Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Make - 27.08.2013, 12:34:44

Otsikko: laturin virrantuotto - pohdiskelua
Kirjoitti: Make - 27.08.2013, 12:34:44
Sulla kun on tuo laturi myös tuolla  pakosarjan "alla" onko ollut ongelmia lataus jännitteen kanssa? Itsellä tahtoo tipahtaa jännite kuumana alle 13 voltin jos vähänkään kuormaa on.
Mistä tuollainen 100A lauturi on ja käykö suoraan vakio korvakkoon?

Edit: keskustelu jaettu projektipäiväkirjasta
Otsikko: Vs: laturin virrantuotto - pohdiskelua
Kirjoitti: JuHaU - 27.08.2013, 13:24:25
Sulla kun on tuo laturi myös tuolla  pakosarjan "alla" onko ollut ongelmia lataus jännitteen kanssa? Itsellä tahtoo tipahtaa jännite kuumana alle 13 voltin jos vähänkään kuormaa on.
Mistä tuollainen 100A lauturi on ja käykö suoraan vakio korvakkoon?

Ei ole ollut ongelmia latausjännitteen kanssa ainakaan niin että olisi millään tavalla oireillut. Pistit pahan tuon laturin alkuperän kanssa. Veikkaisin, että se olisi 940 Turbosta tai 16v vapari koneesta. Laturin runko oli aivan samanlainen, kuin pienemmässäkin laturissa ja sopi suoraan kiinnikkeisiin. Onko sulla laturin maadoitus varmasti kunnossa?
Otsikko: Vs: laturin virrantuotto - pohdiskelua
Kirjoitti: Make - 27.08.2013, 14:36:07
Ei ole ollut ongelmia latausjännitteen kanssa ainakaan niin että olisi millään tavalla oireillut. Pistit pahan tuon laturin alkuperän kanssa. Veikkaisin, että se olisi 940 Turbosta tai 16v vapari koneesta. Laturin runko oli aivan samanlainen, kuin pienemmässäkin laturissa ja sopi suoraan kiinnikkeisiin. Onko sulla laturin maadoitus varmasti kunnossa?
Maajohto menee laturin päästä koneen kylkeen.  Ongelmaa tuntuu tulevan kun käy kuumana tyhjäkäyntiä paikallaan ja jos valot päällä sekä flekti lähtee pyörimään on pahimmillaan lataus jänite 12,5.  Ajossa 13-13,6. 
Miten paljon vaikuttaane se että tuon bling factoryn kampiakselin hihnapyörä taitaa olla halkaisijaltaan hiukan pienempi kuin orkkis. Toisaalta lataa se kylmänä vaikka valot on päällä jne päälle 13v tyhjäkäynnillä.
Otsikko: Vs: laturin virrantuotto - pohdiskelua
Kirjoitti: Justus - 27.08.2013, 15:06:42
Maajohto menee laturin päästä koneen kylkeen.  Ongelmaa tuntuu tulevan kun käy kuumana tyhjäkäyntiä paikallaan ja jos valot päällä sekä flekti lähtee pyörimään on pahimmillaan lataus jänite 12,5.  Ajossa 13-13,6. 
Miten paljon vaikuttaane se että tuon bling factoryn kampiakselin hihnapyörä taitaa olla halkaisijaltaan hiukan pienempi kuin orkkis. Toisaalta lataa se kylmänä vaikka valot on päällä jne päälle 13v tyhjäkäynnillä.
Nouseeko jännite heti, kun hiukankin nostat kierroksia?
Joissain latureissa ei vaan riitä tuottoa tyhjäkäyntikierroksilla
(http://i37.photobucket.com/albums/e51/Muuttohaukka/Bosch105A_7.jpg) (http://s37.photobucket.com/user/Muuttohaukka/media/Bosch105A_7.jpg.html)
Niinkuin käyrästä nähdään, niin pienillä kierroksilla ei riitä tuotto ja jännitekin sitten putoaa.
Toi on sit laturin kierrosnopeus, ei moottorin.
Mikä lienee hihnapyörien välityssuhde sulla, eihän siinä sun laturissa vaan oo sit vielä eri kokoinen hihnapyöräkin, kuin siinä kuvassa jonka lähetin, jos se kerran on Scaniasta peräisin.
Otsikko: Vs: laturin virrantuotto - pohdiskelua
Kirjoitti: Make - 27.08.2013, 16:06:25
Nouseeko jännite heti, kun hiukankin nostat kierroksia?
Joissain latureissa ei vaan riitä tuottoa tyhjäkäyntikierroksilla
(http://i37.photobucket.com/albums/e51/Muuttohaukka/Bosch105A_7.jpg) (http://s37.photobucket.com/user/Muuttohaukka/media/Bosch105A_7.jpg.html)
Niinkuin käyrästä nähdään, niin pienillä kierroksilla ei riitä tuotto ja jännitekin sitten putoaa.
Toi on sit laturin kierrosnopeus, ei moottorin.
Mikä lienee hihnapyörien välityssuhde sulla, eihän siinä sun laturissa vaan oo sit vielä eri kokoinen hihnapyöräkin, kuin siinä kuvassa jonka lähetin, jos se kerran on Scaniasta peräisin.
Reilussa tonnissa muistaakseni jo alkaa nousemaan mutta kylmänä jaksaa tyhjäkäynnilläkin.
Ratas on samankokoinen kuin sinun laittamassa kuvasssa eli ihan vakio Volvon rattaan kokoinen.
Otsikko: Vs: laturin virrantuotto - pohdiskelua
Kirjoitti: puliukk0 - 28.08.2013, 14:14:23
Eikös yleensä välitys oo 2:1. Eli 900rpm tyhjäkäynnillä olis laturissa 1800rpm ja 64ampeeria. Kaikki mun autot tähän mennessä ladannut vähintään 14v tyhjäkäynnillä.

