Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Autonhoito => Aiheen aloitti: Tuomas-89 - 21.03.2011, 20:00:16
-
millä tavalla sais auringon haalistamat/polttamat takavalot laitettua siistimmän näköiseks? :)
Vesihiomapaperia ja lakka päälle? :P
-
Kiillottamalla ja sen jälkeen vahat päälle, syvemmät naarmut saa 1000-4000 paperilla pois. Lopputuloksena on paremman näköset valot mitä uutena ollu :)
-
ok.. tarvii jossain vaiheessa irroittaa noi valot ja ottaa työn alle :pomo:
-
myllytys koneellakin onnistuu, fareclalla tai vastaavalla tahnalla
-
ok.. tarvii jossain vaiheessa irroittaa noi valot ja ottaa työn alle :pomo:
Menee melkeen kätevimmin kun on valot paikallaan.
Tossa videon pätkää btw. http://www.youtube.com/watch?v=5sZg9cj2hxI (http://www.youtube.com/watch?v=5sZg9cj2hxI)
-
Nostetaanpa tätä ettei tarvi ihan uutta topiccia tehdä.. Eli aloin omasta 240 volvosta noita takavaloja kirkastamaan.. Eli ensin hioin niitä 1000 hiomapaperilla ja sitten vedin kirkaslakan päälle, tommoset ohjeet jostaki oon lukenu siihen.. noh kuitenki kävi silleen että lakkaa suihkuttaessa valot näytti hyvältä ja kirkkailta mutta sitten kun lakka oli kuivunu niin ne haalistu takas samanlaisiksi niinku ne oliki? mikähän siinä meni nytten mönkään :D
-
Kyllä pitäisi tonnisella lähteä jo, itse vanhalla foorumilla näistä olikin juttu ja mun kuvia. En osaa arvailla mikä olis mennyt vikaan, no, ehkä väärä lakka ja sopivuus , mihin en itekään usko.
-
Nostetaanpa tätä ettei tarvi ihan uutta topiccia tehdä.. Eli aloin omasta 240 volvosta noita takavaloja kirkastamaan.. Eli ensin hioin niitä 1000 hiomapaperilla ja sitten vedin kirkaslakan päälle, tommoset ohjeet jostaki oon lukenu siihen.. noh kuitenki kävi silleen että lakkaa suihkuttaessa valot näytti hyvältä ja kirkkailta mutta sitten kun lakka oli kuivunu niin ne haalistu takas samanlaisiksi niinku ne oliki? mikähän siinä meni nytten mönkään :D
Vähän sama homma itsellänikin 740 valon kanssa, koitin vaikka mitä jarrunestekäsittelyä ym. mitä mieleen tuli ja olin kuullut ja lopulta hioin ja lakkasin, mutta aina tuli harmaa takaisin. Lopulta sitten kokeilin pyyhkäistä valoa crc:llä ja sehän kirkastui ja pysyi aika siedettävänä kohtuu pitkään. Sitten kun se alkoi haalistumaan uudestaan, niin uusi pyyhkäisy crc:llä ja taas tuli hyvä.
En sitten tiedä minkä käsittelyjen ja aineiden yhdistelmä lopulta toimi, kun siihen tuli sotkettua ensin jarrunestettä ja sitten kirkaslakkaa, tämä yhdistelmä kesti pari päivää hyvän näköisenä ja toistin sen samoin tuloksin. Sitten koitin hiontaa ja lakkaa, mutta taas harmaantui valo, jonka jälkeen koitin piruuttani sitä crc:tä.
Tämä kokeilu tosin päättyi siihen, että peruutin kyseisen valon rikki postilaatikkoon ja hommasin romarilta virheettömän valon 20 eurolla.
-
Jarru nesteellä saadaan kirkas pinta ehkä kahdeksi päiväksi, toisaalta tuo vain pehmentää pintaa, näillä konsteillahan aina myydäään....
-
Itse vain hiosin ja kiillotin.
Sellaisella välineellä jolla jotkut naiset kiillottavat kynsiään. ::)
vielä on kirkkaat.
-
Omani hioin ensin 600->800->1200->2000 papereilla, jonka jälkeen punainen kuultolakka punaisille ja oranssille osille. Annoin kuivua ja hioin 1200->2000 läpi ja lakkasin. Vielä yksi 2000p paperilla ja lakka päälle.
