Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hanski83 - 20.08.2013, 21:25:28
-
Nyt kaikki viisaat kertomaan, mistää vuotaa ja onko kallis remppa.
Auto siis vm 2004 V70 D5 automaatti. Moottorissa öljyvuotoa.
Vein auton erääseen korjaamoon, jossa vaihdettiin jakopää kaikkine hilppeineen ja stefat
myös, kun sanoivat sieltä vuotavan. Hintaa tuli toista tonnia.
Öljyvuoto jatkui, vein auton takaisin pajalle, niin kerrottiin, että "kampiakselin kehdon luona vuoto",
korjausarvio 4400 € !?!?! :o
Onko siis näille tyypillisiä vuotokohtia ja miten kalliita nuo remontit OIKEASTI ovat?
Autolla on ajettu vajaa 400tkm ja öljyä menee n. 0,5l/100km maahan. Auto ei savuta sen kummemmin
ja päästöt olivat katsastuksessa kunnossa.
-
Ensin kunnon pesu moottorille, jotta varmasti pystyy paikallistamaan mistä oikeasti vuotaa.
-
04-mallissa varmaan aika harvinaista, että runkolaakerikehto vuotaisi. Etenkään noin paljoa ja maahan saakka! En kyllä uskoisi ellen omin silmin näkisi.
Tuoreemmissahan noita tiivisteltiin ihan putsaamalla saumat huolella ja vetämällä jokin liimantapainen päälle. Purkaa ei tarvinut mitään. Tarinaa varmasti löytyy paremmin toisaalta tältä samaiselta foorumilta.
Musta tähän kannattaisi hakea toisen korjaamon second opinion?
-
Joo, käytin auton moottorin pesussa, kun korjaamolla käskivät käyttää. Eivät kuulemma saa oikein selvää, että mistä tarkalleen vuotaa. Vuoto tulee auton alle vänkärin puolelle, jostain moottorin takaosasta ilmeisesti ?!
Minustakin oli maailman kallein jakopään remppa, kun 1200e kaikkineen tuli kustantamaan! Ja nyt tuo kustannusarvio tuosta öljyvuodon korjaamisesta 4400 €!! Soitin Wetterille ja sieltä sanoivat, että hinta-arvio 400-1100€, sielläkään ei oikein osattu sanoa juuta tai jaata....
Arvelin vain kysyä, onko kellään ollut samanmoista ongelmaa täällä.
Itse olen nyt katsellut muutamaa Volvoa parkkipaikoilla "sillä silmällä" ja tänäänkin huomasin työpaikan parkkiksella samanlaisen V70:n josta valui öljyä juurikin vänkärin puolelta maahan. Ja toinen samanlainen öljyvana valuu Wetterin myyntirivissä olevasta V70:stä... Molemmat oli D5:ia. Eli vissiin muillakin vuotaa mahlat pihalle ;D
-
Autolla on ajettu vajaa 400tkm ja öljyä menee n. 0,5l/100km maahan.
Ihan oikeasti nuin paljon? Mulla on +400tkm ajettu eikä öljyä tarvi ku kerran lisätä vaihtovälillä (10tkm), öljyä kyllä valuttaa ja paikkakin on aika tarkoin tiedossa, mutta niin iso homma alkaa korjaamaan niin laitetaan sitten ku on rahaa panostaa sinne moottorin sisäkaluihinki.
Joo, käytin auton moottorin pesussa, kun korjaamolla käskivät käyttää. Eivät kuulemma saa oikein selvää, että mistä tarkalleen vuotaa. Vuoto tulee auton alle vänkärin puolelle, jostain moottorin takaosasta ilmeisesti ?!
Paikka sopii kyllä moottoriöljynlauhduttimeen.
-
Ihan oikeasti nuin paljon? Mulla on +400tkm ajettu eikä öljyä tarvi ku kerran lisätä vaihtovälillä (10tkm), öljyä kyllä valuttaa ja paikkakin on aika tarkoin tiedossa, mutta niin iso homma alkaa korjaamaan niin laitetaan sitten ku on rahaa panostaa sinne moottorin sisäkaluihinki.
