Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: epv - 23.08.2013, 23:33:42
-
Onko kukaan mitannut toimivasta vakiosta 2.5T:stä ahtopainetta? Kiinalainen OBD-palikka ja Torque väittää meikäläisen pirssille noin 0,9 bar. Yritän tässä pähkäillä, että onko omassa S60 jo lastu vai ei ???
Tuntuu selvästi pirteämmältä kuin isäukon samalla tekniikalla oleva V70.
-
Onko kukaan mitannut toimivasta vakiosta 2.5T:stä ahtopainetta? Kiinalainen OBD-palikka ja Torque väittää meikäläisen pirssille noin 0,9 bar. Yritän tässä pähkäillä, että onko omassa S60 jo lastu vai ei ???
Tuntuu selvästi pirteämmältä kuin isäukon samalla tekniikalla oleva V70.
törkkäse se palikka isäsi autoon ja katso mitä siellä näyttää? :)
-
Onko kukaan mitannut toimivasta vakiosta 2.5T:stä ahtopainetta? Kiinalainen OBD-palikka ja Torque väittää meikäläisen pirssille noin 0,9 bar. Yritän tässä pähkäillä, että onko omassa S60 jo lastu vai ei ???
Tuntuu selvästi pirteämmältä kuin isäukon samalla tekniikalla oleva V70.
0.9-0.95bar on vakiossa. Tuossa tulee noita ajettua aika paljon ja sen olen huomannut, että viimisimmät mallit 06-07 on vaan pirteämpiä liikkumaan vaikka paineet ovat samat kuin esim. -04 vuotisessa. Muistanko väärin vai onko turboon tullut jokin muutos näihin viimisimpiin versioihin?? (paine sama, ilmamäärä suurempi)
-
0.9-0.95bar on vakiossa. Tuossa tulee noita ajettua aika paljon ja sen olen huomannut, että viimisimmät mallit 06-07 on vaan pirteämpiä liikkumaan vaikka paineet ovat samat kuin esim. -04 vuotisessa. Muistanko väärin vai onko turboon tullut jokin muutos näihin viimisimpiin versioihin?? (paine sama, ilmamäärä suurempi)
Moi
Ahtaako ihan oikeasti vakiona tuon 0,9-0,95 bar? Omastani kun tässä kesällä mittasin, niin en saanut ahtoja nousemaan kuin 0,55-0,6 bar välille. Onkohan omassani sitten turbo jo ehtoo puolella, kilometrejä alkaa olla 330tkm, mutta muutoin pelaa kuin junan vessa ;) Mistä muuten kannattaa ottaa mittarille paine konehuoneen puolelta, jos alkaa mittailla noita paineita?
t.apa75
-
Moi
Ahtaako ihan oikeasti vakiona tuon 0,9-0,95 bar? Omastani kun tässä kesällä mittasin, niin en saanut ahtoja nousemaan kuin 0,55-0,6 bar välille. Onkohan omassani sitten turbo jo ehtoo puolella, kilometrejä alkaa olla 330tkm, mutta muutoin pelaa kuin junan vessa ;) Mistä muuten kannattaa ottaa mittarille paine konehuoneen puolelta, jos alkaa mittailla noita paineita?
t.apa75
Helpoin lienee tilata kiinalainen bluetoothin välityksellä toimiva OBD-koodinlukija ja ladata vaikka kännykkään passeli softa. Eipähän tarvitse pitää kojeutaululla mitään rumaa mittaria 8)
-----------
Aika hyvin tuo kyllä sitten maantielaivaksi liikahtaa, vaikka lienee vakio. Ei taida kannattaa lastuttaa yli 200tkm ajettua Geartronicia, voi tulla kallis ja lyhytaikainen hupi. Huoltokirjassa ei ole merkintöjä lootaöljynvaihdoista.
