdötkin uusia, mulla joskus alko tommone hapero vuotaa. ei montaa euroa maksa volvolla
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 13.10.2013, 21:33:26
Kiitoksia, pitää uusia noi niin ei tarvi uusia kesken talvea jos alkais vuotaa.

Alkaa nähdä kun pakosarjan sain valmiiksi että tiukkaa tekee saada kaikki mahtumaan, joten teen sellasen kompromissin että palkkia meinaan pikkasen muokata että saan liikkumavaraa turbolle.

Tässä kuvassa näkee että ei paljoa tilaa ole turbon ja palkin välissä.
https://www.dropbox.com/s/5ka4gfj4q67xkk1/FxCam_1381670050957.jpg

Joten tussilla merkitty alue "käännetään" toisin päin että siihen jää monttu.
https://www.dropbox.com/s/p9ccrf3oh4samdi/FxCam_1381675023730.jpg
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 17.11.2013, 17:08:12
Taas vähän edistyny, parin viikonlopun jälkeen pitäis päästä ottaa sauhut ulos ::) Pitääjo tällai etukäteen varottaa että näkymä ei ole kaunis, mutta sehän ei ole pääasia vaan että toimii. Turbot olisi nyt kiinni molemmat, ja viikolla pitäisi hakea hiflexiltä letkua öljyn paluulle ja tulolle.

Turbon olisi voinnu vähän matalemmalle jättää, mutta kelpaneen noinkin.
https://www.dropbox.com/s/pg7u13riq46tuzz/FxCam_1384686681679.jpg

Mites paksua öljynapluun pitäis olla? 3/4 tuuman lektua meinasin, vai jääkö jo liian isoks?

Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: volsse360 - 18.11.2013, 20:07:31
oman öljyn paluun tein 20mm letkusta ja toistaiseksi pelannut ihan hyvin.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 27.12.2013, 14:31:23
Vähän on tapahtunut nyt mutta nytten loman aikana pitäis mahdollisesti saada käyntiin. ::) Mutta niin jakohihnan pistin yks päivä paikalleen ja pyörät vedin momenttiin. Ongelmana on vielä se prikka joka tulee siihen pumpun lähdön sisään, salvalla ei ollut sellasta ja porvoon-diesel ei ole ollut auki sairauden takia niin sieltäkään en ole päässyt kyselemään.
   
Kävin hakemassa uuden öljyfiltterin mätänetistä että sais öljyjalan kiinni mutta minkäslaisella pultilla se pitäis laittaa kiinni? Ihan banjopultilla vai onko sillä ihan oma mutteri? Kun ei tullut mukana kun ostin niin pitää hankkia sellasen.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: miikel - 27.12.2013, 17:36:19
Uskoisin, että se öljynsuod.siirtojalka samanlainen kun bensavinomotissa. Eli siihen on ihan oma banjopultti olemassa. Vanha kierteen nysä kierretään pois, ja se banjopultti tilalle. Banjopultin alle tulee vielä alumiinitiiviste, ja itse suodatin jalassa o-rengas. Tiivisteet sai sinisen tiskiltä noin vuosi sitten ainakin.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 27.12.2013, 23:01:58
Selvä, pitää kysellä vähän siniseltä jos sais vielä tohon tarkotetun pultin muuten pitää alkaa improvisoida jos kellään ei olis ylimäärästä jossain jemmassa? Eli sitä saa tarjota Yv:llä.
             
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 16.02.2014, 19:26:55
Päiviä, tässä vähän jäännyt projekti seisomaan innostuksen ja osien puutteessa mutta otin niskasta kiinni tälläi hiihtoloman kunniaks ja alotin tekee jarru remppaa tonne loskapaska keliin. :idiot2: 
                         Etu puolen jarrut oli ihan käyttö kelposissa kuoseissa, levyt pistän kaverille hiekkapuhallukseen ja sorvaukseen niin saadaan ne kuntoon. Taakse pitää ostaa uudet levyt mätästä kun oli menny ruostumaan pitsaleikkureiksi. Satuloiden ja mäntien kunnosta en tiedä vielä, testataan ne sitten uusilla levyilla että pitääkö alkaa niitäkin elvyttämään.

