Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: lehtihen - 23.08.2013, 00:04:03
-
V70 D5 AUT 2005. 304000 Mittarissa
Tätä on ihmetelty nyt pari viikkoa.
Ensimmäinen ilmennyt vika oli turvatyynyn merkkivalon syttyminen ja ilmoitus turvatyynyjen viasta mittaristossa.
Koodina oli SRS-E001
Mittaristo alkoi sekoilemaan muutaman päivän päästä ja vaihdettiin akku.
Siitä tilanne siten hiljallen kehittynyt eteenpäin...
Mittaristoon syttyy yht,äkkiä ainakin turvatyynyn ja abs:n merkkivalot sekä turvatyynyjen vikaviesti sekä lämpötilanäyttö näyttää --.
Muutaman sekunnin päästä mittaristo sammuu täysin ja viisarit painuvat alas.
Tapahtuu useimmiten risteysalueella vasempaan käännettäessä. Välillä myös muutenkin.
Tämän jälkeen kuskin oven painikkeet sekä sisävalojen painikkeet eivät enää toimi.
Mittaristo ei koskaa nouse ylös ellei siitä joko irroita johtoa tai käynnistä autoa uudelleen. Muut alkavat satunnaisesti toimia. Välillä myös perästä kuuluu releiden rapinaa. Yleensä samalla kuin mittaristokin sekoilee.
Vikakoodeja (riippuu vähän kerrasta mitä näistä sieltä löytyy)
CCM-E001 PSM-E001 DDM-E001 REM-E001 UEM-E001 SRS-E001 AUM-E001 (nämä olin kirjannut ylös, ehkä muitakin)
Aamuisin töihin lähdettäessä, riippuen kerrasta, saattaa keskuslukko olla mykkä, mittaristo olla mykkä ja vaihteisto vikatilassa.
Ajoa hetken matkaa (noin 1 min) ja uudellenkäynnistys niin yleensä vaihteisto alkaa toimia. joskus mittaristokin.
Tänään irroitettu kuskin ovipahvit ja DDM.
Mitattu DDM:n pistokkeesta vihreästä ja valkoisesta johdosta väylän jännitettä ja todettu niiden olevan noin 2.2V ja toinen 2.7V.
Näyttävät vähän vaihtelevan riippuen onko auto käynnissä vai ei ja onko mittaristo kytketty vai irti.
Käyty ajelulla mittarin ollessa kiinni ja todettu että käännettäessä jyrkästi vasemmalle samalla jarruttaen vihreän väyläjohtimen jännite satunnaisesti laskee 2.2V:sta jonnekkin 0.5V tietämille (vaihtelee suuresti kerrasta) ja samalla mittaristo aloittaa sekoilunsa.
(Irroitettu mittaristo ja todettu että edelleen laskee)
Tästä päätelty, että väyläjohtimessa olisi eristevika ja se olisi maissa jossakin.
Nyt päästään itse kysymykseen.
Onko hyviä veikkauksia mistä voisi tuota maavuotoa lähteä etsimään?
Tähän mennessä heiluteltu läpi peräpään väyläjohtimet takaluukun osalta, johtonippuja joihin pääsee käsiksi kuljettajan jalkatilasta purkamatta mitään ja kuljettajan oven johdot läpivienteineen koriin saakka.
Koska mittariston ollessa irti laski jännite vihreässä CAN-low johdossa DDM:n pistokkeessa (nasta 9), voisi tästä kai äkkiseltään kuvitella kytkentäkaavion perusteella, että vika on väylän osassa johon liittyvät SRS, CCM, DDM, AUM, UEM,PDM ja DIM (jos on paikallaan). Vai ovatko nuo CEM:ltä lähtevät väylät kuitenikn CEM:n sisällä yhdessä (rengassyöttö DIM:lle ei kai mahdollinen)
(ja jos joku varman vastauksen tietää niin ei tietotaitoaan ilmaiseksi tarvitse antaa)
Henri Lehtinen
-
Tämän aamun päivitykset 23.8.2013
-Keskuslukko ei toimi - > avaimella sisään.