-
0.9-0.95bar on vakiossa. Tuossa tulee noita ajettua aika paljon ja sen olen huomannut, että viimisimmät mallit 06-07 on vaan pirteämpiä liikkumaan vaikka paineet ovat samat kuin esim. -04 vuotisessa. Muistanko väärin vai onko turboon tullut jokin muutos näihin viimisimpiin versioihin?? (paine sama, ilmamäärä suurempi)
Muistat väärin ja ettei nyt olis mennyt volvotdillä 2.5T ja T5 ahtopaineet sekaisin. ::)
Ei siellä kyllä paljon puolta kiloa enempää ole missään tilanteessa. 2.4T/2.5T menee vakio-ohjelmalla yliahtamisesta vikatilaan jo reilusti ennen tuota 0,9bar.
En oikein aina ymmärrä miksi pitää kommentoida asioihin, mihin ei selvästikään ole perehdytty ja näin syöttää ihmisille täyttä potaskaa, jonka jälkeen korjaillaan asioita myöhemmin "eiku"-lauseilla ja muilla yhtä ammattimaisilla termeillä. Ymmärräthän, että tuollaisen lähes jumalan arvostusta foorumeilla nauttivan optimointigurun kirjoituksia täällä uskotaan ja joku lippispää tuhoaa vielä äitinsä kauppakassin mokomien lonkalta heitettyjen juttujen takia. Vaikka moottorinohjaus ko. moottorissa suojeleekin tällaisilta varsin tehokkaasti, niin olematonta vikaa etsiessä menee ainakin aikaa ja "parhaassa" tapauksessa rahaa, kun auto viedään pajalle tutkittavaksi olemattoman vian takia.
En kirjoittanut tätä dissatakseni ketään, vaan siksi, että ehkä myös volvotdi ymmärtäisi väärien faktana kirjoitettujen höpöjuttujen vaikutuksen muihin ihmisiin ja heidän autoihin.
Summa Summarum. Volvotdi:n nenä takaisin kiinni oppikirjoihin, ja kirjoitellaan ihmisille ohjeita vasta kun ollaan varmoja että tiedetään mistä puhutaan.
-
Muistat väärin ja ettei nyt olis mennyt volvotdillä 2.5T ja T5 ahtopaineet sekaisin. ::)
Ei siellä kyllä paljon puolta kiloa enempää ole missään tilanteessa. 2.4T/2.5T menee vakio-ohjelmalla yliahtamisesta vikatilaan jo reilusti ennen tuota 0,9bar.
En oikein aina ymmärrä miksi pitää kommentoida asioihin, mihin ei selvästikään ole perehdytty ja näin syöttää ihmisille täyttä potaskaa, jonka jälkeen korjaillaan asioita myöhemmin "eiku"-lauseilla ja muilla yhtä ammattimaisilla termeillä. Ymmärräthän, että tuollaisen lähes jumalan arvostusta foorumeilla nauttivan optimointigurun kirjoituksia täällä uskotaan ja joku lippispää tuhoaa vielä äitinsä kauppakassin mokomien lonkalta heitettyjen juttujen takia. Vaikka moottorinohjaus ko. moottorissa suojeleekin tällaisilta varsin tehokkaasti, niin olematonta vikaa etsiessä menee ainakin aikaa ja "parhaassa" tapauksessa rahaa, kun auto viedään pajalle tutkittavaksi olemattoman vian takia.
En kirjoittanut tätä dissatakseni ketään, vaan siksi, että ehkä myös volvotdi ymmärtäisi väärien faktana kirjoitettujen höpöjuttujen vaikutuksen muihin ihmisiin ja heidän autoihin.
Summa Summarum. Volvotdi:n nenä takaisin kiinni oppikirjoihin, ja kirjoitellaan ihmisille ohjeita vasta kun ollaan varmoja että tiedetään mistä puhutaan.
Totta, pitäisi olla 100 varma ennenkuin kirjoittaa :( muistin siis väärin eli tosiaan T5:ssa on tuo barin luokkaa ja puolta vähemmän 2.5T:ssä.
-
Ei siellä kyllä paljon puolta kiloa enempää ole missään tilanteessa. 2.4T/2.5T menee vakio-ohjelmalla yliahtamisesta vikatilaan jo reilusti ennen tuota 0,9bar.
