Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: hookkan - 28.08.2013, 14:57:00

Otsikko: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: hookkan - 28.08.2013, 14:57:00
Nokka -akseli on vx 3 ,toimiiko vielä vakio mitsulla vai pistetäänkö suosiolla suurempaa?
Entä suuttimet yms?Ahtopaineet max 1bar
Tarkoitus olisi kuitenkin käyttää vakio pakosarjaa ja muita orggiskomponentteja mahdollisimman paljon,cooleria lukuunottamatta,ei ole tarvetta +300hv tehoille,miellyttävä käyttömoottori tekeillä siis.
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: tasamaantallaaja - 29.08.2013, 18:30:21
Tere.

Samaa setuppia mietitty täälläkin tarkoitus laittaa syksyn talven myötä. Raha tilanteen mukaan
Kansi ja nokka löytyy. Männät ja veivit hommatava ja muuta.
Fk jää alkuperäiseksi varakoneeksi...

Eli Fk muuttuu F (männät ja veivit samalla).
Kannen porttaus ym jne
Mulla on valusarjalla (FK) ihan sen takia ettei katsastukseen tarvi purkaa puoli autoa ja hevos tarvis tulee taytetyksi tuollakin. Täällä herättää kiinnostusta katsastuksessa jo nuo kiiltavät ahtoputket.

China pakosarjat halpoja mutta sitä myöten kuultu että myös paskoja....
Pitäisi itse tehdä inspiraatio pula...

Garrett TB3/4 pesien kokoja en muista mutta Sierra Cossun turbo.
Tuntuisi ettei riitä virtaukset 530 omalla nokalla.
Ahdot 1.0bar ja b-paineet jotain 3.0bar.
Kl-Racing cooleri 60mm.
Lastu by Toni...
B-painesäädin AMW.
Jne...

Ei dyno mittauksia mutta tuntuisi että 150hv jos niin ihme on nuhanen :D

Uudella setupilla ahdot tarpeen mukaan 1.0-1.5bar.

Mitä muuten olisi suuttimiksi jotku 440-460cc? Vakio joku 300 ylöspäin?

Anteeksi jos selostin liikaa omiani offtopikkina mutta valaisin asiaa mitä löytyy ja samallaisi suunnitelmia on eli vastauksia ja ratkaisuja kaivataan....edelleen....


Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: hookkan - 30.08.2013, 10:35:29
Eikö kukaan ole vaihtanut 531 kantta fk.n 530 tilalle?
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: miikel - 30.08.2013, 11:17:55
Ei riitä virtaukset? 300-400hv ei ole 530 kannella mikään ongelma. Esimerkkejä varmaan miljoona, kaverilla juuri penkitetty 320hp pyöriltä vakio imusarjalla ja kannella. Riippuu tosin nokasta, mutta olisi kiva tietää mikä nokka sielä edes on. On vaihtanut ja varmasti juttua siitä jo löytyykin. Ei siinä muuta kuin vaihtaa.

Suuttimet sen mukaan paljon on tarkoitus tehoa saada? Muutenkin meinaatko mennä vakio moottorinohjauksella?
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: ässäarpa - 30.08.2013, 11:19:11
Eikö kukaan ole vaihtanut 531 kantta fk.n 530 tilalle?
Minä olen.

Jos vakio ahdin niin T nokka.

Tuo vx on vähän enemmän vaparinenä, kaiva jostain V  ;)

Em. nokka on parempi turbokoneeseen. 
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: miikel - 30.08.2013, 11:23:27
Jos kiinnostusta niin laita yv. Löytyy A, V, T, M nokkia. Saattaa olla muitakin, mutten nyt muista.
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: hookkan - 30.08.2013, 16:14:57
Mikä vx3.ssa on ongelma turbo käytössä?
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: Masa71 - 30.08.2013, 17:53:28
Mikä vx3.ssa on ongelma turbo käytössä?
Ei siinä varsinaista ongelmaa ole,  kyse on enempi vetoalueesta ja sen laajuudesta/tasaisuudesta ( kuten käytännössä aina nokkien kanssa)
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: Denso - 02.09.2013, 17:43:38
Onko v-nokassa laajempi vääntöalue, ku vx3:ssa?
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: Veksi - 02.09.2013, 20:51:35
Onko v-nokassa laajempi vääntöalue, ku vx3:ssa?

Ei ole.
V-nokka ei toiminut minulla vakio-turbo-vinokoneessa.
Piti laittaa loivempi
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: 8-pätkä - 02.09.2013, 21:55:45
A-nokka ei liene huono vaihtoehto myöskään. Löytyy vakiona B230ET-moottorista 531-kannen kaverina, itse ainakin tykkäsin kun omassa turboseiskassa tuollainen paketti oli.
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: ässäarpa - 02.09.2013, 22:26:08
Ei ole.
V-nokka ei toiminut minulla vakio-turbo-vinokoneessa.
Piti laittaa loivempi

Mulla toimii erittäin hyvin, tosin muutoksena oli turbo, putkisto ja suuttimet.
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: Veksi - 02.09.2013, 23:28:31
A-nokka ei liene huono vaihtoehto myöskään. Löytyy vakiona B230ET-moottorista 531-kannen kaverina, itse ainakin tykkäsin kun omassa turboseiskassa tuollainen paketti oli.

