Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: volvo123 - 28.08.2013, 20:31:03
-
Tervehdys,
Kyseessä B20A moottori, alakerralla on ajettu noin 40 000 km. ( porattu, Mahlen männät, vakio A-nokka )
Remontissa oli istukat koneistettu ja venttiilit hiottu, vuosi sitten venttiilit (pako) painuneet vaikka Shell poweria oli tankattu ja lisäaineita käytetty, joten kansi tehtiin uusiksi vuosi sitten. Kansi remontissa uusittiin kaikki venttillit, seetit tuli pakopuolelle, nostajat ja työntötangotkin vaihdettiin.
Nyt kansiremontin jälkeen autolla on ajettu noin 8000 km. Auton käydessä tyhjäkäyntiä esimerkiksi viisi minuuttia - tämän jälkeen kun annetaan reippaasti kierroksia - auto savuttaa ? Sinistä......
Kaverini ajoi autollani ja minä perässä, en huomaa että auto mitenkään savuttaisi, mutta kun kiihdytetään ja löysätään kaasu niin savuttaa sinistä ?
Mikä neuvoksi ?
Venttiilin tiivisteet ( ohjurinkumet ? ) päästää läpi - vaikka on uudet ?
Vai mistä päästä vikaa lähtisin etsimään....... ?
Puristukset ja ohivuodot on mitattu ja ne on kunnossa, ainakin mitatun mittarin mukaan ja auto vetää ja kulkee todella hyvin....
Mutta, mikä neuvoksi ? Mistä päästä lähtisin vikaa etsimään ???
-
Ohjurinkumit saattaa olla irti. Se on näissä tappikoneissa ihan mahdollista, että irtoaa siitä ohjurista ja heiluu sitten vaan siellä venttiilin varressa.
-
kiitos nopeasta vastauksesta,
miten tuon voin todentaa, yritin katsoa jousien välistä ohjurin kumeja mutta valaistus huono, en näe, tai osaa katsoa.
Mikäli nämä tiivisteet on irti laitetaanko ne vaan paikoilleen vai kannattaako vaihtaa volvon alkuperäiset ?
Ja miten vaihto tapahtuu - kansi jälleen irti ?
-
Ja miten vaihto tapahtuu - kansi jälleen irti ?
Ei ole pakko ottaa kantta irti ,voi käyttää paineilmaa tulpan reiästa tarvii sopivat osat,parit "erikois"työkalut
-
ok, mistä noita erikoistyökaluja saa tai tiedättekö missä tämä onnistuis pääkaupunkiseudulla tai + noin 100 km säteellä ?
-
Haet jostakin putkiliikkeestä samalla kierteellä sytytystulpan kanssa olevan letkun sisään sopivan liittimen, letku väliin ja paineilmaliitin toiseen päähän.. Tai voihan ton tehdä putkestakin ettei letkua tarvi olla.. Kierreholkki jossa sama kierre kun sytkätulpassa, hitsaa sen putken toiseen päähän ja toiseen päähän tuo paineilmaliitin.. ::) Näitä itsetehtyjä erikoistyökaluja on yhtä monenlaisia kun tekijöitäkin.. :)
E: piti luntata, eli tulpan kierre pitäs olla M14. Kannattaa mitata kuitenki enne ku kierteet menee kannesta.. ;D
-
Onhan venttiili ohjuritkin vaihdettu?
-
Itte laitoin männän ylös ko pytyltä ja tungin tulpanreiästä narua täyteen, niin venttiili pysy yläällä.
-
Erikoistyökalu venttiilijousien puristukseen näyttää tältä ,toimii hyvin ,ei tarvi paineilmaa sylinteriin ,mäntä vain ylös ja tulpanreijästä venttiilin alle "jotain" vaikka narua ,itse olen käyttänyt ohuesta kupariputkesta taivutettua "koukkua"
(http://i4.aijaa.com/b/00446/12610365.jpg)
Tuplajousiin ei oikein toimi ,mutta vakioihin hyvin.
Kyllä sen tiivisteen paikallaan olon näkee venttiilijousen väleistä ,hyvällä valolla .
Mutta niinkuin "skipi" totesi ,onhann venttiiliohjaimetkin vaihdettu ! Uusikaan tiiviste ei kunnolla pidä jos ohjain on oikein väljä.
-
Ei ole pakko ottaa kantta irti ,voi käyttää paineilmaa tulpan reiästa tarvii sopivat osat,parit "erikois"työkalut
Motonetistä löytyy valmis palikka pytyn paineistamiseen tulpanreiän kautta:
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/765177/0
Ite kun tein B20seen niin yks venttiili pääs vahingossa tippumaan kokonaan sylinteriin. Mutta nou problem, ongin sen magneetilla ylös ja matka jatkui remontin jälkeenkin :)
Ja jousien puristamiseen käytin ihan vaan halkaistua putkenpätkää ja kiintoavainta vipuvartena. Aluksi terävä napautus jousen päähän että kiilat irtoaa.
Omalla vastuulla ja varovaisuutta noudattaen sit tietysti...
-
Ite kävin juuri tekasemassa tämmösen.. Eihän se hieno ole mutta toimii :D Eli toisessa päässä hitsattu posliinit poistettu tulppa ja toisessa päässä paineilmaliitin.. :)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_6589_zps2bda2293.jpg)
-
Kiitos, konsultaatiosta :)
Kyllä, ohjuritkin on vaihdettu.
Ostin volvolta venttiilin tiivisteet, vaihdetaan ne ja katsotaan oliko vaihdolla merkitystä.
Öljynä on Teboilin osasynteettinen 10 / 40 ja takakannessa lukee että sopii myös vanhoihin moottereihin tms....
-
Sitten kun jousista irroitat lukkoja,varo ettei luiskahda jostain kannen öljyreiästä sisään.
Nimimerkillä pari tuntia öljypohjasta lukkopalaa naarannut. :D