Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: barondevolvo - 27.08.2013, 08:29:56
-
-
-
Muistaakseni jotkut ovat laittaneet sen vivun toisin päin, niin on pysynyt paremmin ::)
Uudemmissa taitaa olla ahtaammassa paikkaa tuo toinen pää.
-
-
-
Eikös läppien vaikutus ole miten antaa vääntöä, tehon puutoksena tuntuu jos jää kiinni asentoon?
Varsi ei pysy kiinni koska muovinen mutikka on kulunut ohueksi.
Miksi ohjainmoottori pitää uudelleen opettaa vivun irrottua, eikö vain riitä kun vivun tökkää paikoilleen?
-
Miksi ohjainmoottori pitää uudelleen opettaa vivun irrottua, eikö vain riitä kun vivun tökkää paikoilleen?
Laitetaan raja-arvot kohdilleen, ei yritä vääntää yli eikä jää vajaaksi.
-
-
-
Miksi ohjainmoottori pitää uudelleen opettaa vivun irrottua, eikö vain riitä kun vivun tökkää paikoilleen?
Laitetaan raja-arvot kohdilleen, ei yritä vääntää yli eikä jää vajaaksi.
Mistä johtuu että raja arvot hukkuu, tunnistaako jotenkin ettei läpät kääntyneet ja alkaa kääntämään lisää ja tämän vuoksi menee yli anettujen arvojen, ja tästä johtuu että menee arvot sekaisin?
-
Ei kai tuo nuppi siellä läppävivun puolella ole muovia? Nyt kun sanot en ole enää varma, luulin että on terästä. Täytyy koittaa magneetilla. Edelleenkään kukaan ei ole osannut sanoa.
Siis jos lukitset läppävivun esim. rautalangalla, niin ettei pyörreläpät toimi, tai häiritsee ainakin mahdollisimman vähän. Siis pitääkö pyörrevivun nuppi silloin vetää mahdollisimman paljon ulospäin vai työntää mahdollisimman paljon sisäänpäin.
Kyllä se muovia on, ajattelin kun voisi vaihtaa metallisen tilalle mutta kun on ahdas paikka niin ei onnistu tehdä osan ollessa kiinni, Eli vanha poikki uusi tilalle.
Mielestäni jotkut on lukinneet vivut, mutta en muista mihin asentoon. Mielestäni nimim. pptalo kirjoitti näin tehneen.
-
Heh, just viimeviikolla yhden läppäakselin vaihdoin, mutta ompa löyhä pää :D
Oon 80% varma, että läpät on auki, kun vipu on työnnettyä taakse päin, eli sinne kannen koloon.
Itseasiassa nyt oon 100% varma, kun bongailin googlella kuvan läppälevyistä.
-
-
-
Musta tuntuu, että kyseessä on a) maximaalisen tuoton tekeminen b) päästörajojen saavuttaminen, että saadaan sitä maksimaalista tuottoa luvan kanssa tehdä.
Ei voi oikeastaan edes kuvitellakkaan, että millaisia auton moottorit ja tietenkin myös autot olis nykyään, mikäli niiden päästöt ei haittaisi ketään/mitään ja eikä polttoaineveroa olisi ja maailmassa olisi loputtomat polttoainevarat.
Autovalmistajat vois suunnitella autoja siten, mitä ihmiset haluaa, eikä käyttää suuria resurssejaan siihen, että seuraava päästöraja saavutetaan.. resurssit käytettäisiin todennäköisesti ensisijaisesti turvallisuuteen ja sitten ajomukavuudet, ulkonäkö jne.
Päästörajojen saavuttaminen vaatii sen, että poistetaan moottorista kaikki kitka mitä vain pystyy, pudotetaan painoa, tukitaan pakoputki suodattimilla, kierrätetään pakokaasut takaisin moottoriin, suihkutellaan polttoaine microsekunin tarkkuudella, säädetään se suihkutus vielä jokaiselle sylinterille erikseen, mitataan moottorin ilmamäärä niin tarkasti, että neulan mentävä reikä sekoittaa jo koko systeemin.. sammutetaan moottori risteykseen, talteen otetaan moottorijarrutuksen energia, piennnetään renkaan vierintävastusta jne jne.
ja jokainen kohde noista vaatii ihan suunnaatomasti rahaa.. polttoainesuuttimienkin valmistuksessa varmaan suuri osa menee hihnalta uudelleen sulattoon, kun ei läpäise toleranssia..