Yleensä maadotus vikoja tai laturin heikkoutta jos ei niin tee.

Jännitteen pitäis olla n.13.7-14.4v, muuten alkaa olemaan enemmän purkua kun latausta.
Otsikko: Vs: laturin virrantuotto - pohdiskelua
Kirjoitti: mikan - 30.08.2013, 16:41:52
Maajohto menee laturin päästä koneen kylkeen.  Ongelmaa tuntuu tulevan kun käy kuumana tyhjäkäyntiä paikallaan ja jos valot päällä sekä flekti lähtee pyörimään on pahimmillaan lataus jänite 12,5.  Ajossa 13-13,6. 
Miten paljon vaikuttaane se että tuon bling factoryn kampiakselin hihnapyörä taitaa olla halkaisijaltaan hiukan pienempi kuin orkkis. Toisaalta lataa se kylmänä vaikka valot on päällä jne päälle 13v tyhjäkäynnillä.

Oletko lukenut tämän?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0

Ja sitten kuumassa laturin jännitteen säädin tapaa laskea latausjännitettä hiukan. Kuten se kylmässä sitä nostaa.
Otsikko: Vs: laturin virrantuotto - pohdiskelua
Kirjoitti: Make - 30.08.2013, 20:39:09
Oletko lukenut tämän?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0

Ja sitten kuumassa laturin jännitteen säädin tapaa laskea latausjännitettä hiukan. Kuten se kylmässä sitä nostaa.
Empä ollut lukenut. Tuosta on kyllä suuri apu täytyy mittailla. O0
Oman lisänsä tähän tuonee nuo neljä akkua tuolla kontissa. ;)
 
Otsikko: Vs: laturin virrantuotto - pohdiskelua
Kirjoitti: Make - 06.09.2013, 12:01:43
Kampiakselin billetti hihnapyörä on halkaisijaltaan 4cm pienempi kuin alkuperäinen. Selittänee latausongelmia tyhjäkäynnillä. Tosin nyt johtojen korjailun jälkeen kylmänä jaksaa pitää 14,2v.
Otsikko: Vs: laturin virrantuotto - pohdiskelua
Kirjoitti: mikan - 06.09.2013, 14:41:55
Kampiakselin billetti hihnapyörä on halkaisijaltaan 4cm pienempi kuin alkuperäinen. Selittänee latausongelmia tyhjäkäynnillä. Tosin nyt johtojen korjailun jälkeen kylmänä jaksaa pitää 14,2v.

Vaikuttaa varmasti asiaan se halkaisija.

Mutta hyvä!  Nyt alkaa lataus olla kohdillaan!   :)

Josta päästään siihen tylyyn tosiasiaan, että sitä johtosarjaa kannattaa latausongelmissa tutkia, sillä ei taatusti ole ensimmäinen, eikä viimeinen auto, jossa vikaa löytyy johtosarjasta!  :pomo: