Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: qla_ - 01.09.2013, 11:33:28
-
Eli ohjekirjassa kovasti oli juttua että pitäisi käyttää volvon "omaa" jäähdytinnestettä. Melkein voisin epäillä että kyseisellä litkulla on sitten litrahintakin kohdillaan. Mitä nestettä muut täällä käyttävät? Pitäisi omaan lisäillä, mutta paha arpoa mitä edellinen omistaja on sinne laittanut, väriltään kun tuo oli harmahtavaa.. :o
-
Helvetin nopeaa pesemään jäähdytysjärjestelmä!
Sitten uudeksi nesteeksi kelpaa normaali vihreä jäähdytysneste tilalle.
-
Niistä myyntiselosteista ei taho ottaa selvää mitkä nesteet sopii keskenään yhteen :( Sen TM:n alkuvuotisen jutun mukaan kun esim. eri valmistajien samanväriset nesteet saattoi olla keskenään sopimattomia. Mielestäni aika hankala asia tästä tehty valmistajien toimesta... Kuitenkin näissä jäähynesteissähän oli vain kahta eri perusainetta: etyleeniglykolia ja propyleeniglykolia. Nuo on itse jäähdytinnesteitä ja lisäksi niihin on voitu lisätä lisäaineina korroosiota, jäätymistä, syöpymistä ja vaahtoamista estäviä aineita.
Eli pitäs ainakin varmistaa onko se oma neste etyleeni- vai propyleeniglygolipohjaista. Ja pitäskö sitten vielä osata arvata onko ne muut lisäaineet keskenään sopivia??? Ja sitten se väri ei välttämttä kerro kumpaa alkoholia siinä nesteessä on käytetty :-\
Ite väsyin keväällä tähän *eesusteluun ja tyhjensin ja putsasin järjestelmän ennen ku lisäsin nestettä, ardikki kun temppuili... Ite laitoin vain sitä oliko joku G12 punaista alumiinilohkolle sopivaa nestettä.
Semmonen tuli nyt jälkeen mieleen että jos salapoliisityönä tutkis eri nesteiden käyttöturvatiedotteita niin saisko selville sopivuudet?
-
Nyt kun tarkemmin tutkailin, niin oli sellaista rusehtavan "läpinäkyvää".. Ruskeatahan taitaa tulla kun sekoittaa punaista ja vihreää.. Tuskinpa tuo volvon "oma" jäähdytysnestekään rusehtavaa on?
Ehkäpä se täytyy huomenna soitella salpaan ja varailla aikaa sinne.
-
Volvon oma taisi olla oranssia nykyään.
-
Ite väsyin keväällä tähän *eesusteluun ja tyhjensin ja putsasin järjestelmän ennen ku lisäsin nestettä, ardikki kun temppuili... Ite laitoin vain sitä oliko joku G12 punaista alumiinilohkolle sopivaa nestettä.
Virhe laittaa punaista. Varaosaliikkeessä osataan kyllä antaa oikeanlaista nestettä ku sanoo mihin autoon.
Nyt kun tarkemmin tutkailin, niin oli sellaista rusehtavan "läpinäkyvää".. Ruskeatahan taitaa tulla kun sekoittaa punaista ja vihreää.. Tuskinpa tuo volvon "oma" jäähdytysnestekään rusehtavaa on?
Ehkäpä se täytyy huomenna soitella salpaan ja varailla aikaa sinne.
Jos punaista ja vihreää sekottaa keskenään tuloksena on hyytelöä. Ainakin tarinan mukaan. Ruskea on merkki ruosteesta joka on irronnut järjestelmästä.
Volvon oma taisi olla oranssia nykyään.
Sinistä se taitaa olla. Tosin raskaalla puolen on myös keltaista, mutta se on vain uusiin malleihin käytössä.
Mutta erinvärisiä nesteitä ei saa sekoittaa keskenään
-
Muistakaa tämä jäähdytysnesteiden lisääjät:
" Jäähdytysnesteinä käytetään kahta eri perustyyppiä olevia aineita. Perinteinen ja yleisimmin käytetty jäähdytysnesteen perusaine on etyleeniglygoli. Uusi tuote on propyleeniglykoli. Näitä ei pidä sotkea keskenään. Väri ei ole varma tunnistamiskeino, sillä eri valmistajien värikoodit eivät välttämättä ole samanlaiset. Propyleeniglykoli on vähemmän myrkyllistä kuin etyleeniglykoli, joka on vaarallisen erehdyttävästi makean makuista. Se on myös ympäristölle vähemmän haitallinen, ja jossakin päin maailmaa vaaditaankin tällaisten nesteiden käyttöä.