(http://i7.aijaa.com/t/00372/13055679.t.jpg) (http://aijaa.com/Lny71X)
(http://i6.aijaa.com/t/00105/13055681.t.jpg) (http://aijaa.com/NzEpxt)
(http://i7.aijaa.com/t/00383/13055680.t.jpg) (http://aijaa.com/crwDx9)

Tälläsessä kuoseissa takalevyt oli ::)
(http://i9.aijaa.com/t/00530/13056704.t.jpg) (http://aijaa.com/qEBvEQ)
(http://i11.aijaa.com/t/00875/13056705.t.jpg) (http://aijaa.com/WVbtB0)
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 28.02.2014, 23:27:36
Etulevyt sorvautettua kaverilla ja huomenna menee paikoille ja sillai... Mutta nyt ei asia koske sitä vaan tätä prikkaa. https://www.dropbox.com/s/znlftbvegkhqjpj/wreyqeryq.png  Selitin ehkä vähän huonosti, ja vpernu ymmärsi kanssa vähän väärin mun huonoista selostuksista mutta eipä se haitta mitään. Mutta saako noita mistään? kotkan diisseli korjaamot on käyty läpi ja porvoonkin...

Tähän loppun vielä kuva tän päiväsestä hitsauksesta 8)
(http://i11.aijaa.com/t/00874/13086889.t.jpg) (http://aijaa.com/nKxM4R)
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: vpernu - 01.03.2014, 21:43:15
Siis mitä helkuttia.Pitääks mun laittaa postii kokonainen nestepää että saat oikeet osat :D

ja nyt kun uuestaa katto kuvaa ni ei kai ton pitäis mitään tiivistää.Jousen shimmilevyltä toi enemmän näyttää.
Otsikko: Vs: Volvo d24 jäälle
Kirjoitti: svolvo - 02.03.2014, 02:16:54
Selitykset ja ohjeet taas menny päin jotain mun osalta, kuten arvatakkin saattaa ::) Mutta lähetä ihmeessa koko pumppu ;D

Jos yrittäis sorvata ite tollasen, ei pitäis olla ihan mitään rakettiteidettä...
Otsikko: Vs: volvo 240 deekulla hyöstettynä
Kirjoitti: svolvo - 04.05.2014, 22:03:04
Päiviä, päivitystä ei oo tullut vähäse aikaan mutta on sentään tapahtunut jotain.

Heivasin vanhan ja järkyttävän näkösen putken pois ja tein uuden 3" sinkitystä rööristä, pienet vahvikket tein sille siinä samalla että pysyy paikoillaan turbon painosta riippumatta. (tuet näkyy vikassa kuvassa)

Vanha:
https://www.dropbox.com/s/19s6fcbq83oxnnu/Photo%205.4.2014%2014.11.05.jpg
Uusi:
https://www.dropbox.com/s/5k3ycte5twguevi/Photo%205.4.2014%2015.09.43.jpg
https://www.dropbox.com/s/dhackl8t9lwyt8q/Photo%2010.4.2014%2020.02.55.jpg

Konepeltiinkin sain leikattua reijän turbolle, sitä pitänee vielä vähän leikkailla että pakokaasuja päästävä putki mahtuu paikoilleen.
https://www.dropbox.com/s/2oxcxm5gv1etmty/Photo%2021.4.2014%2020.29.35.jpg
https://www.dropbox.com/s/gf31od412n5zvl5/Photo%2021.4.2014%2020.33.19.jpg

Öljypaluulle hitsasin nippuun käyrät laippoineen ja t-haaran joka tulee öljypohjaan kiinni, teräspuno letkut tulee väliin ohjaamaan öljyn menoa.
https://www.dropbox.com/s/dv2ef4ull092zks/Photo%204.4.2014%2021.26.38.jpg
https://www.dropbox.com/s/smkkys45gcbofov/Photo%204.4.2014%2021.26.42.jpg

Pumppuun sain sorvattua viimeistään sen prikan ja asensin pumpun paikoilleen.