Tästä:
(http://masuli.kuvat.fi/kuvat/Volvo+740/740_2011-08-05_12.jpg/_medium.jpg)
Tähän:
(http://masuli.kuvat.fi/kuvat/Volvo+740/20110812-0017.jpg/_medium.jpg)
Kuva valmiista otettu keinovalossa, luonnossa vilkku oranssimpi. Mutta näin ainakin itse sain hyvin valot restauroitua :)
-
Joo, hioin vanhat lakat pois ja kokeilin eri lakalla mutta lopputulos oli sama.. ::), nyt hioin taas lakat pois ja motonetistä punaista kuultomaalia jolla ne nyt vedän. 8)
-
1. Vesihionta punasille osille 800-1200-2000
2. Pesu
3. Punainen kuultomaali punaisille osille
5. Vesihionta kaikille osille 1200-2000
6. Pesu
7. Totea että maalit lähti ja näyttää samalle kun aluksi
8. Punainen kuultomaali punaisille osille
9. Lakka kaikille osille
Todellisuudessa ovat ehkä vielä kirkkaaman näköiset :)
(http://i41.tinypic.com/18ykgh.jpg)
(http://i39.tinypic.com/52m73p.jpg)
-
Jos muovi ei ole vielä kovin hapokkaasti haalistunut, niin pienet hiusnaarmut olen vetänyt Turtle wax nanotech kliinerillä (http://www.undergroundmotorsport.net/pic/1/Turtle%20Wax%20Extreme%20Nano-Tech%20Cleaner%20500ml.jpg) pois. Helppo homma ja takavalot näyttää ihkauusilta ;)
-
Monestakin autosta näitä olen kunnostanut, alussa oli ongelmana että lakan kuivuttua haalistumat tuli takaisin lievästi. Sitten tajusin että pitää hioa tarpeeksi ainetta pois.
Kun hiotte niin hiokaa ihan reilusti kaikki haalistunut pois puhtaaseen aineeseen asti, aloittakaa reilusti vaikkapa 240 paperilla niin ei tarvi tuntitolkulla hioa.
Päälle hyvälaatuinen lakka sprayna tai ruiskulla.
-
Tossa vielä asennettuna
(https://lh3.googleusercontent.com/-OpQ0035BjEY/UYFqZlM6W4I/AAAAAAAAALw/eF5GJuS3INw/w1692-h954/IMAG0290.jpg)
-
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20240%20-90/15082011859.jpg)
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20240%20-90/15082011860.jpg)
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20240%20-90/15082011862.jpg)
Ronskisti vaan hiomista ja monta kerrosta lakkaa O0
-
mustat haalistuneet muoviosat saa hyvin kuulemma mustiksi uudelleen kun pyyhkäsee jollain polttolampulla tai kosaanilla kevyellä liekillä, sen jälkee näyttää kuulemma uusilta. voisi ehkä toimia muovikuorisille lampuillekin, voisi vaikka kokeilla piruuttaan varaosa volvon takavaloille. voin sitten kertoa mitä tapahtu kun olen kokeillut, ja laittaa kuvat ennen ja jälkeen.
-
mustat haalistuneet muoviosat saa hyvin kuulemma mustiksi uudelleen kun pyyhkäsee jollain polttolampulla tai kosaanilla kevyellä liekillä, sen jälkee näyttää kuulemma uusilta. voisi ehkä toimia muovikuorisille lampuillekin, voisi vaikka kokeilla piruuttaan varaosa volvon takavaloille. voin sitten kertoa mitä tapahtu kun olen kokeillut, ja laittaa kuvat ennen ja jälkeen.
Oon kokeillu, ei toimi ihan samanlailla kuin esim. puskureille ja lämmönlähteenä oli kuumailmapuhallin.
-
Oon kokeillu, ei toimi ihan samanlailla kuin esim. puskureille ja lämmönlähteenä oli kuumailmapuhallin.
ok, eli ei kannata eses yrittää, pahimmassa tapauksessa lamput menee vaan pilalle
-
Joo, ei tuo näytä kovinkaan monimutkaiselta hommalta. Niin paljon paremman näköseksi tulee että se on sen väärti.
Tässä keväällä täytyy omaan seiskaankin yrittää elvyttää, vaikkei olekkaan ihan kuolleet. :)
-
Eilen koitin hiomalla ja kirkaslakalla, pieleen men :D uusi yritys tänään, laajempi skaala hiomapaperia, punaista valolakkaa ja toivottavasti kuivempi keli ::) jotain niksipirkkavinkkejä antaa?
-
S60:sen etulyhdyt kirkastu mukavasti kun vesihion muistaakseni 1200 asti ja 2-k akryllilakka pintaan kolmesti.
Jouduin tekemään ulkona vähän hätäsesti, niin hionta jäi vähän kehnoksi. Samaten en ollut koskaan aikasemmin lakannut/maalannut "oikeasti" ruiskulla/paukulla, joten lakkausjälki jäi vähän kehnoksi.
Kuitenkin tuli varsin hyvä kaikesta huolimatta lopputuloksesta.
Niin ja rasvanpoistoaine ennen lakkausta ja primeri väliin.
11 kuukautta on nyt pinta kestänyt hyvänä...
https://plus.google.com/photos/109477044756783732039/albums/5783158661841997825?banner=pwa&gpsrc=pwrd1 (https://plus.google.com/photos/109477044756783732039/albums/5783158661841997825?banner=pwa&gpsrc=pwrd1)