Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Mariini - 30.08.2013, 13:03:04
-
Tästä tulee paremminkin tiedote, kuinka tuo cem moduuli voi kiukutella. Juttua on ollut täälläkin radiosta, käyntivaikeuksista, valoista jne... Noh:
Tänne osui kanssa se "cem arpa," auto jäi ruokiksen päätteeksi pihaan. Starttaa, mutta ei tulille. Ensin revittiin täällä tutussa huollossa tankki pois, olettamana pa-pumppu sökö, kuten uutena, oliskin... Kunnes päästiin Bosch testereillä vaiheeseen, että pumppu toimii jos sille syöttää virtaa, sulakkeelle tulee virta, tarvitsee päästä syvemmälle... CEMmi sieltä virallisesta huollosta annettiin syypääksi, pumpulle menevään nastaan ei tule enää virtaa. Auto saadaan nippuun ens viikolla, ehkä, osan saatavuudesta ei havaintoja. Töineen hieman alle tonni, osa 650€ itsessään.
Olis se tietysti saanut vajaa neljä kk sitten levitä, mutta nyt näin...
-
Tästä tulee paremminkin tiedote, kuinka tuo cem moduuli voi kiukutella. Juttua on ollut täälläkin radiosta, käyntivaikeuksista, valoista jne... Noh:
Tänne osui kanssa se "cem arpa," auto jäi ruokiksen päätteeksi pihaan. Starttaa, mutta ei tulille. Ensin revittiin täällä tutussa huollossa tankki pois, olettamana pa-pumppu sökö, kuten uutena, oliskin... Kunnes päästiin Bosch testereillä vaiheeseen, että pumppu toimii jos sille syöttää virtaa, sulakkeelle tulee virta, tarvitsee päästä syvemmälle... CEMmi sieltä virallisesta huollosta annettiin syypääksi, pumpulle menevään nastaan ei tule enää virtaa. Auto saadaan nippuun ens viikolla, ehkä, osan saatavuudesta ei havaintoja. Töineen hieman alle tonni, osa 650€ itsessään.
Olis se tietysti saanut vajaa neljä kk sitten levitä, mutta nyt näin...
Takuuko umpeutui 4kk sitten? Oletko ensimmäinen omistaja?
-
Jep ja jep, kyllä nämä sen kolme- neljä vuotta aina itsellä on uudesta, riippuu toki tarjouksista. Jotka on pehmeitä tällähetkellä ELK
-
Jep ja jep, kyllä nämä sen kolme- neljä vuotta aina itsellä on uudesta, riippuu toki tarjouksista. Jotka on pehmeitä tällähetkellä ELK
Jos auto on sinulla ollut uudesta asti niin luulisi tuotevirhevastuun kattavan x määrän kustannuksista maahantuojan piikkiin? Tuskin oletettu elinikä on 28kk..
-
Taitaapi ollaturhaa ruveta takkuamaan asialla kun auto on yrityksen... Positiivisena yllärinä Käyttöautosta soitettiin just, auto on kunnossa ja lasku halpeni.
-
Hyvä, ettei tarvinnut maksaa kaikkea. Oliko puhetta siitä, että oliko sinne päässyt kosteutta / oliko syystä mitään hajua? Menicö koko CEM vaihtoon? Tosiaan yritysten välillä ei valmistajan virhevastuuta voi soveltaa samalla tavalla, kuin yksityiselle henkilölle myydyssä. Muistelen, että tässä tapauksessa oli kyseessä "keinovanhennettu" eli "hieman" kovemmalla käytöllä ollut yksilö, kuin perus yksityiskäyttäjällä = taksikäyttö, jossa auto pyörii ideaalitilanteessa 24/7/365.
Joka tapauksessa ikävä kuulla, että CEM viat edelleen vaivaa noinkin uusia :(
-
Juu, taksihan tämä, pienen paikkakunnan, ei tolpparaksutusta, suurin osa maantieajoa tyylillä. CEM moduli vaihdettiin kokonaisuudessaan, siihen vielä ohjelman uudelleenlataus, koska itse moduli on tyhjä, vähä kait kuten tietokoneen kovalevy, johon asennetaan käyttöjärjestelmä jos tällaista vertausta käyttäis. Ei mitään käryä, veikkasivat, että siellä on palanut sisällä joku piuha poikki tai vetänyt maihin. Auto on nyt taas valmiina lähtöön huomenaamulla, ei tullut seisontapäiviä kuin kaksi.