Vähän offtopicina tähän viimeiseksi, malautettiin vanteet kasipätkään mustiksi ja hyvältähän ne näyttää auton alla. 8)
https://www.dropbox.com/s/kmgwlwdx2ep7z50/Photo%2022.4.2014%2017.28.13.jpg
https://www.dropbox.com/s/3phrz3pprlwff6u/Photo%2022.4.2014%2018.07.59.jpg
https://www.dropbox.com/s/0zu1vgo1mquyznr/Photo%2022.4.2014%2018.08.38.jpg
Otsikko: Vs: volvo 240 deekulla hyöstettynä
Kirjoitti: svolvo - 02.06.2014, 23:05:09
Päivitetään vaikka taas kun ollaan saatu taas projektia askeleen tai pari lähemmäs valmistumista, tiedä kuinka monta tätä lukee mutta tulepahan silti päivitettyä muitten painajaseksi. ::)

Pakoputkelle tullut eri suunnitelmat ja vasta esivalmisteluita tehty, itse putki vielä tekemättä. Mutta asiaan, ekaksi oli tarkotus vetää putki suoraan konepellin läpi suoraan ilmoille mutta tuli parempi idea mieleen ja mennään sillä suunnitelmalla nytten. Elikkä uudella idealla putki tulisi apukuskin puolen lokarista ulos ja lopussa olisi pieni käyrän tynkänen joka ohjaisi pakokaasut taakse.
   
Pieni sovittelu kuva tähän väliin.
https://www.dropbox.com/s/1168e3xe8ulapnl/Photo%201.6.2014%2021.52.06.jpg

Ahtoputketkin olen saannut tehtyä loppu siistintää vaille valmiiksi. Kalamies oli käymässä kahvilla ja toi ylimääräsiä kumi slerboja. Niistähän minä löysin yhden joka sopi kun valettu turbojen väliseen ahtoputkeen, ja tarvitsin vaan tehdä yhden 90 asteen mutkan ja toisen suoran pätkän missä on lopussa 45 asteen mutka.

Tässä parit kuvat toteutuksesta.
https://www.dropbox.com/s/1n457s0cp78erws/Photo%2023.5.2014%2022.49.45.jpg
https://www.dropbox.com/s/gdd6lvvfmo8ayom/Photo%2023.5.2014%2022.49.56.jpg
https://www.dropbox.com/s/i3gst5hkwkbwuox/Photo%2023.5.2014%2022.53.42.jpg

Imusarjan tulevalle atoputkelle sorvasin supistus muhvin töissä jotta sain imusarjan ja ahtoputken välisen pykälän nätisti erotettua.

Holkista työstökuvat. (jos ketään kiinnostaapi)
https://www.dropbox.com/s/wg9fxhi7fwu3pb3/Photo%2023.5.2014%2011.02.17.jpg
https://www.dropbox.com/s/2glpgq80qhpx1n3/Photo%2023.5.2014%2011.02.22.jpg
https://www.dropbox.com/s/doh51mgrlm56xvw/Photo%2023.5.2014%2010.15.19.jpg

Ja tässä sitten ahtoputkesta.
https://www.dropbox.com/s/j9fpgtn217d8n3u/Photo%202.6.2014%2016.50.37.jpg
https://www.dropbox.com/s/fejfncpxgu9cell/Photo%202.6.2014%2016.50.31.jpg
https://www.dropbox.com/s/zhzkkhhuw7b7qco/Photo%202.6.2014%2016.57.00.jpg


Jarrutkin olisi ilmausta vaille valmiit ja pumpun ajotin tänään, pistin 1.00 ajotuksen joka on varmaan sopiva.
Otsikko: Vs: volvo 240 deekulla hyöstettynä
Kirjoitti: svolvo - 05.06.2014, 01:28:58
Tänään tuli pakoputkea mallailtua, joustuputki tulee vielä väliin ja muutenkin pakoputkea pitää hieroa vielä sopivammaksi sieltä sun täältä, mutta muuten näyttää melko hyvältä raakamalliksi.
Pakoputken tein kahella eri putki koolla tilan takia, päädyin ottamaan yhden 90mm käyrään joka sopi turbon lähtöön portaattomasti loppu putkisto on sitten 60mm ja kartio on tietysti välissä.

(http://i4.aijaa.com/t/00356/13313934.t.jpg) (http://aijaa.com/gclLWP)
(http://i10.aijaa.com/t/00497/13313933.t.jpg) (http://aijaa.com/E7A1JB)
(http://i9.aijaa.com/t/00654/13313932.t.jpg) (http://aijaa.com/KAJ5G2)
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: svolvo - 12.06.2014, 00:53:14
Taas ollaan hommia jatkettu eteenpäin.

