Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jippe - 21.03.2011, 18:34:36
-
Moro!
Hylsy tuli komealla vikalistalla:
Vasen alapallo
Jarruletkut edessä
Etuiskarit
vasen koiranluu takana
CO kierroksilla
HC tyhjäkäynnillä
Mikähän nuo päästöt aiheuttaa? Katsuri epäili ettei katti toimi mutta ei ollut varma ollenkaan..
Ainoana vikakoodina löytyi ECM-644A joka liittyy jotenkin nokka-akselien ajoitukseen.. Olisko selitys päästöille tässä?
Muut viat onkin helppoja korjata kotona, nuo päästöt välttämättä taas ei ::)
tyhjäkäynnillä
CO%: 0,2
CO2: 15,1
HC ppm: 120
O2: 0,6
kierroksilla:
CO%: 0,7
CO2: 14,7
HC ppm: 87
O2: 0,5
lambda 1,00
-
Päästöanalyysissä auttaa jos laitat katsastuskortista kaikki mittausarvot.
-
tyhjäkäynnillä
CO%: 0,2
CO2: 15,1
HC ppm: 120
O2: 0,6
kierroksilla:
CO%: 0,7
CO2: 14,7
HC ppm: 87
O2: 0,5
-
Entäs lambda-arvo?
-
lambda 1,00
-
Ainoana vikakoodina löytyi ECM-644A joka liittyy jotenkin nokka-akselien ajoitukseen.. Olisko selitys tässä?
Pitääpä melkein itsekkin nollauttaa vikakoodit ennen katsastusta ja tarkistaa ne päästötkin. Itellä talvi aiheutti kaiken näköisiä koodeja :(
-
Kannattaako vaihtaa etuiskareiden yläpään kumien lisäksi myös ne laakerit?
-
Kannattaako vaihtaa etuiskareiden yläpään kumien lisäksi myös ne laakerit?
Samallahan ne heittää, mutta jos entisissä ei välystä niin harkinnan mukaan.
-
yläpäät eteen sinisellä n.125e/kpl... ...motonetissä 70e/kpl...
-
yläpäät eteen sinisellä n.125e/kpl... ...motonetissä 70e/kpl...
Nämä molemmat em. hintaan?
(http://www.partsforvolvosonline.com/images/PFV906313.jpg)(http://www.partsforvolvosonline.com/images/PFV903171.jpg)
Vaihdoin tulpat ja ilmansuodattimen tänään, ajoin katin kunnolla kuumaksi ja mittaukseen:
tyhjäkäynnillä
CO%: 0,16
CO2: 15,36
HC ppm: 63
O2: 0,24
kierroksilla:
CO%: 0,18
CO2: 15,45
HC ppm: 39
O2: 0,1
-
Jatkan tähän vanhaan aiheeseen, on taas se aika vuodesta :)
Pakokaasut meni rimaa hipoen läpi mutta kone käy rikkaalla ja bensa haisee. Se haisee kylmänä ja ajon jälkeen myös kun kone on kuuma. Vikakoodeista ei löytynyt mitään. Tehot tuntuu olevan tallella eikä oikein muutakaan vikaa huomaa paitsi tuo bensan haju.
Onko ideoita mikä voisi olla vikana?
-
Huomasin että yhden ruiskusuuttimen ympäristö on mustunut/öljyyntynyt, voiko sen tiiviste vuotaa ja aiheuttaa vian?
Tässä on kuva suuttimesta:
(http://www.valimo.info/kuveja/volvonsuutin.JPG)
Tässä on pakokaasuarvot:
Nopea joutokäynti
RPM 2340
CO 0.245
CO2 14.13
HC 59
O2 0.65
Lambda 1.021
Vapaa joutokäynti
RPM 790
CO 0.272
CO2 14.53
HC 59
O2 0.65
Lambda 0.996
-
Juu, näyttäs että vuotaa tuon suuttimen tyvestä. Suutintukki irti ja uudet O-renkaat kaikkiin suuttimiin. Saa siniseltä tiskiltäkin, mielestäni ei maksa älyttömiä vaikka voi siinä jonkun lantin säästääkin tarvikekaupasta hommaamalla.
Muistankohan oikein että noissa olis O-renkaat molemmissa päissä suutinta, kannattaa ilman muuta uusia kaikki kerralla.
Ei tuo nyt kuvassa ehkä näytä siltä että bensaa ihan älytön määrä vuotaa tuosta (tosin mikäpä minä olen tuota arvioimaan), mutta periaatteessa se vaikuttaisi siihen suuntaan että yhdessä pytyssä jää happea yli joten kaikkiin sylintereihin ruutataan enemmän ja tulos on bensanhaju ja ylirikas seos.
