Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Rusty - 01.09.2013, 21:34:38
-
Morjesta
Käytössä oleva auto on V70 mk1 classic, 2000. Koneena vapaasti hengittävä 2,4l 125kw bensamotti, automaattilaatikolla. Ongelma on seuraavanlainen. Kun kaasua painaa, tuntuu ettei auto tahdo lähteä mihinkään, ihan kuin jokin jarruttelisi/ahdistaisi kulkemista. Moottorin ilmansuodatin varmasti puhdas ja käytössä Simotan puhdistettava suodatin. Jarrut eivät laahaa, laatikko vaihtaa ihan nätisti, kone ottaa kierroksia ihan niinkuin pitää. Ongelma ei ole varsinaisemmin alkanut yhtäkkiä vaan olen laittanut tämän vuoden aikana merkille, että kiihtyminen on aika puhditonta. Tulppien vaihtoa ja bensansuodattimen vaihtoa olen ajatellut tehdä mutta voisiko ongelma olla jossain muualla?
-
Olen joskus ennenkin vastaaviin kertonut omasta kokemuksestani (erimerkkisellä autolla tosin).
Tyhjänä otti kierroksia niin ettei mitään vikaa huomannut, ajettaessa kiihdytykset ahdistivat konetta etei oikein yli kahdeksaa kymppiä kulkenut ja mäkiin hyytyi kuuteenkymppiin.
Pitkän etsimisen jälkeen paljastui että takimmaisen äänenvaimentimen sisuskalut olivat irrallaan ja enemmän kuin tyhjänä kaasutellessa estivät kunnollisen pakokaasujen poistumisen ja siksi tehot poissa.
Summa summarum; kannattaa tarkistaa myös tuo pakopuoli.
-
Vauhtia saa otettua kyllä tienopeuksien verran ja kiihtyy ylämäkeenkin. Se viimeisin puhti tuntuu olevan silti hukassa. Kiitos vinkistä kuitenkin, täytyy mönkiä alle vilkaisemaan, ettei kuitenkin olisi pakopuolessa häikkää. En laittanut merkille mutta voiko jakopään rempan yhteydessä mennä jotain pieleen niin, että kiihtyvyys kärsii?
-
Pakoputkivaivat eivät ole olleet näiden Volvojen ongelmia ikinä mutta jako voi kyllä olla sen "maagisen hampaan" pielessä :)
Sen minä katsoisin ensimmäisenä jos kerran osaat itsekin tätä epäillä.
-
Se nyt oli lähinnä villi veikkaus :p. Eräs asia mikä tuli mieleen, on katalysaattori. Voiko se ahdistaa? Viimeisin päästömittaus ei aiheuttanut paniikkia konttorilla mutta siitä on jo tovi. Autolla on kuitenkin kilometrejä jo reilu 300.000km takana. Katsastuksen jälkeen talvella nappasin auton keulan yhteen monttuun ikävästi kylläkin. Viime vilkaisulla katti ei tosin ollut ulkoisesti vahingoittunut.. Pystyykö katin eheyttä tarkistamaan mitenkään?
-
No kyllä se kattikin on noin lähtökohtaisesti poissuljettu vaihtoehto (ilman ulkoista vauriota).
Sen kuntoa (irronneet sisukset) ei kyllä välttämättä pelkästään kopistelemallakaan pysty sanomaan.
-
Selvä homma. Ilmamassamittarin puhdistin kunnolla ja jahka se kuivuu niin pääsee sit kokeilemaan olisiko mahdollisesti se auttanut. Yksi letku oli irronnut, osaisiko joku kertoa mikä virka ko letkulla mahtaisi olla. Lähtee juuri kaasuläpän edestä jonnekin moottorin syövereihin. Ei klemmareita tai vastaavia, senkun painoi paikalleen takaisin..
-
Hei onko polttoaineen kulutus noussut? meinaan kuulostaa vähän et vois olla tos IMM vikaa, ittellä nousi polttoaine kulutus ja kiihtyi huonosti ja sit hajos kokonaan tuo IMM
-
Ei mielestäni. Viimeksi ajaessani pitempää matkaa, oli kulutus noin 7.2 litraa. Saattaa se hieman olla koholla mutta voi olla satunnaista, korkein kulutus maantieajossa on ollut hieman päälle kahdeksan litraa.
-
IMM vaihtaisin kanssa jos autoa meinaat pitää vähänkin kauemmin. Reilu satkulla saa kumminkin uuden.
Ja muistutan että lambdojen vaihtoväli on 160tkm. Nekin vaikuttaa aika lailla koko koneen käytökseen.
Ja kukaan ei niitä vaihda ellei ole pakko koska ne Suomessa suht arvokkaat eli osta ebaystä.
-
Ilmamassamittari on vaihdettu edellisen omistajan toimesta, en vain millään muista koska. Yksi lambda on vaihdettu noin vuosi sitten. Toki niitä taitaa olla useampi kuin yksi autossa.
-
Ilmamassamittari on vaihdettu edellisen omistajan toimesta, en vain millään muista koska. Yksi lambda on vaihdettu noin vuosi sitten. Toki niitä taitaa olla useampi kuin yksi autossa.
Siellä on 2kpl lamdoja, muistaakseni ennen ja jälkeen katin.