Paikka sopii kyllä moottoriöljynlauhduttimeen.
Juuh! Kerran viikkoon saa käydä öljykaupasta 4litran löntän hakemassa, menee kohta enemmän rahaa öljyihin kun polttoaineeseen! Van eipähän kerkiä öljyt mustumaan, kun meidän Volle on niin omaneuvonen, että vaihtaa öljyjä itsestään! ;D
Kait se on ens viikolla kiikutettava johonkin pajalle, ennenkuin vihreät ympäristömiehet tulevat vaatimaan korvauksia ympäristörikoksesta :D
-
Semmoista öljyvuotoa ei olekaan mitä ei selville saisi. Jos ei muuten niin viimeistään pesun ja öljyn sekaan laitettavan väriaineen kanssa. Joka muuta väittää on joko saamaton tai tunari :)
-
Mitähän tuola oikeall puolella olisi, mitkä voi vuotaa..
Öljypumpun tiiviste/o-rengas, ahtimen öljynpaineputken liitäntä, venttiilikoppa, ahtimen öljyn paluuputki (keskellä lohkoa)
0,5l/100km kuulostaa sellaiselta määrältä, että pesun ja kuivauksen jälkeen pitäisi alkaa kyllä hiljakseen jostain valumaan öljyä
Mitä muuta siinä jakopäärempan yhteydessä tehtiin, kuin jakopää (hihna, rullat, apulaitehihna, vesipumppu?) ja noi stefat... ei vaan millään oikein tuo 1200 kuulosta siltä, että olisi vain noi tehty
-
Eivät ne dieselit yleensä sitä öljyä tiputtele. Tuon aiemmin mainitun öljynlauhduttimen lisäksi voisi tarkistaa ahtimen paluuöljyputken ja myös moottorin etupuolelta öljynsuodattimen lähistön. Kävi tässä viimeviikolla öljyä vuotava v50. Sillä oli ajettu mökkitiellä niin että oli joku kivi kopsauttanut särön öljypohjaan.
-
Kävi tässä viimeviikolla öljyä vuotava v50. Sillä oli ajettu mökkitiellä niin että oli joku kivi kopsauttanut särön öljypohjaan.
Oliko 2.0d, on niin huokoisen oloista se valu, että ei oo mikään ihme, että pienestä kosketuksestakin halkeaa.. joskus vaihdoin ihan uuden auton öljypohjan, kun se tihku läpi :D
-
Oliko 2.0d, on niin huokoisen oloista se valu, että ei oo mikään ihme, että pienestä kosketuksestakin halkeaa.. joskus vaihdoin ihan uuden auton öljypohjan, kun se tihku läpi :D
Oli bensa. Täytyy kyllä sanoa että juuri nuo volvojen moottorien öljypohjat ovat haurainta alumiinia mitä olen nähnyt. Lienevät jotain kokistölkkejä käyttäneet raaka-aineena ;).
-
Mitä muuta siinä jakopäärempan yhteydessä tehtiin, kuin jakopää (hihna, rullat, apulaitehihna, vesipumppu?) ja noi stefat... ei vaan millään oikein tuo 1200 kuulosta siltä, että olisi vain noi tehty
Samaa ihmettelin itsekin, että on siinä ollut tuntiliksa ja varaosakatteet "kohdillaan" jos pelkästään noista on saatu näppiin 1200€ :)
-
Ihan oikeasti nuin paljon? Mulla on +400tkm ajettu eikä öljyä tarvi ku kerran lisätä vaihtovälillä (10tkm), öljyä kyllä valuttaa ja paikkakin on aika tarkoin tiedossa, mutta niin iso homma alkaa korjaamaan niin laitetaan sitten ku on rahaa panostaa sinne moottorin sisäkaluihinki.
Paikka sopii kyllä moottoriöljynlauhduttimeen.
[/quoteSE on öljynJÄÄHDYTIN.
-
öljynJÄÄHDYTIN.