-
löytyiskö tuolta sopivat? www.finjector.com
-
Eikö noiden lambda-arvojen pitäs olla tasan 1?
-
Käyt kengittämässä volvoo kunnolla ja sit sen jälkee pakokaasutestiin :D
-
Eikö noiden lambda-arvojen pitäs olla tasan 1?
Tyhjäkäynnin arvo saa olla ihan mitä vain, sillä ei ole merkitystä katsastuksessa ja yli 2000rpm kierroksilla lambda-arvon ohjearvo on 1 +- 0,03 eli tuon arvon ylittävä tai alittava arvo on hylkäys päästöistä
-
työkaveri muistaakseni puhui, että piti kengittää autoa kunnolla ennen katsastusta, jotta pakokaasutesti olisi mennyt läpi.
Jälkeenpäin selvisi että lambda anturi oli viallinen.
-
Suuttimien tiivisteet tuli vaihdettua, homma oli helppo ja osat makso yhteensä 4 euroa (40senttiä/kpl). Ainakin tyhjäkäynti kylmänä tasottui ja bensa ei haise enää niin paljoa kuin ennen. Miten sen lambdan saa mitattua/todettua ehjäksi/romuksi? Ilmansuodattimen vaihdoin samalla myös.
Muutama huomio, välijäähyltä turbolle menevä muoviputki oli aika öljyinen turbon päästä (sisäpuolelta siis) ja jakohihnan kotelon sisällä oli yläpäässä hieman öljyä. Pitääkö näistä huolestua?
-
siitä jakohihnan koten öljyisyydestä huolestuisin kyllä koska hihnaan jos öjyä pääsee voipi hihna pettää ennen aikojansa.tarkasta nyt ihmeessä jos löydät syyn öljylle.
-
Jatkan taas tähän samaaan aiheeseen:
Nyt on ongelmana jarrut. Olen vaihtanut joka nurkkaan letkut, levyt, palat, satulat ja myös pääjarrusylinteri on vaihdettu.
Jarrut on ilmattu korjaamossa ja kolmeen otteeseen kotona. Auto sammuksissa saa pumpattua polkimen kovaksi puoleen väliin ja auto käynnissä ei saa pumpattua painetta ollenkaan. Jarruneste säilyy systeemissä, eli sitä vuoda mistään ulos. Soittelin eilen korjaamot läpi ja kellään ei ollut vinkkiä antaa mistä vika voisi löytyä. Kesälomareissulle pitäs päästä ja korjaamot on myytyjä elokuulle asti.
Välilä ilmoittaa: "DSTC huolla pian" ja "DSTC pois päältä hiljennä nopeutta."
-
Jatkan taas tähän samaaan aiheeseen:
Nyt on ongelmana jarrut. Olen vaihtanut joka nurkkaan letkut, levyt, palat, satulat ja myös pääjarrusylinteri on vaihdettu.
Jarrut on ilmattu korjaamossa ja kolmeen otteeseen kotona. Auto sammuksissa saa pumpattua polkimen kovaksi puoleen väliin ja auto käynnissä ei saa pumpattua painetta ollenkaan. Jarruneste säilyy systeemissä, eli sitä vuoda mistään ulos. Soittelin eilen korjaamot läpi ja kellään ei ollut vinkkiä antaa mistä vika voisi löytyä. Kesälomareissulle pitäs päästä ja korjaamot on myytyjä elokuulle asti.
Välilä ilmoittaa: "DSTC huolla pian" ja "DSTC pois päältä hiljennä nopeutta."
Vikakoodien luku, voipi olla esim jarrupolkimen paineanturi jnejne. Vika koodit tarvii sit lukea mieluiten volvolla tai jossain liikkeessä missä oikeesti kunnon luku vehkeet et pääsee noihin ABS/DSTC puolen juttuihin käsiks.
-
Vikakoodien luku, voipi olla esim jarrupolkimen paineanturi jnejne. Vika koodit tarvii sit lukea mieluiten volvolla tai jossain liikkeessä missä oikeesti kunnon luku vehkeet et pääsee noihin ABS/DSTC puolen juttuihin käsiks.
hmm... lienee parissa vuodessa jo ratkaisu tuohon keksitty, vaikkei siitä ole kirjoittaja mitään informoinutkaan (joka harmi kyllä on turhankin yleistä täällä)
-
hmm... lienee parissa vuodessa jo ratkaisu tuohon keksitty, vaikkei siitä ole kirjoittaja mitään informoinutkaan (joka harmi kyllä on turhankin yleistä täällä)
Joo lähinnä oli juurikin täyttö vaan jos muilla sattuu oleen samanlaista vikaa.