-Käynnistettäessä mittaristo herää viiveellä 5 sek
-Pakki päälle, vaihteisto vikatilassa ja kunnon ryskäys laatikosta
-Mittaristossa - vaihdenäytössä ja -- lämpötilanäytössä
-Auton sammutus
-Uudelleenkäynnistys 1 min odottelun jälkeen
-Vaihteisto toimii, hetkenpäästä ukolämpötila myös.
-Autolla liikkeelle 2m peruutuksen ja kääntämisen aikana vasempaan mitaristo kuolee. Muuten toiminnat ok
Vikakoodien lukua töihin ajeltaessa
Yön jäljiltä
ECM-E003
ECM-9210
SAS-E003
SAS-0016
PSM-E001
PSM-E003
CEM-DF05
CEM-E001
CEM-DF04
CEM-DF07
CEM-1A5E
CEM-1A5F
CEM-1A61
CEM-1A62
CEM-1A52
CEM-1A5A
CEM-1A63
CEM-1A56
TCM-E003
Kuittauksen jälkeen jäljelle jäivät
SAS-E003
CEM-1A5E
CEM-1A63
CEM-1A56
Uusina ilmestyi
PDM-E001
CEM-1A53
AEM-E001
SRS-00D5
Toisen kuittauksen jälkeen vielä
SAS-E003
CEM-1A56
CEM-1A5E
SRS-00D5
Töissä auto normaalisti keskuslukolla lukkoon
-
Voisko CEM olla rikki...
-
Kun pelkästään noita vikakoodeja tarkastelee, niin niiden perusteella vaikuttaisi siltä, että CEM yksiköltä on yhteydet poikki vähän joka suuntaan.
Kyllä olisi varmaan syytä harkita sen irroittamista ja toimittamista tarkastettavaksi johonkin sopivaan korjaamoon joka on erikoistunut näihin.
Täälläkin on varmaan yhteistyökumppaneina sopivia tahoja.
-
Koska tuossa vikakoodit sijoittuu sekä nopeaan, että hitaaseen can-väylään, niin niitä yhdistävä tekijä on tuo yllä mainittu CEM
-
CEM irroitettu autosta ja avattu.
(http://hja.servehttp.com/CEM_1.jpg)
(http://hja.servehttp.com/CEM_2.jpg)
Liittimien juotokset näyttävät olevan kunnossa.
Piirikortit puhdistettu puhdistussprayllä ja liitinpinnat puhdistettu mekaanisesti.
Cem takaisin kuorissaan ja matkalla autoon...
-
Cem:n irroituksen vaikutus nolla. Edelleen herjasi vasemmalle käännyttäessä.
Sellaisen huomion tein että lyhyellä vasemmalle käännöllä mittaristo ei vielä välttämättä kuole, vaan tulee ainoastaan turvatyynyjen ja sattunnaisesti ABS viat,
sekä ainakin PDM häviää väylästä välillä myös UEM.
Liikenneympyrän kun heitti kokonaan ympäri niin johan alkoi mittaristokin nukkua.
Eli ilmeisesti tuo mittariston sammuminen johtuu vaan siitä että ei saa väylään yhteyttä, kun se on kerran alhaalla ja sitten sammutta / mene vikatilaan itsekkin.
(tämä täysin arvailua)
-
Onko autossa originaali mankka, jos ei, niin tarkasta mankan takaa johdot erityisellä huolella.
Onko autossa vetokoukku, jos on, niint arkista perävaunumoduli (TRM), että on kunnolla kiinni ja johdot ei oo hinkkaantunut, tee sama myös mahdolliselle lisärvarustemodulille (AEM)
Tai itseasiassa TRM:lle ei tainnutkaan väylää tulla.
Ota akunkenkä pois ja mittaa molempien väyläjohtojen väliltä vastus, pitäisi olla n. 60ohm, heiluttele johtosarjoja, pöki ohjausyksikköjä, nypi liittimiä jne, jokapuolelta autoa ja katso vaikuttaako mitään vastukseen.
Mittaa myös jokaisen väyläjohdon väliltä vastus maahan ja +:aan, pitäisi olla vähintään joitain megaohmeja, vaikuttaako näihin johtosarjojen nyppiminen.
Irroita yksiköitä väylästä, tuleeko vika päälle..