Onhan se stoikiometrinen seos palamisen kannalta kaikkein paras, mutta ei moottori sitä oikeasti kaipaa, moottorille riittää, että seos on suurinpiirtein ok ja soppaa tulee riittävästi.
No, eipä olla sellasessa maailmassa.
Noista läpistä puheenollen, ettei ihan mee offiksi, noita läppäsysteemejä on monilla eri valmistajilla, jokaisen toteutus niistä on enemmän tai vähemmän susi... etenkin kestoltaan... ehkäpä bmw:n moottorisilppuriläpät noista kaikkein surullisimman kuuluisimmat... ja ooppelilla yhden mallin läpät (4kpl läppiä) kustantaa melkein suurimman eurorahan verran.
-
-
-
Kulutus tippuu noin 2 litraa kun vertaa ehjää swirl systeemiä ja toimimatonta. Myös automaattivaihteiston toiminnassa on huomattu eroja kun läppälevy ei toimi. Toki käyttäähän TCM ohjain ECM ohjaimelta saatua laskennallista vääntömomenttia vaihtamistilanteessa hyväksi. Laskennassa tapahtuu virhe kun systeemi ei toimi oikein. Vääntö on ollut parempi alakierroksilla myös ehjällä systeemillä ja tietty ne päästöt on pienemmät.
Vaatii vaan sen uuden läppälevyn ja akselin niin taas se kestää seuraavat ~100tkm.
Tällaisia havaittu täällä tampereen suunnalla.
-
Siniseltä saa korjaussarjan läppälevyn ja tangon liitokseen. Se sisältää metallitapin ja sokan. Läppälevyyn tehdään reikä minkä läpi metallitappi työnnetään ja sokalla lukitaan tappi pysyväksi. Se toimii mielestäni yllättävän hyvin. Eikä maksa paljoa.
-
Siniseltä saa korjaussarjan läppälevyn ja tangon liitokseen. Se sisältää metallitapin ja sokan. Läppälevyyn tehdään reikä minkä läpi metallitappi työnnetään ja sokalla lukitaan tappi pysyväksi. Se toimii mielestäni yllättävän hyvin. Eikä maksa paljoa.
Kyseinen palikka on tarkoitettu vanhempikorisille, eikä näille, joissa moottori ns. roikkuu.
Toki sen saa myös roikkuva moottoriseen, jos vain mahtuu työstämään.
-
-
-
Siniseltä saa korjaussarjan läppälevyn ja tangon liitokseen. Se sisältää metallitapin ja sokan. Läppälevyyn tehdään reikä minkä läpi metallitappi työnnetään ja sokalla lukitaan tappi pysyväksi. Se toimii mielestäni yllättävän hyvin. Eikä maksa paljoa.
Minä kysyin korjaussarjaa, eivät Kouvolassa tieneet siitä mitään.
Koko läppävivuston olisi myyneet 140,- hintaan.
-
Minä kysyin korjaussarjaa, eivät Kouvolassa tieneet siitä mitään.
Koko läppävivuston olisi myyneet 140,- hintaan.
Tässä uudemmassa korimallissa olevaan moottoriin tuota korjaussarjaa ei saa, sen saa vain vanhemmassa korimallissa olevaan samaan moottoriin.
Syy on moottorin tuennassa, uudemmassa korimallissa ei oo tilaa asentaa korjaussarjaa siten kuten volvon ohje ohjeistaa.
-
Tässä uudemmassa korimallissa olevaan moottoriin tuota korjaussarjaa ei saa, sen saa vain vanhemmassa korimallissa olevaan samaan moottoriin.
Syy on moottorin tuennassa, uudemmassa korimallissa ei oo tilaa asentaa korjaussarjaa siten kuten volvon ohje ohjeistaa.
Minä kysyin sitä vanhemman mallin korjaussarjaa ja ei tuntunut olevan tietoa koko asiasta. Olin ottanut koko läppävivuston irti ja ajattelin että voisin yrittää kiinnittää siihen sen korjaussarjan, tosin en tiedä olisiko onnistunut?
-
-
-
-