Jotta homma olisi vieläkin sekavampi ja vaikeammin ymmärrettävissä, etyleeniglykolia on olemassa myös ns. Long life -tyyppiä, jonka lisäaineistus on suunniteltu kestämään pitempään. Volkswagenin laatuvaatimuksissa tämä neste tunnetaan nimellä G-12. Long life -nesteet ovat selvästi kalliimpia kuin tavalliset.
Myös eri valmistajien saman tyyppistenkin tuotteiden sekoittaminen keskenään on kyseenalaista, sillä oleellinen osa jäähdytysnestettä ovat erilaiset syöpymistä estävät lisäaineet, ja niiden toiminta voi häiriintyä."
Ja koko tarina tuolla: http://www.tuulilasi.fi/node/
E:Volvoon vihreää.
-
Virhe laittaa punaista. Varaosaliikkeessä osataan kyllä antaa oikeanlaista nestettä ku sanoo mihin autoon.
Mutta erinvärisiä nesteitä ei saa sekoittaa keskenään
Kirjotin vähän huonosti tuossa äskön. Eli puhistin ja vaihoin kaikki nesteet tuohon uuteen. Mutta selitätäkö miksi tein virheen jos edelleen olet sitä mieltä?
Kanisterin kylessä tosiaan lukee että g12 longlife neste, sopii kaikkiin alumiinia ja muita kevytmetalleja sisältäviin lohkoihin, ei sa sekoittaa muiden nesteiden kanssa.
-
Kirjotin vähän huonosti tuossa äskön. Eli puhistin ja vaihoin kaikki nesteet tuohon uuteen. Mutta selitätäkö miksi tein virheen jos edelleen olet sitä mieltä?
Kanisterin kylessä tosiaan lukee että g12 longlife neste, sopii kaikkiin alumiinia ja muita kevytmetalleja sisältäviin lohkoihin, ei sa sekoittaa muiden nesteiden kanssa.
Oikein siinä mielessä että olet pessy järjestelmän. Ei vaan tahdo kaikki tiivisteet kestää sitä punaista nestettä :-\
Tämä ohje on tullu monelta eri taholta liittyen punaseen nesteeseen ja Volvoon, ihan marmoritiskilläkin on sanottu ettei punasta.
-
Tästäki liikkuu monta neuvoa, toiset neuvoo käyttämään punasta ja toiset vihreää. Paras ois tietenki laittaa aina valmistajan suosittelemaa...
Jos tosiaan on joku virallinen ohje ettei punasta tämän iän volvoon niin pitänee varmaan seuraavassa jokorempassa taas vaihella. Vai onko tämä ohje peräisin kaupallisista syistä tai kenties siitä että se punanen ei passaa yhteen sen Volvon oman kanssa??? Ja tämä oli pelkkää spekulointia..
-
Yleinen ohje on että VAG-konsernin tuotteisiin punasta ja Volvossa käytetään vihreää ja sinistä nestettä.
-
Yleinen ohje on että VAG-konsernin tuotteisiin punasta ja Volvossa käytetään vihreää ja sinistä nestettä.
Niin ja tämä yleistyssääntö tietääkseni tulkitaan vihreäksi myös sillon kun VAG on ruuvattu Volvoon (TDI).
-
Niin ja tämä yleistyssääntö tietääkseni tulkitaan vihreäksi myös sillon kun VAG on ruuvattu Volvoon (TDI).
Sen verran on aikaa ku viimeksi nokilekaa olen tutkinu ettei jaksa muistaa.
Mutta aloittajan auto on T5 joka taas on Volvo.
-
Noh, keskiviikkona tarkoitus mennä paikalliseen autofit-liikkeeseen, jossa pesevät järjestelmän ja laittavat uudet litkut sisään. Kysyi puhelimessa että onko tietoa kumpaa pitäisi laittaa, ja totesin nyt että laitetaan sitten vihreää. Samalla tuli siinä puhetta hihnan ja vesipumpun vaihdosta. Kannattaneeko niitä samalla vaihdattaa? Hihna vaihdettu 60 000km sitten, 05/2010, vesipumppua ei koskaan. Autolla ajettu nyt 205 000km ja tosiaan 2001 vuosimallia. Eikö noi vesipumputkin vähän ole tapauskohtaisia kauan kestää? Ja yleensä taidetaan vaihdella silloin kun sanoo ittensä irti?
-
Noh, keskiviikkona tarkoitus mennä paikalliseen autofit-liikkeeseen, jossa pesevät järjestelmän ja laittavat uudet litkut sisään. Kysyi puhelimessa että onko tietoa kumpaa pitäisi laittaa, ja totesin nyt että laitetaan sitten vihreää. Samalla tuli siinä puhetta hihnan ja vesipumpun vaihdosta. Kannattaneeko niitä samalla vaihdattaa? Hihna vaihdettu 60 000km sitten, 05/2010, vesipumppua ei koskaan. Autolla ajettu nyt 205 000km ja tosiaan 2001 vuosimallia. Eikö noi vesipumputkin vähän ole tapauskohtaisia kauan kestää? Ja yleensä taidetaan vaihdella silloin kun sanoo ittensä irti?