Ahtoputkiin hain parit silarit mätänetistä ja isän kautta otin kunnolliset klemmarit niille.
(http://i2.aijaa.com/t/00919/13327771.t.jpg) (http://aijaa.com/1OqO1K)
(http://i3.aijaa.com/t/00073/13327772.t.jpg) (http://aijaa.com/yFJSYJ)

Pakoputken hitsasin kasaan ja lisäsin haitarin väliin sekä yhden kumityynyn. Termotekkiä joutuu varmaan vetää putkien/pakosarjojen päälle kriittisille kohdille, jos sillä sais poistettua lämmön säteilyä ei toivottuihin osiin.

(http://i7.aijaa.com/t/00162/13327770.t.jpg) (http://aijaa.com/RBTVVw)

(http://i8.aijaa.com/t/00539/13327773.t.jpg) (http://aijaa.com/YlhdN3)


Huomenna olisi tarkoitus lyödä kone käyntiin ja ajella pikkunen testi kierros parhaimassa tapauksessa...  :buck2:
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: svolvo - 12.06.2014, 21:55:18
Yritettiin saada käyntiin mutta ei luvannut mitään... Ongelma varmaan tankin pumpussa koska löpöä ei tullut, huomenna tarkistan vielä ettei bensalinja vuoda mistään että vetäisi ilmaa sisäänsä. katsotaan ja vihjeitä otetaan vastaan jos kellään olisi apua ongelmaan?!?!?!
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 12.06.2014, 22:11:44
Siinä syöttöpumpussa itsessään on siirtopumppu, ei näissä ole tankissa mitään pumppuja. Avasitteko suutinputkia startatessa ja onko pumpussa ennakko varmasti kohdallaan ?
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: svolvo - 13.06.2014, 00:24:25
En avannut suutinputkia ja mielessä oli että tankissa olisi ollut siirtopumppu ja siinä toivossa elin, mutta nytten sain neuvoa tutulta miten pumpun ilmaukset tehdään ja kokeillan seuraavaksi niillä jos starttaa.
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: Brick - 13.06.2014, 20:46:56
Oliko tuon pakosarjan ja pienemmän ahtimen välissä joku ohitus? Noista kuvista en ainakaan sellaista huomannut.
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: tombrez - 13.06.2014, 21:37:18
jos suutinputkista ei tuu mitään, tarkista sammutin solenoidin johto että tulee virtaa, jos se toimii ja pumpusta ei tuu ainetta niin luuvasti se säätölevy väärin tai se kuula oo paikollaan  ;)
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: Kalamies - 13.06.2014, 22:25:45
Tässä vehkeessä ei kyllä toimi mikään sähköön liittyvä...  :D Mulla on tosin sellanen miuistikuva, että soppaa ei tullut suodattimelle asti edes. Tarttis varmaan joku viikonloppu tulla taas ihmettelemään.
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: svolvo - 13.06.2014, 23:13:20
Oliko tuon pakosarjan ja pienemmän ahtimen välissä joku ohitus? Noista kuvista en ainakaan sellaista huomannut.
Ei ole ohitusta, mitataan eka pakopaineet pienemmästä ahtimesta ja suunnitellan sen mukaan mitä tehdään...



Elikkä naftan saannissa oli varmaan isoin syy se että en tiennyt miten pumppu ilmataan oikea oppisesti, olin siinä luulossa että tankissa olisi siirtopumppu ja sitä pyörittelemällä ja naftafilterin jalassa olevasta ilmaruuvista ilmattais koko systeemi...
Näinhän se ei ollut vaan kaikki naftan saannin kanssa on itse pumpussa, nyt oon saanut tiedot miten tehdä niin kokeillaan niillä sitten maanantaina kun saan uuden nafta filtterin, katsotaan mitä sitten sanoo jos sanoo... ::)

Kait tähän lopuksi voi laitta parit fiilistely kuvat. :D
(http://i5.aijaa.com/t/00857/13331307.t.jpg) (http://aijaa.com/DIF3cy)
(http://i7.aijaa.com/t/00929/13331308.t.jpg) (http://aijaa.com/AL0AYL)
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: svolvo - 18.06.2014, 00:17:32
Deeku lyötiin käyntiin tänään, hyvin ei käynnyt paitsi huumorin puolesta. :D Kone mitä todennäkösemmin vuoti kannen välistä öljyä mäntien päälle ja kone huusi hoosiannaa ennenkun saatiin startilla se sammutettua.
Vika on oma koska kantta en plaanannut suoraksi, vinohan se varmaan on koska kanspahvi siinä oli mennyt kun sen ite sain. Eiköhän tästäkin jotain opi että mistä säästää pennin ja mistä ei. ::)

Mutta hyvin se paukkui ja rätisi putkesta liekkejä, konekkaan ei kilissyt taikka pitännyt mitään epämääräsiä ääniäkään. Pitää katsoa jossain vaiheessa mitä sielä on oikeen tapahtunut ja missä kunnossa kone on.

