Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: autoileva - 21.03.2011, 13:02:15
-
Elikkä 740 b230f automaatti -92 235 tkm ajettu alkoi nykiä muutama viikko sitten. Lähinnä tasakaasulla alkoi ja paheni
sitten niin että ei vastannut kaasuun juuri 2500 kierroksen yli.
Virranjakajan kansi ja pyörijän tarkastin ja pyörijä oli palaneen näköinen. Vaihdoin kannen ja pyörijän ja ongelma hävisi täysin.
Mutta nyt muutaman sadan kilometrin jälkeen alkoi samat oireet , tosin vielä lievänä mutta täysin samanlaisena.
Eli onko tämä vain oire jostain muusta mikä on menossa paskaksi mutta mistä?
Vuoden sisään vaihdettuja: tulpat,tulpanjohdot,ilmansuodatin,bensapumpunrele,suutinrele.
-
Tarkistapa tulppien kunto.
Yksi juttu voi olla niinkin yksinkertainen kuin tulpassa oleva pää joka liittyy tulpanjohtoon. Se on joissain tulpissa kierteellä ja saattaa löystyä itsekseen käytössä. Tää on helppo tarkistaa ja hoitaa kun ei tarvi edes tulppaa ruuvata pois. Jos kierteet ovat löystyneet, voi papukaijapihdeillä vähän lytistää tulpan päästä kierteitä ja sitten tongeilla ruuvata pään takasin tulppaan, alkaa pysymään.
Jos tulppa ja tulpanjohto ovat kunnossa niin tulpanjohto on napakasti tulpassa kiinni, ei heilu juurikaan kun kokeilee tulpanjohtoa sormilla.
Toinen vaihtoehto on että tulpat ovat voineet syystä A tai B kulua nopeasti. Tulppa käteen ja tarkastus.
Tai sitten puola voi olla menossa ehkä. Joskus oireilee silleen että kylmänä hyvä, vähän aikaa ajaa niin alkaa pätkiä.
-
Tulpat OK. Vaihdoin puolan toisesta vollesta, pikku koeajolla ei nykinyt mutta huomenna työmatkalla pääsee
testaan kunnolla.
-
Yhä puolan vaihdon jälkeen pientä satunnaista nykimistä. Nyt lähti testiin toisesta vollesta ilmamäärämittari. Saapas nähdä.
-
Ei ollu ilmamäärämittari, yhä nykii ja kylmänä aamuna "check engine" valo välähtelee kojetaulussa. Ehdotuksia?
Tsekkaan seuraavaksi tota lamdaa.
-
Hmm, voisko olla bensapumpussa ongelma? Tai bensansuodatin tukossa?
Tai sitten YKK-anturi?
Tähän aikaan vuodesta kun on kylmiä öitä ja lämpimiä päiviä, kannattaa pitää bensatankki mahdollisimman täynnä, kertyy vähemmän vettä tankkiin.
-
Lamda oli aivan musta ja päästöt heitteli. Nyt toisella lamdalla päästöt kohdillaan.
Bensansuodatin oli ulkoapäin lähes puhkiruosteisen näköinen, ollut auton alla 3 vuotta ja 40tkm.
Se vaihdettiin. Nyt tilanne on se että vastaa kaasuun pehmeästi ja kierrokset nousee yli 3000 kakisematta.
Mutta yhä tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla tekee muutaman kerran vartin sisään pienen mutta huomattavasti
pehmeämmän nykäyksen >:(?
Eräs autokorjaaja ehdotti että jos suuttimiin päässy tona aikana paskaa niin tarttis ruiskujärjestelmän puhdistusainetta.
Voisko olla näin? Jos ei niin mitä muuta pitäs vielä tsekata??? YKK-anturi kokeiltiin vaihtaa ja ei vaikutusta.
-
Ei vikakoodeja. Yhä nykii, varsinkin kylmänä aamuna. Kun ajanut lämpimäksi helpottaa mutta pientä empimistä on silti jatkuvasti.
Voisiko sytytysyksikkö oiria noin ennen totaali rikkoutumistaan ja sithän ei käynnisty lainkaan?
-
No nyt selvisi! YKK-anturia kokeilin aiemmin mutta ei auttanut paljoa... mutta myös yksi sytytysjohto oli viallinen ja yhdessä
loivat kyseisen oireen. Se hämäsi,että johdot olivat vajaa puolivuotta sitten vaihdettu... enkä hoksannut niitä tutkia,kun oletin
niiden toimivan.
Nyt pääsee taas töihin ja portugali kiittää. :pomo:
-
Hyvä esimerkki siitä, AINA kannattaa huolella varmistaa ns.yksinkertaisten vikakohteiden kunto ennen suuria operaatioita. Hieno homma että oli noinkin helppo ja halpa korjaus!!!