8kk päästä olis kuitenki se remmin vaihto eessä. Jos on pelimerkkejä taskussa niin itse ainaki vaihdattaisin samalla.
-
8kk päästä olis kuitenki se remmin vaihto eessä. Jos on pelimerkkejä taskussa niin itse ainaki vaihdattaisin samalla.
Paljonhan mahtais huutaa lisähintaa jos remmin vaihtaisivat nyt samalla..? Tällä hetkellä kun ei tosiaan ylimääräisiä nappuloita tuolla tilillä näytä olevan. :D Onko tuota vesipumppua "kannattavaa" vaihtaa ennen kuin sanoo sopimuksensa irti? Omalla tuurilla se kyllä laukeaa viimeistään ennen vuoden vaihdetta, jos jättää nyt vaihdattamatta..
-
Vesipumpun irtisanominen voi ilmentyä myös jumiin menemisenä, jolloin saa sanoa moro moro moottorille, eli ei välttämättä ala pelkästään vuotaa ja kertoilla viastaan.
Tää ei oo tarjous, vaan ihan jostain muistin sopukoista heitetty hintaluokka, eli meillä pyöritään jossain 450€ nurkilla, kun vaihdetaan jakopää, rullat, vesipumppu ja apulaitehihna tuollaiseen.
-
Noh, kävinpä sitten vaihdattamassa uudet litkut. Kotipihaan pääsin ja taas tuli ilmoitus että tarkasta nesteen taso. Näytti olevan minimi rajassa justiin. Enää en kerennyt, enkä edes jaksanut korjaamolle lähteä takaisin ajamaan. Ajattelin että jos lisäisi hieman itse vettä, ja kävisi sitten huomenna uudestaan, että mittaavat nesteen pakkasrajan, ja lisäävät tarvittaessa nestettä.
Semmoista mietin, että minkähän verran uskaltaa vettä lisätä, ettei mene liikaa. Kuitin mukaan laitettu 4 litraa, ja on tosiaan minimi rajassa..? Paljon on minimin ja maksimin väli? Jos vaikka puolet siitä sitten lisäisi..
-
Oliko laitettu 4 litraa raakaa nestettä? 50/50 seoksella tulee semmonen 8 litraa joka on aikalailla normaali määrä mitä tuohon moottoriin menee.
Jonkun verran siihen voi lisätä vettä eikä muuta tarvi.
-
Oliko laitettu 4 litraa raakaa nestettä? 50/50 seoksella tulee semmonen 8 litraa joka on aikalailla normaali määrä mitä tuohon moottoriin menee.
Jonkun verran siihen voi lisätä vettä eikä muuta tarvi.
Sori, hieman epäselvää tekstiä täältä päin.. :D Eli siis raakaa nestettä 4 litraa. 50/50 seosta laittaneet. Eli 8 litraa siis oletettavasti pitäis olla. Ja minimissä. Voiko minimin ja maksimin välinen ero olla 2 litraa? Ohjekirjan mukaanhan tuossa olisi n. 10 litran järjestelmä.
Sitten toiseen aiheeseen, joka ei tähän liity millään tapaa. Tuli puhetta lastuista. Tehoa nyt ei mitään järisyttäviä vissiin ainakaan tuohon T5:n niillä tule? Laskeeko polttoaineen kulutusta minkä verran? Ja onko noissa yleensä sitten jotain ongelmia jälkeen päin?
-
Sori, hieman epäselvää tekstiä täältä päin.. :D Eli siis raakaa nestettä 4 litraa. 50/50 seosta laittaneet. Eli 8 litraa siis oletettavasti pitäis olla. Ja minimissä. Voiko minimin ja maksimin välinen ero olla 2 litraa? Ohjekirjan mukaanhan tuossa olisi n. 10 litran järjestelmä.
Sitten toiseen aiheeseen, joka ei tähän liity millään tapaa. Tuli puhetta lastuista. Tehoa nyt ei mitään järisyttäviä vissiin ainakaan tuohon T5:n niillä tule? Laskeeko polttoaineen kulutusta minkä verran? Ja onko noissa yleensä sitten jotain ongelmia jälkeen päin?
Ei se niin iso se paisari ole. Se voi selittyä sillä ettei ole vielä kunnolla ilmaantunu.
Kyllä se lastulla pitäs sinne jonnekkin 300hv tietämille nousta.. Tietäähän sen mitä tehokas auto syö, varsinki jos niitä tehoja käyttää ;)
Mutta ne lastu jutut sitten tuonne omaan topicciin mihin kuuluvat :)