-
Vahva veikkaus, että CEM kajahti toistamiseen. Alkaa huumori väheneen tämän auton kanssa :nohnoh
-
Vahva veikkaus, että CEM kajahti toistamiseen. Alkaa huumori väheneen tämän auton kanssa :nohnoh
Mikä ihme sen voisi polttaa? Minulla oli ilmastoinnin paineanturi oikosulussa kuukausi tolkulla eikä moottorinohjaus hajonnut vaikka virta sieltä tulikin. Sekoitti vaan muut laitteet jotka oli samassa piirissä.
-
Mikä ihme sen voisi polttaa? Minulla oli ilmastoinnin paineanturi oikosulussa kuukausi tolkulla eikä moottorinohjaus hajonnut vaikka virta sieltä tulikin. Sekoitti vaan muut laitteet jotka oli samassa piirissä.
Anturien syötöissähän ei kulje virtaa kuin hyvin minimaalinen määrä, joka ei voi käräyttää oikeastaan mitään.
-
Siihen on paha vastata, mutta eiköhän se ens viikolla sitten selviä, nyt ollaan Tampereella "telakalla." Tänään ei saatu kuin vikakoodin luvut, niitä olikin reilu puolen tusinaa*, mutta huoltopäällikkö, joka siellä pyörähti ja luki Vidaa, tuumaili, että CEMmiin viittaa pahasti -> jonka ollessa syyllinen se menee onnesta nyt sitten varaosatakuuseen, mutta autoa pitäää käydä läpi tarkasti, miksi se ylipäätään rikkuu. TRE Käyttöauton mielestä CEMmin rikkuminen on harvinaista ja nyt heti kuukauden jälkeen ennenkuulumatonta.
Oli miten oli, näin on. :buck2:
*En kattonut, vituttaa jo omaan tarpeeseen :nuhtelu
-
Se polttoainepumppu lienee 20A sulakkeella. CEM:n sisällä on yksi rele ja johdinfoliota.
Jos vika on ollut releen tai kuparifolion kärvähtäminen on siellä ehkä virrankulutusta lähes sulakkeen sietokyvyn verran ja rele tai piirikortin folio kuumenee niin että tinaukset sulavat tai folio katkeaa :(.
Jos todellakin sama vika uusiutui, niin sen vian aiheuttaja onkin varmaan jossain kauempana. Mikäli automalli tuli arvattua oikein niin ennen polttoainepumppua on "Fuel pump control module" jossain takapenkin paikkeilla ja sitten vasta pumpun moottori. Samoin saman sulakkeen ja CEM:in releen kautta näyttäisi joissain malleissa menevän virta niinikään takapenkin paikkeille "Additive Dosing Module"-yksikölle ???.
-
Se polttoainepumppu lienee 20A sulakkeella. CEM:n sisällä on yksi rele ja johdinfoliota.
Jos vika on ollut releen tai kuparifolion kärvähtäminen on siellä ehkä virrankulutusta lähes sulakkeen sietokyvyn verran ja rele tai piirikortin folio kuumenee niin että tinaukset sulavat tai folio katkeaa :(.
Jos todellakin sama vika uusiutui, niin sen vian aiheuttaja onkin varmaan jossain kauempana. Mikäli automalli tuli arvattua oikein niin ennen polttoainepumppua on "Fuel pump control module" jossain takapenkin paikkeilla ja sitten vasta pumpun moottori. Samoin saman sulakkeen ja CEM:in releen kautta näyttäisi joissain malleissa menevän virta niinikään takapenkin paikkeille "Additive Dosing Module"-yksikölle ???.