(http://i10.aijaa.com/t/00432/13339855.t.jpg) (http://aijaa.com/2o7oPt)
(http://i10.aijaa.com/t/00416/13339856.t.jpg) (http://aijaa.com/niWEj0)
(http://i8.aijaa.com/t/00653/13339857.t.jpg) (http://aijaa.com/evhfsC)
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: Ari E - 18.06.2014, 20:06:47
näyttikö kansi tältä:
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/deeku/2013-10-11221208_zpse76fc6b8.jpg)
 

vai tältä  :buck2: :  (huomaa halkeamat venttiilin ja esikammion välissä)
(http://i1045.photobucket.com/albums/b455/janekki/IMG_0128.jpg)

Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: svolvo - 18.06.2014, 23:28:50
Kahdessa välissä oli hienonhieno halkeema, ei lähellekään noin isoja kun tossa sinun kuvassa.
Mutta itse en tiedä onko sillä vaikutusta käyntiin? Sen tiesin että perusvika näissä ja mitä itse olen kuullut niin sillä ei olisi merkitystä jos ovat pienet halkeemat.
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: Jusbo - 26.06.2014, 00:17:57
Näissä on normaalia jos venttiilien välissä on pikku halkeemat, mutta nekään ei saa olla kovin isoja, noi halkeemat mitkä on esikammiosta venttiilille on vissiin aika pahoja.. Esikammiot saattaa alkaa kilisemään irti :)
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: Pohjola - 02.07.2014, 01:52:38
tuohon kierosten huutamiseen. Onko pumppu varmasti kasattu oikein? Terveisin kokemus.  ;D
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: RuuBBe - 02.07.2014, 03:32:58
Syöttöä ripaus liikaa ruuvattu? :)
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: svolvo - 02.07.2014, 11:22:58
Siitä ei oo varmuutta että olis kasattu oikein ;D

Syöttöä ei ruuvattu vakiosta yhtään, sinetti oli vielä paikallaan.
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: Volvomies89 - 02.07.2014, 17:26:09
Veikkaan että kaasu-akseli väärässä asennossa  :P
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: svolvo - 02.07.2014, 22:54:15
Voipi olla vika missä vaan... Mutta tosta lohkosta ei varmaan enään tehdä mottoria ja olisin td lohkosta/pumpusta kiinnostunut, elikkä tarjouksia tulemaan Yv:llä jos jollain olisi nurkissa pyörivää konetta kohtuu hintaan myynnissä.


Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: Pohjola - 02.07.2014, 23:20:39
Elä luovuta vielä, kokeile vaan kääntää ekana kaasu akselia  :)
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: svolvo - 02.07.2014, 23:41:14
Juu ei tässä luovuteta millään ennenkun saadaan kone toimimaan, mutta epäilen että kone sai sen verran lämpöä otettua itteensä että koneen joutuu avaamaan ja katsoa läpi ihan perusteellisesti jos osille on jotain tapahtunut.
            Omasta mielestä uuden kone aihion hankkiminen on helpompi ja omalta kannalta turvallisempi vaihtoehto mihin upottaa rahaa. Koneita kun ei ole varaa rakentaa enempään kun tämä yks lisää... Niin tekisi alusta saakka oikein kunnolla kun kone on pukeilla eikä autossa kiinni. Oli sen verta hankalaa tossa pihalla rakennella että varmasti tuli sutta monessa kohtaa kun inspiraatio laski ja pakolla piti tehdä.

Sellasiakin ajatuksia on pyörinyt päässä että jos pistäisi kaksi saman kokosta ahdinta tämän systeemin tilalle. Kun noitten ohivirtaus venttiilien teko vähän raavituttaa päänahkaa että miten ne tekisi järkevästi. Itse mietiskelin että pitääkö tehdä sellaset venttiilit kuten kaasuläppä jota sopiva jousi ohjaisi avautumista? Vai mitenkä olisi järkevin tapa?

Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: Tico - 03.07.2014, 07:55:48
Voipi olla vika missä vaan... Mutta tosta lohkosta ei varmaan enään tehdä mottoria ja olisin td lohkosta/pumpusta kiinnostunut, elikkä tarjouksia tulemaan Yv:llä jos jollain olisi nurkissa pyörivää konetta kohtuu hintaan myynnissä.

Mulla olis optimaalinen td-lohko ja pumppu rakenteluun. Pumppu on täysin ehjä, mutta alakerta vaatii ainakin hoonin ja rengastuksen.
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: Brick - 03.07.2014, 08:07:56
Itse mietiskelin että pitääkö tehdä sellaset venttiilit kuten kaasuläppä jota sopiva jousi ohjaisi avautumista? Vai mitenkä olisi järkevin tapa?
Mulla oli muistaakseni 80mm akselin pätkä jossa 60mm reikä. Sen sisällä sopivan kokoinen läppä. Eli kaasuläppä tsydeemi. Läpän akselia laitoin ohjaamaan hukkaportin, joka oli säädetty 1bar.
Twinturbo vinkone pähkäily topikissa siitä koneesta on kuvakin vähän huono kylläkin.
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: svolvo - 06.07.2014, 00:37:16
Tänään haettiin kalamiehen kanssa uusi motti mistä pitäis saada jonkulainen kone rakennettua. Tähän on varmaan tulossa uudet pakosarjat sun muut tekniikat, katsotaan mitää aikaan saadaan jos saadaan... :D
Eiköhän tässä jouduta ekaksi röörin hoonaukseen ja sillai... (pääsee edes johonkin reikään sorkkimaan ::) )

ps. emmö tiedä miks kirjotan tätä mutt pienessä siemailussaa tuli isnpiraatiota kirjotta niin tässä ollaan.
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: Jusbo - 07.07.2014, 17:10:18
Kannattaa suoraan porauttaa se lohko ja laittaa uudet männät jos alkaa kunnolla tekemään. Nää ei nimittäin tuu yleensä männänrenkaiden vaihdolla miksikään ku männät kuluu soikeiksi :)
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: svolvo - 07.07.2014, 23:10:10
Ehkei sitä ihan jäärata käyttöön silti ihan tollaaiin panstuksiin mennä kun ei tässä silti mitään lotto voitajaa olla... ::)
Minkäs hintaset männärenkaat olisi siniseltä ostettuna?  Motonetin varasto näyttää olevan vähän vajaa, ja ruotsista ei jaksaisi alkaa tilaamaan.
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: räkänokka - 08.07.2014, 16:43:27
männänrenkaat voi helpommin löytää volkkarin tiskiltä.  ::)
Klonkswagen kuitenki.
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: svolvo - 17.07.2014, 21:41:27
Iltaa.

Kone on purettu ja laakerit olivat ihan hyviä, odotin huonommiksi joten posiitiivinen yllätys. Männänrenkaat ovat tilattu mutta toimituksessa kestää 4 viikoa mutta ei se mitenkään aikataulua kaada.
Koneeseen muutenkin tulle dtic imusarja siinä toivossa että tulisi vähän enemmän tilaa kun tolla vaparin omalla.

https://www.dropbox.com/s/duugwaw3nssqts4/Photo%2016.7.2014%2022.33.18.jpg
https://www.dropbox.com/s/1037k3f7jkog2sv/Photo%2016.7.2014%2020.08.54.jpg
https://www.dropbox.com/s/6rxke2iumby6yc0/Photo%2016.7.2014%2020.09.13.jpg

Pakosarjaakin olen alotellut kollektorin rakentamisen merkeissä, viimeistellä vielä pitää sun muuta... mutta ihan kelpo yksilö siitä tuli näin ekaksi käyttäen pelkästään rälläkkää ja hitsiä. ainakin omasta mielestä. ::) :D
Laippojakin saan vasta tehtyä kun koulut alkaa, niitä meinasin leikellä rosterista parit sarjat myyntiin jos jotakuta kiinnostaa.

https://www.dropbox.com/s/p5p5s33y3i67016/Photo%2017.7.2014%2021.24.04.jpg
https://www.dropbox.com/s/q6msdndptc4382j/Photo%2017.7.2014%2021.23.32.jpg
https://www.dropbox.com/s/n65ulzoc7qcnjci/Photo%2017.7.2014%2021.23.43.jpg
https://www.dropbox.com/s/ikc1tat0qc19m30/Photo%2017.7.2014%2021.23.20.jpg
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: svolvo - 21.07.2014, 11:33:43
Päiviä.

