Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: temezi - 27.08.2013, 23:49:51
-
Pahottelen jos olis jostakii löytynny mutta minkäs kokonen tankki ln 240 diisselissä? Onko muka60 litraa mitä autowiki väittää?
-
On 60l. Kerran tankannu itse 61l. Pari-kolme litraa menee sinne täyttöputkeenkin, kun laittaa piri pintaan.
-
Noo perskeles... Itte kuvitellu et on 45litraa :-[ punasen alarajalla kuu tankkaa ni saa menemää jonku 46 litraa elikkä aina ollu ainakii 15 litraa jälellä... muutta kiitokset taas kerran :hello:
-
Punasen ylä rajalla ajaa sen 200km, ala rajalla 100km vaikka pahaa tekeekin. Seuraavaan ylämäkeen matka sitten loppuukin.
-
Punasen ylä rajalla ajaa sen 200km, ala rajalla 100km vaikka pahaa tekeekin. Seuraavaan ylämäkeen matka sitten loppuukin.
Yksilöllistä.
Tässä talossa ollu useita 240siä ja yhellä loppu meno heti punasen alareunassa ennen sitä valkosta kehysviivaa, kun Savukoneella taas ajo asteikon jälkeen vielä melkee 200km
Paras tankkausmäärä 240seen ollu 62,8litraa, eli aika kuivana siinä vaiheessa ollu.
-
Täällä menee milli-pari asteikon alapuolelle kunnes bensa loppuu, 250 km pääsee punaisella alueella.
Kun mittari saavuttaa puolivälin niin sillä tulee kova kiire päästä sinne punaiselle, ehkä tässä on syy miksi volvoa pidetään suurikulutteisena autona. Parhaimmilaan olen päässyt 680km tankilla kun olen tankannut piripintaa. (B200K)
-
Ohjekirjan mukaan punainen osuus on 8 litraa.
Ajan myötä arvot muuttuvat yksilöllisiksi. Tässä yksi esimerkki:
http://www.lintsi.info/wx/volvo/korjaamo/bensatankki.htm
10 litraa tankissa nostaa neulan punaisen alarajalle.
Anturin liittimet ovat syvennyksessä tankin päällä. Vesi ja lumi kertyvät koloon ja ruostuttavat liitokset puhki noin 15-20 vuodessa.
Tämä on yleinen syy polttoainemittarin toimimattomuuteen sekä siihen että auto sammuu koska ei saa bensaa vaikka tankissa on yli puolet jäljellä. (Oireena epämääräinen moottorin sammuminen. Auton seisottua muutaman minuutin käynnistyy taas ja käy vähän aikaa kunnes sammuu taas.)
Anturin liitokseen ruostunut reikä estää imun vajaasta tankista. Polttoainepumppu imee ilmaa eikä riittävästi bensaa.
(Erityisesti K-koneissa joissa ei ole sähköistä polttoainepumppua tankissa)
Tässä kuvia (ja muuta infoa polttoainemittarin ja sähköpumpun vaihdosta) : http://cleanflametrap.com/transferPump.htm
Volvon alkuperäinen anturi on kallis mutta kannattava ostos. Taisi olla jotain 150€ muutama vuosi sitten.
Oma kokemus mittarista on sama kuin Panssarivaunun: mittari ei ole lineaarinen eli aluksi ei laske juuri ollenkaan ja sitten puolivälin jälkeen nopeasti.
Tankki saa myös helposti kolhuja, oman Sportswagonin (B230K) tankin tilavuus on enää 53 litraa.
Bensa loppuu jo ennen punaista aluetta (Täydellä tankilla mittari on asteikon yläpuolella, mustan alueen yläreunassa.). Tämä on aiheuttanut yllätyksiä autoa lainaaville...
Tyhjällä autolla (vain kuski eikä tavaraa) kulutus on ollut noin 8 litraa/100km maantie nopeuksissa (80-100km/h). Volvon 5 vaihteella ei kyllä paljon ohiteltu ja mäkeenkin saa vaihtaa 4s vaihteen.
-
Ruiskussa siirtopumppu on kiinni 3cm kumiletkulla bensaputkeen. Kun tuo kumiletku hajoaa/häviää kokonaan, niin bensaa imetään 26cm syvyyden sijasta 16cm syvyydeltä. Eli bensa pääsee loppumaan punaisen ylä rajalla.
-
Oma kokemus mittarista on sama kuin Panssarivaunun: mittari ei ole lineaarinen eli aluksi ei laske juuri ollenkaan ja sitten puolivälin jälkeen nopeasti.
Amerikan Volvofoorumilla eräskin tiedusteli, miksi hänen Volvonsa kulutus kasvaa roimasti kun on puoli tankkia vedetty!
-
Pitihän ne vastusarvot tarkistaa vanhasta anturista.
Ylä asennossa ("tankki täynnä") noin 40 ohm, ala asennossa ("tankki tyhjä") noin 340 ohm. Kun netin mukaan 2/3 täynnä arvo on 68 ohm ->anturi ei ole lineaarinen.
Tarkistin hinnan myös. Vuonna 2007 anturi (VDO merkkinen, made in germany) maksoi 220€...
Tässä anturissa ei ole siirtopumpulle kaapeleita eli se on tarkoitettu kaasutin koneisiin (B200K ja B230K). Anturissa vain yksi sininen johto tankin sisäpuolella, maadoitus hoituu anturin rungon kautta.