Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Uhitteleva Volvo - 27.08.2013, 11:30:22
-
Jos ja kun laitan ko. koneeseen joskus lastun ja nostan hieman ahtopaineita, niin miten bensanpainetta saa nostettua helpoiten.
Pitääkö alkuperäinen paineensäädin vaihtaa toiseen vai saako sitä ns. tuunattua? Säädettävähän se ei varsinaisesti ole?
Mikä on max. bensanpaine vakio säätimellä? Painehan on ahtopaineesta riippuvainen kylläkin. Minkä verran paineita kannattaa nostaa vakiosuuttimilla?
Auto on Volvo 740 B200ET vm -86.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
-
Tasapaksulle jos haluaa ni saahan sitä bensanpainetta nostettua lytistämällä vakio säädintä. Niin tai näin, ei ilman lastua oikein järkeä ole.
-
Joo. Perhanan hankala käyttää näitä foorumeja. Tulee lainailtua itseäkin.. :D
Tarkoitus on nostaa bensan paineita ja ahtoja tosiaan vasta sitten, kun hommaan sen lastun.
Jos sitä paineen säädintä puristaa kasaan, niin haetaanko sillä kellon tilavuuden pienentymistä vai
kiristääkö se jotain jousen esijännitystä? Minkälainen tuo säätimen rakenne on?
Paras on varmaan hommata säädettävä paineensäädin, jossa on myös tuo imusarjan paineen kompensointi. Eikös sen asentaminen tuohon ole aika helppoa, jos
ostaa sen adapterin tuohon jakotukkiin?
Nopeasti katsoin, että tuohon alkuperäiselle säätimelle menee ainoastaan yksi pa-letku, mutta onhan siellä oltava paluulinja tankkiin??
-
Säätimessä on yksi bensaletku ja se on paluulinja. Tulo säätimelle on suoraan tukista ja liitos on samantyyppinen kuin suuttimellakin.. Oiskohan se vakio Bosch säädin 3bar?
Malpassin säädettävä pa-säädin menee suoraan vakiosäätimen paikalle ja siinä on säätö range muistaakseni 2-6bar. Just kaverille sellanen asennettiin viimeviikolla.. Eli bolt on ja maksaa muistaakseni 70-80e
Toinenvaihtoehto ostaa vakiosäätimen tilalle adapteri (esim moposportista 19,9e) ja sitten erillinen universal paineensäädin..
Tuo paineiden nostohan sitten rasittaa bensapumppua/heikentää sen tuottoa eli ei kannata mitenkään överisti painetta nostaa..
-
Helpoin tapa nostaa polttoaineen peruspainetta on vaihtaa ET:n 2.5 bar säätimen tilalle LH:n 3 bar säädin.
-
Jos jollain lojuu ylimääräisenä tällainen 3 barin paineen säädin, niin tarjotkaa.
Voisin ostaa sellaisen valmiiksi jemma nimiseen paikkaan.
-
mikäs on nyrkkisääntö bensanpaineen nostamisessa? itsellä b200et ja tulossa lastu,3 tuuman putkisto ja ahdot 0,8 hujakoille niin paljonkohan tossa koneessa pitäs olla noitten jälkeen bensanpaine?
niin ja se malpassin säädin ja bensanpaine mittari pitäs kanssa saada että pääsee ylipäätään säätämään :D
-
mikäs on nyrkkisääntö bensanpaineen nostamisessa? itsellä b200et ja tulossa lastu,3 tuuman putkisto ja ahdot 0,8 hujakoille niin paljonkohan tossa koneessa pitäs olla noitten jälkeen bensanpaine?
niin ja se malpassin säädin ja bensanpaine mittari pitäs kanssa saada että pääsee ylipäätään säätämään :D
Vastaavilla virityksillä oli itsellä B230ET joskus ja en minä siitä mitään bensanpaineita ruuvannut, miksi pitäisi? Jos lastu on tehty vakiopaineelle niin ei se ainakaan paremmin toimi kun menee räpeltämään.
-
mikäs on nyrkkisääntö bensanpaineen nostamisessa?
Se, että pöljät painesäätelyt on syytä jättää tekemättä ja korjata todellinen vian aiheuttaja (=lastu, suuttimet) jos sopat ei riitä.
-
No mitenköhän pitkälle mennään vakio suuttimilla?
-
En tiedä, mutta turbo lhn suuttimet ainakin riittää karvan yli 200hp ja välillä niitä on kelpo hintaan myynnissä.
Ja bensan paineensäädin on tod näk kalliimpi kun suuttimet ja tosiaan kuten ylhäällä mainittiinkin niin käy pumpun päälle ja vähentää pumpun tuottoa... Lastu, suuttimet ja rajapaineventtiili/bleedi ei ihan hirveesti maksa.
-
No mitenköhän pitkälle mennään vakio suuttimilla?
Mä olen penkittänyt vakiosuuttimilla ja 3bar paineensäätimellä 250hp, ja ahdoilla AFR oli 12,4-12,8. Superchipsin lastu on aika mielenkiintoinen, tyhjäkäynnilläkin seokset on aika rankasti paksulla (jopa vakio 2,5bar paineensäätimellä).