Esim. SWM (ns. viiksimoduli, eli steering wheel module), srs-yksikkö, mittaristo, ym ym. varmista että missä yksiköissä on väylän päätevastukset, saattoivat ikävästi olla swm:ssä ja uem:ssä, jotenniiden irroitus tekee muutakin jäynää sitten väylälle, kun johdon irroittaa, kun yksikön ottaa välistä pois, pitäisi sieltä johtosarjan liittimeltä hyppyjohdoilla laittaa väylä taas kasaan.
Päätevastuksilla olevien yksiköiden hyppyjohtoon tarvisi myös 120ohm vastuksen, että väylä on sähköisesti normaalissa toimintakunnossa. (siis CAN-Hi ja CAN-Lo johtojen välille)
Onko sähköjakkara, sinnekkin tulee väylä.
-
Aamulla purettu hanttarin ovesta pahvit pois ja tarkistetu oven johdotus (kunnossa).
Tämän jälkeen lähtiessäni koelenkille mittarin ollessa kiinni CAN low karvassa PDM:n liittimessä, tippui väylän jännite alas kun käänsin ohjaupyörää vasemmalle.
Vian pystyi toistaman joka kerta.
Eli aina kun ohjauspyörän käänsi takaisin keskelle päin nousi väylän jännite ylös ja käännettäessä vasempaan ½ kierrosta tippui jännite lähes nollaan. Kerran jännite tippui nollaan myös oikealle käännettäessä mutta ei joka kerta.
Auto oli koko tämän ajan paikallaan.
Ohjauspyörän viiksimoduulin pistokkeen irroituksella ei ollut vikaan vaikutusta.
Ohjauspyörälle ei ilmeisesti mene kuin High speed CAN-väylä sekä LIN
Millainen "johto" systeemi ohjauspyörän väylän välittää? Pyörimisen takia siellä pitää jotain olla?
Videopätkä mittauksesta (96.2Mt ja hidas yhteys)
http://hja.servehttp.com/volvo_vika_1.mp4
-
Samat lukemat lienee silloinkin, kun mittaat OBD-töpselin navalta 11
Mitä se Hi johdin näyttää tuolloin?
Käännä ratti siten, että vika on päällä, sammuta auto, odota, että väylien jännite putoaa nollaan, eli väylä sammuu, mittaa vastus obd-töpselin napojen 3 ja 11 väliltä, mitä se näyttää.
SWM on tosiaan nopeassa väylässä, sen vika onkin oikeastaan mahdoton tuottaa vikaa hitaaseen väylään
Oot varmaan tarkistellut kaikki johdot, joita kulkee ratti-akselin lähellä.
Ratin pyörimisliikkeen läpi ei kuitenkaan kulje kuin turvatyynyn, äänimerkin ja rattinappien johdot, joten siitä se ei voi johtua.
Koita katsella myös, että liikkuuko mikään johtosarja vähääkään, kun rattia pyörittää ja kohdenna tutkiminen sinne.
-
Eilen purettu radio ja ilmastoinnin säätöpaneelli pois autosta. Radion takaa löydetty autoon Saksassa asennetun kiinteän hf systeemin purkkeja.
Nämä poistettu turhaa tilaa viemästä. Mutta ei näillä kyllä väylään pitäisi olla vaikutuksia, olivat kaijutinpiuhojen välissä sekä sähköt niille varastettu radion syötöstä. Kaikki oli tehty siististi ja omat sulakkeetkin välissä.
Illalla en enää vikaa saanut tulemaan päälle ja tänään aamullakin toimi normaalisti.
Purkaessani radioa väylän jännite kävi mittarin mukaan kerran alhaalla, tätä en kuitenkaan pystynyt toistamaan ja mahdollista oli, että mittauksen maa joka oli tupakansytkässä kiinni aukesi hetkeksi.
Katotaan mihin tilanne kehittyy...
-
Tuollainen vika on kyllä mielenkiintoinen tapaus. Vastaan on tullut johtosarjavikoja, viallisia ovimoduuleita, penkkimoduuleita ja kastunut Ardicin ohjainlaite (ohjainlaitteen kotelo täynnä vettä).
Johtosarjavian etsimisessä on hyvä käyttää analogista yleismittaria, josta helppo "lukea" pienetkin resistanssin muutokset maita vasten mitattaessa. Akun miinusnapa irti ennen mittauksia. Tällä tavoin tullut pari pirssiä käytyä läpi ja kuntoon tuli, kun eristeviat saatiin paikallistettua.