Kyseessä oleva vehje oli joko 2010 tai 2011 5-syl 2.4L diesel
Polttoainepumpun ohjausyksikkö (PEM) löytynee vain bensakoneista ja ADM on se lisäainesäiliön pumpun/anturin ohjausyksikkö, joka löytyy joistain ford peräisistä 4-syl dieseleistä ja näissä ei pa-tankissa ole polttoainepumppua ollenkaan
Noita polttoainepumppuja kun on tullut joskus vaihdeltua, niin pääsääntöisesti pumpun liittimestä löytyy myös kärähtänyt liitinpinni.
Mutta jos vika on ohjausyksikön sisällä, niin se vika voi tulla sinne jostain ihan muustakin piiristä, kuin pa-pumpusta, vaikka pa-pumpun jännitteensyöttö siitä lakkaakin, todennäköisesti tuo pumpun piiri on suht yksinkertainen ja helposti tutkittavissa sieltä CEM:n sisältä, kun ei sitä ole kytkentäkaavion mukaan yhdistetty CEM:iin, kuin releen kelan maadoittamiseksi.
-
Kyseessä oleva vehje oli joko 2010 tai 2011 5-syl 2.4L diesel
Niin se onkin kun viittii tarkemmin lukea :).
-
Niin se onkin kun viittii tarkemmin lukea :).
Kappas, sielähän se luki allekirjoituksessa.. itsekkin vaan ulkomuistista heitin, enkä tosta tajunnu kattoo :D
-
Polttoainepumppu mykkänä, ensimmäisen kerran Miksuko sen vaihteli juuri kahdenkympin huollossa kun lykkäsitte halliin ::) Pumppu tulee, mistä tulee, ei varastossa.
e: Voi ******* ja *****. Pumppua ei voi muka säädösten mukaan laittaa lentorahtina,pakko tulla maakuljetuksena. Koko **tun viikko menee seisontaan hyväs lykys, elleivät suostu repiin esittelyautosta pumppua tuohon. VMP.
-
Pumppu matkalla Turusta Tampereelle eli romut tänään kasassa.
Voin sanoa, että hihat paloi nyt. :knuppel2:
e: Ei riitä sanat enää kertomaan... Nyt kukaan ei tiedä missä se pumppu on, lähtenyt kyllä, mutta ei saapunut....
-
Ompas huonoa tuuria :'( sen pumpun kanssa ja koko autonkin kanssa. Esim. Pirkkalasta Autiolta olis saattanut löytyä vähän ajettu purkuosa (autio.net). Olisi se auto nopeasti ajokunnossa.
-
Parempi kun ei ala purkuosilla askarteleen, olis itseasiassa pitänyt laittaa kaikki pumput kerralla uutta, kai sieltä vielä joku mossahtaa. Rakennehan on "älytön" sen monimutkaisuuden takia, tankissa on kolme (3) polttoainepumppua, joista yhdenkin lahoaminen saa aikaan ongelmia. Käsittämätöntä tässä on, että noita ei ole varastossa jos niitä paukkuu, tuli seisonnalle hintaa. :idiot2:
e. "Miten niin tuli, siellä se vielä on. Josko perjantaina sais."
e2. Ja se, ettei edes uutta, tyhjää, polttoainepumppua saisi kuljettaa lentorahtina. Kuullostaa meriselitykseltä... Onko noin, Miksu?
-
e2. Ja se, ettei edes uutta, tyhjää, polttoainepumppua saisi kuljettaa lentorahtina. Kuullostaa meriselitykseltä... Onko noin, Miksu?
En nyt ihan varma oo, mutta noin se kyllä tosiaan taitaa olla.. syynä lienee joku sellainen, että pumppua testataan polttoaineella ja koska sieltä ei kaikkea voi saada pois, ei voi höyrystyvää polttoainetta kuljettaa lentokoneessa... tää oli siis täys mutu, mutta polttoainehöyry, eli polttoaineen haju lentokoneessa ei oo koskaan oikeen hyvä juttu, jos joku sellaista havaitsee, niin lienee hätälaskun aika.
-
Kallis oli seisokki, pelkkä korjaamolasku (1200€) ylitti CEM vian jo kirkkaasti, siihen bonarina viikon telakalla makoilu.