Voihan insinööri ;). Lauhduttimella muunnetaan höyryä tai kaasua nesteeksi. Kyllä tuo tosiaan on ihan tavallinen lämmönvaihdin jolla öljyä jäähdytetään. Virheellisesti itsekin sanon sitä lauhduttimeksi.
-
Älä ainakaan ikinä mene tuohon 1200e korjaamoon. Sillä hinnalla tekee 2 remonttia vesipumppuineen päivineen muissa liikkeissä. Eli todella kova kusetus etten sanoisi jossei se muuta sisältänyt.
Mulla vuoti koneen ja laatikon välistä öljyä panssarille ja valu vähän miten sattu. Siellä lohkossa on joku proppu mikä kuulemma ei ole kovi kaksisesti kiinni ja hajoaa vanhemmiten D5:sta. Oma remontti makso 900e kun se tehtiin ja tosiaan öljy juoksi panssaria pitkin muualle kun missä se vuoto kohta oli..vuodon sai paikallistettuu vast ku otti panssarin veke ja pesi pohjan.
-
Sulla oli hinnasta päätellen porsinut se proppu kampiakselin yläpuolelta, kytkinkopan sisältä.
-
Sulla oli hinnasta päätellen porsinut se proppu kampiakselin yläpuolelta, kytkinkopan sisältä.
Harmin paikka kun kevättalvesta tehtiin vauhtipyörän ja kytkimen vaihto. Samalla vaihdettiin kampiakselin stefa. Sinne olisi sitten kannattanut joku proppukin samalla vaihtaa :'(
-
Elämä halpa, autoilu kallis. :hello:
-
Harmin paikka kun kevättalvesta tehtiin vauhtipyörän ja kytkimen vaihto. Samalla vaihdettiin kampiakselin stefa. Sinne olisi sitten kannattanut joku proppukin samalla vaihtaa :'(
Tuo proppu on näissä vanhemmissa volvoissa muovinen ja pakkasella saattaa kovat öljynpaineet rikkoa/irroittaa kuulemma.
Vaihtoproppu on numerolla 8687868.
Itellä oli muovinen vielä ja ei vuotanut (280 tkm ajettu), vaihdettiin vauhtipyörärempan yhteydessä.
Kylmäkäynnistely voi kuulemma rikkoa tuon.
-
Eikö tuohon kannattaisi vääntää ihan messinkiproppu eikä mitään uutta muovista ?
-
Eikö tuohon kannattaisi vääntää ihan messinkiproppu eikä mitään uutta muovista ?
Uusi on terästä.
-
Näyttää pahasti siltä että joutuu iteltäkin ottamaan laatikon pois. Paljonko tohon hommaan tarttis varata aikaa? ilmeisesti kannattaa kampuran stefa ja toi tulppa varata vaihettavaksi?
TIIVISTETULPPA
Tuotenro: 8687868
3,54 €
TIIVISTERENGAS
Tuotenro: 9458178
23,00 €
Olisko noi osat oikeat?
-
(https://lh6.googleusercontent.com/-HPpctt-x5Vs/Uswj1hEa4kI/AAAAAAAAAKc/OLyRxJaZJMc/w783-h587-no/tulppa.jpg)
Kuvassa vanhanmallinen kumipäällysteinen homotulppa poikittain kolossaan. Uusi on kokonaan metallinen ja itse vedin laakerilukitteella paikalleen.
Ihana homma ei voi muuta sanoa.
Pikkuveljen autosta (2004 D5 manuaali 360tkm) irtosi talvella 2012. Samalla tarkastettiin vauhtipyörä ja uusittiin kytkin.
Omasta autosta (2004 D5 automaatti 250tkm) irtosi viimekesänä ja korjaukseen meni aikaa viikonloppu kun rauhassa teki.
Molemmat autot korjattiin tunkilla,moottorinosturilla ja laittamalla kone kannatukseen roikkumaan. Onhan siinä oma hommansa kun irroittaa ensin apurungon autonalla ja sitten alkaa nysvätä vaihteistoa irti.
Omasta autosta ei suostunu vasen vetoakseli irtoamaan askista niin otin sitten pakettina alas. ;D
Hommassa ei ole periaatteessa mitään ihmeellistä, paljon mekaanista hommaa ja painavia asioita. Tarpeeks kun purkaa niin kyllä se aski sieltä hypähtää irti.
Jos pääsee vaan nosturille tekemään niin helpottaa/nopeuttaa kummasti.
-
Kuulostaa hauskalta. Saattaa olla että kallistun jonkun pajan apuun tässä hommassa. Itsellä vielä automaattilaatikko autossa. Valskaa ölyä semmosen 2litraa per 1400km.
-
oman ku teetin makso muistaakseni vajaa tonnin autoserviassa. bilia tais olla satasen pari kalliimpi.
s80 d5 aut -05
-
Täytyykös automaattilaatikosta tiputtaa öljyt pois tämän takia?
-
Ei tarvitse. Muutama desi pitää ehkä lisätä remontin jälkeen.
-
Tarviikos sitä erikoistyökalua jolla kytkin "esiviritetään". Reilu vuosi sitten tein kytkinrempan ja tuo perhanan tulppa jäi vaihtamatta.
-
Aiheeseen liittyen, onko tuo proppu vaihtunut muovisesta parempaan versioon jossain vuosimallissa, vai onko aina muovia D5:ssa?
-
Aiheeseen liittyen, onko tuo proppu vaihtunut muovisesta parempaan versioon jossain vuosimallissa, vai onko aina muovia D5:ssa?
Minulla on 03 vuoden v70 D5, eli on jo kromirinkulat mittaristossa ja ratissa logo. Tähän tehtiin viime kesänä kytkin ja kaksoismassa remontti, paikallaan oli jo metallinen lommi, eli ei tarvinnut vaihtaa.
Tietääkseni autoon ei ole koskaan kytkintä vaihdettu aikaisemmin. Alkuperäinen levy siellä oli paikallaan.
-
....oho, kyllä mulla muovinen oli.
-
Minulla on 03 vuoden v70 D5, eli on jo kromirinkulat mittaristossa ja ratissa logo. Tähän tehtiin viime kesänä kytkin ja kaksoismassa remontti, paikallaan oli jo metallinen lommi, eli ei tarvinnut vaihtaa.
Tietääkseni autoon ei ole koskaan kytkintä vaihdettu aikaisemmin. Alkuperäinen levy siellä oli paikallaan.
On vaihdettu jälkikäteen. Ei ole ollut rautaista vielä myöhemmissäkään.
-
On vaihdettu jälkikäteen. Ei ole ollut rautaista vielä myöhemmissäkään.
Ok! Hyvä tietää!
-
On vaihdettu jälkikäteen. Ei ole ollut rautaista vielä myöhemmissäkään.
Onko tarkempaa tietoa missä vuosimallista olisi jo metallinen valmiina?
-
Moro! Onkos tietoa, mihin tuo tulpan takana oleva reikä oikein johtaa?
Onko se ihan vaan kampikammioon?
Omassa V70 dieselissä nähtävästi tulppa irtosi reissun päällä ja vuoti öljyä luokkaa 1 litra / 10 km, ennen kuin vuodon huomasin. Autolla ajettu 480 000 km. Ilmeisesti ei suoraan painekanavaan se reikä ainakaan ole, kun ei öljynpainevalo syttynyt, eikä kaikki öljyt hetkessä tulleet ulos.
-
Moro! Onkos tietoa, mihin tuo tulpan takana oleva reikä oikein johtaa?
Onko se ihan vaan kampikammioon?
Omassa V70 dieselissä nähtävästi tulppa irtosi reissun päällä ja vuoti öljyä luokkaa 1 litra / 10 km, ennen kuin vuodon huomasin. Autolla ajettu 480 000 km. Ilmeisesti ei suoraan painekanavaan se reikä ainakaan ole, kun ei öljynpainevalo syttynyt, eikä kaikki öljyt hetkessä tulleet ulos.
Kampikammioon.