Itse en ole tietoinen tarkoista lukemista. Mutta muistan artikkelin XC90 mallin testissä jossa puhuttiin että siinä ollut 2.5T moottorin ahtopaine oli 0.75bar, erikseen vielä mainitsivat ettei enää voi puhua matalapaine turbosta. Löytyi myös täältä keskustelu jossa vakio 2.5T koneessa ahtopainemittarin lukemat pyöri samoissa. 2.4T kone taisi olla alle 0.5bar paineilla.
-
Muistat väärin ja ettei nyt olis mennyt volvotdillä 2.5T ja T5 ahtopaineet sekaisin. ::)
Ei siellä kyllä paljon puolta kiloa enempää ole missään tilanteessa. 2.4T/2.5T menee vakio-ohjelmalla yliahtamisesta vikatilaan jo reilusti ennen tuota 0,9bar.
En oikein aina ymmärrä miksi pitää kommentoida asioihin, mihin ei selvästikään ole perehdytty ja näin syöttää ihmisille täyttä potaskaa, jonka jälkeen korjaillaan asioita myöhemmin "eiku"-lauseilla ja muilla yhtä ammattimaisilla termeillä. Ymmärräthän, että tuollaisen lähes jumalan arvostusta foorumeilla nauttivan optimointigurun kirjoituksia täällä uskotaan ja joku lippispää tuhoaa vielä äitinsä kauppakassin mokomien lonkalta heitettyjen juttujen takia. Vaikka moottorinohjaus ko. moottorissa suojeleekin tällaisilta varsin tehokkaasti, niin olematonta vikaa etsiessä menee ainakin aikaa ja "parhaassa" tapauksessa rahaa, kun auto viedään pajalle tutkittavaksi olemattoman vian takia.
En kirjoittanut tätä dissatakseni ketään, vaan siksi, että ehkä myös volvotdi ymmärtäisi väärien faktana kirjoitettujen höpöjuttujen vaikutuksen muihin ihmisiin ja heidän autoihin.
Summa Summarum. Volvotdi:n nenä takaisin kiinni oppikirjoihin, ja kirjoitellaan ihmisille ohjeita vasta kun ollaan varmoja että tiedetään mistä puhutaan.
Tästä oon Samppa täysin samaa mieltä ja sitä en ymmärrä miksi pitää joka asiaan kommentoida ja sitten sopan sotkemisen jälkeen lopetetaan kirjoittaminen kyseiseen topiciin..
Voisitko Volvotdi nyt reilun odottelun jälkeen vastata myös tuonne, jonne rinta rottingilla paukuttelit henkseleitä..?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=35726.0
-
Totta, pitäisi olla 100 varma ennenkuin kirjoittaa :( muistin siis väärin eli tosiaan T5:ssa on tuo barin luokkaa ja puolta vähemmän 2.5T:ssä.
Moi
Varmistin eilen illalla tuon oman auton ahtopaineet erittäin tarkalla tuhannesosa barin tarkkuudella näyttävällä mittarilla ja tosiaankin sain paineet korkeimmillaan nousemaan 0,75 bariin. Omassani siis turbo pelaa aivan normaalisti, ajattelinkin, että se 0,9-0,95 bar kuullosti kovin korkealta lukemalta vakio paineiksi ja tästä syystä piti asia heti tarkistaa ::) Virheitähän täällä sattuu kirjoittelussa varmaan itse kullekkin, mutta se hyvä puoli on että täällä kyllä osataan korjata asiallisesti noita virheellisiä tietoja ja ohjeita.
t. apa75
-
0,75bar kuullostaa kohtuullisen "korkealta". Voihan auto olla ohjelmoitu, mutta TCV on rikki, eikä boosti nouse tuon yli. Ei olisi ensimmäinen, eikä viimeinen laatuaan. Tai sitten se kuuluu olla noin.
-
0,75bar kuullostaa kohtuullisen "korkealta". Voihan auto olla ohjelmoitu, mutta TCV on rikki, eikä boosti nouse tuon yli. Ei olisi ensimmäinen, eikä viimeinen laatuaan. Tai sitten se kuuluu olla noin.
