Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: mutkaputki - 26.08.2013, 22:20:21
-
Laittakaa joku linkki, kun en löytäny koitin kyllä etsiä mutta tuloksetta. vinokoneeseen siis.
-
Kl racing:llä ainakin on :)
-
Dalhems , KG , TG , Motor Nord ....
-
Iso kiitos, mutta sitten toinen kysymys. Paljonkoha vakio jousissa on sitten tuo ponnevoima, kun tuolla oli 39kg ja 43-48kg Itselläni on tarkoitus kierrättää reilun 7-8 tonnin paikkeille niin mitkä sitten vastaa parhaiten käyttötarkoitusta?
-
aircooled.fi sieltä löytyy semmoset "single" mallin jouset ja riitää varmasti tuonne asti :) eikä ole kalliita
-
Vakiojousi uutena: 38mm=28-32kg ja 27mm=71-79kg.
-
Olkaahan tarkkoina noiden volkkarijousien kanssa. Talvella puntarissa testattiin kolmea eri sarjaa kahdelta valmistajalta ja muutaman puristuksen jälkeen jousien voimat olivat jotain ihan muuta kuin alunperin. Mistälie rautalangasta väännetty. Lerpsahtava jousi on potentiaalinen moottorivaurion aiheuttaja kun lämpötila huoneenlämpöä korkeampi ja purituskertojen määrä kasvaa.
-
Olkaahan tarkkoina noiden volkkarijousien kanssa. Talvella puntarissa testattiin kolmea eri sarjaa kahdelta valmistajalta ja muutaman puristuksen jälkeen jousien voimat olivat jotain ihan muuta kuin alunperin. Mistälie rautalangasta väännetty. Lerpsahtava jousi on potentiaalinen moottorivaurion aiheuttaja kun lämpötila huoneenlämpöä korkeampi ja purituskertojen määrä kasvaa.
Joku puhui samaa. Löysistyy silmissä.
-
Ai nimenomaan nuo volkkarin jouset?
-
Ai nimenomaan nuo volkkarin jouset?
Nii.
-
Joku puhui samaa. Löysistyy silmissä.
Yksi konsti on että keitää jousen öljyssä vaikkapa tyhjässä hernekeitto purkissa ja sen jälkeen puristaa jousen ruuvipenkissä kasaan ja antaa jäähtyä.
Jäähdytyksen jälkeen mittaa jousen paineet ja pituudet, asennus korkeudessa.
Tämä menetelmä on niin sanottu old school kun valintoja ei hirveesti ollut 70-80 luvulla. esim, volvoon käytetiin chevroletin vakiojousia öljykeitettynä.
Taitaa mulla löytyä vielläkin yksi konolan tekemä b-20 rautakansi jossa tämä menetelmä on tehty, kansi tosin lämitää nykyään hyllyä ja yv viesteiltä välttyäkseni kansi ei ole myytävänä ;)
Ennen kun testaa itse miehet ryhtyvät hommiin,varokaa öljypaloja ja keitäkää jousi ulkotiloissa vaikkapa vanhan hiili- grillin
päällä, kanella on hyvä tukahdutaa öljy palo.
Tietty nahka hanskat suojalasit ja jonkinlaiset pihdit (harjoittele ensisksi kylmällä jousella).
-
Onko vakio retainerit syytä vaihtaa kestävämpiin kun käyttää jäykempiä venttiilinjousia?
-
Onko miten kokemusta noista kuplan empin jäykemmistä jousista?
ei ois hinnalla pilattu vai tyrkkäänkö suosiolla tuplajouset?
-
Ainakin KLracingin tuplajouset on ollut tossa omassa kannessa aika hyvät. Jouset ollut kannessa 3vuotta kiinni joista 2kesää ajossa ja olivat hyvin samaa tasoa kun uutena ja kaikki jouset meni 4kg:n sisälle toisistaan (puristettuna). Kyseessä n.100kg puristuksissa olevat jouset.
-
Vieläkö suomen maalta löytyy ns. EVO jousia 531?