Mitä muita nokkia kokeilit?
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: 8-pätkä - 03.09.2013, 21:41:15
Mitä muita nokkia kokeilit?

Tuo samahan siinä oli paikallaan koko ajan. Tarkoitin kommentilla lähinnä sitä että omasta mielestä sattui vakiokokoonpanolla hyvin ahtimen heräämisen kanssa yksiin niin että autossa tuntui jopa olevan jonkinlainen selvä vetoalue. Toki FK-moottorissa on hieman eri luontoinen ahdin kuin ET:n sota-aikainen garrett mutta on FK/FT kyllä T-nokalla sellainen kuminauha että huhhuh. Ihan sama, kunhan yritin jotain neroilla tännekin...
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: Veksi - 03.09.2013, 22:00:29
Ihan sama, kunhan yritin jotain neroilla tännekin...

Muistelin vaan että sulla oli K-nokka menossa paikoilleen.
Ois ollu jännä tietää toimiiko se + T03 yhdessä
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: Kalamies - 03.09.2013, 22:20:36
KG2T:ssä oli muistaakseeni A:n imu ja K:n pako. Niitähän on jonniverta käytössä? Toki ei pysty suoraan verrata mitenkään "pelkkään" K-akseliin.

Mites onko kukaan vertaillut D:n ja A:n eroja turbovinokoneessa? Itellä on omassa D sisällä ja A hyllyssä. Ainakin äkkiseltään nokkataulukon perusteella taidan vielä jättää tuon A:n sinne hyllylle.

Tarvitaa nokka-akseleille oma ketjunsa...  :D Tässäkin taisi olla kannen vaihtamisesta peräti kaksi viestiä.

Ja mimmoinen ajettava on kuminauha?
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: 8-pätkä - 04.09.2013, 19:50:32
Muistelin vaan että sulla oli K-nokka menossa paikoilleen.
Ois ollu jännä tietää toimiiko se + T03 yhdessä

Totta, K-nokka oli jo hommattuna mutta kerkesin myymään auton ennen kuin sain sen paikalleen.. :)
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: janne81 - 04.09.2013, 21:00:35
Totta, K-nokka oli jo hommattuna mutta kerkesin myymään auton ennen kuin sain sen paikalleen.. :)
Luetaan että auto kerkes mennä enne kuin mää jyrsiä uran siihen K:hon  :2funny:

KG2T:ssä oli muistaakseeni A:n imu ja K:n pako. Niitähän on jonniverta käytössä? Toki ei pysty suoraan verrata mitenkään "pelkkään" K-akseliin.

Mites onko kukaan vertaillut D:n ja A:n eroja turbovinokoneessa? Itellä on omassa D sisällä ja A hyllyssä. Ainakin äkkiseltään nokkataulukon perusteella taidan vielä jättää tuon A:n sinne hyllylle.

Tarvitaa nokka-akseleille oma ketjunsa...  :D Tässäkin taisi olla kannen vaihtamisesta peräti kaksi viestiä.

Ja mimmoinen ajettava on kuminauha?
Semmonen niinkuin vaparilla ajelis, ei vaan, turbo herää 2krpm pintaan ja veto ei sen jälkeen oikeestaan muutu ja äänet kovenee vaan.
Otsikko: Vs: b230FK 530 kannen tilalle 531
Kirjoitti: tasamaantallaaja - 05.09.2013, 00:30:01
Ei riitä virtaukset? 300-400hv ei ole 530 kannella mikään ongelma. Esimerkkejä varmaan miljoona, kaverilla juuri penkitetty 320hp pyöriltä vakio imusarjalla ja kannella. Riippuu tosin nokasta, mutta olisi kiva tietää mikä nokka sielä edes on. On vaihtanut ja varmasti juttua siitä jo löytyykin. Ei siinä muuta kuin vaihtaa.

Suuttimet sen mukaan paljon on tarkoitus tehoa saada? Muutenkin meinaatko mennä vakio moottorinohjauksella?

Juu sekaannun taas tähän jos multa kysyit,  joo köyhä mies pelkillä lastuilla/suutimet modausta ja vakio moottorin ohjausella.
Mutta eikös tuo 531:nen ole jo veikeempi venttiilien suhteen ja tuo nokka vx3 sitähän tässä ajetaan takaa.

En missään nimessä epäile jos joku virallinen kansipaja laittaa/kiillottaa 530:sen kohilleen kaikin puolin niin varmasti virtaa mutta mutta osaa se maksaakin.

Minä ainakin haen tällä ns. budjetti rakentamisella ''rahaa on muttei riiittävästi''.