Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Daiffi - 21.08.2013, 18:58:11
-
Terve !
Katsastuksessa kävi ilmi että vasen puoli ei ota ollenkaan kiinni. Purin takajarru systeemin ja kun käsijarrua vetää niin jousista vain toinen liikkuu ? Pitäskö toisenki jousen liikkua ? Sitten niissä kengissä (?) ylemmässä ei ole pinnoitetta ollenkaa ei ole kun se rauta paljaana, alemassa on vielä pikkasen jotain pintaa mutta lohkeilee pois helposti.
(http://media2.mister-auto.com/bendix/jarrukenkasarja-kasijarru/210x200/049361929b-1.jpg) Noita meinaan.
Onko vika siinä että jarrukengät ovat niin kuluneet että käsijarru ei pidä ? Paikoillaan rengas ilmassa ja käsijarru päällä se ottaa kiinni, mutta kun lujempaa pyörittää rengasta niin antaa periksi heti.
Auttakaa tietämätöntä tarpeen tullen voin käydä napsii kuvia jos selostusta ei ymmärrä. Autohan on Volvo 940 -91 ajettu 187tkm. Yritin netistä etsiä tietoa mutta lähinnä löyty vain vaijerin kiristystä.
-
Eihän se jarru pidä jos on kitkapinnat loppu, eli kengät vaihtoon. Kannattaa samalla harkita levyjen vaihtoa jos loppuun kuluneet kengät on syöneet pahat urat niihin.
-
Kiitoksia nopeasta vastauksesta :) Onko vaikea/isohomma vaihtaa nuo kengät ? Ja onko ne jouset kunnossa jos vain se toinen jousi liikkuu siinä ? Levyt olivat suhkot hyvässä kunnossa.
-
Ei ole vaikea homma vaihtaa jos olet jo purkanut niin, että kengät ovat näkyvillä. Jomman kumman jousista kampeat irti niin kengät lähtevät irti pidikkeistään. Sitten voikin tarkistaa kenkiä liikuttavan paisuttajan kunnon eli sen linkun, johon vaijeri tulee kiinni. Jos ei liiku suosiolla niin ottaa irti ja rost offin, vasaran ja hiomapaperin avulla elvyttää liikkuvaksi. Siinä paisuttajan alla on kahdella pultilla kiinni tukirauta, sen kun ottaa irti niin saa vaijerin irti paisuttajasta ja paisuttajan käteen. Kenkien pidikkeitä on kaksi, ne ovat kumpikin kahdella pultilla kiinni. Kannattaa vaihtaa jos ovat huonossa hapessa, vaihda pidike kerrallaan niin ei pääse jarrukilpi irti (vaikka siitä ei mitään haittaa ole vaikka irtoaisikin, väärin ei saa paikoilleen kuin väkivalloin). Sitten vain vaijeri paisuttajaan kiinni, paisuttaja kuparitahnalla voideltuna paikalleen, kenkien väliin rauta (joko säädettävä tai kiinteä) ja jousi paikoilleen ja kengät pidikkeisiin. Sitten on se pirullisin homma kun pitää saada se toinenkin jousi (paisuttajan puoleinen) kiinni kenkiin, saattaa veri lentää, kirosanat kaikua ja norttia palaa ;)
Tuolla (http://www.lintsi.info/wx/volvo/940_D24TIC/taka-akseli/page_1.htm) on jotakin kuvia käsijarrun osista.
-
ja samallahan kenkien kans vaihtaa ne jouset sun muut.
myydään yleensä nimellä: käsijarrukenkien asennussarja. mätänetin sarja makso alle 20e...
hyvät pihdit tai terävä surrikoukku on kiva apu noitten jousien asennuksessa :pomo:
-
Taakse jarrulevyt on tarvikkeena suht. halpoja 30e./kpl. Suosittelisin vaihtamaan ne levytkin, käsijarru ei välttämättä pidä jos levyt on vanhat ja uudet kengät. Mikä on sen jarrulevyn paksuus, onko palat syönyt sen miten ohueksi?
-
Jahaa ne ei sen kalliimmat ollu pitääpä kattoo jos vaihtais samalla :P Kiitoksia vastauksista ja neuvoista pääsee taas värkkää tuota itä-saksan volbaa :P
-
240:n säätöruuvit käy sinne sen metallitankosen tilalle. saapi säädettyä todella tarkkaan niillä.
mätänet myy niitä.
suosittelen.
_sfr-
-
240:n säätöruuvit käy sinne sen metallitankosen tilalle. saapi säädettyä todella tarkkaan niillä.
mätänet myy niitä.
suosittelen.
_sfr-
Tässäpä hyvä vinkki kaikille 700/900srj käsijarrun kanssa tuskaileville.