Kansi ja muut roinat otettu irti vanhasta koneesta ja huomattu että pikku garetti sylkee öljyä imupuolelta sekä imusarjassa oli öljyä, joka voisi olla osa syy koneen kiertämiseen, sekä parissa sylinterin välissä oli öljyä lohkon puolelta, kansi oli kuiva. 

(http://i4.aijaa.com/t/00840/13399888.t.jpg)[/url
[url=http://aijaa.com/qNPswB](http://i9.aijaa.com/t/00779/13399887.t.jpg) (http://aijaa.com/KaLmxV)
(http://i11.aijaa.com/t/00286/13399886.t.jpg) (http://aijaa.com/861x9O)
(http://i7.aijaa.com/t/00151/13399885.t.jpg) (http://aijaa.com/GSlN3l)

Pientä garrettia en pistä enään takasin koneeseen ja uutenkaan ei ole varaa... Isommalla taas olisi ongelmia heräämisen kanssa joten kalamies ehdotteli että rakentaisi "qiuck spool valven" joka voisi olla ihan toteuttamisen arvonen juttu. Tietysti helpompi olisi vaihtaa ahdin vähän pienempään. Mutta tuo qiuck spool valve kiinnostaisi ja helposti toteuttettavissa koulun laitteilla.
     
Toinen asia mitä huomasin että ahdasta on turbolle ja plaseeraaminen järkevästi on melko hankalaa, joten jos koneen saisi käännettyä suoraksi niin saisi sen ~10cm lisätilan mikä riittäisi. Mutta onko näitä koskaan käännetty suoraan? Pitääkö kytkinkoppa halkasta ja hitsata takasin uuteen asentoon? Vai onko muitakin keinoja?
Otsikko: Vs: volvo 240 deekunation tupla holseteilla
Kirjoitti: svolvo - 25.07.2014, 23:26:41
Päivitystä tullut mutta ei konehuoneen puolella vaan ruoste korjauksen merkeissä. Apukuskin puolelta selvisin yhdellä paikkauksella pohjasta jonka hitsailin jo valmiiksi, samaan syssyyn kun hitsi oli ulkona vedin listan reijät umpeen tähänkun ei ole tulossa listoja lainkaan.
Hitsauksin pensselöin ekaksi zinkki pohjat ja rostexin sen päälle, tiedä miten kestää mutta eiköhän se paremmin kun perus spräy ruosteenestot ole...
https://www.dropbox.com/s/dtqflq8xku6ngvb/Photo%2025.7.2014%2021.33.24.jpg
https://www.dropbox.com/s/3l2f0ydjytzdtoz/Photo%2025.7.2014%2021.33.56.jpg

Kuskin puolelle tarvitaan pari lappua enemmän pohjaan mutta ei sekään paha ole ollenkaan. Takalokasuojan helmat menee kokonaan uusiksi ja etupuolelle pitää pienet laput liimata. Siinä olisi melkeen kaikki mitä autoon tarvii hitsata joten todella helpolla pääsen siitäkin.
Monet varmaan ihmetteleekin miksi korjailen ruostetta peltoautosta mutta olen ajatellut tämän leimaamista.
https://www.dropbox.com/s/zeffyi1keymocr1/Photo%2021.7.2014%2016.56.13.jpg

Vielä sellasta kysyisin että mikä materiaali sopisi uusiin moottorin kiinnikkeisiin? Koska koneen käänään suoran niin uudet kiinnikkeetkin on tehtävä.

Tällästä ratkasua olen mietiskellyt nylon puslilla mutta jääkö lian koviksi? Ja soveltuuko noi tankgot mitenkä hyvin kiinnikeikksi? Itse ne toki tekisin ja tulisi hitsattua tukevasti tukilapun saattamana konehuoneeseen.
(http://shop.mamasan.fi/static/media/images/25/800x600/25e6e328a76e55fd9119fd7dfdfea62f.png)