Yksi S60 oli varustettu sähköisellä penkin ohjauksella ja johtosarjan väyläjohto penkin alla otti välillä runkoon. Väylä meni samalla tavoin nurin kuin sinullakin. Voin sanoa, että rattiputkea tuli tuijotettua ja mittariston aluetta hetken aikaa, kun heiluin siinä penkin päällä rattia käännellen. Sitten hitaallakin välähti kurkata penkin ja maton alle, kun mittari viuhtoi oman liikkumisen tahtiin. :D
Toinen oli V70 ja oikosulku katosi, kun takapenkin alta irroitettiin johtosarjan liitin, josta pihat jatkuivat REM:lle. Vika oli REM:n vieressä takapalkin ylityksen kohdalla.
Eristevika ei välttämättä näy ihan heti. Nuo kaksi mainittua tapausta oli sellaisia, että piti tarkasti katsella mistä se kupari ottaa maihin, kun vika-alue paljastui.
Toivottavasti auttaa, vaikka edellämainitut olivatkin sinun autoa edeltävällä sähköjärjestelmällä.
-
Joko tämä vika selvisi?
-
Vikaa ei ole nyt kolmeen päivään ilmennyt.
Vikapaikkaa ei varsinaisesti löytynyt, joten vika voi uusia milloin tahansa.
Vian viimeisen esiintymisen ja viattoman tilan välillä irroitin radio- ja ilmastointipaneelit, purin pois vanha HF sarjan näiden takaa, sekä kävin läpi moottoritilassa olevia johtonippuja.
Mukavahan se vikapaikka olisi ollut löytää, nyt saa kokoajan pelätä mikä on aamulla tilanne. Vian etsiminen vaan ei enää oikein onnistu kun vika ei ilmene.
Ilmoittelen jos tilanne muuttuu
-
Volvo V70 2.5T vm.2004 ajettu 304.000 km.
Samanlaisia oireita Volvossa kun viestiketjun aloittajalla.
Tässäkin sähköpenkki.
Laitan kaukosäätimellä auton lukkoon ja kaikki on ok.
Kun tulen autolle esim. seuraavana aamuna niin hälyttimen valo palaa koko ajan ja sisään on mentävä avaimella.
Sähköt muuten poikki, ainut mikä toimii on radio.
Virrat tulee päälle itsestään miten milloinkin.
Seuraavat vikakoodit.
BCM-E003
SRS-E003
U0073
Koodit saa nollattua ja Volvo toimii ajossa normaalisti.
Pitää kait lähteä etsimään vikaa kuskin puolen lattialta olevasta johtosarjasta vai olisiko jolla ollut samanlaista vikaa?
(https://i.ibb.co/Y3xcpFW/h-lyttimen-valo.jpg) (https://ibb.co/Y3xcpFW)
(https://i.ibb.co/1TGzPfn/mittaristo.jpg) (https://ibb.co/1TGzPfn)
-
Itse ehkä ensin ottaisin hälyttimen sireenin sulakkeen pois, miettien onko sen akku finaalissa?
-
Hälytin uusittu ja toimii normaalisti.
Avasin vanhan ja siellä oli patterit turvonnut, miinus kaapeli irti hapettunut ja piirilevykin oli entinen.
Uusimista ennen tuli siitäkin vikailmoitus mittaristoon.
Sitä olen kyllä ihmetellyt että eikö mittaristoon pitäisi tulla ilmoitus jos konepelti on auki?
(https://i.ibb.co/C8Bp1LW/h-lytin.jpg) (https://ibb.co/C8Bp1LW)
-
Ei tule, se on ominaisuus, tyhmää kun auto tietää sen kyllä mut antaa ajaa konepelti auki omassakin.
-
Heips! Onko tietoo Uudellamaalla olevista korjaamoista jotka tekevät CEM-moduulin huoltoja (kylmäjuotokset ym.)?
-
Samppasport Järvenpäässä.
https://www.samppasport.fi/
-
Ja Elkotron tuusulassa ainakin kloonaa niitä vaihtocemmeihin
-
Isot kiitokset nopeista vastauksista!