Minun tietääkseni tuota ei ole ns. lastutettu, eli pitäisi olla ihan vakio-ohjelma. Tuo buusti nousi tuonne 0,75 bar vain kakkosella ja kolmosella kun vedätti aivan äärimmilleen, eli kierrokset oli jo melkeimpä tapissa. Muutoin paineet vedätyksissä oli n. 0,6 barin luokkaa, mutta tosiaan hetkellisesti sain sen sinne 0.75 bariin nousemaan. Sitä ihmettelen itse, kun nuo paineet alkaa nousemaan mielestäni aika myöhään, eli turbo ei herää kovinkaan nopeasti. Eikös tällaisen "kukkopillin" 8) pitäisi nostaa paineita melkeimpä pintakaasusta lähtien, kertokaapa viisaammat jos olen väärässä.
t. apa75
-
Hyvä, että selviää. 2.5T:ssä tuo ahtopaine on vähän korkeampi, kuten Ribbe tuossa ylempänä mainitsikin.
-
Jahas, eli joku on kuitenkin peukaloinut meikäläisen auton ohjelmaa.
Mitä 2.5T:n "lastutuksessa" käytännössä tehdään ahtopaineennoston lisäksi? Pystyykö mistään selvittämään minkä firman softa autossa mahtaa olla?
-
Moi
Laiskasta ahtopaineen noususta kimpaantuneena, innostuin tuohon omaan 2.5T:hen tekemään seuraavaa. Hain maf sensorille tarkoitettua pudistusainetta (CRC) ja putsasin ahtopaineanturin. Sitten tilasin uuden tcv venttiilin ja sitten, a`vot :pomo:, johan rupesi ahdot nousemaan herkästi. Nyt lähtee heti pintakaasusta ahdot nousemaan ja jo pienemmälläkin vedätyksellä ahtoja noin 0,6bar. Ero kiihtyvyyteen oli aika huomattava, eli jos autosi kärsii vastaavista oireista, suosittelen tekemään vastaavan homman. Kustannukset tuolle hommalle oli anturi 60e ja puhdistusaine 10e, eli melko halvalla päästiin tällä kertaa ;D
t. apa75
-
Moi
Laiskasta ahtopaineen noususta kimpaantuneena, innostuin tuohon omaan 2.5T:hen tekemään seuraavaa. Hain maf sensorille tarkoitettua pudistusainetta (CRC) ja putsasin ahtopaineanturin. Sitten tilasin uuden tcv venttiilin ja sitten, a`vot :pomo:, johan rupesi ahdot nousemaan herkästi. Nyt lähtee heti pintakaasusta ahdot nousemaan ja jo pienemmälläkin vedätyksellä ahtoja noin 0,6bar. Ero kiihtyvyyteen oli aika huomattava, eli jos autosi kärsii vastaavista oireista, suosittelen tekemään vastaavan homman. Kustannukset tuolle hommalle oli anturi 60e ja puhdistusaine 10e, eli melko halvalla päästiin tällä kertaa ;D
t. apa75
Tilasin omaani ameriikasta uuden TCV.n ja sitä odotellessa törmäsin tähän "ahtopaineanturi" juttuun. Missäs se sijaitsee niin putsaan samaan rahaan senkin?
-
Tilasin omaani ameriikasta uuden TCV.n ja sitä odotellessa törmäsin tähän "ahtopaineanturi" juttuun. Missäs se sijaitsee niin putsaan samaan rahaan senkin?
Moi
Ahtopaineanturi löytyy coolerin lähdöstä, eli siitä mihin tulee ahtoputki kiinni kuskin puolella. Tarkemmin sanottuna kun katsot ilmanputsarin ja etupuolelta alaspäin, niin näkyy anturin pistoke, sellainen ovaalin muotoinen olikohan kolme tai neljä johtoa siinä. Itse anturi on kiinni yhdellä torxilla coolerissa.
t. apa75
-
Tämä selvä, kiitos. Käyn hakemassa oikeaa ainetta ensi viikolla.